abonnement Unibet Coolblue
  zondag 10 februari 2019 @ 22:47:45 #1
467083 DeMarkVermeer
Gewoon Mark uit Alkmaar ;)
pi_184947477
Hi, ik wil in mijn huurhuis gaan samenwonen met twee kennissen. Nu las ik dat ik ze een contract kan geven waarin ik een kamer aan hun onderverhuur. Alleen lees ik op de website Van de belastingdienst dat je dat dan als inkomen moet aangeven (en er dus belasting over betaalt. Hoe moet ik dit aanpakken? Want mensen die met partner samenwonen delen ook de kosten van huur (ook al staat maar.1 vd twee ingeschreven als officiële huurder) dus hoe moet ik dit doen?
  zondag 10 februari 2019 @ 22:51:31 #2
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_184947556
Als je met je vriend(in) samenwoont dan vertrouw je erop dat hij/zij de financiële verplichtingen nakomt - en dus gewoon de helft van de huur aan je overmaakt.

Dat vertrouwen kun je in 'kennissen' vaak maar beter niet hebben. Dat gezegd hebbende kun je je huurhuis waarschijnlijk ook niet zomaar onderverhuren (lees je huurcontract erop na, zou ik zeggen) dus als je toch met 2 anderen wil samenwonen is vertrouwen dat ze bijtijds geld in de pot stoppen waarschijnlijk de enige optie.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zondag 10 februari 2019 @ 23:13:41 #3
467083 DeMarkVermeer
Gewoon Mark uit Alkmaar ;)
pi_184947870
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2019 22:51 schreef Janneke141 het volgende:
Als je met je vriend(in) samenwoont dan vertrouw je erop dat hij/zij de financiële verplichtingen nakomt - en dus gewoon de helft van de huur aan je overmaakt.

Dat vertrouwen kun je in 'kennissen' vaak maar beter niet hebben. Dat gezegd hebbende kun je je huurhuis waarschijnlijk ook niet zomaar onderverhuren (lees je huurcontract erop na, zou ik zeggen) dus als je toch met 2 anderen wil samenwonen is vertrouwen dat ze bijtijds geld in de pot stoppen waarschijnlijk de enige optie.
Oke, dus als ze elke maand een deel van de huur naar mij overmaken gaat de belastingdienst geen vragen stellen?
  zondag 10 februari 2019 @ 23:26:25 #4
467083 DeMarkVermeer
Gewoon Mark uit Alkmaar ;)
pi_184948105
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2019 22:51 schreef Janneke141 het volgende:
kun je in 'kennissen' vaak maar beter niet hebben. Dat gezegd hebbende kun je je huurhuis waarschijnlijk ook niet zomaar onderverhuren (lees je huurcontract erop
Hoe ziet de belastingdienst dit? Als 2 mensen me jaarlijks dus zeg 500eur p/m 6000 p/j overmaken. Dus 12000 euro per jaar. Gaan ze dit als inkomstenbelasting heffen? Of snappen ze dat het gewoon gedeelde kosten zijn?!
  Moderator / Kerstkaart terrorist maandag 11 februari 2019 @ 00:13:56 #5
29278 crew  Nizno
Versie 4.3
pi_184948660
En aangezien je in deze al reactie hebt blijft deze dus open.
Neem hem wel mee naar WGR
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 11 februari 2019 @ 01:55:11 #6
408813 crew  trein2000
pi_184949200
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2019 23:26 schreef DeMarkVermeer het volgende:

[..]

Hoe ziet de belastingdienst dit? Als 2 mensen me jaarlijks dus zeg 500eur p/m 6000 p/j overmaken. Dus 12000 euro per jaar. Gaan ze dit als inkomstenbelasting heffen? Of snappen ze dat het gewoon gedeelde kosten zijn?!
Voor zover ik weet is verhuur in deze situatie onbelast.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  maandag 11 februari 2019 @ 07:12:10 #7
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_184949664
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 01:55 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Voor zover ik weet is verhuur in deze situatie onbelast.
Dit is geen verhuur (vanuit TS althans), dit is een gedeeld huishouden.

Maar de fiscus vindt hier inderdaad niets van. Je moet je meer zorgen maken over die kennissen dan over de belastingdienst.

[ Bericht 3% gewijzigd door Janneke141 op 11-02-2019 07:21:35 ]
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_184949722
Zou de oplossing niet kunnen zijn om een gezamenlijke bankrekening te openen waar jullie allen het huurdeel op zetten waar de verhuurder het af boekt?

Persoonlijk zou ik niet zonder meer aan contracten beginnen, aangezien jouw kennissen dan ook huurrechten opbouwen. Dacht ik tenminste.
pi_184949759
Check eerst of onderhuur is toegestaan. Waarschijnlijk niet.

Daarna, vraag jezelf: Kan je de lasten dekken als ze niet betalen?

Heb je afspraken gemaakt als jij of een van de medehuurders een partner willen laten intrekken?

Wat gebeurt er als iemand wil vertrekken? Je mist dan ineens een deel van de huur. Of zet twee mensen op straat als jij wegwil.
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 11 februari 2019 @ 07:44:55 #10
408813 crew  trein2000
pi_184949799
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 07:12 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dit is geen verhuur (vanuit TS althans), dit is een gedeeld huishouden.
a 2x500 euro per maand? Leuk optrekje dan.
quote:
Maar de fiscus vindt hier inderdaad niets van. Je moet je meer zorgen maken over die kennissen dan over de belastingdienst.
Dat was zn vraag inderdaad
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  maandag 11 februari 2019 @ 08:04:08 #11
165633 eriksd
The grand facade...
pi_184949922
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2019 23:13 schreef DeMarkVermeer het volgende:

[..]

Oke, dus als ze elke maand een deel van de huur naar mij overmaken gaat de belastingdienst geen vragen stellen?
Klopt. De informatie over belaste kamerverhuur die je hent gevonden ziet op het verhuren van een deel van een koopwoning die in Box I zit.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
  maandag 11 februari 2019 @ 09:56:34 #12
441185 meethenoob
master of disaster (x.x)
pi_184951034
2 opties:
1:
groep verhuur, 1 gezamenlijke rekening iedereen stort hier op en je betaalt ( als het fout gaat kan iemand het naar zijn eigen rekening sturen en de benen nemen, hoop drama )

2:
kamer verhuren, en onder de kamer verhuurvrijstelling blijven : Niet hoger dan ¤ 5.367
zodat je niks hoeft op te geven, de rest gast water licht ect kun je nog contant verrekenen.

https://www.belastingdien(...)rverhuurvrijstelling

Graag gedaan.
winter is comming!
pi_184951076
quote:
7s.gif Op maandag 11 februari 2019 09:56 schreef meethenoob het volgende:
2 opties:
1:
groep verhuur, 1 gezamenlijke rekening iedereen stort hier op en je betaalt ( als het fout gaat kan iemand het naar zijn eigen rekening sturen en de benen nemen, hoop drama )

2:
kamer verhuren, en onder de kamer verhuurvrijstelling blijven : Niet hoger dan ¤ 5.367
zodat je niks hoeft op te geven, de rest gast water licht ect kun je nog contant verrekenen.

https://www.belastingdien(...)rverhuurvrijstelling

Graag gedaan.
2 is niet van toepassing, het betreft hier namelijk geen eigen woning
  maandag 11 februari 2019 @ 10:11:41 #14
441185 meethenoob
master of disaster (x.x)
pi_184951237
quote:
1s.gif Op maandag 11 februari 2019 10:00 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

2 is niet van toepassing, het betreft hier namelijk geen eigen woning
Als ik een huis koop met hypotheek, is het nog steeds van de hypotheek ook al is het maar 1 euro restant. Dus geen idee wat ze met eigen woning bedoelen.

Dit zie ik ook als huur woning, omdat het jou recht is om te betreden. De huis baas mag hier niet meer zonder toestemming binnen komen. ( maar zou zomaar kunnen dat je gelijk hebt )
winter is comming!
pi_184951284
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 10:11 schreef meethenoob het volgende:

[..]

Als ik een huis koop met hypotheek, is het nog steeds van de hypotheek ook al is het maar 1 euro restant. Dus geen idee wat ze met eigen woning bedoelen.

Dit zie ik ook als huur woning, omdat het jou recht is om te betreden. De huis baas mag hier niet meer zonder toestemming binnen komen. ( maar zou zomaar kunnen dat je gelijk hebt )
de belastingdienst verstaat onder ‘eigen woning’ een woning die jouw eigendom is. Niet vanalles er omheen gaan verzinnen, daar is WGR niet voor
  maandag 11 februari 2019 @ 10:20:43 #16
441185 meethenoob
master of disaster (x.x)
pi_184951379
quote:
1s.gif Op maandag 11 februari 2019 10:15 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

de belastingdienst verstaat onder ‘eigen woning’ een woning die jouw eigendom is. Niet vanalles er omheen gaan verzinnen, daar is WGR niet voor
Komt dus op het zelfde neer wat ik zei:

https://www.rijksoverheid(...)ecklist-kamerverhuur

- Verhuurt u een kamer of deel van uw eigen woning en blijf u hier zelf ook wonen? Dan is dit een hospitakamer. Hiervoor gelden een paar aparte regels.

Hospitakamers
Hospitakamers zijn kamers die worden verhuurd door iemand die in dezelfde woning woont. Dat kan de eigenaar zijn of de huurder. Hiervoor gelden een paar bijzondere regels.

Bij hospitakamers gelden de eerste 9 maanden van het huurcontract als proeftijd. Binnen die tijd kan de verhuurder zonder opgave van reden de huur opzeggen. De huurder heeft in die tijd dus geen huurbescherming. Wel moet de verhuurder een opzegtermijn van minimaal 3 maanden aanhouden. Na de proeftijd geldt de normale huurbescherming. Uw verhuurder moet dan een wettelijke reden hebben om de huur op te zeggen.
Over de inkomsten uit kamerverhuur in de eigen woning betaalt een particuliere verhuurder tot aan een bepaalde grens geen inkomstenbelasting. Een deel van die inkomsten is vrijgesteld. De Belastingdienst stelt deze kamerverhuurvrijstelling jaarlijks vast. In 2017 is de vrijstelling voor kamerverhuur ¤ 5.164. In 2016 was dit ¤ 5.069.
Huurt u zelf een woning en wilt u een kamer in uw huis onderverhuren? Ga dan eerst na of in uw huurcontract een verbod op onderhuur is opgenomen. Als u volgens dat contract geen kamers mag onderverhuren, dan kunt u de huiseigenaar om een ontheffing van deze bepaling vragen.
Als u een deel van de woning onderverhuurt, moet er een schriftelijke huurovereenkomst zijn met de onderhuurder. Heeft u een schriftelijke huurovereenkomst gesloten met een onderhuurder? Geef dit dan binnen 4 weken aan de Belastingdienst door. De onderhuurder en zijn inkomen tellen dan niet mee voor uw huurtoeslag. Is er geen schriftelijke huurovereenkomst? Dan telt de onderhuurder (inclusief inkomen en vermogen) wel mee bij de berekening van de huurtoeslag. De onderhuurder wordt dan gezien als medebewoner.
winter is comming!
pi_184951440
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 10:20 schreef meethenoob het volgende:

[..]

Komt dus op het zelfde neer wat ik zei:

https://www.rijksoverheid(...)ecklist-kamerverhuur

- Verhuurt u een kamer of deel van uw eigen woning en blijf u hier zelf ook wonen? Dan is dit een hospitakamer. Hiervoor gelden een paar aparte regels.

Hospitakamers
Hospitakamers zijn kamers die worden verhuurd door iemand die in dezelfde woning woont. Dat kan de eigenaar zijn of de huurder. Hiervoor gelden een paar bijzondere regels.

Bij hospitakamers gelden de eerste 9 maanden van het huurcontract als proeftijd. Binnen die tijd kan de verhuurder zonder opgave van reden de huur opzeggen. De huurder heeft in die tijd dus geen huurbescherming. Wel moet de verhuurder een opzegtermijn van minimaal 3 maanden aanhouden. Na de proeftijd geldt de normale huurbescherming. Uw verhuurder moet dan een wettelijke reden hebben om de huur op te zeggen.
Over de inkomsten uit kamerverhuur in de eigen woning betaalt een particuliere verhuurder tot aan een bepaalde grens geen inkomstenbelasting. Een deel van die inkomsten is vrijgesteld. De Belastingdienst stelt deze kamerverhuurvrijstelling jaarlijks vast. In 2017 is de vrijstelling voor kamerverhuur ¤ 5.164. In 2016 was dit ¤ 5.069.
Huurt u zelf een woning en wilt u een kamer in uw huis onderverhuren? Ga dan eerst na of in uw huurcontract een verbod op onderhuur is opgenomen. Als u volgens dat contract geen kamers mag onderverhuren, dan kunt u de huiseigenaar om een ontheffing van deze bepaling vragen.
Als u een deel van de woning onderverhuurt, moet er een schriftelijke huurovereenkomst zijn met de onderhuurder. Heeft u een schriftelijke huurovereenkomst gesloten met een onderhuurder? Geef dit dan binnen 4 weken aan de Belastingdienst door. De onderhuurder en zijn inkomen tellen dan niet mee voor uw huurtoeslag. Is er geen schriftelijke huurovereenkomst? Dan telt de onderhuurder (inclusief inkomen en vermogen) wel mee bij de berekening van de huurtoeslag. De onderhuurder wordt dan gezien als medebewoner.
praten we hier nou langs elkaar heen? Je kunt alleen (eventueel) belaste huurinkomsten hebben als het een eigen woning betreft, niet als je in een huurwoning woont.
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 11 februari 2019 @ 10:37:49 #18
408813 crew  trein2000
pi_184951631
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 10:11 schreef meethenoob het volgende:
Als ik een huis koop met hypotheek, is het nog steeds van de hypotheek ook al is het maar 1 euro restant. Dus geen idee wat ze met eigen woning bedoelen.

Een hypotheek is een beperkt recht. Dat kan geen eigenaar zijn vn iets. Dus ik snap je niet helemaal :?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_184952001
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2019 23:26 schreef DeMarkVermeer het volgende:

[..]

Hoe ziet de belastingdienst dit? Als 2 mensen me jaarlijks dus zeg 500eur p/m 6000 p/j overmaken. Dus 12000 euro per jaar. Gaan ze dit als inkomstenbelasting heffen? Of snappen ze dat het gewoon gedeelde kosten zijn?!
Gewoon alles even goed op papier zetten en iedereen voor laten tekenen.
Mocht je dat niet doen, kan het een discussie opleveren met mogelijk de uitkomst dat het giften zijn/waren.
  maandag 11 februari 2019 @ 11:33:51 #20
441185 meethenoob
master of disaster (x.x)
pi_184952264
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 10:37 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Een hypotheek is een beperkt recht. Dat kan geen eigenaar zijn vn iets. Dus ik snap je niet helemaal :?
Als je een kamer verhuurd terwijl dit niet mag wat altijd in je hypotheek staat, kan je huis gewoon geveild worden. hoezo beperkt recht? ( je hebt geen poot om op te staan )

Gelukkig heb ik meer vertrouwen in de site van de overheid dan de gemiddelde fokker.

Als je dan naar de site gaat ziet u boven aan waar je in zoekt : huur woning - vraag en antwoord.

Zal de link nog een x er in zetten, dus huur woning of koop woning vallen gewoon onder de vrijstelling. ( het blijft jouw woon adres )

https://www.rijksoverheid(...)ecklist-kamerverhuur
winter is comming!
pi_184952305
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 11:33 schreef meethenoob het volgende:

[..]

Als je een kamer verhuurd terwijl dit niet mag wat altijd in je hypotheek staat, kan je huis gewoon geveild worden. hoezo beperkt recht? ( je hebt geen poot om op te staan )

Gelukkig heb ik meer vertrouwen in de site van de overheid dan de gemiddelde fokker.

Als je dan naar de site gaat ziet u boven aan waar je in zoekt : huur woning - vraag en antwoord.

Zal de link nog een x er in zetten, dus huur woning of koop woning vallen gewoon onder de vrijstelling. ( het blijft jouw woon adres )

https://www.rijksoverheid(...)ecklist-kamerverhuur
je leest niet goed, maar dat kunnen we je nog honderd keer vertellen.
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 11 februari 2019 @ 11:37:43 #22
408813 crew  trein2000
pi_184952307
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 11:33 schreef meethenoob het volgende:

[..]

Als je een kamer verhuurd terwijl dit niet mag wat altijd in je hypotheek staat, kan je huis gewoon geveild worden. hoezo beperkt recht? ( je hebt geen poot om op te staan )
Omdat dat zo heet, juristenterm. Mijn punt was dat ik je niet snapte.
quote:
Gelukkig heb ik meer vertrouwen in de site van de overheid dan de gemiddelde fokker.
Als je dan naar de site gaat ziet u boven aan waar je in zoekt : huur woning - vraag en antwoord.
Fijn voor je, je punt?
quote:
Zal de link nog een x er in zetten, dus huur woning of koop woning vallen gewoon onder de vrijstelling. ( het blijft jouw woon adres )
Welke vrijstelling? Die voor koopwoningen?
quote:
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  maandag 11 februari 2019 @ 12:05:58 #23
165633 eriksd
The grand facade...
pi_184952672
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 10:11 schreef meethenoob het volgende:

[..]

Als ik een huis koop met hypotheek, is het nog steeds van de hypotheek ook al is het maar 1 euro restant. Dus geen idee wat ze met eigen woning bedoelen.

Dit zie ik ook als huur woning, omdat het jou recht is om te betreden. De huis baas mag hier niet meer zonder toestemming binnen komen. ( maar zou zomaar kunnen dat je gelijk hebt )
Leuk en aardig, maar eigen woning is een fiscaal begrip en ziet op koopwoningen in Box I. Je kan dan kosten (hypotheekrente) aftrekken, inkomen (kamerverhuur, eigenwoningforfait) is belast. Speelt allemaal niet bij een huurwoning.
Op donderdag 11 oktober 2012 19:49 schreef Tem het volgende:
Bis bis bis
Op maandag 17 december 2012 22:25 schreef KoosVogels het volgende:
Wij krijgen niks voor kerst van de baas. Alleen een trap onder de reet en een stuk steenkool.
pi_184953730
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 10:11 schreef meethenoob het volgende:

[..]

Als ik een huis koop met hypotheek, is het nog steeds van de hypotheek ook al is het maar 1 euro restant. Dus geen idee wat ze met eigen woning bedoelen.

Dit zie ik ook als huur woning, omdat het jou recht is om te betreden. De huis baas mag hier niet meer zonder toestemming binnen komen. ( maar zou zomaar kunnen dat je gelijk hebt )
Dat blijkt, ja. Je doet je nickname eer aan!

quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 11:33 schreef meethenoob het volgende:

[..]

Als je een kamer verhuurd terwijl dit niet mag wat altijd in je hypotheek staat, kan je huis gewoon geveild worden. hoezo beperkt recht? ( je hebt geen poot om op te staan )

Gelukkig heb ik meer vertrouwen in de site van de overheid dan de gemiddelde fokker.

Als je dan naar de site gaat ziet u boven aan waar je in zoekt : huur woning - vraag en antwoord.

Zal de link nog een x er in zetten, dus huur woning of koop woning vallen gewoon onder de vrijstelling. ( het blijft jouw woon adres )

https://www.rijksoverheid(...)ecklist-kamerverhuur
a) Indien eigen woning, kun je de hypotheeknemer om toestemming vragen. Of vooraf vragen of die bepaling eruit kan.
b) Je huis wordt niet geveild als je de hypotheekvoorwaarden overtreedt. De hypotheeknemer kan - als ze overtreding van de voorwaarden ontdekken - de hypotheeksom opeisen. Pas als je dát niet lukt, kan er geveild gaan worden.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')