Volstrekte onzin. Wetenschappers hebben meermaals gekeken naar de partij programma's en stemgedrag in parlementen, en daar komt de VVD gewoon tussen de Conservatieven en Republikeinen in te staan.quote:Op donderdag 28 februari 2019 18:33 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De VVD of D’66 zouden in de VS als links worden gezien, het CDA ook.
Bij de Democraten in de VS heb je nu (populaire!) gekken rondlopen die voor een hoogste tarief van 70% voor inkomstenbelasting en 2-3% voor vermogensbelasting zijn, daarbij vallen de meeste Nederlandse partijen idd behoorlijk mee. Het hangt er natuurlijk vanaf wat je onder links en rechts verstaat, maar op economisch gebied zijn er bij de Democraten iig wel wat die een stuk linkser zijn dan de doorsnee politicus in Nederland.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 14:47 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Volstrekte onzin. Wetenschappers hebben meermaals gekeken naar de partij programma's en stemgedrag in parlementen, en daar komt de VVD gewoon tussen de Conservatieven en Republikeinen in te staan.
Begin eens met de Party Manifesto Project.
Krijg je met dat domme 2-partijenstelsel.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 14:56 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Bij de Democraten in de VS heb je nu (populaire!) gekken rondlopen die voor een hoogste tarief van 70% voor inkomstenbelasting en 2-3% voor vermogensbelasting zijn, daarbij vallen de meeste Nederlandse partijen idd behoorlijk mee. Het hangt er natuurlijk vanaf wat je onder links en rechts verstaat, maar op economisch gebied zijn er bij de Democraten iig wel wat die een stuk linkser zijn dan de doorsnee politicus in Nederland.
Ik denk dat we in NL straks ook een 2-partijenstelsel gaan krijgen. De maatschappelijke voedingsbodem is er al, gezien de toenemende polarisatie. Meer en meer ontstaan er twee kampen die elk in hun eigen bubbel leven, en de tegenstander als aartsvijand zien.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 15:03 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Krijg je met dat domme 2-partijenstelsel.
Hoop het niet. Op het moment is de versplintering wel wat te gek aan het worden maar een 2-partijenstelsel is daar wmb geen oplossing voor.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 16:32 schreef tomatenrood het volgende:
[..]
Ik denk dat we in NL straks ook een 2-partijenstelsel gaan krijgen. De maatschappelijke voedingsbodem is er al, gezien de toenemende polarisatie. Meer en meer ontstaan er twee kampen die elk in hun eigen bubbel leven, en de tegenstander als aartsvijand zien.
De werkelijke 'gekken' zijn degenen zoals FoxNews die doen alsof het land dan in stort, maar wel doodleuk zaken willen semi-nationaliseren.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 14:56 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Bij de Democraten in de VS heb je nu (populaire!) gekken rondlopen die voor een hoogste tarief van 70% voor inkomstenbelasting en 2-3% voor vermogensbelasting zijn, daarbij vallen de meeste Nederlandse partijen idd behoorlijk mee.
Ook links.quote:
Dat zit er niet echt in. Dan moet je allemaal partijen gaan afschaffen en dat gaat niet gebeuren. Misschien dat op de linkerflank GroenLinks en PvdA nog wel samen gaan, maar daar zie ik de SP met haar structuur en regels voor raadsleden en kamerleden niet in mee gaan.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 16:32 schreef tomatenrood het volgende:
[..]
Ik denk dat we in NL straks ook een 2-partijenstelsel gaan krijgen. De maatschappelijke voedingsbodem is er al, gezien de toenemende polarisatie. Meer en meer ontstaan er twee kampen die elk in hun eigen bubbel leven, en de tegenstander als aartsvijand zien.
In Zweden kreeg je uiteindelijk twee vooraf gevormde coalities. Alle rechtse partijen in het parlement besloten samen 1 coalitie te gaan vormen, en toen besloten alle linkse partijen ook in 1 coalitie samen te gaan werken.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 17:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat zit er niet echt in. Dan moet je allemaal partijen gaan afschaffen en dat gaat niet gebeuren. Misschien dat op de linkerflank GroenLinks en PvdA nog wel samen gaan, maar daar zie ik de SP met haar structuur en regels voor raadsleden en kamerleden niet in mee gaan.
Ik denk eerder dat we standaard naar minderheidskabinetten gaan, zoals ook in Zweden standaard is.
In Zweden is er uiteindelijk een coalitie die niet volgens die scheidslijn loopt.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 17:27 schreef tomatenrood het volgende:
[..]
In Zweden kreeg je uiteindelijk twee vooraf gevormde coalities. Alle rechtse partijen in het parlement besloten samen 1 coalitie te gaan vormen, en toen besloten alle linkse partijen ook in 1 coalitie samen te gaan werken.
Zo was het parlement dus netjes verdeeld, en was er altijd 1 coalitie die de meerderheid had. Een de facto tweepartijen (tweecoalities) stelsel dus. (Totdat de rechts-populistische partij Zweden Democraten het parlement binnen kwam).
Klopt, die kleine partijtjes... Het zou me niets verbazen als er ooit nog een kiesdrempel van 4% of 5% komt, want zo is de situatie na verloop van tijd niet houdbaar meer.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 17:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
In Zweden is er uiteindelijk een coalitie die niet volgens die scheidslijn loopt.
Dat bepaalde partijen elkaar vasthouden en alleen samen een kabinet in willen zou kunnen gebeuren. Met name bij PvdA en GL. Maar ik zie partijen als SGP, CU, PvdD, SP, Denk en 50+ niet opgeheven worden en ook niet op gaan in een grote coalitie. Daarvoor zijn ze ieder echt te uniek.
Daar is een grondwetwijziging voor nodig. En die kleine partijen zitten altijd wel rond die 33% of zijn nodig in een coalitie.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 17:35 schreef tomatenrood het volgende:
[..]
Klopt, die kleine partijtjes... Het zou me niets verbazen als er ooit nog een kiesdrempel van 4% of 5% komt, want zo is de situatie na verloop van tijd niet houdbaar meer.
In BE en DE hebben ze ook een kiesdrempel van 5%, ik vind het niet extreem. Maar inderdaad, in NL zou het wel niet doorkomen. Toch is het wel interessante materie om mee te speculeren.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 17:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Daar is een grondwetwijziging voor nodig. En die kleine partijen zitten altijd wel rond die 33% of zijn nodig in een coalitie.
Verder zou het onzin zijn, dan was een paar jaar geleden D66 ook opgeheven. Zeker bij een hoge drempel als 5%, dat gaat over 7 a 8 zetels. Elke middenpartij weet dat ze dan ook wel onder die grens kunnen zakken. Zelfs de groten kan dat overkomen, zie PvdA.
Je zou ook veel meer onvrede creëren met zo'n kiesdrempel: je maakt/houdt partijen monddood in de politiek, dan gaan die mensen zich anders uiten.
In de peilingen zijn FvD en PVV even groot, PvdA is maar de vraag of ze de 5% halen.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 17:45 schreef tomatenrood het volgende:
[..]
In BE en DE hebben ze ook een kiesdrempel van 5%, ik vind het niet extreem. Maar inderdaad, in NL zou het wel niet doorkomen. Toch is het wel interessante materie om mee te speculeren.
Deze link is ook interessant: https://www.volkskrant.nl/kijkverder/2017/stemverdeler/
Als we een links en een rechts blok zouden hebben, met de uitslagen van de TK-2017-verkiezingen, dan zou links alleen zetels hebben als D66 zich bij links aansluit (40 zetels tegenover 110). Als D66 zich bij een rechts blok aansluit, zou het rechtse blok alle 150 zetels hebben.
Bij een kiesdrempel van 4% of 5%, zouden alleen VVD, PVV, CDA, D66, GL, SP en PvdA overblijven.
Ik ging uit van de TK-2017 verkiezingen.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 17:51 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
In de peilingen zijn FvD en PVV even groot, PvdA is maar de vraag of ze de 5% halen.
En CU+SGP, die dan natuurlijk gewoon samen mee doen en die 5% dan wel halen.quote:Op vrijdag 1 maart 2019 17:45 schreef tomatenrood het volgende:
[..]
Bij een kiesdrempel van 4% of 5%, zouden alleen VVD, PVV, CDA, D66, GL, SP en PvdA overblijven.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |