abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 12 februari 2019 @ 10:55:10 #101
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_184969611
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 10:42 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Daar hebben we dus musea voor. Een standbeeld in de openbare ruimte vind ik persoonlijk teveel eer.
Ze staan er al.
Nieuwe bij plaatsen zou ongepast zijn.

Van mij hoeft wat er al staat niet weg, maar zou ik een juiste duiding erbij zeer op prijs stellen.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_184969648
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 10:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Historie. Je hoeft altijd alles weg te poetsen.
Doet me denken aan de hysterie rond een buste van ene Maurits in de foyer van het Mauritshuis , een jaar geleden.
Men zette die buste in het magazijn en veel mensen waren tegen met het argument dat de geschiedenis werd weggepoetst.
Het tegendeel was gaande. Kort daarvoor was er in een hoek van een andere zaal een 18e eeuws beeld en schilderijen gezet rond die Maurits, met uitlegteksten erbij begreep ik.
Maar dit laatste drong niet zo snel door.
En ging het wel werkelijk om niet de historie verbergen ? Zag men dat weghalen niet eerder als een aanslag op de nationale identiteit, vol 17e eeuwse glorie ? Dus men ageerde tegen het wegpoetsen van dit nationale zelfbeeld ?
  dinsdag 12 februari 2019 @ 11:04:28 #103
478185 PiyeReloaded
Still the king of Kush
pi_184969722
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 10:49 schreef thedeedster het volgende:

Ontopic: Uiteindelijk gaat dit weer allemaal om geld.
Inderdaad, de weigering om deze onderdelen van het verleden te confronteren wordt vaak gemotiveerd door geld.
pi_184982300
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 10:49 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Volgens mij gaat de Turkse kwestie niet direct over excuses, maar meer over het feit dat zaken volledig ontkend worden. Twee verschillende dingen.

Ontopic: Uiteindelijk gaat dit weer allemaal om geld.
Belgie heeft de genocide op 10 miljoen Congolezen nog niet erkend en ook geen excuses aangeboden. Zie de link hieronder. Hoe hypocriet kan de westerse wereld zijn als het op Turkije aankomt?

https://m.gva.be/cnt/aid1(...)opold-ii-veroordelen


"België moet de volkerenmoord van koning Leopold II op 10 miljoen Congolezen erkennen als genocide en zich daarvoor excuseren." Dat schrijft volksvertegenwoordiger Laurent Louis (Mouvement Libéral Démocrate) in een voorstel dat de Kamer straks in overweging neemt.
  dinsdag 12 februari 2019 @ 21:55:30 #105
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_184982351
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 21:52 schreef polderturk het volgende:
en Congolezen erkennen als genocide en zich daarvoor excuseren." Dat schrijft volksvertegenwoordiger Laurent Louis (Mouvement Libéral Démocrate) in een voorstel dat de Kamer straks in overweging neemt.
10 miljoen? Serieus. Jezus Kanker Christus. Man, man. Wat voor meer vuiligheid wordt weinig belicht in West-Europa? De publieke opinie wordt gevormd door politici en media. De Belgen vonden het destijds prima. Irak in 2003 vonden de Amerikanen ook prima (100.000den doden). Ik heb totaal geen vertrouwen in het volk en gezond verstand. Aartsmakkelijk om te praten door politici, ngo's, experts en massa-media en daarna gaan met die banaan. Kijk naar het huidige Jemen en de hulp die Amerikanen en Britten geven aan hun Arabische moordende Golfpartners? Je leest bijna niks over.

[ Bericht 6% gewijzigd door Jellereppe op 12-02-2019 22:08:08 ]
pi_184982452
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 21:55 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

10 miljoen? Serieus. Jezus Kanker Christus. Man, man. Wat voor meer vuiligheid wordt weinig belicht in West-Europa?
Veel, Nederland probeert de periode in Indonesie ook zo veel mogelijk onder het tapijt te vegen, en de Fransen idem dito over hun periode in noord Afrika, de Duitsers kunnen hun geschiedenis niet meer onder het tapijt vegen, want daar is geen plek meer.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  dinsdag 12 februari 2019 @ 22:00:51 #107
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_184982479
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 21:52 schreef polderturk het volgende:

[..]

Belgie heeft de genocide op 10 miljoen Congolezen nog niet erkend en ook geen excuses aangeboden. Zie de link hieronder. Hoe hypocriet kan de westerse wereld zijn als het op Turkije aankomt?

https://m.gva.be/cnt/aid1(...)opold-ii-veroordelen


"België moet de volkerenmoord van koning Leopold II op 10 miljoen Congolezen erkennen als genocide en zich daarvoor excuseren." Dat schrijft volksvertegenwoordiger Laurent Louis (Mouvement Libéral Démocrate) in een voorstel dat de Kamer straks in overweging neemt.

OK. Nieuw voor mij. Ik dacht dat België dit toch wel erkend zou hebben.

Mocht dit zo zijn, dan is het praktisch hetzelfde.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  dinsdag 12 februari 2019 @ 22:12:45 #108
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_184982760
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 21:59 schreef Hathor het volgende:

[..]

Veel, Nederland probeert de periode in Indonesie ook zo veel mogelijk onder het tapijt te vegen, en de Fransen idem dito over hun periode in noord Afrika, de Duitsers kunnen hun geschiedenis niet meer onder het tapijt vegen, want daar is geen plek meer.
Het is gewoon eten of gegeten worden. Als andere landen/blokken de overhand hadden dan was het ook invloedssfeer en economisch gewin volop exploiteren en uitbreiden. Een moraal sausje overheen en het volk overtuigen middels goedgebekte politici, 'experts' vanuit ngo's, instituten en massa-media en daarna is veel mogelijk.
pi_184982817
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 22:00 schreef thedeedster het volgende:

[..]

OK. Nieuw voor mij. Ik dacht dat België dit toch wel erkend zou hebben.

Mocht dit zo zijn, dan is het praktisch hetzelfde.
Praktisch hetzelfde?
De Congolezen zijn uitgemoord tijdens kolonisatie. Congolezen werden gedood wanneer ze niet hard genoeg werkten.
10 miljoen Congolezen gedood

Armeniers zijn uitgemoord nadat ze op grote schaal Turkse dorpen en steden gingen uitmoorden. Volgens het Niles & Sutherland report zijn er zelfs meer Turken gedood door Armeniers dan andersom.
300.000 Armeniers gedood.

[ Bericht 3% gewijzigd door polderturk op 12-02-2019 22:37:30 ]
  woensdag 13 februari 2019 @ 07:00:26 #110
425882 Lothiriel
Altijd optimistisch!
pi_184986197
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 21:34 schreef Bluesdude het volgende:
De gewone Belgen van nu leefden toen niet en waren niet schuldig.
Dat de gewone en ongewone Belgen van toen het allemaal heeft laten gebeuren, Leopold niet afzette en de gevangenis inmieterde, is de verantwoordelijkheid van de Belgen van toen.
De Belgen van nu zijn de erfdragers van deze geschiedenis en het is hun verantwoordelijkheid dit vast te leggen , zich af te vragen.... hoe kon dat gebeuren.
Dat kon gebeuren oa door het normaal te vinden andere volkeren te overheersen en uit te zuigen, met veel geweld zonodig. En oja door dieje Leopold te verheerlijken.
Zijn beeltenissen horen in een museum, niet op straat, ter feestelijkheid, fraaiheid of uit conservatiefheid .
Dat stoppen is wel de verantwoordelijkheid van de gewone Belgen.
Idem van de gewone Nederlanders met de verheerlijking van JP Coen dmv dat standbeeld te Hoorn
Ik weet niet of je enig idee hebt van hoe het eraan toe ging in België (of NL for that matter) rond die tijd? Als er 1 ding was waar de " gewone Belg " geen tijd voor had was het wel Congo en zich afvragen wat daar allemaal gebeurde. Met alle respect maar de gewone Belg (en zeker Vlaming) kroop zelf over de fabrieksvloer voor een handvol centen, vechtend voor enig gevoel van rechtvaardigheid. Ik zou zeggen: kijk Daens eens (Vlaamse film) dan begrijp je misschien beter hoe onnozel dit standpunt is.
Political correctness is tyranny with manners
- Charlton Heston
pi_184986211
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 18:33 schreef Hamzoef het volgende:
Goed dat hier aandacht voor komt.

De genocide daar is een zwaar onderbelicht thema in het onderwijs.
Goed dat er aandacht voor komt. Nu nog de huidige gang van zaken in saudi Arabië, Iran, Turkije. Want wat mij betreft is hetgeen vandaag gebeurt en gestopt kan worden belangrijker dan meer dan 100 jaar geleden. Niet onbelangrijk, maar nogal buiten proportie.

Vooral de genocide op de Armenen is nogal onderbelicht. Misschien moet de vn commissie het daar eens over hebben.
Whatever...
  woensdag 13 februari 2019 @ 09:57:41 #112
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_184988223
quote:
1s.gif Op maandag 11 februari 2019 19:46 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Doe niet zo dramatisch man, met je nachtmerrie. In India heeft men vooral geprofiteerd van de Europese invloeden. Meer dan van de moslims die eeuwenlang voornamelijk rovend en moordend door het land trokken.
Kolonialisme was goed en de voormalige slaven moeten hun meesters dankbaar zijn. - Vader Aardbei.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
  woensdag 13 februari 2019 @ 15:46:12 #113
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_184993820
quote:
9s.gif Op woensdag 13 februari 2019 09:57 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Kolonialisme was goed en de voormalige slaven moeten hun meesters dankbaar zijn. - Vader Aardbei.
Zo lust ik er ook nog wel één:



Leg mij even geen woorden in de mond. Natuurlijk was kolonialisme niet goed, maar het was ook niet het werk van Satan zelve. De werkelijkheid is genuanceerder.
  woensdag 13 februari 2019 @ 15:49:39 #114
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_184993864
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2019 15:46 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Zo lust ik er ook nog wel één:

[ afbeelding ]

Leg mij even geen woorden in de mond. Natuurlijk was kolonialisme niet goed, maar het was ook niet het werk van Satan zelve. De werkelijkheid is genuanceerder.
Kolonialisme en slavernij waren best oké - Vader Aardbei, 13-2-2019

Het was grappig als het niet zo intens triest is. :') Maar vertel, wat was er goed aan slavernij?
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
  woensdag 13 februari 2019 @ 15:58:18 #115
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_184993970
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2019 15:49 schreef IkStampOpTacos het volgende:
Het was grappig als het niet zo intens triest is. :') Maar vertel, wat was er goed aan slavernij?
Afrikanen houden zelf ook slaven, dus toen blanken het ook kwamen doen kwam er marktwerking en de vrije markt is iets goeds. Of zoiets.
Ik ga naar huis.
  woensdag 13 februari 2019 @ 16:25:11 #116
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_184994330
quote:
2s.gif Op woensdag 13 februari 2019 15:58 schreef nietzman het volgende:

[..]

Afrikanen houden zelf ook slaven, dus toen blanken het ook kwamen doen kwam er marktwerking en de vrije markt is iets goeds. Of zoiets.
Of de slavernijvariant van de nazi's die de treinen op tijd lieten rijden.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_184994496
Als westerse landen van achterlijke zandlanden als Turkije en Saoedi Arabië verlangen dat ze hun bloedige verleden toegeven, mogen enkele landen als België inderdaad eerst wel eens even in de spiegel kijken. Of anders gewoon iedereen zn bek houden.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  woensdag 13 februari 2019 @ 18:41:46 #118
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_184996805
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 21:52 schreef polderturk het volgende:

[..]

Belgie heeft de genocide op 10 miljoen Congolezen nog niet erkend en ook geen excuses aangeboden. Zie de link hieronder. Hoe hypocriet kan de westerse wereld zijn als het op Turkije aankomt?

https://m.gva.be/cnt/aid1(...)opold-ii-veroordelen


"België moet de volkerenmoord van koning Leopold II op 10 miljoen Congolezen erkennen als genocide en zich daarvoor excuseren." Dat schrijft volksvertegenwoordiger Laurent Louis (Mouvement Libéral Démocrate) in een voorstel dat de Kamer straks in overweging neemt.

Pas in 1924 werd er een bevolkingscensus gehouden in Congo, dus van precieze cijfers als 10 miljoen kan überhaupt geen sprake zijn, dit is enkel gebaseerd op schattingen, daarbij gaat het daarbij om schatting van bevolkingsreductie. Er is consensus onder wetenschappers dat precieze schattingen omtrent deze bevolkingsafname onmogelijk zijn. Daarnaast is het belangrijk mee te nemen dat een groot deel van deze afname onderdeel veroorzaakte werd door ziekten.

Er was ook geen sprake van genocide, aangezien het nooit een doel was van de vrijstaat om inwoners te doden. Mensen stierven als onderdeel van economische exploitatie.

Laurent Louis heeft er duidelijk geen verstand van en kan dit beter aan historici overlaten lijkt me. Een vergelijk met de Turkse genocide op de Armenen is absurd, aangezien daar het doden van een bepaalde groep wel duidelijk aan de orde is en er dus wel sprake is van genocide.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_185000515
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 18:17 schreef BlaZ het volgende:
Van 1885 tot 1908 was de Vrijstaat Kongo privébezit van Leopold III, dit was ook de periode waarin de grootste excessen plaatsvonden. België kan dus niet verantwoordelijk gehouden worden voor deze periode.
Dan zou het koninklijk huis van België haar excuses moeten maken.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_185000739
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2019 21:07 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Dan zou het koninklijk huis van België haar excuses moeten maken.
'Sorry dat onze overgrootopa zo'n lul was' ?
  woensdag 13 februari 2019 @ 21:25:48 #121
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_185001115
:') :') :')
The more debt, the better
  donderdag 14 februari 2019 @ 00:27:00 #122
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_185006251
quote:
0s.gif Op woensdag 13 februari 2019 21:07 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Dan zou het koninklijk huis van België haar excuses moeten maken.
Dat lijkt me de enige billijke oplossing.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_185008656
quote:
14s.gif Op woensdag 13 februari 2019 07:00 schreef Lothiriel het volgende:

[..]

Ik weet niet of je enig idee hebt van hoe het eraan toe ging in België (of NL for that matter) rond die tijd? Als er 1 ding was waar de " gewone Belg " geen tijd voor had was het wel Congo en zich afvragen wat daar allemaal gebeurde. Met alle respect maar de gewone Belg (en zeker Vlaming) kroop zelf over de fabrieksvloer voor een handvol centen, vechtend voor enig gevoel van rechtvaardigheid. Ik zou zeggen: kijk Daens eens (Vlaamse film) dan begrijp je misschien beter hoe onnozel dit standpunt is.
Dit is het probleem van het hele koloniale verleden. Europese volken wordt de geschiedenis verweten. Hun voorouders waren slavendrijvers etc. terwijl het natuurlijk een speeltje was van de elite, zowel in Europa als in de gekoloniseerde gebieden. De Afrikaanse machthebbers waren maar wat blij dat ze slaven konden verkopen aan de Europeanen.

De gewone man wist van niets, of hoorde mooie verhalen over de Nieuwe Wereld en leefde zelf in barre omstandigheden. Algemeen kiesrecht bestond niet, mensenrechten ook niet.

Het lijkt soms alsof men het idee heeft dat de bevolking in die tijd hetzelfde leefde als nu en dat alle misstanden voorkomen hadden kunnen worden door een beetje ophef op Twitter. #nietkoloniseren :')
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_185017047
quote:
1s.gif Op woensdag 13 februari 2019 07:04 schreef Spanky78 het volgende:
Goed dat er aandacht voor komt. Nu nog de huidige gang van zaken in saudi Arabië, Iran, Turkije. Want wat mij betreft is hetgeen vandaag gebeurt en gestopt kan worden belangrijker dan meer dan 100 jaar geleden. Niet onbelangrijk, maar nogal buiten proportie.
Ja kan het heden niet los zien van het verleden.
Verder ben ik het met je eens dat er ook aandacht moet zijn voor misstanden in die landen, zeker voor wat S-A betreft.
pi_185021079
Wollah, te weinig rubber verzameld en hand af. 'Gouden Eeuwen'. Zeker Gouden Eeuwen als je het ziet in in termen van economisch gewin voor West-Europese volkeren.



Werken, kankernigger. Slep,slep op die rug, slep, nog harder, vieze nigger. Volgende keer verlies je beide handen als je niet hard genoeg werkt voor de Europese meesters. Vieze nigger, geen genade je weet. Sla hem Abdi, gaan met die zweep, nigger niet genoeg rubber en niet genoeg suikerriet. Dit is geen glorieuze verleden. Nakomelingen hebben last van mentale minderwaardigheidsgevoel en samenlevingsbreed kolossale gevolgen lijkt mij niet? Wis je alleen maar uit door op te klimmen en het een paar generaties goed te doen. Dus als je een bepaald volk wilt vernietigen zonder het uit te roeien (genocide). Vernederen tot op het bot, als natie en volk, en dan komt het niet snel goed.



SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 18% gewijzigd door Jellereppe op 17-02-2019 02:20:11 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')