En welke wel dan?quote:Op donderdag 21 maart 2019 09:58 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Dat denk ik ook niet nee. Kan die kerk altijd moeilijk serieus nemen.
Ik wist dat die vraag zou komenquote:
Gelukkig kun je alle kanten op met christelijke kerken. Laat je de wet niet voorschrijven, kies een kerk die aan jouw verwachtingspatroon voldoet. Lekker comfortabel.!quote:Op donderdag 21 maart 2019 10:50 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Ik wist dat die vraag zou komen
Heb er niet meteen een goed antwoord op. Eigenlijk hebben zo ongeveer alle kerken waar ik geweest ben me wel in meer of mindere mate teleurgesteld. Niet alleen qua doctrines waar ik me niet in kon vinden, maar ook gewoon qua basale sociale omgangsvormen. Ik kom nu regelmatig in een moderne kerk waar je geen lid van kan worden, die niet continu aan je kop zeurt om geld, en bovenal: waar de mensen aardig zijn. Daar voel ik me nog wel het meest op mijn plek, zeker nu ik wat minder fanatiek in mijn geloof ben dan een tijdje terug is het wel een degelijke match.
Overigens ben ik ook wel steeds meer geïnteresseerd geworden in de katholieke kerk. Van huis uit was ik vroeger (soort van) katholiek, al gingen we maar 1 keer per jaar naar de kerk. Laatste maanden ben ik er wat vaker geweest samen met mijn (oorspronkelijk niet katholieke) vriendin, die is er ook wel van gecharmeerd. De diensten zijn vaak nogal saai naar mijn mening, maar de theologie is wel wat dieper en veelzijdiger dan ik gewend ben vanuit de evangelische hoek. Ik heb de indruk dat je als katholiek wat evenwichtiger en meer midden in de maatschappij kan blijven in plaats van in je eigen protestantse zuiltje, dat is eigenlijk een belangrijk praktisch verschil tussen de twee.
Ben je nu sarcastisch? Weet het niet zeker, die laatste twee woorden doen me dat denken.quote:Op donderdag 21 maart 2019 11:16 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Gelukkig kun je alle kanten op met christelijke kerken. Laat je de wet niet voorschrijven, kies een kerk die aan jouw verwachtingspatroon voldoet. Lekker comfortabel.!
Ja en nee. Er is geen kerk zò versplinterd als de protestantse kerken. Ben jet het, om wat voor reden dan ook, niet eens met de zienswijze van een kerk, dan ga je naar een andere kerk. En dat gebeurt al honderden jaren.quote:Op donderdag 21 maart 2019 13:05 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Ben je nu sarcastisch? Weet het niet zeker, die laatste twee woorden doen me dat denken.
Ah ik snap je, je bent sarcastisch ten opzichte van de protestantse kerken, niet ten opzichte van mijn situatie. Gelukkig, dan had ik het toch verkeerd opgevat.quote:Op donderdag 21 maart 2019 13:10 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ja en nee. Er is geen kerk zò versplinterd als de protestantse kerken. Ben jet het, om wat voor reden dan ook, niet eens met de zienswijze van een kerk, dan ga je naar een andere kerk. En dat gebeurt al honderden jaren.
Uiteraard beschouwt elke kerk zichzelf als de enige ware.quote:Op donderdag 21 maart 2019 13:25 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Ah ik snap je, je bent sarcastisch ten opzichte van de protestantse kerken, niet ten opzichte van mijn situatie. Gelukkig, dan had ik het toch verkeerd opgevat.
Ik hoor van katholieken, al dan niet praktiserend, nog weleens dat al die versplintering een belangrijke reden is waarom ze de katholieke kerk als ware kerk beschouwen. Sinds de protestantse tak kwijtgespeeld is hebben ze amper splitsingen meer gehad, bij mijn beste weten eigenlijk alleen nog de Oud-Katholieken in de 19e eeuw die het oneens waren met een aantal dogma's.
(hopelijk krijgen we niet teveel gezeik dat we zo offtopic gaan)
Naja de kerk waar ik het eerder over had dus nietquote:Op donderdag 21 maart 2019 13:32 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Uiteraard beschouwt elke kerk zichzelf als de enige ware.
Flavius Josephus was een oog getuige in die tijd.quote:Op donderdag 21 maart 2019 10:13 schreef ATON het volgende:
[..]
Die heeft zich vast niet goed geïnformeerd want dit voorhangsel is mee gegaan in de triomftocht van Titus in Rome in 70n.C. en achteraf tentoon gesteld in het keizerlijk paleis.
[..]
Er is wel een aardbeving geweest, maar niet in 30 n.C.
Deze auteur had duidelijk zoveel fantasie als jij.
De "kerk" bestaat uit mensen niet uit een gebouw.quote:Op donderdag 21 maart 2019 13:34 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Naja de kerk waar ik het eerder over had dus nietDaar benadrukken ze het belang van de band tussen jou en God, waarbij de kerk wel kan assisteren maar niet als doel op zich moet gaan fungeren. Dat vind ik zelf wel heel fijn dus.
Het ligt er aan hoe je dat bekijkt.quote:Op donderdag 21 maart 2019 13:32 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Uiteraard beschouwt elke kerk zichzelf als de enige ware.
Dat idee is dus 'sola fide', een van de kerndoctrines van het protestantisme. Ik ben daar skeptisch over om een paar redenen:quote:Op vrijdag 22 maart 2019 10:27 schreef sjoemie1985 het volgende:
Maar helaas wordt er sommige gemeentes juist te veel nadruk gelegd op enkele aspecten van de bijbel. Of er wordt een onjuiste leer verkondigd zoals de vervangingsleer of de uitverkiezingsleer.
Dat je dus niet zeker weet of je wel gered bent omdat je niet zeker weet of God je wel uitverkozen heeft om in de hemel te komen. Die laatste is een verkeerde lering omdat die mensen alleen maar in het ongewisse laten of ze wel gered zijn.
Terwijl johannes 3: 16 juist aangeeft dat wie in Hem geloofd gered is.
die werken zouden voort moeten komen uit je geloof.quote:Op vrijdag 22 maart 2019 14:56 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
Dat idee is dus 'sola fide', een van de kerndoctrines van het protestantisme. Ik ben daar skeptisch over om een paar redenen:
- In de Bijbel staat ook, bijvoorbeeld meerdere malen in Jakobus 2, dat geloof zonder goede werken dood geloof is. Je kan niet in God geloven en blijven zondigen tegen je medemens. In het verleden heb ik hier weleens lopen verkondigen dat dat automatisch gebeurt als je de Heilige Geest ontvangt, maar newsflash, dat is dus niet zo. Wij christenen maken er een even grote puinhoop van als iedereen, en wie iets anders beweert heeft een enorme plaat voor de kop. (Ja ik dis hier vooral mezelf)
Dus absoluut geen vrijbrief om allerlei zonden te blijven doen, dat is juist iets waar God ons van wil bevrijden. De Geest dient op zo'n moment ook als een soort alarm bel, dit aangeeft dat je op de verkeerde weg zit bijvoorbeeld, of dat je nog in schuld staat bij iemand, dus dat je wellicht iemand iets hebt aangedaan waar je vergeving voor moet vragen bij die gene en of die andere dat aanvaard of niet is aan hem of haar, maar jij hebt dan je plicht gedaan zal ik maar zeggen.quote:- Hieraan gerelateerd, en dit punt maakte ik laatst al in dit topic: het geloof in 'sola fide' veroorzaakt slechter gedrag doordat mensen het gaan gebruiken als excuus om te zondigen. Aangezien 'men de boom herkent aan de vruchten' kan dit dus al niet de waarheid zijn.
lastering tegen de heilige geest is een moeilijk onderwerp.quote:- Tot slot een wat duistere maar ongemakkelijke waarheid: Je bent nooit helemaal zeker of je gered bent omdat je redding volgens de Bijbel ongedaan gemaakt kan worden. Wanneer je lastert tegen de Heilige Geest zul je verloren gaan. Helaas wordt niet heel duidelijk uitgelegd wat daar nou precies mee bedoeld wordt, zodat 10 denominaties 10 verschillende uitleggen geven voor die passage. Het resultaat is dat je eigenlijk continu in het ongewisse blijft wat nou datgene is dat je vooral níet moet doen... maar ik heb wel een vermoeden, en dat is dat je God niet de rug mag toekeren nadat je de Heilige Geest hebt ontvangen. Dit komt immers overeen met Hebreeën 6:4 en verder. En ja, als je vol in de Geest bent en gelukkig bent en van de daken kan schreeuwen hoe blij je bent met Jezus, dan kun je je bij God niet voorstellen waarom iemand zoiets doms zou doen. Maar als je merkt dat je toch al wat op afstand van God bent gekomen, je merkt dat er soms wat negatieve gedachten over God naar binnen sijpelen, en je zo overdreven moe bent van het vechten voor het Koninkrijk der Hemelen dat je het eigenlijk graag op wil geven... dan staat je redding op losse schroeven en komt de hel ineens heel dichtbij. Ook als je wedergeboren bent.
Nee hoor ben geen antisemiet.quote:Op zaterdag 9 maart 2019 10:56 schreef ATON het volgende:
[..]
O kijk, we hebben een antisemiet op FOK, en dan nog eentje wat niet begrijpelijk kan lezen.
Nee dat zeg ik niet?quote:Op zaterdag 9 maart 2019 11:00 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Die redenering volg ik niet helemaal. God verwierp Israël rond het jaar 30 omdat Israël in 2019 ruzie heeft met de Palestijnen?
Omdat het Joden waren?quote:Op zaterdag 9 maart 2019 15:56 schreef Vagebond_ het volgende:
[..]
Hoe kan je tot deze conclusie komen als je de rest van zijn uitspraak hierin leest? Snap je logica niet.
Dat ben je zeker, en je moet niet alles geloven wat in de bijbel staat, dat is ook maar door mensen geschreven.quote:Op vrijdag 22 maart 2019 22:06 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Nee hoor ben geen antisemiet.
Alleen zegt de Bijbel zeer duidelijk dat het niet Gods volk meer is.
Dan ben jij ook een antisemiet. Want jij gelooft niet eens in God, nog erger. Dus dan kun jij er net zoals ik er niet achter sta er zelf ook niet achter staan.quote:Op zaterdag 23 maart 2019 00:12 schreef ATON het volgende:
[..]
Dat ben je zeker, en je moet niet alles geloven wat in de bijbel staat, dat is ook maar door mensen geschreven.
Volgens jouw bijbel.quote:Op zaterdag 23 maart 2019 09:06 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Dan ben jij ook een antisemiet. Want jij gelooft niet eens in God, nog erger. Dus dan kun jij er net zoals ik er niet achter sta er zelf ook niet achter staan.
Volgens de Bijbel is het niet meer Gods volk. Simpel zat. Maakt mij niet tegen Joden.
Welke verzen ?quote:Op zaterdag 23 maart 2019 15:20 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Volgens de Statenvertaling. NBG. Ga maar door. Staat overal hetzelfde.
Nog steeds die verzen niet gevonden?quote:Op zaterdag 23 maart 2019 15:20 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Volgens de Statenvertaling. NBG. Ga maar door. Staat overal hetzelfde.
Heb je wel eens verdiept in de kerkscheuringen?quote:Op vrijdag 22 maart 2019 10:27 schreef sjoemie1985 het volgende:
Het kan dus niet zo zijn dat een gemeente zegt wij zijn de ware kerk an God en al die andere "kerken" verkondigen leugens. Zonder dat die gemeente het toetst aan de bijbel.
De moordenaar die naast Jezus hing hoefde geen verantwoording af te leggen voor zijn leven en daden, hij geloofde en DAAROM werd hij behouden. En zo zijn er nog wel een paar voorbeelden.quote:Op vrijdag 22 maart 2019 14:56 schreef DecoAoreste het volgende:
Dat idee is dus 'sola fide', een van de kerndoctrines van het protestantisme. Ik ben daar skeptisch over om een paar redenen:
- In de Bijbel staat ook, bijvoorbeeld meerdere malen in Jakobus 2, dat geloof zonder goede werken dood geloof is. Je kan niet in God geloven en blijven zondigen tegen je medemens. In het verleden heb ik hier weleens lopen verkondigen dat dat automatisch gebeurt als je de Heilige Geest ontvangt, maar newsflash, dat is dus niet zo. Wij christenen maken er een even grote puinhoop van als iedereen, en wie iets anders beweert heeft een enorme plaat voor de kop. (Ja ik dis hier vooral mezelf)
Alle Italiaanse mafiosie waren katholiek en DAAROM werden ze behoudenquote:Op maandag 25 maart 2019 09:24 schreef hoatzin het volgende:
De moordenaar die naast Jezus hing hoefde geen verantwoording af te leggen voor zijn leven en daden, hij geloofde en DAAROM werd hij behouden. En zo zijn er nog wel een paar voorbeelden.
Je moet ook wel erg theologisch kronkelen om dit uit te leggen. Jezus vanaf het kruis naar het paradijs, maar ook naar de hel of het dodenrijk, en na anderhalve dag weer terug in het graf, om vanuit daar na 40 dagen wederom op te stijgen...het lijkt wel een pendeldienst.quote:Op maandag 25 maart 2019 11:52 schreef ATON het volgende:
[..]
Alle Italiaanse mafiosie waren katholiek en DAAROM werden ze behouden![]()
Die moordenaar ( in de ogen van de Romeinen ) was een volgeling van Jezus en was een fundamentalistische vrome jood. Dat is toch wat anders die die christelijk ingekleurde versie zou ik denken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |