abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 7 maart 2019 @ 17:10:36 #101
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_185455763
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2019 15:17 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]

Ja en jij weet ook best wat ik met mijn teksten bedoel.
Dat het allemaal realistischer is dan je denkt.
Je trekt Jezus' woorden in twijfel of negeert ze gewoon. Denk je dat je daarmee weg komt?

Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen.

Jezus zegt dus nergens dat de wet moet worden afgeschaft, integendeel. En vervullen betekent ook niet afschaffen, al lijken sommige christenen dat wel te denken. Uit gemakzucht..want ja al die joodse wetjes....

Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.

De hemel en aarde zijn nog niet voorbijgegaan, dus eh...geldt de wet nog he?

Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie dezelve zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen.

Ik zal een goed woordje voor je doen, je bent de kwaadste niet maar pas toch op kerel...

[ Bericht 23% gewijzigd door hoatzin op 07-03-2019 17:24:40 ]
  donderdag 7 maart 2019 @ 17:27:40 #102
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_185456141
Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie dezelve zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen.

Een merkwaardige passage overigens. Je hebt dus rangen en standen in de hemel...de minste in de hemel genoemd worden...past niet in het beeld dat ik vroeger van de hemel had.
  donderdag 7 maart 2019 @ 18:18:11 #103
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_185457258
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2019 17:27 schreef hoatzin het volgende:

Een merkwaardige passage overigens. Je hebt dus rangen en standen in de hemel...de minste in de hemel genoemd worden...past niet in het beeld dat ik vroeger van de hemel had.
Better to reign in hell than to serve in heaven
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_185457720
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2019 17:08 schreef hoatzin het volgende:
[..]

Dat zie ik helemaal niet zitten.
:)
  donderdag 7 maart 2019 @ 21:03:11 #105
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_185462245
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2019 17:10 schreef hoatzin het volgende:
[..]

Je trekt Jezus' woorden in twijfel of negeert ze gewoon. Denk je dat je daarmee weg komt?

Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen.

Jezus zegt dus nergens dat de wet moet worden afgeschaft, integendeel. En vervullen betekent ook niet afschaffen, al lijken sommige christenen dat wel te denken. Uit gemakzucht..want ja al die joodse wetjes....[i]
Maar wat betekent "vervullen" dan wel? Ook niet "herhalen", lijkt me.

Juist dat anticiperen op de opvatting als zou hij de wet willen ontbinden suggereert dat dat vervullen daar in de ogen van zijn publiek verdacht veel op lijkt. En wanneer hij dan die misvatting recht wil zetten komt hij niet met de verzekering dat zijn volgelingen zich moeten houden aan de voedseltaboes en al die andere "joodse wetjes", maar weidt hij uit over zaken als doden, vijandschap, ontrouw, verstoting, woordbreuk, vergelding en huichelarij, allemaal voorbeelden van "onreinheid" die "uitgaat van de mens", zoals dat in Marcus 7 wordt genoemd.
pi_185464460
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2019 17:27 schreef hoatzin het volgende:

Met het koninkrijk der hemelen wordt niet de hemel bedoeld hoor. Het koninkrijk der hemelen is het rijk wat door de hemel ( God ) aan Mozes is toegewezen : Palestina ( of je mag het ook Israël noemen ) En ja, hier is zeker sprake van postjes verdeel, dat heb je goed opgemerkt ( alhoewel dat ik dit reeds een tijdje geleden heb aangekaart.
pi_185464633
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2019 21:03 schreef Iblardi het volgende:
[..]

Het vervullen wat de profeten toen als voorwaarde stelden om op een vrij ' koninkrijk der hemelen' te mogen hopen.
pi_185465906
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 maart 2019 23:27 schreef bianconeri het volgende:
[..]

Maar waarom leert de hele Bijbel dan nergens iets van een hel?
Maar dat de dood het einde is.
Dit verhaal slaat meer op het slechte wat de man gedaan heeft.
Waar hij en medestanders voor staan. Gepijnigd door Gods oordelen.[..]

Niet echt.
In een diepe slaap eigenlijk. Lichaam en gedachten nergens.
Niet echt, ergens, is datgene dat je omschrijft.
Wat het ook moge wezen en waar dat dan ook kan of mag zijn. :+
I don’t have “trust issues” I have “I’ve seen this before and I know how it ends” issues.
pi_185482053
quote:
0s.gif Op woensdag 6 maart 2019 13:26 schreef hoatzin het volgende:

Nee, hehe het woord hel is Nederlands, de Bijbel is geschreven in ander talen.
Dit is misschien wel de domste opmerking die je hier ooit gemaakt hebt, en dat zijn er veel.
Dit meen je niet serieus toch?
Ik heb het over het woord hel in de talen van de Bijbel, die staan er niet in.
Dat het Nederlandse woord hel er niet in staat dat kan iedereen je wel vertellen.

quote:
Jawel, hij hanteert het in een gelijkenis. Het woord gelijk zegt het al. Het oude verhaaltje van wraak voor de ongerechtigheid die na de dood moet worden vereffend. Komt in veel religies voor en dat is wel begrijpelijk.[..]

Dat hangt sterk van de joodse stroming af. De meeste Joden geloven net als christenen dat een rechtvaardige ziel naar de Hemel gaat. (bron Wiki)
Nee, ze kenden helemaal geen idee van een gruwelijke pijniging.
Dat blijkt nergens uit de Bijbel. Noch uit dat dit een letterlijke voorstelling moet zijn.
Het komt hier naar voren dat het om de daden gaat.
Zoals je zelf al zegt wraak voor wat die groepering allemaal uitspookt.
Maar nergens iets van een hel.

Ja dan heb je het over een hemel.
Zoals je wel weet spreekt de Bijbel inderdaad over een kleine groep die dat zou verkrijgen.
Maar het OT, het deel waar de Joden achter staan, spreekt over het geheel heel duidelijk over de aardse hoop (neem de Psalmen bv).
pi_185482095
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2019 22:28 schreef Zalmslaatje het volgende:
Niet echt, ergens, is datgene dat je omschrijft.
Wat het ook moge wezen en waar dat dan ook kan of mag zijn. :+
De Bijbel leert simpelweg dat je gedachten helemaal nergens zijn.
Zo simpel is het.

Nergens komt iets van een hel of wat dan ook naar voren.

quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2019 21:55 schreef ATON het volgende:
[..]

Met het koninkrijk der hemelen wordt niet de hemel bedoeld hoor. Het koninkrijk der hemelen is het rijk wat door de hemel ( God ) aan Mozes is toegewezen : Palestina ( of je mag het ook Israël noemen ) En ja, hier is zeker sprake van postjes verdeel, dat heb je goed opgemerkt ( alhoewel dat ik dit reeds een tijdje geleden heb aangekaart.
Oh ATON gaat een gooi doen naar belachelijke opmerkingen top 10.
Gaat me toch niet vertellen dat jij denkt dat de Bijbel zegt dat het herstel zou zijn met het grondgebied daar?
pi_185482133
quote:

Jezus zegt dus nergens dat de wet moet worden afgeschaft, integendeel. En vervullen betekent ook niet afschaffen, al lijken sommige christenen dat wel te denken. Uit gemakzucht..want ja al die joodse wetjes....[i]
Uhm jawel?
Jezus zei zelf al dat hij de wet vervulde, hij vervulde de volle nut van de oude wet door zijn offer.
Daardoor was die wet voldaan (zie wat het woord vervullen inhoudt??) en verviel.
In het NT zie je ook heel duidelijk dat Jezus een nieuw verbond en nieuwe wet instelde dat ipv deze oude wet zou komen.

Want anders zou de gedachte van Jezus offer onzin zijn, want dan hadden we nu nog dierenoffers nodig. En dingen als de sabbat zijn dus ook niet iets voor christenen.
pi_185483435
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2019 18:59 schreef bianconeri het volgende:

Oh ATON gaat een gooi doen naar belachelijke opmerkingen top 10.
Gaat me toch niet vertellen dat jij denkt dat de Bijbel zegt dat het herstel zou zijn met het grondgebied daar?
Dat heb je goed begrepen. Dat was ook de functie van een messias.
pi_185492398
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2019 20:01 schreef ATON het volgende:
[..]

Dat heb je goed begrepen. Dat was ook de functie van een messias.
Niet bepaald.
Jezus vervulde de wet, die verviel dus. Kwam een nieuwe wet.
De christenen werden sindsdien Gods volk en de Joden verworpen.
Voor eeuwig verworpen als volk, niet individueel.

Als je Israel nu bezig ziet dan snap je wel waarom.
pi_185492577
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 maart 2019 10:39 schreef bianconeri het volgende:
[..]

Niet bepaald.
De christenen werden sindsdien Gods volk en de Joden verworpen.
Voor eeuwig verworpen als volk, niet individueel.

O kijk, we hebben een antisemiet op FOK, en dan nog eentje wat niet begrijpelijk kan lezen.
  zaterdag 9 maart 2019 @ 11:00:37 #115
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_185492628
quote:
[..]

Die redenering volg ik niet helemaal. God verwierp Israël rond het jaar 30 omdat Israël in 2019 ruzie heeft met de Palestijnen?
pi_185497314
quote:
[..]

Hoe kan je tot deze conclusie komen als je de rest van zijn uitspraak hierin leest? Snap je logica niet.

Of als je dit leest:

Mattheüs 23
1 Toen sprak Jezus tot de menigte en tot Zijn discipelen:
2 De schriftgeleerden en de Farizeeën zijn gaan zitten op de stoel van Mozes;
3 daarom, al wat zij u zeggen dat u in acht moet nemen, neem dat in acht en doe het; maar doe niet naar hun werken, want zij zeggen het, maar doen het zelf niet.
  zaterdag 9 maart 2019 @ 17:10:08 #117
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_185498913
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2019 18:56 schreef bianconeri het volgende:
[..]

Nee, ze kenden helemaal geen idee van een gruwelijke pijniging.
Dat blijkt nergens uit de Bijbel.
Neu Jezus verzint zomaar iets volstrekt :') idioots. Tuurlijk joh..
quote:
Noch uit dat dit een letterlijke voorstelling moet zijn.
Dit? Oh dus het staat er toch in. Alleen moet je het niet letterlijk nemen. Ja zo kennen we de JG weer, die weten exact wat wel en niet letterlijk moet genomen worden. _O-
  zaterdag 9 maart 2019 @ 17:12:42 #118
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_185498991
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 maart 2019 19:02 schreef bianconeri het volgende:
[..]

Uhm jawel?
Nou wijs aan kerel, Ik ben benieuwd, >:)
quote:
Jezus zei zelf al dat hij de wet vervulde, hij vervulde de volle nut van de oude wet door zijn offer.
Daardoor was die wet voldaan (zie wat het woord vervullen inhoudt??) en verviel.
In het NT zie je ook heel duidelijk dat Jezus een nieuw verbond en nieuwe wet instelde dat ipv deze oude wet zou komen.

Want anders zou de gedachte van Jezus offer onzin zijn, want dan hadden we nu nog dierenoffers nodig. En dingen als de sabbat zijn dus ook niet iets voor christenen.
Ik kan wel aanwijzen waar Jezus zegt dat de wet van kracht blijft tot dat alles voorbijgegaan is. De hemel en de aarde. En aangezien....

[ Bericht 0% gewijzigd door hoatzin op 09-03-2019 18:24:19 ]
  maandag 11 maart 2019 @ 08:13:33 #119
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_185534342
quote:
0s.gif Op donderdag 7 maart 2019 21:03 schreef Iblardi het volgende:
[..]

Juist dat anticiperen op de opvatting als zou hij de wet willen ontbinden suggereert dat dat vervullen daar in de ogen van zijn publiek verdacht veel op lijkt. En wanneer hij dan die misvatting recht wil zetten komt hij niet met de verzekering dat zijn volgelingen zich moeten houden aan de voedseltaboes en al die andere "joodse wetjes", maar weidt hij uit over zaken als doden, vijandschap, ontrouw, verstoting, woordbreuk, vergelding en huichelarij, allemaal voorbeelden van "onreinheid" die "uitgaat van de mens", zoals dat in Marcus 7 wordt genoemd.
Zekers, maar de passage dat geen tittel of jota veranderd mag worden én dat de wet van kracht blijft lijkt me overduidelijk.
  maandag 11 maart 2019 @ 08:34:08 #120
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_185534486
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2019 08:13 schreef hoatzin het volgende:
[..]

Zekers, maar de passage dat geen tittel of jota veranderd mag worden én dat de wet van kracht blijft lijkt me overduidelijk.
Ja, maar dan is het nog steeds legitiem om de vraag te stellen wat er in de context van het NT met 'de' wet wordt bedoeld. Voor degenen die de evangeliën in hun huidige vorm accepteren zit daar bijvoorbeeld ook de reinverklaring van het fysieke voedsel en het wegsturen van de overspelige vrouw in. Het ene lijkt in strijd met een eerder uitgevaardigd gebod, het andere heeft betrekking op de consequenties van een overtreding en lijkt daarin ook strijdig met de bepaling in Leviticus. En aan die, wat je zou kunnen noemen: materiële, aspecten van de wet wordt in de bergrede geen aandacht besteed, terwijl dat juist dé plaats zou zijn om ze aan te voeren als 'bewijs' van de zuiverheid van zijn leer. (Want er zijn kennelijk mensen die menen dat hij gekomen is om de wet af te schaffen.) Dat hij dat niet doet suggereert in mijn optiek inderdaad dat hij niet op een strikte vervulling van jouw 'moeilijke wetjes' doelt.

[ Bericht 5% gewijzigd door Iblardi op 11-03-2019 08:39:55 ]
  maandag 11 maart 2019 @ 09:00:44 #121
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_185534721
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2019 08:34 schreef Iblardi het volgende:
[..]

Ja, maar dan is het nog steeds legitiem om de vraag te stellen wat er in de context van het NT met 'de' wet wordt bedoeld. Voor degenen die de evangeliën in hun huidige vorm accepteren zit daar bijvoorbeeld ook de reinverklaring van het fysieke voedsel en het wegsturen van de overspelige vrouw in. Het ene lijkt in strijd met een eerder uitgevaardigd gebod, het andere heeft betrekking op de consequenties van een overtreding en lijkt daarin ook strijdig met de bepaling in Leviticus. En aan die, wat je zou kunnen noemen: materiële, aspecten van de wet wordt in de bergrede geen aandacht besteed, terwijl dat juist dé plaats zou zijn om ze aan te voeren als 'bewijs' van de zuiverheid van zijn leer. (Want er zijn kennelijk mensen die menen dat hij gekomen is om de wet af te schaffen.) Dat hij dat niet doet suggereert in mijn optiek inderdaad dat hij niet op een strikte vervulling van jouw 'moeilijke wetjes' doelt.
Dat is inderdaad lastig aangezien er niet één joods geloof en dus 1 interpretatie van deze wet of wetten is/zijn. Duidelijk lijkt met wel dat hij de joodse wet bedoelt, anders zou hij niet op tittel en jota wijzen.
pi_185561243
quote:
[..]

Jezus zegt dus nergens dat de wet moet worden afgeschaft, integendeel. En vervullen betekent ook niet afschaffen, al lijken sommige christenen dat wel te denken. Uit gemakzucht..want ja al die joodse wetjes....

Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.

De hemel en aarde zijn nog niet voorbijgegaan, dus eh...geldt de wet nog he?

Ik zal een goed woordje voor je doen, je bent de kwaadste niet maar pas toch op kerel...
Maar dan moet je je ook af vragen of het houden van de wet of het geloof in Jezus je het eeuwige leven geeft?
Dan de vraag kun je je volledig houden aan de wet? en ben je (meteen) verloren als je dat niet kunt?
En als wij dat niet kunnen hoe komen we dan toch in de hemel?
Verder geef ik volgens mij nergens aan dat wij ons niet aan de wet dienen te houden.
Ik zeg dus alleen dat het ons niet in de hemel brengt als wij ons daar aan zouden houden, dat zou betekenen dat bij 1 fout het al niet meer doorgaat toch?
Kortom dan zou er niemand in de hemel komen.
Want volgens mij worden wij niet door de wet gerechtvaardigd, maar door geloof Om niet

[ Bericht 10% gewijzigd door sjoemie1985 op 12-03-2019 13:17:02 ]
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_185561445
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 13:11 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]

Maar dan moet je je ook af vragen of het houden van de wet of het geloof in Jezus je het eeuwige leven geeft?
Dan de vraag kun je je volledig houden aan de wet?
God zegt in Deut 30:11-15 duidelijk van wel.
pi_185562585
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 13:22 schreef Haushofer het volgende:
[..]

God zegt in Deut 30:11-15 duidelijk van wel.
Plaats vers 16 er dan ook even bij want daarin staat het gebod waar het om gaat volgens mij ;)

16 Want ik gebied u heden de HEERE, uw God, lief te hebben, in Zijn wegen te gaan en Zijn geboden, Zijn verordeningen en Zijn bepalingen in acht te nemen. Dan zult u leven en talrijk worden, en zal de HEERE, uw God, u zegenen in het land waar u naartoe gaat om het in bezit te nemen.

Als het dan zo makkelijk is of kan, waarom doe je dit dan niet?
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  dinsdag 12 maart 2019 @ 14:36:00 #125
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_185562994
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2019 14:16 schreef sjoemie1985 het volgende:
Als het dan zo makkelijk is of kan, waarom doe je dit dan niet?
Omdat het een leugen is? Telkens als er een ramp gebeurde of als Israël weer eens onder de voet gelopen werd was dat zogenaamd omdat het volk of de koning kwaad deed in de ogen des Heeren. Vrij makkelijk te doorzien. Dit soort rampen gebeurden overal ter wereld en hebben niets met godendienst te maken.

Hoe kun je trouwens op commando iemand liefhebben?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')