abonnement Unibet Coolblue
pi_185086246
De laatste tijd merk ik dat ik nog wel eens wat teleurgesteld wil raken in vriendschappelijke contacten.

Het valt me namelijk steeds meer op dat ik de enige ben / lijk te zijn die bereid is om iets te 'geven' als het waren, en dat vrienden alleen maar nemen.

Ook heb ik wel eens het idee dat men alleen maar contact zoekt (met mij, maar ook met de anderen) als er iets te ''showen'' valt. Ik heb oprecht bij mijzelf afgevraagd: ben ik niet gewoon jaloers? Maar ik denk niet dat dit het geval is.

Maar op een gegeven moment begin ik het gewoon storend te vinden. Als een persoon nooit eens iets voorstelt om iets te gaan doen, je hoort zelden tot nooit iets van diegene. Maar dan is het wintersport tijd, en dan pleurt die persoon even 8 foto's in de groeps-whatsapp van zonovergoten ski-foto's, een biertje op de piste, noem maar op.

En als dergelijk gedrag nu incidenteel zou zijn, prima, maar bij steeds meer mensen merk ik dat dit structureel wordt. Mijn neef was altijd mijn beste vriend, en stuurde mij vorige week (na ca. 4 maanden geen contact) opeens een foto van een ''verkocht'' bord van zijn appartement met alleen de tekst ''350.000 euro'' erbij. Voor hem een behoorlijke winst, gezien hij dat ding jaren terug voor 200/K ofzo had gekocht.

Het is helemaal niet dat ik hem een mooie winst misgun, maar ik denk dan wel : de afgelopen 5 keer heb ik voorgesteld om te gaan chillen. Als ik wat voorstel, gaat hij meestal wel mee, maar zelf neemt hij nooit initiatief of contact met mij op. Dan zie je opeens op je telefoonscherm dat hij een appje heeft gestuurd, werd er al bijna blij van : ''Hee nice, eindelijk laat die gast eens uit eigen beweging iets horen'', maar dan is het weer een soort pronk-boodschap met een strekking van kijk eens wat ik nu weer heb/krijg/regel.

Afgelopen week was ik naar het voetbal geweest. Uurtje van tevoren voor het stadion afgesproken met vrienden, en ik val letterlijk in een soort carroussel waarin iedereen even aan het opscheppen is over hoe goed hij wel niet bezig is op zijn werk.

Puur uit interesse, vraag ik mij af : is dit nou normaal en misschien onderdeel van de levensfase / tijdsgeest, of heb ik net weer een bepaald slag types om mij heen verzameld? Ben wel benieuwd of jullie dit ook zo ervaren.
pi_185086437
Niet alleen met vrienden, maar met iedereen. Behalve mijn ouders eigenlijk, die tonen nog wel eens interesse :')

Zaterdagavond op een verjaardag geweest. Eerst letterlijk bijna drie kwartier zitten luisteren naar een verhaal van de moeder van een vriendin van de jarige die bij de douane werkt, en dat ze een keer dit in de bagage had gezien en een keer dat.

Daarna op het balkon tijdens peuk roken in gesprek gekomen met andere meid die ik daar elk jaar zie: bijna een fucking uur lang, ach-ter elkaar door gepraat over haar werk. Ook geen moment kwam bij haar op : interesseert het deze gast wel iets? Moet ik niet even iets aan hem vragen?

Dus overall herken ik wel wat je zegt. Echte communicatie is zeldzaam :)
pi_185086552
Ik kan het mensen niet echt kwalijk nemen dat ze trots zijn op hun prestaties en dit graag met de wereld willen delen. Dit wordt wel gevaarlijk wanneer het narcistische trekjes krijgt. Het doel wordt dan het zoeken van bewondering waar jouw prestaties worden weggecijferd. M.a.w. ze willen zich belangrijker/beter voelen dan jij.
pi_185086555
Ik vind het ergens ook wel logisch dat mensen juist anderen opzoeken als ze blij zijn en dat willen delen

Als je niks te zeggen hebt app je misschien ook niet En gelukkig hebben die van jou vooral blije dingen nu
Ik gok dat ze je ook opzoeken als ze zich kut voelen

Voor mij is dat ook wel vriendschap. Dat het er is ook al heb je elkaar een tijd niet gesproken en wel de belangrijke momenten delen, goed en kwaad
pi_185086603
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2019 16:33 schreef Justinn het volgende:
Ik kan het mensen niet echt kwalijk nemen dat ze trots zijn op hun prestaties en dit graag met de wereld willen delen. Dit wordt wel gevaarlijk wanneer het narcistische trekjes krijgt. Het doel wordt dan het zoeken van bewondering waar jouw prestaties worden weggecijferd. M.a.w. ze willen zich belangrijker/beter voelen dan jij.
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2019 16:34 schreef Allures het volgende:
Ik vind het ergens ook wel logisch dat mensen juist anderen opzoeken als ze blij zijn en dat willen delen

Als je niks te zeggen hebt app je misschien ook niet En gelukkig hebben die van jou vooral blije dingen nu
Ik gok dat ze je ook opzoeken als ze zich kut voelen

Voor mij is dat ook wel vriendschap. Dat het er is ook al heb je elkaar een tijd niet gesproken en wel de belangrijke momenten delen, goed en kwaad
Helemaal gelijk in,

maar wat ik wel vaak merk is dat er bijvoorbeeld weinig interesse wederzijds is. Ik heb nogal vaak de indruk dat als zij hun plasje hebben gedaan zeg maar, dat het dan wel mooi is geweest (duiken dan de telefoon in, bijvoorbeeld).

Zoals ik aanhaalde met mijn neef: Die stuurt dus alleen een foto met een bord ''verkocht'' en het bedrag waarvoor. Maar niet even een fatsoenlijke tekst erbij. Ik nog teruggestuurd, goh wat een mooi bedrag heb je ervoor gekregen, wanneer gaan jullie verhuizen, etc. Maar daar krijg je dan niet eens antwoord op, het gaat kennelijk puur even om te laten weten hoe dik er is gecashd, en daarna komt voor hen de essentie uit het contact te vervallen.

Dat vind ik wel jammer en valt me wel vaker op.
pi_185086657
Maar niet iedereen communiceert op dezelfde manier
Hij stuurt dingen vanuit zichzelf, jij hebt blijkbaar een vraag of andere aanleiding nodig
Beide zijn oké. Maar jij hebt een 'oordeel' over zijn manier en andersom zal hij misschien niet door hebben dat jij een vraag nodig hebt
pi_185086698
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2019 16:37 schreef TATW het volgende:

[..]

Dat vind ik wel jammer en valt me wel vaker op.
Ik zie in dit soort gedrag onzekerheid. Alsof jouw neef een masker op zet om problemen (bv. onzekerheid) te verbergen door de constante zoektocht naar positieve bevestiging. Het is een beschermingsmethodiek om de aandacht van problemen af te leiden. Dat verklaart ook de desinteresse in jouw prestaties.
pi_185086861
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2019 16:39 schreef Allures het volgende:
Maar niet iedereen communiceert op dezelfde manier
Hij stuurt dingen vanuit zichzelf, jij hebt blijkbaar een vraag of andere aanleiding nodig
Beide zijn oké. Maar jij hebt een 'oordeel' over zijn manier en andersom zal hij misschien niet door hebben dat jij een vraag nodig hebt
Maar als ik bijvoorbeeld nu door onze whatsapp geschiedenis scroll, dan is het wel iets structureels. In die periode hebben we wel een paar keer gechilld, omdat ik dat had voorgesteld.

De keren dat hij naar mij toe iets had gestuurd, waren het alleen maar materiele zaken om even te laten weten : ik heb dit gekocht / dat geregeld, promotie gemaakt, etc. Tja misschien doe ik te moeilijk hoor maar het zou ook wel eens leuk zijn om dan een berichtje te krijgen hee man alles goed, zin om morgen (dag van 30 graden) even een biertje te drinken ergens? Kijk als dat soort berichten er nu ook tussen zaten, was het alweer wat anders.
pi_185086923
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2019 16:42 schreef Justinn het volgende:

[..]

Ik zie in dit soort gedrag onzekerheid. Alsof jouw neef een masker op zet om problemen (bv. onzekerheid) te verbergen door de constante zoektocht naar positieve bevestiging. Het is een beschermingsmethodiek om de aandacht van problemen af te leiden. Dat verklaart ook de desinteresse in jouw prestaties.
Hier haal je een belangrijk punt aan, denk ik.

Heb zoiets gemerkt bij mijn ex-schoonbroer en zijn vrouw. Continu laten zien wat er goed gaat; nieuw (overpriced) huis gekocht en verbouwd, upgrade van de leasebak, kindje erbij. Maar toen ik eens op een feestje met mijn dronken schoonzus stond te praten, bleek er toch wat onzekerheid te zijn over van alles en nog wat. Je prikt er dan zo doorheen.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_185087005
Verbaas me er sowieso altijd over hoe graag mensen over zichzelf praten :P Terwijl ik 9/10 keer denk, wat moet ik met deze informatie :?

Op de een of andere manier mis ik ook totaal de behoefte om indruk te willen maken bij anderen. Mijn vrienden weten niet eens dat ik vorige week een paar dagen naar New York ben geweest, terwijl zij zelf dit allemaal minimaal even in de groeps-app / insta hadden moeten gooie
pi_185087097
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2019 16:50 schreef TATW het volgende:

[..]

Maar als ik bijvoorbeeld nu door onze whatsapp geschiedenis scroll, dan is het wel iets structureels. In die periode hebben we wel een paar keer gechilld, omdat ik dat had voorgesteld.

De keren dat hij naar mij toe iets had gestuurd, waren het alleen maar materiele zaken om even te laten weten : ik heb dit gekocht / dat geregeld, promotie gemaakt, etc. Tja misschien doe ik te moeilijk hoor maar het zou ook wel eens leuk zijn om dan een berichtje te krijgen hee man alles goed, zin om morgen (dag van 30 graden) even een biertje te drinken ergens? Kijk als dat soort berichten er nu ook tussen zaten, was het alweer wat anders.
Stoor je je nou aan de afspreekdynamiek of de manier waarop hij contact met je zoekt?

quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2019 16:59 schreef Jaume_I het volgende:
Verbaas me er sowieso altijd over hoe graag mensen over zichzelf praten :P Terwijl ik 9/10 keer denk, wat moet ik met deze informatie :?

Op de een of andere manier mis ik ook totaal de behoefte om indruk te willen maken bij anderen. Mijn vrienden weten niet eens dat ik vorige week een paar dagen naar New York ben geweest, terwijl zij zelf dit allemaal minimaal even in de groeps-app / insta hadden moeten gooie
Op FOK! heb je er anders zeer weinig moeite mee. Vooral als het onderwerp 'ik en mijn vrienden' is. Dus ook jij hebt het in je, maar op een andere manier.

[ Bericht 34% gewijzigd door #ANONIEM op 18-02-2019 17:05:31 ]
pi_185087150
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2019 17:04 schreef Chia het volgende:

[..]

Stoor je je nou aan de afspreekdynamiek of de manier waarop hij contact met je zoekt?

[..]

Op FOK! heb je er anders zeer weinig moeite mee. Vooral als het onderwerp 'ik en mijn vrienden' is. Dus ook jij hebt het in je, maar op een andere manier.
Nee gaat me gewoon om de inhoud van het contact.

Om het niet overdreven ingewikkeld te maken allemaal : jij vindt het dus niet raar als iemand alleen contact met je opneemt om iets te showen? En dan niet over een periode van 2-3 maanden, maar inmiddels meer dan een jaar? Ik vind dat vreemd. Ik snap best dat je op een gegeven moment een ander leven krijgt, misschien met andere mensen chillt. Maar dan stuur je helemaal niets meer, maar nu krijg ik alleen op random momenten een succes toegestuurd. Dat vind ik wel vreemd ja :P
pi_185087165
Dat is dus waarom ik een hekel heb aan de meeste mensen. De essentie van vriendschap lijkt mij juist dat het de enige mensen zijn wiens gezelschap je nog te pruimen vindt.
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_185087196
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2019 17:07 schreef TATW het volgende:

[..]

Nee gaat me gewoon om de inhoud van het contact.

Om het niet overdreven ingewikkeld te maken allemaal : jij vindt het dus niet raar als iemand alleen contact met je opneemt om iets te showen? En dan niet over een periode van 2-3 maanden, maar inmiddels meer dan een jaar? Ik vind dat vreemd. Ik snap best dat je op een gegeven moment een ander leven krijgt, misschien met andere mensen chillt. Maar dan stuur je helemaal niets meer, maar nu krijg ik alleen op random momenten een succes toegestuurd. Dat vind ik wel vreemd ja :P
Hij probeert wel zijn leven met jou te delen en stuurt een persoonlijk berichtje. En niet iedereen is nu eenmaal even sterk in schriftelijke communicatie en van de mindere dingen in het leven is het vaak iets lastiger om een foto te sturen.
pi_185087233
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2019 17:10 schreef Chia het volgende:

[..]

Hij probeert wel zijn leven met jou te delen en stuurt een persoonlijk berichtje. En niet iedereen is nu eenmaal even sterk in schriftelijke communicatie en van de mindere dingen in het leven is het vaak iets lastiger om een foto te sturen.
maar als hij echt zo graag wil delen, had hij ook wel gereageerd op mijn aanvullende interesse, bijvoorbeeld over wanner hij gaat verhuizen. Maar dan blijft het stil, kennelijk moet ik alleen even weten dat er 350/K is verdiend. Dat zijn zeg maar net een beetje die details waardoor ik het als erg vermoeiend ervaar.
pi_185087316
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2019 17:12 schreef TATW het volgende:

[..]

maar als hij echt zo graag wil delen, had hij ook wel gereageerd op mijn aanvullende interesse, bijvoorbeeld over wanner hij gaat verhuizen. Maar dan blijft het stil, kennelijk moet ik alleen even weten dat er 350/K is verdiend. Dat zijn zeg maar net een beetje die details waardoor ik het als erg vermoeiend ervaar.
Nu zit je dingen voor hem in te vullen.
pi_185088105
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2019 17:10 schreef Chia het volgende:

[..]

Hij probeert wel zijn leven met jou te delen en stuurt een persoonlijk berichtje. En niet iedereen is nu eenmaal even sterk in schriftelijke communicatie en van de mindere dingen in het leven is het vaak iets lastiger om een foto te sturen.
zo zie ik het ook

En het is toch niet alleen materieel? Een promotie is bijvoorbeeld een waardering van je werk. Daar zou ik ook trots op zijn
pi_185088595
Merk dat op zich ook wel bij mensen uit familie vriendin.

Alleen is dat wel iets socialer gericht, vooral op de kinderen, elke scheet die ze laten moet uitgebreid belicht worden, elk dansje wat ze doen moet je leuk vinden, tientallen videos via whatsapp wat dat betreft, niet normaal.

Maar ook met verjaardagen, je moet komen.. nee niet een dag later, op DIE dag anders zijn ze diep diep teleurgesteld en vinden je ze maar raar. (serieus.. zo praten ze dan over je achter je rug)

Maar anders hoor je dus ook niets van ze verder wat je zelf ook voorstelt, dat kan dan allemaal niet of word niet op gereageerd.
pi_185088623
Ik heb ooit eens een 42 inch tv gekocht om een vriend van mij de mond te snoeren. Hij kocht een 40 inch tv en moest iedereen laten horen dat de rest een klein ritje had. Antwoorden met wordt je gelukkiger van dat grotere huis/auto of promotie helpt meestal ook wel
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_185089359
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2019 18:19 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Merk dat op zich ook wel bij mensen uit familie vriendin.

Alleen is dat wel iets socialer gericht, vooral op de kinderen, elke scheet die ze laten moet uitgebreid belicht worden, elk dansje wat ze doen moet je leuk vinden, tientallen videos via whatsapp wat dat betreft, niet normaal.

Herkenbaar! Al die foto's van een peuter die eigenlijk niks opmerkelijks aan het doen is. Maar omdat het een kleine gaat, is het eten van een bordje spinazie of het aaien van geitjes ineens een super-bijzondere gebeurtenis die onmiddellijk vastgelegd en gedeeld moet worden. Breaking news.

En dan ook die tig hysterisch-blije reacties die er steevast op volgen: Ahhwww... Schattig!!! O+ O+ O+ O+

Alsof het zeer bijzondere foto's van een nooit eerder gefilmde pantersoort zijn of zo. :')
pi_185091631
Praten met mensen is sowieso 9/10 keer niet interessant. Vooral leuk wanneer je aan het ouwehoeren, grappen of flirten bent, en een enkele keer als je echt bijzondere interesses met elkaar deelt, but that's it.
pi_185093190
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2019 17:12 schreef TATW het volgende:

[..]

maar als hij echt zo graag wil delen, had hij ook wel gereageerd op mijn aanvullende interesse, bijvoorbeeld over wanner hij gaat verhuizen. Maar dan blijft het stil, kennelijk moet ik alleen even weten dat er 350/K is verdiend. Dat zijn zeg maar net een beetje die details waardoor ik het als erg vermoeiend ervaar.
Welkom in de echte wereld joh. Echte vrienden zijn zeldzaam en zeker hier in Nederland is ook niet elk familielid nou ook familie dat dus zeer geïnteresseerd is. Van je directe broers/zussen en ouders kan je dat wel verwachten. Van opa's, oma's en tantes en ooms al minder. Laat staan neven/nichten en aangetrouwde aanhang.

Vrienden zoek je zelf uit en een hoop zoeken jou ook uit om opportunistische reden. Ze zijn vrienden van jou omdat je misschien veel knappe meiden kent, de populairste van de klas bent, jij altijd rondjes in de kroeg voorschiet of wel goede grappen kan vertellen. Vrienden zijn ook voor hen een graadje lager belangrijk dan directe familie en het hangt ook af hoe goed hun band met familie is of aan jou denken. Dat zie je vaak als ze een serieuze relatie gaan krijgen. Dan gaat alle tijd in partner en aanhang daarvan gestoken worden, naast de eigen familie. En dat jij dan knappe meiden kent is niet meer belangrijk want ze hebben er al 1 en de aanstaande schoonvader vertelt nog betere grappen dan jij.

Uiteindelijk zijn echte vrienden op 1 hand te tellen. Voor hen ben je net zo belangrijk zo niet belangrijker als hun eigen familie. Die neef is dus overduidelijk geen echte vriend. Hij vind het wel lachen te chillen met je, je bent ook nog ergens familie maar zijn prioriteiten liggen niet bij jou.

Zo moet je je vrienden zelf ook behandelen. Degene die het meest zich inzetten voor jou en je vind het contact met hun fijn, daar houd je goed contact mee. De rest die af en toe alleen met jou wil zuipen, benader je zelf alleen als je wil zuipen. Ik zou daar niets meer van verwachten...
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
  maandag 18 februari 2019 @ 22:04:25 #23
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_185094297
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2019 18:19 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Merk dat op zich ook wel bij mensen uit familie vriendin.

Alleen is dat wel iets socialer gericht, vooral op de kinderen, elke scheet die ze laten moet uitgebreid belicht worden, elk dansje wat ze doen moet je leuk vinden, tientallen videos via whatsapp wat dat betreft, niet normaal.

Maar ook met verjaardagen, je moet komen.. nee niet een dag later, op DIE dag anders zijn ze diep diep teleurgesteld en vinden je ze maar raar. (serieus.. zo praten ze dan over je achter je rug)

Maar anders hoor je dus ook niets van ze verder wat je zelf ook voorstelt, dat kan dan allemaal niet of word niet op gereageerd.
Dit merk ik in mijn omgeving ook. Dat zulke dingen van een kant moeten komen zeg maar. Mijn moeder overleed een paar jaar terug. Na de eerste week geen woord meer over gehoord van bepaalde leden in mijn schoonfamilie. Niet eens op de data dat de dood 1 jaar geleden was, etc. Toen overleed er een vriend van hun en wij toonden echt maanden interesse. Elke week bellen, vragen of we iets konden doen, etc. Een keer konden wij niet komen (7 maanden later een keer) vanwege verplichtingen en ze zochten meteen problemen met ons. Dat we geen gevoelens hadden, geen medeleven, etc.

Toen hun hond overleed wilden ze aandacht van iedereen. Openlijk hengelen op social media met posts als ''ik ben zo verdrietig.......'' zonder te vertellen wat er aan de hand was. Als daar naar gevraagd werd: ''ja ja, dat wil ik niet zo openlijk vertellen, is zo verschrikkelijk zwaar''. Ook toen werd er verlang dat we wekelijks even zouden bellen om te kijken hoe het ging. Een van onze katten ging 1,5 week geleden dood. Hun reactie? ''ach, het is toch maar een kat?'' :') |:(

En inderdaad ook met verjaardagen e.d. waar je verplicht om moet draven. Maar wederzijds is skippen geen probleem.

En de OP herken ik ook wel. Niet zo zeer bij vrienden, maar wel bij familie. Omdat het mij af en toe stoort let ik er wel op dat als ik iets vertel waar ik trots op ben/blij mee ben...ik altijd ook informeer hoe het met hun gaat.

Vrienden zitten wel goed, die informeren altijd terug hoe het gaat en laten ook niet alleen wat horen als ze echt iets hebben om mee te pronken. Al is pronken op zich niks slechts. Juist blij voor ze als ze blij zijn. En ze zijn ook altijd blij voor mij. Het komt echter wel van twee kanten.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')