Het soefisme als mystieke tak binnen de islam valt te herleiden tot de begindagen van de islam. Het is ook geen andere tak maar soefisme is paradenominationaal.quote:Op maandag 18 februari 2019 13:22 schreef Maharski het volgende:
[..]
Ik weet natuurlijk best van al die stromingen en interpretaties. Hoewel ik me daar zeker niet allemaal verdiept in heb inhoudelijk. Alleen wat ik soms wel gedacht heb daarbij: dat is volgens mij de mens die gewoon maar met zulke geschriften probeert te dealen, op een manier die dragelijk is. Interpretaties die dingen een positieve draai geven. Symbolisch vaak, zodat het hopelijk tot minder bloedvergieten leidt. Maar de brongeschriften echter, kennen volgens mij helaas toch echt een gestoorde oorsprong. Dat in combinatie met een nogal duister, primitief en gewelddadig tijdperk. Mohammed, als je van de geschiedenis over hem uitgaat, lijkt ook niet echt een jezus of boeddhiafiguur, maar eerder een soort Alexander de Grote. Een veroveraar. Geen mens die tot Heilig Inzicht was gekomen en verlichting had bereikt of zo. Gewoon een succesvolle brutus met 'openbaringen van Allah' als ultiem kritiek-immuun excuus, die de geschiedenis heeft mogen schrijven, en mensen succesvol in een moreel dwangsysteem wist te persen. Met als meest succesvolle tool: zij die eruit willen stappen dat verbieden op straffe van dood.
Het christelijke standpunt staat gezien de vele, vele verschillende stromingen zeer zeker wel open voor discussie.quote:Op zondag 17 februari 2019 22:41 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Welke Bijbel je gebruikt maakt in wezen niets uit tot welke leerstellingen je komt hoor.
Daar wordt wat ik in geloof niets anders van.
Echter zetten sommige vertalingen er foutief HEERE Here neer (duidelijk te herkennen met de hoofdletters). Of bv het woord hel, terwijl je kunt nazoeken dat dat woord daar niet staat.
Daarnaast is het Christelijke standpunt niet echt open voor discussie. Je kunt de Bijbel er makkelijk naastleggen.
Als de Bijbel zegt dat er een paradijs op aarde zal komen, een opstanding. De zachtmoedigen de aarse zullen bezitten, goddelozen van de aarde verdwenen zullen zijn.
Dan is het vrij duidelijk.
Alles is gepredestineerd, Ik geloof niet in predestinatie, maar ook dat is natuurlijk gepredestineerd.quote:Op woensdag 13 februari 2019 18:18 schreef Dr.Jan-Itor het volgende:
De echte vraag is natuurlijk of de manier waarop je je leven leidt effect heeft op of je in de hemel of hel komt.
Geloof je in predestinatie zeg maar.
Waarom zou je bang als je weet dat je bij God mag komen ? en verder zou ik de dierbaren die ik verloren heb in mn leven graag weer terug willen zien.quote:Op woensdag 13 februari 2019 17:50 schreef -Chakotay- het volgende:
Zou je bang zijn voor de dood als je zeker zou zijn van een hiernamaals/hemel?
Zou je anders gaan leven als er een hel was?
Nee. Dan zou ik er niet bang voor zijn. Ik ben bang voor het niet weten wat er daarna gebeurd. Als ik een fundamenteel bewijs had van een vorm van voortleven was ik niet meer bang voor de dood. Ik heb hier de laatste tijd veel mee geworsteld omdat ik al een jaar thuis zit met een flinke burn out. Dan ga je anders over het leven nadenken. En dan denk je ook over de dood. Ik ben ontzettend bang voor de dood. Omdat het daarna gewoon afgelopen is. In retroperspectief is datgene wat je daarvoor doet ook ineens heel onbelangrijk omdat ons allen hetzelfde lot wacht. Duister, maar waar. Het maakt geen zak uit. De enige garantie in het leven die je hebt is de dood. Dat maakt het leven soms heel onaantrekkelijk.quote:Op woensdag 13 februari 2019 17:50 schreef -Chakotay- het volgende:
Zou je bang zijn voor de dood als je zeker zou zijn van een hiernamaals/hemel?
Zou je anders gaan leven als er een hel was?
'Jehovah' is ook een twijfelachtige vertaling hoor. Het is een contaminatie van de Hebreeuwse medeklinkers 'JHWH' en de klinkers van het woord 'Adonai', dat zoiets als 'Heer' betekent. De Joden waren van mening dat de naam van God niet hardop uitgesproken moest worden, omdat ze bang waren dit op onrespectvolle wijze te doen (immers, 'Don't take the name of the Lord in vain'). Daarom zeiden ze 'Adonai' in plaats van 'JHWH', wat de reden is dat de klinkertekens 'Adonai' aangaven. De originele uitspraak van 'JHWH' zou 'Jahweh' zijn, dus als je dan toch op alle slakken zout wil leggen, kun je jezelf beter een 'Jahweh's Getuige' noemen.quote:Op zondag 17 februari 2019 22:41 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Echter zetten sommige vertalingen er foutief HEERE Here neer (duidelijk te herkennen met de hoofdletters).
Ik heb wel eens gelezen dat het dan gewoon afgelopen is met je. Iets van dwergachtige lelijke dwergen die je opeten.quote:Op woensdag 13 februari 2019 18:30 schreef SpecialK het volgende:
Hoe eindig je in die hel, TS? Dat maakt nogal wat uit.
En wat tref je in de hel aan.
Ik zou zeggen juist het tegendeel....die "garantie" maakt elke minuut die je leeft opeens heel waardevol. En dan niet in die zin dat je opeens van alles moet omdat het zonde zou zijn je tijd te verdoen maar meer als in geniet van het feit dat je nu niet dood bent. Doe dat wat je het meest geluk schenkt....domweg omdat het nu kan en straks niet meer.quote:Op vrijdag 22 februari 2019 01:53 schreef Lyzio_NL het volgende:
[..]
Nee. Dan zou ik er niet bang voor zijn. Ik ben bang voor het niet weten wat er daarna gebeurd. Als ik een fundamenteel bewijs had van een vorm van voortleven was ik niet meer bang voor de dood. Ik heb hier de laatste tijd veel mee geworsteld omdat ik al een jaar thuis zit met een flinke burn out. Dan ga je anders over het leven nadenken. En dan denk je ook over de dood. Ik ben ontzettend bang voor de dood. Omdat het daarna gewoon afgelopen is. In retroperspectief is datgene wat je daarvoor doet ook ineens heel onbelangrijk omdat ons allen hetzelfde lot wacht. Duister, maar waar. Het maakt geen zak uit. De enige garantie in het leven die je hebt is de dood. Dat maakt het leven soms heel onaantrekkelijk.
Overigens geldt dit motto ook als er wel een hiernamaals zou zijn...ook dan is het genieten te verkiezen boven het kniezen, zeker als het eeuwigdurend zou zijn.quote:Op vrijdag 22 februari 2019 15:51 schreef Jappie het volgende:
[..]
Ik zou zeggen juist het tegendeel....die "garantie" maakt elke minuut die je leeft opeens heel waardevol. En dan niet in die zin dat je opeens van alles moet omdat het zonde zou zijn je tijd te verdoen maar meer als in geniet van het feit dat je nu niet dood bent. Doe dat wat je het meest geluk schenkt....domweg omdat het nu kan en straks niet meer.
TS stelt een vraag dus ik wil dan van hem horen wat zijn idee is zodat we dat kunnen relateren aan zijn denkbeelden.quote:Op vrijdag 22 februari 2019 12:11 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Ik heb wel eens gelezen dat het dan gewoon afgelopen is met je. Iets van dwergachtige lelijke dwergen die je opeten.
Ok, hier mijn reactie:quote:Op vrijdag 22 februari 2019 18:32 schreef SpecialK het volgende:
[..]
TS stelt een vraag dus ik wil dan van hem horen wat zijn idee is zodat we dat kunnen relateren aan zijn denkbeelden.
Ben jij de TS?quote:Op vrijdag 22 februari 2019 18:52 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Ok, hier mijn reactie:
Ik ben niet zeker van een hiernamaals en ik denk dat niemand dat kan zijn.
Ik denk wel dat het er is en ja ik ben daar bang voor.
Jehovah's getuigen zeggen ook nergens dat Jehovah de beste weergave is van JHWH hoorquote:Op vrijdag 22 februari 2019 11:13 schreef DecoAoreste het volgende:
[..]
'Jehovah' is ook een twijfelachtige vertaling hoor. Het is een contaminatie van de Hebreeuwse medeklinkers 'JHWH' en de klinkers van het woord 'Adonai', dat zoiets als 'Heer' betekent. De Joden waren van mening dat de naam van God niet hardop uitgesproken moest worden, omdat ze bang waren dit op onrespectvolle wijze te doen (immers, 'Don't take the name of the Lord in vain'). Daarom zeiden ze 'Adonai' in plaats van 'JHWH', wat de reden is dat de klinkertekens 'Adonai' aangaven. De originele uitspraak van 'JHWH' zou 'Jahweh' zijn, dus als je dan toch op alle slakken zout wil leggen, kun je jezelf beter een 'Jahweh's Getuige' noemen.
M.i. hadden vertalers er het beste aan gedaan om dat hele Tetragrammaton gewoon als 'JHWH' te laten staan, dan zoeken mensen zelf maar uit hoe ze het uitspreken.
De Bijbel is heel duidelijk, dus wat andere stromingen denken moeten hun weten. Maar dat baseren ze niet op de Bijbel.quote:Op maandag 18 februari 2019 22:58 schreef Tanatos het volgende:
[..]
Het christelijke standpunt staat gezien de vele, vele verschillende stromingen zeer zeker wel open voor discussie.
Dat jij daar in je fundamentalisme geen ruimte voor laat ligt aan je eigen zeer beperkte opvattingen over religie/geloof.
Het grootste probleem met jou en je clubje is trouwens de mateloos irritante bekeringsdrang.
Denk je zelf bij het kleine clubje uitverkorenen te gaan horen als je eindtijd eindelijk aangebroken is?
En zo ja, waarom ben jij beter dan al die andere JG-en?
Iedere nacht dat we in slaap vallen zit er een periode van niet-zijn tussen. De periode tussen wakker zijn en dromen. Daar is niemand zich bewust van en evenmin lijden we dan.quote:Op vrijdag 22 februari 2019 01:53 schreef Lyzio_NL het volgende:
[..]
Nee. Dan zou ik er niet bang voor zijn. Ik ben bang voor het niet weten wat er daarna gebeurd. Als ik een fundamenteel bewijs had van een vorm van voortleven was ik niet meer bang voor de dood. Ik heb hier de laatste tijd veel mee geworsteld omdat ik al een jaar thuis zit met een flinke burn out. Dan ga je anders over het leven nadenken. En dan denk je ook over de dood. Ik ben ontzettend bang voor de dood. Omdat het daarna gewoon afgelopen is. In retroperspectief is datgene wat je daarvoor doet ook ineens heel onbelangrijk omdat ons allen hetzelfde lot wacht. Duister, maar waar. Het maakt geen zak uit. De enige garantie in het leven die je hebt is de dood. Dat maakt het leven soms heel onaantrekkelijk.
ehhhhquote:Op maandag 25 februari 2019 14:48 schreef bianconeri het volgende:
[..] De Bijbel is heel duidelijk, dus wat andere stromingen denken moeten hun weten. Maar dat baseren ze niet op de Bijbel.
De Bijbel spreekt 0! ja precies 0 keer over de hel.
quote:en als je hand je laat struikelen, hak haar af;
beter is het dat je verminkt
in het leven binnenkomt
dan in bezit van twee handen
aan te komen in de gehenna,
in het vuur dat niet dooft;
Oftewel, jouw dood is iets dat anderen overkomt. Je maakt het zelf niet mee.quote:Op woensdag 27 februari 2019 09:56 schreef Elzies het volgende:
[..]
Iedere nacht dat we in slaap vallen zit er een periode van niet-zijn tussen. De periode tussen wakker zijn en dromen. Daar is niemand zich bewust van en evenmin lijden we dan.
Als de dood een vorm van niet-zijn is dan zullen we er evenmin van hoeven te lijden omdat we er niets meer is om er bewust van zijn.
Mocht de dood toch een soort van een 'niet aan een fysiek gebonden' droomtoestand blijken, dan moet je maar afwachten waar je in terecht komt.
Hierzo mister grootwaffel:quote:Op maandag 25 februari 2019 14:48 schreef bianconeri het volgende:
l.
De Bijbel spreekt 0! ja precies 0 keer over de hel.
Dat woord, die gedachte zelfs, komt er niet in voor. In welke wereld kunnen sommige stromingen dan toch in de hel geloven???
En hier gaat het om een letterlijk verhaal zeker?quote:Op donderdag 28 februari 2019 10:29 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Hierzo mister grootwaffel:
Lucas 16:
En de rijke stierf ook, en werd begraven. En als hij in het dodenrijk zijn ogen ophief, zijnde in de pijn, zag hij Abraham van verre, en Lazarus in zijn schoot.
En hij riep en zeide: Vader Abraham, ontferm u mijner, en zend Lazarus, dat hij het uiterste zijns vingers in het water dope, en verkoele mijn tong; want ik lijde smarten in deze vlam.
Het dodenrijk vol vlammen een hel noemen is helemaal geen rare gedachte.
En nu nog stug volhouden dat zelfs de gedachte (in het dodenrijk zijn vlammen die pijn doen) niet in de bijbel voorkomt?
Markus 9:43 spreekt over Gehenna?quote:
Nee wie zegt dat? Het is een gelijkenis, een verhaal, een gedachte dus. Lezen gast... Waarvan jij ontkent dat het in de Bijbel staat.quote:Op donderdag 28 februari 2019 12:22 schreef bianconeri het volgende:
[..]
En hier gaat het om een letterlijk verhaal zeker?
Die gedachte, in het dodenrijk zijn vlammen die je pijnigen, komt dus wčl in de Bijbel voor. Faal nummer zoveel....quote:Dat woord, die gedachte zelfs, komt er niet in voor.
Gelijkenis precies. Het slaat op het geheel, niet dat die beste man ergens een pijniging ondergaat.quote:Op donderdag 28 februari 2019 12:27 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Nee wie zegt dat? Het is een gelijkenis, een verhaal, een gedachte dus. Lezen gast... Waarvan jij ontkent dat het in de Bijbel staat.
[..]
Die gedachte, in het dodenrijk zijn vlammen die je pijnigen, komt dus wčl in de Bijbel voor. Faal nummer zoveel....
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |