Je had 10 jaar geleden moeten beginnen met sparen. Dan had je nu al 50K kunnen hebben. En met een vaste vriendin ipv een tinderdate had je dan samen iets kunnen kopen.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 10:34 schreef JohannesBavariaII het volgende:
Andere optie is om in Eindhoven te blijven. Op zich ook helemaal geen probleem. Alleen ben ik er nu achtergekomen dat de woningmarkt daar
Dat bij je ouders wonen zeker niet, dan beter bij het LdH gaan slapen bij de dak & thuislozenopvang. Als je Amsterdam kunt verlaten, kan je het dan proberen in Purmerend, Heerhugowaard, Alkmaar of Zaandam?quote:Op dinsdag 19 februari 2019 10:34 schreef JohannesBavariaII het volgende:
Wordt er nu van mij verwacht dat ik tot m'n 30e bij m'n ouders ga blijven wonen? Hartstikke leuk voor het koken en wassen, maar niet voor m'n (tinder)dates...:{
Alvast bedankt
Wat heb jij gesnoven?quote:Op dinsdag 19 februari 2019 10:39 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je had 10 jaar geleden moeten beginnen met sparen. Dan had je nu al 50K kunnen hebben. En met een vaste vriendin ipv een tinderdate had je dan samen iets kunnen kopen.
Blijkbaar niet genoeg. Anders had je toch wel geweten wat een ramp het is om weer een betaalbare woning te vinden in Amsterdam.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 10:34 schreef JohannesBavariaII het volgende:
Ik heb dus al aardig wat ervaring opgedaan met de woningmarkt in Amsterdam
Niet echt eigenlijk..quote:Op dinsdag 19 februari 2019 10:38 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Is het geen optie om iets buiten de stad te zoeken en dan bedoel ik geen Veldhoven want dat is hetzelfde gezeik als in Eindhoven. Maar net iets verder weg. Hebben wij ook gedaan na bijna een jaar zoeken in Eindhoven en de gekste biedingen gedaan te hebben.
Zie bovenstaand. Op zich is het natuurlijk wel iets om over na te denken. Maar vooralsnog blijf ik dan 'liever' nog even -hoe triest ik het ook vind- bij m'n ouders wonen om vanuit daar verder te kijken. Ik weet ook niet goed wat ik in een Hoofddorp, Weesp, Zaandam of Purmerend of zo opeens te zoeken heb.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 10:39 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je had 10 jaar geleden moeten beginnen met sparen. Dan had je nu al 50K kunnen hebben. En met een vaste vriendin ipv een tinderdate had je dan samen iets kunnen kopen.
Ik zou beginnen op 20 km van Amsterdam, daar is echt nog wel iets betaalbaars. En dan 'wooncarriére' maken. Of steeds dichter bij het centrum, of steeds een groter huis.
Ondanks de grote aankoopbedragen is wonen feitelijk gratis als je huis meer in waarde stijgt dan je in rente moet betalen.
quote:Op dinsdag 19 februari 2019 10:48 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat bij je ouders wonen zeker niet, dan beter bij het LdH gaan slapen bij de dak & thuislozenopvang. Als je Amsterdam kunt verlaten, kan je het dan proberen in Purmerend, Heerhugowaard, Alkmaar of Zaandam?
quote:Op dinsdag 19 februari 2019 11:34 schreef Postbus100 het volgende:
Onder welke steen heb jij gelegen, TS?
Klopt. Maar ik hoefde mij natuurlijk ook 'alleen' maar bezig te houden met studentenwoningen. Wat al lastig genoeg was. En ik zag om mij heen dat het zga iedereen toch ook wel lukte om uiteindelijk iets te vinden. Ik had toch wel het idee dat met een iets groter budget het uiteindelijk na afstuderen toch wel te doen zou moeten zijn. Verkeerd ingeschat. Dat budget moet dus nog groter. Of ik moet een vriendin gaan vinden.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 11:51 schreef Elpis het volgende:
[..]
Blijkbaar niet genoeg. Anders had je toch wel geweten wat een ramp het is om weer een betaalbare woning te vinden in Amsterdam.
Ik zou kijken of je nog even vanuit het ouderlijk huis flink kan sparen en daarna naar woningen zoeken die iets verder weg liggen.
Maar je geeft zelf toch al aan dat de stad eigenlijk helemaal geen optie is qua kosten en woningaanbod.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 11:56 schreef JohannesBavariaII het volgende:
[..]
Niet echt eigenlijk..Wellicht dat het ooit nog verandert, maar ik heb altijd wel in 'de' stad gewoond. Daarnaast lijkt het mij ook best eenzaam om opeens in een random dorp te gaan wonen.
[..]
Zie bovenstaand. Op zich is het natuurlijk wel iets om over na te denken. Maar vooralsnog blijf ik dan 'liever' nog even -hoe triest ik het ook vind- bij m'n ouders wonen om vanuit daar verder te kijken. Ik weet ook niet goed wat ik in een Hoofddorp, Weesp, Zaandam of Purmerend of zo opeens te zoeken heb.
[..]
Zie boven. Verder ken ik daar ook helemaal niemand. Dan prefereer ik toch Eindhoven boven een dorp rond Amsterdam.
[..]
Njah. Uiteindelijk zal het toch wel op een of andere manier moeten lukken? Ik ken niemand die in een dorp is gaan wonen en zij hebben niet altijd per se een groter budget dan ik.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 12:00 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Maar je geeft zelf toch al aan dat de stad eigenlijk helemaal geen optie is qua kosten en woningaanbod.
dat zijn toch gewoon de prioriteiten die je jezelf stelt?quote:Op dinsdag 19 februari 2019 10:34 schreef JohannesBavariaII het volgende:
Moet ik genoegen nemen met een zolderkamertje aan de rand van de stad? Of een veel te dure bezemkast in het centrum? Moet ik in het Westerpark gaan slapen? Moet ik anders maar gewoon gaan sparen om een huis te kopen?
Amen. En echt niet op de rand van je budget gaan huren. Dan heb jequote:Op dinsdag 19 februari 2019 12:10 schreef RM-rf het volgende:
[..]
dat zijn toch gewoon de prioriteiten die je jezelf stelt?
je hebt een bepaald budget A beschikbaar en daarvan kan je vast geen vrijstande villa kopen, dus is het belangrijk dat je zelf afweegt welke zaken belangrijker zijn.
Bv kun je besluiten nu eerst een relatief kleine woning te kiezen in een eerder slechte en impopulaire wijk, maar daarnaast met het geld dat je dan spaart iig een spaarvermogen op te bouwen een betere woning te vinden.
Of je kunt op de beste plek willen wonen, in dure en vaak nog steeds te kleine woningen, waarbij je verder niks kunt sparen om je later te verbeteren.
MIjn tip zou zijn, begin gewoon klein in een goedkope woning in een 'slechte' buurt.
ikzelf heb ook in de jaren negentig vand e vorig eeuw dat gedaan, heb op zolderkamertjes in slechte huizen gewoond, omdat ik toen een echt goede woning niet kon betalen...
dat is namelijk helemaal niks 'nieuws', maar een 'probleem' van alle tijden
Begrijp mij niet verkeerd. Je hebt hélemaal gelijk. Ik moet ook toegeven dat ik het lastig vind om de juiste prioriteiten te stellen. Prio nr. 1 is op zich wel namelijk iets voor mijzelf vinden. Maar ook weer niet ten koste van alles. Het klinkt wat verwend, maar ik ben wel gewend om altijd op goede plekken te wonen. Nou snap ik ook wel dat dat nu niet zo makkelijk zal gaan, maar om in Eindhoven opeens aan de buitenkant van de stad te gaan wonen (waar de prijzen nog steeds belachelijk zijn trouwens) kan ik nog niet helemaal accepteren.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 12:10 schreef RM-rf het volgende:
[..]
dat zijn toch gewoon de prioriteiten die je jezelf stelt?
je hebt een bepaald budget A beschikbaar en daarvan kan je vast geen vrijstande villa kopen, dus is het belangrijk dat je zelf afweegt welke zaken belangrijker zijn.
Bv kun je besluiten nu eerst een relatief kleine woning te kiezen in een eerder slechte en impopulaire wijk, maar daarnaast met het geld dat je dan spaart iig een spaarvermogen op te bouwen een betere woning te vinden.
Of je kunt op de beste plek willen wonen, in dure en vaak nog steeds te kleine woningen, waarbij je verder niks kunt sparen om je later te verbeteren.
MIjn tip zou zijn, begin gewoon klein in een goedkope woning in een 'slechte' buurt.
ikzelf heb ook in de jaren negentig vand e vorig eeuw dat gedaan, heb op zolderkamertjes in slechte huizen gewoond, omdat ik toen een echt goede woning niet kon betalen...
Punt 1: doe niet iets alleen maar omdat anderen dat iets doen of vindenquote:Op dinsdag 19 februari 2019 12:01 schreef JohannesBavariaII het volgende:
Uiteindelijk zal het toch wel op een of andere manier moeten lukken? Ik ken niemand die in een dorp is gaan wonen en zij hebben niet altijd per se een groter budget dan ik.
quote:Op dinsdag 19 februari 2019 12:10 schreef RM-rf het volgende:
Mwah. Dorpen, stadjes, steden, metropool, het zijn slechts benamingen. Eindhoven is op bepaalde gebieden ook nog 'dorps'.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 15:31 schreef heyhallodaar het volgende:
Wat de rest zegt. En stop met steden als Zaandam of Hoofddorp een dorp te noemen (ja, het woord dorp zit in Hoofddorp), want dat zijn het niet. Dat is erg stads gedacht, er zit een enorme batterij aan vormen tussen een dorpje met 600 inwoners op het platteland en een van de 4/5/6 grote steden.
quote:Door mensen zoals jij is de markt zoals hij is, koste wat kost in die hippe, levendige stad willen wonen en dan ook nog bij voorkeur in het centrum. Bezemkasten voor absurde prijzen. Je bent je eigen 'probleem' ;-)
Met al je eisen verwacht ik dat dit je beste opties zijn.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 12:33 schreef JohannesBavariaII het volgende:
Ik zit er eigenlijk aan te denken om dan toch maar in Eindhoven in een gedeeld huis te gaan wonen. De andere meest realistische optie is denk ik om toch vanuit m'n ouders te sparen en hopen op iets goeds dat langskomt (bv een plekkie dat vrijkomt bij een van m'n vrienden).
Eindhoven is heerlijk dorps mis het ook echt wel. Maar in de prijs range waar wij zochten zoeken heel veel mensen en tja wij waren op een gegeven moment voor simpele rij woningen waar ze 250.000 euro voor vroegen 3 ton aan het bieden.. En dan gewoon nog niet hebben..quote:Op dinsdag 19 februari 2019 16:08 schreef JohannesBavariaII het volgende:
[..]
Mwah. Dorpen, stadjes, steden, metropool, het zijn slechts benamingen. Eindhoven is op bepaalde gebieden ook nog 'dorps'.
[..]![]()
Wat een onzin. Jeetje, iemand uit de stad wil graag in de stad blijven wonen. Heel ernstig ja. Nergens heb ik gezegd dat ik in het centrum, of in bezemkasten voor de hoofdprijs wil wonen. Gewoon een manier om een woning met een enigszins redelijke prijs/kwaliteit/ligging-verhouding te vinden is genoeg.
Ik snap het, dat heb ik ook. Inleveren is prima, maar er zijn grenzen. Gewoon veel rondkijken, dan krijg je vanzelf wel feeling met wat voor jou absolute no-go's zijn en waar je eigenlijk best op kan inleveren. En welke prijs je dat waard vindt.quote:Op dinsdag 19 februari 2019 12:33 schreef JohannesBavariaII het volgende:
[..]
Begrijp mij niet verkeerd. Je hebt hélemaal gelijk. Ik moet ook toegeven dat ik het lastig vind om de juiste prioriteiten te stellen. Prio nr. 1 is op zich wel namelijk iets voor mijzelf vinden. Maar ook weer niet ten koste van alles. Het klinkt wat verwend, maar ik ben wel gewend om altijd op goede plekken te wonen. Nou snap ik ook wel dat dat nu niet zo makkelijk zal gaan, maar om in Eindhoven opeens aan de buitenkant van de stad te gaan wonen (waar de prijzen nog steeds belachelijk zijn trouwens) kan ik nog niet helemaal accepteren.
Daarnaast is de stap van 26 jaar in 'de' stad wonen naar een dorp mij toch iets te groot. Daar ga ik ook gewoon niet blij van worden verwacht ik.
In Amsterdam kan ik op zich overal wel wonen, maar daar zoek ik het dan weer niet zo om in een dorp eromheen te wonen.
Zoals ik al zei, begrijp mij niet verkeerd. Ik wil best in een goedkopere woning in een mindere wijk wonen, maar ook dit aanbod valt gewoon smerig tegen. Vooral wat je voor je geld krijgt. Als ik iets verder weg vindt dan 'het gangbare', is het nog minder dan de zolder bij m'n ouders. Maar wel minstens ¤600 pm duurder. Áls er al een zolderkamer te vinden is.
Ik zit er eigenlijk aan te denken om dan toch maar in Eindhoven in een gedeeld huis te gaan wonen. De andere meest realistische optie is denk ik om toch vanuit m'n ouders te sparen en hopen op iets goeds dat langskomt (bv een plekkie dat vrijkomt bij een van m'n vrienden).
Ik hoopte eigenlijk op iemand met eenzelfde ervaring en een mooie oplossing wb woning delen (mensen vinden), een specifieke makelaar, een site, of weet ik het. Maar als de reacties die ik tot nu toe gekregen heb zo blijven komen, zal ik toch echt even goed moeten gaan nadenken en m'n verwachtingen nog meer gaan bijstellen
Ik snap ook niet hoe anderen in dezelfde situatie het wel zal lukken. Even buiten mijn omgeving omgerekend dan, wellicht heb ik een iets te vertekend beeld, maar ik kan mij toch niet voorstellen dat iedereen die een studentenwoning uitgaat en aan een startersbaan begint en niet zomaar bij vrienden in kan gaan wonen of overdreven rijke ouders heeft, in een aangrenzend dorp of bij z'n ouders gaat wonen? Dan vind ik die goedkopere woningen in mindere wijken plausibeler. Maar ook die zijn er gewoon niet zoveel
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |