En wat doe jij kennelijk waarvan zij menen dan dat niet toegestaan is? Ik haal hier niets vreemds uit.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 15:19 schreef HeleViezeMan het volgende:
Het gaat om een directe concurrent die precies hetzelfde doet als ik for a living. Een van claims is dat meneer de concurrent hogere advertentiekosten heeft door mijn bedrijf en schade leidt.
Dit. Halve topics zijn zo vermoeiend.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 15:33 schreef Vanillekwark het volgende:
Het helpt als je de casus helemaal omschrijft, nu moeten we stukje bij beetje de informatie uit je peuteren om je mogelijkerwijs misschien eventueel te kunnen helpen
Loop ik dan niet het risico dat er ineens een rekening van duizenden euro`s op de mat ligt?quote:Op dinsdag 19 februari 2019 15:41 schreef Fe2O3 het volgende:
Niks tekenen. Niks betalen.
Eigen advocaat zoeken, echter pas wanneer ze je dagvaarden.
Reactie terug geven, ik doe X niet (ik doe Y). Ik betaal geen fluit. En zoek het uit.
Ja, en? Pas na een rechterlijke uitspraak gaat de teller lopen. Tot die tijd een dossier aanleggen en op elke brief van hen, netjes en beleefd reageren, in casu alle vorderingen afwijzen.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 15:45 schreef HeleViezeMan het volgende:
Loop ik dan niet het risico dat er ineens een rekening van duizenden euro`s op de mat ligt?
Ja dit is het juist! Ze voeren als bewijs aan, dat de advertenties PRECIES op elkaar lijken. Zelfde foto`s, zelfde omschrijving. En beide van dezelfde bron.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 15:48 schreef Rewimo het volgende:
Laat ze maar eens met bewijzen komen dan.
Ik weet niet hoe het zit met auteursrecht van de makelaars waar je het dan wel vanaf haalt, maar kopieer je het letterlijk van die makelaars? (En die anderen dus ook?)quote:Op dinsdag 19 februari 2019 15:50 schreef HeleViezeMan het volgende:
[..]
Ja dit is het juist! Ze voeren als bewijs aan, dat de advertenties PRECIES op elkaar lijken. Zelfde foto`s, zelfde omschrijving. En beide van dezelfde bron.
Dit kan toch geen bewijs zijn dat ik alles scrape van de databank?
Als je niet doet wat ze beweren, dan kan je kosten verhalen die jij maakt op hun.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 15:45 schreef HeleViezeMan het volgende:
[..]
Loop ik dan niet het risico dat er ineens een rekening van duizenden euro`s op de mat ligt?
Ik stel mijn volgers op de hoogte van nieuw aanbod en zij waarderen dit gigantisch. Soms zet ik er wat tekst bij en de andere keren kopieer ik het letterlijk. Dit doet het andere bedrijf ook.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 15:53 schreef Vanillekwark het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe het zit met auteursrecht van de makelaars waar je het dan wel vanaf haalt, maar kopieer je het letterlijk van die makelaars? (En die anderen dus ook?)
Of verander je het wel tov de sites van de makelaars, en is het dan toch hetzelfde als die andere site?
Jij mag niet zonder meer foto's en teksten van andere sites integraal overnemen. Ook al doe je het niet op de manier die zij beweren.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 15:55 schreef HeleViezeMan het volgende:
[..]
Ik stel mijn volgers op de hoogte van nieuw aanbod en zij waarderen dit gigantisch. Soms zet ik er wat tekst bij en de andere keren kopieer ik het letterlijk. Dit doet het andere bedrijf ook.
Dit.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 15:41 schreef Fe2O3 het volgende:
Niks tekenen. Niks betalen.
Eigen advocaat zoeken, echter pas wanneer ze je dagvaarden.
Reactie terug geven, ik doe X niet (ik doe Y). Ik betaal geen fluit. En zoek het uit.
Diegene die hem lastig valt is niet de plaatser van de data (aldus ts).quote:Op dinsdag 19 februari 2019 15:59 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Jij mag niet zonder meer foto's en teksten van andere sites integraal overnemen. Ook al doe je het niet op de manier die zij beweren.
Ik zou niet tekenen, en als de sodemieter mijn 'bedrijfsvoering' staken.
Gewoon een zoekopdracht bij de makelaars zelfquote:Op dinsdag 19 februari 2019 16:01 schreef Brighteyes het volgende:
Het is natuurlijk ook wel echt heeeeeel toevallig dat er soms maar letterlijk een paar seconden tussen de publicaties zit. Dat zou mij ook achterdochtig maken.
Heb jij een script draaien dan op al die verschillende makelaarssites dat jou op de hoogte stelt van elke wijziging die zij in hun databases hebben?
En die mailen jou realtime met elke wijziging? En die plaats jij dan handmatig op je site? Of heb je daar dan een scriptje voor?quote:Op dinsdag 19 februari 2019 16:02 schreef HeleViezeMan het volgende:
[..]
Gewoon een zoekopdracht bij de makelaars zelf
Het overnemen van delen van teksten kan mogelijk onder citaatrecht vallen, is het niet? Als er al auteursrecht zit op de door TS overgenomen delen; hangt er ook vanaf welk deel overgenomen wordt. Er is m.i. weinig creatiefs aan het overnemen van straat, huisnummer, vraagprijs en een opsomming van droge kenmerken als oppervlakte, aantal kamers, enz. Voor deze kwestie overigens niet relevant, want de makelaar is nu geen partij.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 15:59 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Jij mag niet zonder meer foto's en teksten van andere sites integraal overnemen. Ook al doe je het niet op de manier die zij beweren.
Alleen wordt TS nu aangesproken door de 'grote huizensite'.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 15:59 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Ik plaats handmatig het aanbod. Over het algemeen alleen "Bijzonder aanbod" wat je weleens op FOK! ziet bij "Fun met Funda". of aanbod wat voor de meeste mensen interessant is zodat ze kunnen reageren.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 16:04 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
En die mailen jou realtime met elke wijziging? En die plaats jij dan handmatig op je site? Of heb je daar dan een scriptje voor?
Goh... en dan toch steeds maar een paar seconden later dan die ander...quote:Op dinsdag 19 februari 2019 16:05 schreef HeleViezeMan het volgende:
[..]
Ik plaats handmatig het aanbod. Over het algemeen alleen "Bijzonder aanbod" wat je weleens op FOK! ziet bij "Fun met Funda". of aanbod wat voor de meeste mensen interessant is zodat ze kunnen reageren.
Als die grote huizen site nu Funda is en die makelaars lid van zijn de NVM dan 1+1=2quote:Op dinsdag 19 februari 2019 16:05 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Alleen wordt TS nu aangesproken door de 'grote huizensite'.
De vraag is of hij wel inbreuk maakt op hun rechten.
Hij haalt zijn gegevens immers niet weg bij de 'grote huizensite' maar bij vele 'kleine makelaarssites'.
Hij zou dus misschien inbreuk maken op de rechten van de kleine makelaars maar is dat dan ook onrechtmatig naar de 'grote huizensite'?
Diegene die hem lastig valt heeft blijkbaar wel rechten over/op die data, het staat blijkbaar in hun database. Hoe TS eraan komt is even een punt van discussie nog.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 16:01 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Diegene die hem lastig valt is niet de plaatser van de data (aldus ts).
Ik neem foto`s, droge kenmerken en ik typ zelf een algemene omschrijving zoals "Leuke woning in Rotterdam nu beschikbaar". Wees er snel bij!.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 16:04 schreef baskick het volgende:
[..]
Het overnemen van delen van teksten kan mogelijk onder citaatrecht vallen, is het niet? Als er al auteursrecht zit op de door TS overgenomen delen; hangt er ook vanaf welk deel overgenomen wordt. Er is m.i. weinig creatiefs aan het overnemen van straat, huisnummer, vraagprijs en een opsomming van droge kenmerken als oppervlakte, aantal kamers, enz.
Alles handmatig en toevallig maar een paar secondes nadat het op die andere site staat?quote:Op dinsdag 19 februari 2019 16:05 schreef HeleViezeMan het volgende:
[..]
Ik plaats handmatig het aanbod. Over het algemeen alleen "Bijzonder aanbod" wat je weleens op FOK! ziet bij "Fun met Funda". of aanbod wat voor de meeste mensen interessant is zodat ze kunnen reageren.
Wellicht is een paar seconden een tikkeltje overdreven. Laten we het erop houden dat als ik beschikbaar ben, publicaties snel geplaatst worden.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 16:07 schreef marsan het volgende:
[..]
Alles handmatig en toevallig maar een paar secondes nadat het op die andere site staat?
maar je pakt dus niks van de site die nu de brief stuurt?quote:Op dinsdag 19 februari 2019 16:08 schreef HeleViezeMan het volgende:
[..]
Wellicht is een paar seconden een tikkeltje overdreven. Laten we het erop houden dat als ik beschikbaar ben, publicaties snel geplaatst worden.
Is Funda belangenbehartiger/vertegenwoordiger voor de NVM en aangesloten makelaars?quote:Op dinsdag 19 februari 2019 16:06 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
Als die grote huizen site nu Funda is en die makelaars lid van zijn de NVM dan 1+1=2
Ik spreek de waarheid en de data komt absoluut niet uit de database van de grote aanbieder. Ik struin honderden kleine aanbieders af om te voldoen aan het databankrecht.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 16:06 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Diegene die hem lastig valt heeft blijkbaar wel rechten over/op die data, het staat blijkbaar in hun database. Hoe TS eraan komt is even een punt van discussie nog.
De hoofdzaak lijkt me kopiëren vanuit data uit schijnbaar hun database, ik denk niet dat een rechter de discussie aan zal gaan of TS nu de database scraped of ctrl+v en ctrl+c gebruikt.
Dat het bedrijf kosten maakt om die boodschap bij TS te krijgen is hun probleem, maar hiermee door gaan op basis van de info van TS kan best nog wel eens duur worden voor TS.
Nee ik heb nog nooit gegevens van deze site gepakt.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 16:09 schreef koemleit het volgende:
[..]
maar je pakt dus niks van de site die nu de brief stuurt?
als dit zo is, lekker laten gaan.
NVM is een van de oprichtende partijen van Funda en zal ongetwijfeld nog een groot belang hebben.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 16:09 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Is Funda belangenbehartiger/vertegenwoordiger voor de NVM en aangesloten makelaars?
Het enige wat zij mij gestuurd hebben als bewijs is een vergelijking van de website van bedrijf A en mijn website waarbij exact hetzelfde tekstje staat, even veel woonkamers etc etc... en zelfde foto`s.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 16:12 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Als het niet uit de database komt van degene die beweerd van wel, absoluut niets tekenen.
Laat ze dat maar bij eventueel de rechter bewijzen.
Dat ze zogenaamd rekeningen willen sturen, leuk allemaal, maar ook dat word pas 'iets' nadat het voor de rechter is geweest.
Tot die tijd zijn het cijfertjes op papier die iemand jouw gratis toestuurt.
Ga het maar bewijzen ...quote:Op dinsdag 19 februari 2019 16:10 schreef HeleViezeMan het volgende:
[..]
Ik spreek de waarheid en de data komt absoluut niet uit de database van de grote aanbieder. Ik struin honderden kleine aanbieders af om te voldoen aan het databankrecht.
Is er wel sprake van meerdere databases? Misschien delen verschillende makelaars wel een en dezelfde database. Eentje die van de grote organisatie is wellicht?quote:Op dinsdag 19 februari 2019 16:10 schreef HeleViezeMan het volgende:
[..]
Ik spreek de waarheid en de data komt absoluut niet uit de database van de grote aanbieder. Ik struin honderden kleine aanbieders af om te voldoen aan het databankrecht.
[..]
Nee ik heb nog nooit gegevens van deze site gepakt.
Zolang jij kan verklaren (voor een rechter) dat jij het niet hebt verkregen op de manier zoals zij het stellen, is er niets aan de hand.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 16:13 schreef HeleViezeMan het volgende:
[..]
Het enige wat zij mij gestuurd hebben als bewijs is een vergelijking van de website van bedrijf A en mijn website waarbij exact hetzelfde tekstje staat, even veel woonkamers etc etc... en zelfde foto`s.
Ja.. wat wil je nou zeggen met die linkjes? De rechter wees een soortgelijke claim juist af?quote:Op dinsdag 19 februari 2019 16:14 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Ga het maar bewijzen ...
https://jure.nl/ECLI:NL:RBARN:2006:AV5236 en het hoger beroep https://jure.nl/ECLI:NL:GHARN:2006:AY0089
Die linkte naar funda en kopieerde niet alle data. Werden in het gelijk gesteld.
Dan zullen nog moeten bewijzen dat zij recht hebben op de data, tekst en foto's en TS niet.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 16:12 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
[..]
NVM is een van de oprichtende partijen van Funda en zal ongetwijfeld nog een groot belang hebben.
Krijg je ooit klachten van makelaars dat je inbreuk maakt op hun rechten?quote:Op dinsdag 19 februari 2019 16:10 schreef HeleViezeMan het volgende:
Rechter wees claim af, en hoger beroep ook.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 16:16 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Ja.. wat wil je nou zeggen met die linkjes? De rechter wees een soortgelijke claim juist af?
In het hoger beroep tenminste, of ik begrijp je verkeerd.
Het is vergelijkbaar. Alleen zijn de foto`s bij mij wel scherp en de tekst misschien wat te lang. Ik zou kunnen zorgen dat dit binnen citeren valt. Maar dan zou ik nu alleen het auteursrecht schenden van de makelaars zelf en niet wat bedrijf A claimt.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 16:22 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Rechter wees claim af, en hoger beroep ook.
TS kan met dat vonnis bekijken of zijn situatie hetzelfde is als die website; en dan nog zal TS iets moeten met de bewering van het scrapen van de database.
Mocht TS zijn activiteiten willen doorzetten, dan weet ie in ieder geval waar hij aan toe kan zijn.
Nou ja dat lijkt mij op zich het lastigste in dit verhaal, zijn werkwijze kunnen laten zien.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 16:22 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Rechter wees claim af, en hoger beroep ook.
TS kan met dat vonnis bekijken of zijn situatie hetzelfde is als die website; en dan nog zal TS iets moeten met de bewering van het scrapen van de database.
Mocht TS zijn activiteiten willen doorzetten, dan weet ie in ieder geval waar hij aan toe kan zijn.
En bedrijf A is dan de 'grote huizensite'? Of een makelaar?quote:Op dinsdag 19 februari 2019 16:13 schreef HeleViezeMan het volgende:
[..]
Het enige wat zij mij gestuurd hebben als bewijs is een vergelijking van de website van bedrijf A en mijn website waarbij exact hetzelfde tekstje staat, even veel woonkamers etc etc... en zelfde foto`s.
Bedrijf A is een van de grote huizensites inderdaadquote:Op dinsdag 19 februari 2019 16:38 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
En bedrijf A is dan de 'grote huizensite'? Of een makelaar?
Ik zou een vergelijking terug sturen:
1. De site van de makelaar.
2. Jouw site.
3. De site van de tegenpartij.
Dan aangeven dat jij jouw gegevens bij 1. vandaan haalt en niet bij 3.
De overeenkomst tussen 2. en 3. verklaar je dan door dat de makelaar ook dezelfde gegevens op de huizensite heeft geplaatst.
Wie eist die bewijst.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 16:24 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Nou ja dat lijkt mij op zich het lastigste in dit verhaal, zijn werkwijze kunnen laten zien.
Er staan geen watermerken in. Ik heb zelfs in de code gezocht naar aanwijzingen. Plus de foto`s kan je niet eens kopiëren van desbetreffende site.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 16:41 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Wie eist die bewijst.
Kan de eiser aantonen dat TS zijn gegevens van hun site haalt?
Hebben ze bijvoorbeeld watermerken in de foto's en tekst?
Als je het kunt bewijzen is er toch niks aan de hand lijkt me?quote:Op dinsdag 19 februari 2019 15:28 schreef HeleViezeMan het volgende:
Het bedrijf beroept zich op het databankrecht en beschuldigt mij van het direct overnemen van gegevens. Ik doe dit echter heel bewust van bronnen waar geen databankrecht op geldt. Nu denkt dit bedrijf dat ik "copy paste" van hun.
Nu stelt de advocaat dat het feit, dat wij beide dezelfde informatie steeds op hetzelfde moment publiceren, voldoende aangeeft dat ik inbreuk maak op het databankrecht van mijn concurrent.
En ja.. we spreken beide dezelfde bronnen aan. Soms zit er maar een paar seconden tussen publicatie
Ja dat lijkt me ook. Maar zeg eerlijk: Het is gewoon intimiderend als je zo beschuldigd wordt en er met duizenden euro`s gezwaaid wordt.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 17:12 schreef Peejtur het volgende:
[..]
Als je het kunt bewijzen is er toch niks aan de hand lijkt me?
Ja dat klopt. Maar ik lees wel dat er geregeld maar enkele seconden tussenzit. Dat vind ik dat wel weer verdacht en snap ik ze wel. Hopelijk is het niet echt zoquote:Op dinsdag 19 februari 2019 17:17 schreef HeleViezeMan het volgende:
[..]
Ja dat lijkt me ook. Maar zeg eerlijk: Het is gewoon intimiderend als je zo beschuldigd wordt en er met duizenden euro`s gezwaaid wordt.
Ik had al aangegeven dat enkele seconden licht overdreven is. Het is meer dat ik alles zo snel mogelijk publiceer. Op tijden dat ik beschikbaar ben.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 17:20 schreef Peejtur het volgende:
[..]
Ja dat klopt. Maar ik lees wel dat er geregeld maar enkele seconden tussenzit. Dat vind ik dat wel weer verdacht en snap ik ze wel. Hopelijk is het niet echt zo
Het verbaast me dat dit voor jou onverwacht komt. Die grote jongens proberen alle kleintjes kapot te maken, is toch algemeen bekend? Ik heb ooit eens een kerel gesproken die een huizensite had, een Amsterdammer, en die vertelde dat rechtszaken min of meer part-of-life waren geworden.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 17:17 schreef HeleViezeMan het volgende:
[..]
Ja dat lijkt me ook. Maar zeg eerlijk: Het is gewoon intimiderend als je zo beschuldigd wordt en er met duizenden euro`s gezwaaid wordt.
Wie eist bewijst. Laat ze maar met bewijzen komen.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 15:36 schreef HeleViezeMan het volgende:
Ik maak mijn eigen bedrijf liever niet meteen bekend op een publiek forum![]()
Maargoed genoeg vaag gedoe:
Ik heb een verzamelsite van woningen. Een van de grote jongens claimt dat ik een scraper gebruik en hiermee onrechtmatig handel. Dit terwijl ik de woningen van makelaarsites haal in plaats van Copy & paste van een van de grote jongens.
Op sites van makelaars rust namelijk geen databankrecht.
Zie voorbeeld: https://www.wieringa-advo(...)l-maakt-geen-inbreuk
Bedrijf A is echter vol overtuigd dat ik misbruik maak van hun website.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |