quote:Nachtmerrie voor carnavalsbouwers na verwoestende brand in Zaltbommel: 'Ons levenswerk is weg’
ZALTBOMMEL - Een groot drama voor carnavalsvereniging De Wallepikkers in Zaltbommel. De enorme brand die vrijdag in een loods aan de Van Heemstraweg-West woedde heeft alle carnavalswagens- en spullen van de vereniging verwoest. De bouwers waren aan het werk toen er opeens gasflessen ontploften en er binnen een vlammenzee ontstond. ,,We zijn allemaal veilig, maar het is echt verschrikkelijk wat er is gebeurd.”
De totale schade is nog onbekend, maar vaststaat dat de twee grote praalwagens en een handjevol kleinere wagens in vlammen zijn opgegaan. Ook is de vereniging een groot deel van de carnavalsattributen verloren. ,,Iedereen stond hier met tranen in de ogen naar het vuur te kijken”, zegt voorzitter Martijn Merks (41) tegen het Brabants Dagblad. ,,Hier zit echt maanden, misschien wel jaren werk in. Ons levenswerk is weg.”
Onder de afgebrande praalwagens, die over twee weken zouden meerijden in de carnavalsoptocht van Zaltbommel, zijn volgens Merks de prinsenwagen en de wagen van de jeugdprins. Dat zijn de hoofdwagens van de optocht. Aan de wagens is bijna een jaar gewerkt. De carnavalsvereniging overlegt met de gemeente wat er nu met de optocht moet gebeuren. ,,Alles is weg, het is een drama.’’
Enorme knallen
Bouwers van de vereniging waren vrijdag aan het werk op het moment dat de brand uitbrak. ,,Ze hebben gelukkig allemaal het pand kunnen verlaten. Ik was binnen een paar minuten ter plaatse en toen hoorde ik een paar enorme knallen, waarschijnlijk de gasflessen die in het pand stonden. Door de brandweer werden we dan ook op een afstand gehouden.”
De brand, vermoedelijk veroorzaakt door het werken met een slijptol, woedde in totaal een klein uurtje. Veiligheidsregio waarschuwde omwonenden voor hevige rookoverlast. Zij werden geadviseerd ramen en deuren te sluiten en mechanische ventilatie uit te schakelen.
Rookwolken
De afgebrande loodsen stonden in de buurt van een middelbare school, waardoor veel scholieren getuige waren van de vlammenzee.
De rookwolken trokken op een gegeven moment ook over de naastgelegen A2. Hierdoor stonden er lange files in beide richtingen. Weggebruikers moesten rekening houden met een vertraging van een kwartier.
Reactie burgemeester
De waarnemend burgemeester van Zaltbommel, Peter Rehwinkel, heeft geschrokken gereageerd op de vlammenzee. ,,Wat ontzettend verdrietig, heel Zaltbommel leeft mee!”, meldt de burgervader op Twitter.
https://www.bd.nl/bommele(...)erk-is-weg~ab60e636/
Nou grappig zegquote:
Die is weer eens gebandquote:Op vrijdag 15 februari 2019 17:21 schreef GGMM het volgende:
Gelukkig is het maar carnaval.
Ben benieuwd naar de dader(s).
De dader:quote:Op vrijdag 15 februari 2019 17:21 schreef GGMM het volgende:
Gelukkig is het maar carnaval.
Ben benieuwd naar de dader(s).
Mij niet, een jaar werk is geen levenswerk.quote:Op vrijdag 15 februari 2019 17:12 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Nou grappig zeg
Die mensen bouwen elk jaar een jaar lang vele vrije uurtjes aan zo'n wagen.... Dus levenswerk lijkt mij wel op zijn plaats. Dankzij de bouwers is carnaval leuk.
De vereniging is hun levenswerk.quote:Op vrijdag 15 februari 2019 17:26 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Mij niet, een jaar werk is geen levenswerk.
quote:Op vrijdag 15 februari 2019 17:27 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
De vereniging is hun levenswerk.
Die is niet verwoest.quote:Op vrijdag 15 februari 2019 17:27 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Alle spullen van de vereniging lagen in die loods.quote:
O jee, maar er is nog steeds geen levenswerk verwoest.quote:Op vrijdag 15 februari 2019 17:29 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Alle spullen van de vereniging lagen in die loods.
Wat een rare vraag.quote:Op vrijdag 15 februari 2019 17:24 schreef Burdie het volgende:
Vraag me af waarom ze die nu nog nodig hadden, zo dicht op carnaval.
quote:Op vrijdag 15 februari 2019 17:36 schreef Pino112 het volgende:
Een slijptol icm dat soort wagens met veel papier en andere brandbare materialen kan natuurlijk alleen maar mis gaan
quote:Op vrijdag 15 februari 2019 17:31 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
O jee, maar er is nog steeds geen levenswerk verwoest.
Hoezo? We zitten 2 weken voor carnaval, wat valt er dan nog aan zo'n wagen te doen met een slijptol? Die wordt vooral gebruikt voor de metalen skeletten van de wagens, in het begin dus.quote:
Carnaval is sws voor proletenquote:Op vrijdag 15 februari 2019 17:12 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Nou grappig zeg
Die mensen bouwen elk jaar een jaar lang vele vrije uurtjes aan zo'n wagen.... Dus levenswerk lijkt mij wel op zijn plaats. Dankzij de bouwers is carnaval leuk.
Blijkbaar niet dus.quote:Op vrijdag 15 februari 2019 18:25 schreef Burdie het volgende:
[..]
Hoezo? We zitten 2 weken voor carnaval, wat valt er dan nog aan zo'n wagen te doen met een slijptol? Die wordt vooral gebruikt voor de metalen skeletten van de wagens, in het begin dus.
Wat een sneu leven dan.quote:Op vrijdag 15 februari 2019 17:27 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |