abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_185840575
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2019 06:59 schreef ATON het volgende:

[..]

Nog steeds die verzen niet gevonden?
Allang. Zijn ook allang eens langsgekomen.
Jij weet ook best waar het om gaat.
pi_185840636
quote:
0s.gif Op donderdag 21 maart 2019 10:50 schreef DecoAoreste het volgende:
.

Overigens ben ik ook wel steeds meer geïnteresseerd geworden in de katholieke kerk. Van huis uit was ik vroeger (soort van) katholiek, al gingen we maar 1 keer per jaar naar de kerk. Laatste maanden ben ik er wat vaker geweest samen met mijn (oorspronkelijk niet katholieke) vriendin, die is er ook wel van gecharmeerd. De diensten zijn vaak nogal saai naar mijn mening, maar de theologie is wel wat dieper en veelzijdiger dan ik gewend ben vanuit de evangelische hoek. Ik heb de indruk dat je als katholiek wat evenwichtiger en meer midden in de maatschappij kan blijven in plaats van in je eigen protestantse zuiltje, dat is eigenlijk een belangrijk praktisch verschil tussen de twee.
Echter moet je wel kijken naar wat de Bijbel leert.
Dat valt totaal niet te passen met de katholieke leer, niet dat dat nog christenen te noemen zijn.

Mensen hier kunnen je wel zeggen doe wat goed voelt en laat je niets voor schrijven.
Maar dat is oh zo fout.

God is waar het om gaat. De Bijbel dient de leidraad te zijn.
Dat de mensen hier geen grondig wetenschappelijk onderzoek willen doen is hun probleem.

Ik hoor zo vaak mensen die maar ergens heen gaan omdat het goed voelt ugh zo slecht. Het geloof boeit ze niet, het kan nog zo slecht en on Bijbels zijn als het maar goed voelt :'(
Als ze de Bijbel volledig navolgen gaat het standaard al goed voelen, dan zijn mensen al vriendelijk.
pi_185840752
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2019 12:34 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Allang. Zijn ook allang eens langsgekomen.
Jij weet ook best waar het om gaat.
Neen en dat weet je best. Er zijn geen verzen die jouw bewering staven.
pi_185840797
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2019 12:01 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Je moet ook wel erg theologisch kronkelen om dit uit te leggen. Jezus vanaf het kruis naar het paradijs, maar ook naar de hel of het dodenrijk, en na anderhalve dag weer terug in het graf, om vanuit daar na 40 dagen wederom op te stijgen...het lijkt wel een pendeldienst.
Hemen en hel zijn christelijke dogma's en hebben dus niks met Jezus of het joods geloof te maken. Om je daar dan uit te lullen moet je wel creatief zijn en je in bochten wringen.
  maandag 25 maart 2019 @ 13:27:16 #205
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_185841278
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2019 12:50 schreef ATON het volgende:

[..]

Hemen en hel zijn christelijke dogma's en hebben dus niks met Jezus of het joods geloof te maken. Om je daar dan uit te lullen moet je wel creatief zijn en je in bochten wringen.
We hebben het hier over "christelijke" geschriften. De joodse Jezus gebruikte overigens beide in een vergelijking.
pi_185841289
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2019 12:47 schreef ATON het volgende:

[..]

Neen en dat weet je best. Er zijn geen verzen die jouw bewering staven.
Grapjas.
Jij weet heel goed wat de Bijbel daarover zegt. Als je zoiets basics nog niet eens weet mag je al je al helemaal je grote mond altijd hier houden.

Denk aan de olijfboom en de wilde takken bv.
Jezus was ook duidelijk.
Zelfs het OT spreekt al over de verwerping en aanneming ander volk.
Sleutels naar anderen zouden geopend worden. Anders heeft offer Jezus en Christen zijn Bijbels gezien volgens jou geen nut.
pi_185842179
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2019 13:27 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Grapjas.
Jij weet heel goed wat de Bijbel daarover zegt. Als je zoiets basics nog niet eens weet mag je al je al helemaal je grote mond altijd hier houden.

Denk aan de olijfboom en de wilde takken bv.
Jezus was ook duidelijk.
Zelfs het OT spreekt al over de verwerping en aanneming ander volk.
Sleutels naar anderen zouden geopend worden. Anders heeft offer Jezus en Christen zijn Bijbels gezien volgens jou geen nut.
Ik wacht nog steeds op de verzen die dit bevestigen en niet over jouw eigen interpretatie gelul.
pi_185842224
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2019 13:27 schreef hoatzin het volgende:

[..]

We hebben het hier over "christelijke" geschriften. De joodse Jezus gebruikte overigens beide in een vergelijking.
O ja, en waar dan ? En kom nu niet af met gehenna en ' de hemelen '. :)
  maandag 25 maart 2019 @ 14:20:05 #209
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_185842247
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2019 14:18 schreef ATON het volgende:

[..]

O ja, en waar dan ? En kom nu niet af met gehenna en ' de hemelen '. :)
De vergelijking van de rijke man en de arme Lazarus. Daarin is sprake van een hiernamaals met 2 varianten.
pi_185842363
quote:
0s.gif Op zaterdag 23 maart 2019 09:06 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Dan ben jij ook een antisemiet. Want jij gelooft niet eens in God, nog erger. Dus dan kun jij er net zoals ik er niet achter sta er zelf ook niet achter staan.

Volgens de Bijbel is het niet meer Gods volk. Simpel zat. Maakt mij niet tegen Joden.
Christenen leven onder de genade niet meer
Met een paar punten in je vorige posts ben ik het eens, alleen dit laatste sowieso totaal niet.
Ten eerste heeft God verbonden gesloten met bijvoorbeeld abraham en jacob.
Ten tweede zou God nooit 1 van zijn verbonden teniet doen, want het zijn volgens mij eeuwig durende verbonden. Ondanks dat het volk regelmatig verzaakt om God te blijven volgen, heeft God gezegd dat hij zijn volk trouw blijft. God heeft nooit gezegd nu is het genoeg ik ga wel verder met de mensen uit de heiden volken.

Romeinen 11 vers 1.
1 Ik zeg dan: Heeft God Zijn volk verstoten? Volstrekt niet! Ik ben immers ook een Israëliet, uit het nageslacht van Abraham, van de stam Benjamin.

Jeremia 31: vers 37
37 Zo zegt de HEERE:
Als de hemel hierboven ooit opgemeten zou kunnen worden
en de fundamenten van de aarde beneden onderzocht zouden kunnen worden,
dan zou ook Ik heel het nageslacht van Israël verwerpen,
om alles wat zij gedaan hebben, spreekt de HEERE.

God zou zulke uitspraken nooit hebben gedaan als hij niet al wist dat deze dingen onmogelijk zouden zijn.
Kortom Israël zal Het volk van God blijven.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  maandag 25 maart 2019 @ 15:14:12 #211
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_185843057
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2019 14:27 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Jeremia 31: vers 37
37 Zo zegt de HEERE:
Als de hemel hierboven ooit opgemeten zou kunnen worden
en de fundamenten van de aarde beneden onderzocht zouden kunnen worden,
dan zou ook Ik heel het nageslacht van Israël verwerpen,
om alles wat zij gedaan hebben, spreekt de HEERE.

God zou zulke uitspraken nooit hebben gedaan als hij niet al wist dat deze dingen onmogelijk zouden zijn.
Jeremia geeft wel weer een fraai staaltje van het wereldbeeld van toen he? De hemel is "boven", heeft afmetingen en de aarde is "beneden" en staat op een fundament. En deze woorden worden dan in de mond van JHWH gelegd.

[ Bericht 24% gewijzigd door hoatzin op 25-03-2019 15:28:49 ]
pi_185843281
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2019 14:20 schreef hoatzin het volgende:

[..]

De vergelijking van de rijke man en de arme Lazarus. Daarin is sprake van een hiernamaals met 2 varianten.
Dat is uit het Lukas evangelie wat al sterk onder Helleense invloed stond, maar Jezus zou dit nooit kunnen gezegd hebben. Deze begrippen bestonden gewoon niet in het Judaïsme. Het is ook mogelijk dat er aanvankelijk ' Gehenna ' stond en er later ' hel ' van gemaakt heeft.
pi_185843361
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2019 15:14 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Jeremia geeft wel weer een fraai staaltje van het wereldbeeld van toen he? De hemel is "boven", heeft afmetingen en de aarde is "beneden" en staat op een fundament. En deze woorden worden dan in de mond van JHWH gelegd.
Dat is wel juist, maar in wezen staat er duidelijk in het N.T. dat God zijn volk Israël nooit zou verwerpen. Zwart-wit zit er met zijn clubje er weer grandioos naast, maar dat is ook niet nieuw.
  maandag 25 maart 2019 @ 15:37:22 #214
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_185843438
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2019 15:28 schreef ATON het volgende:

[..]

Dat is uit het Lukas evangelie wat al sterk onder Helleense invloed stond, maar Jezus zou dit nooit kunnen gezegd hebben. Deze begrippen bestonden gewoon niet in het Judaïsme. Het is ook mogelijk dat er aanvankelijk ' Gehenna ' stond en er later ' hel ' van gemaakt heeft.
Het woord "hel" wordt uiteraard niet gebruikt, wel het joodse Sjeol. Engelen die hem naar Abraham brachten is een joodse gedachte. "De schoot van Abraham" is ook een typisch begrip in de joodse mythologie. Past al met al als vergelijking prima in het judaïsme.

Of Jezus dit echt gezegd heeft weet ik niet, zoals je weet twijfel ik aan een Jezus van vlees en bloed.

[ Bericht 0% gewijzigd door hoatzin op 25-03-2019 15:54:46 ]
pi_185844396
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2019 15:37 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Het woord "hel" wordt uiteraard niet gebruikt, wel het joodse Sjeol.
Wat de onzichtbare plaats is voor de overledenen, maar daar is geen vuur, maar wel in de ghenna.

quote:
Of Jezus dit echt gezegd heeft weet ik niet, zoals je weet twijfel ik aan een Jezus van vlees en bloed.
Dat is natuurlijk mogelijk als je de bewijslast negeert .
  maandag 25 maart 2019 @ 18:31:33 #216
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_185846207
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2019 12:39 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Echter moet je wel kijken naar wat de Bijbel leert.
Dat valt totaal niet te passen met de katholieke leer, niet dat dat nog christenen te noemen zijn.
Het idee dat katholieken geen christenen zouden zijn is uiteraard volkomen belachelijk. Er zullen vast hier en daar dwalingen in de leer zijn geslopen (het celibaat voor priesters lijkt me persoonlijk suspect, zeker als je ziet wat de gevolgen ervan zijn), maar de katholieke kerk erkent evengoed dat Jezus Christus de Heer is als iedere andere kerk.

quote:
Ik hoor zo vaak mensen die maar ergens heen gaan omdat het goed voelt ugh zo slecht. Het geloof boeit ze niet, het kan nog zo slecht en on Bijbels zijn als het maar goed voelt :'(
Als ze de Bijbel volledig navolgen gaat het standaard al goed voelen, dan zijn mensen al vriendelijk.
Als er iemand is die het wél iets kan schelen wat de juiste leer is ben ik het, daarom juist ben ik ook in alle hoeken op zoek. Maar de onderlinge strijd is soms zo demotiverend.
  maandag 25 maart 2019 @ 18:38:37 #217
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_185846322
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 maart 2019 17:13 schreef sjoemie1985 het volgende:
lastering tegen de heilige geest is een moeilijk onderwerp.
Ik weet daar niet zo veel van op dit moment.
Want wanneer laster je of doe je zonde tegen de Geest?
Maar als je merkt dat je afdrijft van God, moet je je afvragen waar dat aan ligt, ben je meer met aardse dingen bezig.
Vind je bijvoorbeeld zaken als voetbal of weet ik veel belangrijker dan God?
Heb je geen fijne gemeente om juist opgebouwd te worden in geloof?
Kan van alles zijn, maar heeft altijd een oorzaak.

Verder moet bij elke denominatie de kern van het geloof/ evangelie het zelfde zijn.
en hoe men dan bijvoorbeeld denkt over kleding etc, is bijzaak lijkt mij.
Bedankt voor je reactie nog :) Heb even de theologische achtergronden eruit geknipt, op zich ken ik de theorie daarachter wel behoorlijk inmiddels. Denk ook nog steeds wel dat er een flinke kern van waarheid in zit.

Ik weet niet precies wat het probleem is, maar het zou oneerlijk zijn om de gemeente(n) waar ik nu regelmatig heen ga de schuld te geven. Ik heb het namelijk veel slechter getroffen in het verleden. Teveel bezig met aardse dingen... misschien, werk is stressvol, dat helpt niet. Maar ik moet zeggen dat ik gisteren God wel dichtbij heb ervaren en ik nu sommige dingen wel weer in een wat ander perspectief kan plaatsen. Het blijft toch een zoektocht hoor, dat geloof, maar ik sta er wel weer wat meer optimistisch in nu :)
pi_185848142
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2019 14:27 schreef sjoemie1985 het volgende:

Met een paar punten in je vorige posts ben ik het eens, alleen dit laatste sowieso totaal niet.
Ten eerste heeft God verbonden gesloten met bijvoorbeeld abraham en jacob.
Wat wil je daarmee zeggen?
Overigens komt Jezus vanuit dit geslachtslijn.
De zegen is via die lijn, anders zou iedereen die niet vleselijk een jood is gedoemd zijn.

quote:
Ten tweede zou God nooit 1 van zijn verbonden teniet doen, want het zijn volgens mij eeuwig durende verbonden. Ondanks dat het volk regelmatig verzaakt om God te blijven volgen, heeft God gezegd dat hij zijn volk trouw blijft. God heeft nooit gezegd nu is het genoeg ik ga wel verder met de mensen uit de heiden volken.
Jawel, anders zou jij nu nog dierenoffers moeten brengen.
God heeft al vanaf het OT en al helemaal in het NT gezegd dat het niet zo maar een verbond was dat ze zo maar aan hun laars konden lappen.
Vele fouten zijn door de vingers gezien maar er staat meermaals in de Bijbel dat het eindigen zou.
de oude wijnzak zou verdwijnen. Het christelijke volk zou Gods zegen krijgen.
De oude takken zouden afgesneden worden.

quote:
Romeinen 11 vers 1.
1 Ik zeg dan: Heeft God Zijn volk verstoten? Volstrekt niet! Ik ben immers ook een Israëliet, uit het nageslacht van Abraham, van de stam Benjamin.
Klopt, de jood zelf, de Israeliet, zou nooit verstoten worden door God.
Maar het volk wel. Met het verwerpen van Jezus kunnen ze onmogelijk Gods volk zijn.
De hele Bijbel richt zich nog tot Jezus als middel van redding, zonder Jezus geen redding.
De Joden verwerpen Jezus volledig en kunnen dus zelfs onmogelijk Gods volk zijn.

quote:
Volgens de Bijbel niet.
De joden verwierpen Jezus en God verwierp daarom de joden.

Anders zou iedereen die christen is kansloos zijn.
Anders zou iedereen die niet afstamt van een jood kansloos zijn.
Anders zou het oneerlijk zijn voor de joden, die spoken de gruwelijkste dingen uit en verwierpen Jezus maar toch hebben ze die redding.
Anders zou het offer van Jezus nutteloos zijn.
pi_185848241
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2019 18:31 schreef DecoAoreste het volgende:

Het idee dat katholieken geen christenen zouden zijn is uiteraard volkomen belachelijk. Er zullen vast hier en daar dwalingen in de leer zijn geslopen (het celibaat voor priesters lijkt me persoonlijk suspect, zeker als je ziet wat de gevolgen ervan zijn), maar de katholieke kerk erkent evengoed dat Jezus Christus de Heer is als iedere andere kerk.
Maar toch leren de katholieken niets uit de Bijbel en moet je er ook echt niet met een Bijbel aan gaan komen zetten. Ik heb heel veel dienstbladen gelezen van katholieken en niets daarvan wordt gebaseerd op de Bijbel. Zijn een hoop lege verhalen voor de beste man om voor te lezen aan de volgelingen en een paar liedjes en gebeden.
Allemaal voorgeprogrammeerd.

De hele leer is niet Bijbels. Ja ze geloven in God en Jezus. Maar leggen de Bijbel volledig naast zich neer. Maria en alle heiligen zijn haast belangrijker, terwijl de Bijbel zoiets juist afgrijselijk vindt.

quote:
Als er iemand is die het wél iets kan schelen wat de juiste leer is ben ik het, daarom juist ben ik ook in alle hoeken op zoek. Maar de onderlinge strijd is soms zo demotiverend.
Onderlinge strijd hoort ook absoluut niet.
De enige juiste stroming hoort voor 100% alles op de Bijbel te baseren. Anders is het niet christelijk te noemen.
Dat moet terug te zien zijn in onderlinge liefde en in het gegeven onderwijs bij bijeenkomsten.
Dat moeten geen lege lezingen zijn, maar dingen die Bijbels onderbouwd zijn.
Alles moet te staven zijn.
  maandag 25 maart 2019 @ 20:27:46 #220
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_185848311
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2019 20:24 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Maar toch leren de katholieken niets uit de Bijbel en moet je er ook echt niet met een Bijbel aan gaan komen zetten. Ik heb heel veel dienstbladen gelezen van katholieken en niets daarvan wordt gebaseerd op de Bijbel. Zijn een hoop lege verhalen voor de beste man om voor te lezen aan de volgelingen en een paar liedjes en gebeden.

De hele leer is niet Bijbels. Ja ze geloven in God en Jezus. Maar leggen de Bijbel volledig naast zich neer. Maria en alle heiligen zijn haast belangrijker, terwijl de Bijbel zoiets juist afgrijselijk vindt.
[..]

Onderlinge strijd hoort ook absoluut niet.
De enige juiste stroming hoort voor 100% alles op de Bijbel te baseren. Anders is het niet christelijk te noemen.
Dat moet terug te zien zijn in onderlinge liefde en in het gegeven onderwijs bij bijeenkomsten.
Dat moeten geen lege lezingen zijn, maar dingen die Bijbels onderbouwd zijn.
Alles moet te staven zijn.
Misschien eens tijd om echt eens onderzoek te doen naar wat de Katholieke Kerk leert, i.p.v. die propagandaboekjes van je club als evangelie aan te nemen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_185848350
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2019 20:20 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Wat wil je daarmee zeggen?
Overigens komt Jezus vanuit dit geslachtslijn.
De zegen is via die lijn, anders zou iedereen die niet vleselijk een jood is gedoemd zijn.
[..]

Jawel, anders zou jij nu nog dierenoffers moeten brengen.
God heeft al vanaf het OT en al helemaal in het NT gezegd dat het niet zo maar een verbond was dat ze zo maar aan hun laars konden lappen.
Vele fouten zijn door de vingers gezien maar er staat meermaals in de Bijbel dat het eindigen zou.
de oude wijnzak zou verdwijnen. Het christelijke volk zou Gods zegen krijgen.
De oude takken zouden afgesneden worden.
[..]

Klopt, de jood zelf, de Israeliet, zou nooit verstoten worden door God.
Maar het volk wel. Met het verwerpen van Jezus kunnen ze onmogelijk Gods volk zijn.
De hele Bijbel richt zich nog tot Jezus als middel van redding, zonder Jezus geen redding.
De Joden verwerpen Jezus volledig en kunnen dus zelfs onmogelijk Gods volk zijn.
[..]

Volgens de Bijbel niet.
De joden verwierpen Jezus en God verwierp daarom de joden.

Anders zou iedereen die christen is kansloos zijn.
Anders zou iedereen die niet afstamt van een jood kansloos zijn.
Anders zou het oneerlijk zijn voor de joden, die spoken de gruwelijkste dingen uit en verwierpen Jezus maar toch hebben ze die redding.
Anders zou het offer van Jezus nutteloos zijn.
Ben je er weer met je onzin. De joden verwierpen Jezus ? En waar heb je dat vandaan ? Als ik je één vers vraag sta je al met je broek op je schoenen. Nog steeds niks gevonden ?
  dinsdag 26 maart 2019 @ 00:05:27 #222
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_185852616
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2019 20:24 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Volgens mij ben je nog nooit in een katholieke kerk geweest. Er wordt daar elke week voorgelezen uit het Oude en het Nieuwe Testament, elke week een lezing in overeenstemming met een bepaald thema. Ik vind de diensten behoorlijk lijken op die van de PKN, met een paar kleine verschillen (communie, wierook, kruisjes slaan).

Dat voorgeprogrammeerde herken ik overigens wel, dat probleem heb je bij zowel katholiek als protestant (eentonige diensten met weinig vervulling van de Geest).

Ik raad je trouwens aan niet te vergeten dat de Bijbel een middel is en geen doel. God is het doel.
  dinsdag 26 maart 2019 @ 08:23:08 #223
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_185854271
quote:
0s.gif Op maandag 25 maart 2019 16:34 schreef ATON het volgende:

[..]

Wat de onzichtbare plaats is voor de overledenen, maar daar is geen vuur, maar wel in de ghenna.
[..]

Dat is natuurlijk mogelijk als je de bewijslast negeert .
Lezen Aton. Ik zeg dat ik het betwijfel, dat is wat anders dan zeker weten. Het bewijs dat je noemt negeer ik niet maar ik vind het niet sterk genoeg.
pi_185854390
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2019 08:23 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Lezen Aton. Ik zeg dat ik het betwijfel, dat is wat anders dan zeker weten. Het bewijs dat je noemt negeer ik niet maar ik vind het niet sterk genoeg.
Met jouw normen betreft bewijslast kan je zo goed als alle archeologische vindplaatsen in vraag stellen. Mij niet gelaten hoor.
  dinsdag 26 maart 2019 @ 15:48:10 #225
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_185860438
quote:
0s.gif Op dinsdag 26 maart 2019 08:36 schreef ATON het volgende:

[..]

Met jouw normen betreft bewijslast kan je zo goed als alle archeologische vindplaatsen in vraag stellen. Mij niet gelaten hoor.
Als die bewijslast zo overduidelijk is zou er veel meer consensus over zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')