quote:
Op zaterdag 9 februari 2019 02:06 schreef Tai-Mai-Shu het volgende:Hypothese.
Je krijgt elke maand inkomen, en dit wordt netjes bovenop je restbedrag of schuld opgeteld. Hier gaan dan allerlei betalingen vanaf in loop van de maand. Dit herhaalt. Hoe weet je of er geen hackers toegang tot je rekening hebben gehad.
Een bank als ING bijvoorbeeld geeft bij het aanloggen weer wat de laatste datum van aanloggen is geweest. Als de hacker verder weinig doet, is het moeilijk te detecteren.
quote:
Die wat bedragen overschrijven naar hun eigen rekening. Maar vervolgens op jouw digitale afschriften de afschrijvingen naar hen toe, wissen.
Als een hacker daadwerkelijk toegang heeft tot je rekening, zal die eerder een grote slag maken dan een paar euro er afhalen. Maar ik ga met jouw hypothese aan de slag:
1) Stel de hacker zit tussen jou en de bank in. Je saldo van vandaag kan je bekijken via een pinautomaat van de bank. Dan ben je niet afhankelijk van wat je computerscherm je toont. Dus ook wanneer een hacker nu een saldo laat zien wat hoger is dan het nu is, kan je daar achter komen.
2) Stel de hacker laat het juiste saldo zien, maar niet alle transacties. Iedere bank heeft de mogelijkheid om te zien wat je saldo op een bepaalde datum is geweest. Ze doen het allemaal op een andere manier, dus vertel bij welke bank je zit en wij kunnen je helpen om dat naar boven te halen. Ook bieden alle banken het aan om alle transacties tussen twee datums te zien. Een hacker kan daardoor nooit een transactie laten verdwijnen zonder dat jij het kan vinden.
quote:
...knip..
Ik begon 25 December met een klein restbedrag van ongeveer 100. Het precieze bedrag weet ik niet meer uit mijn hoofd van die dag. Maar als ik hiervanuit ga en al mijn uitgaven erna nareken met de afschriften. Is gewoon ruim 250 pleite.
Mijn probleem is ik heb geen eindstand genoteeerd op een datum in het verleden waar ik zeker van ben. Hoe kan ik hier toch achter komen?
De banken hebben 1 heel verwarrende eigenschap. Ze verwerken alleen op specifieke momenten hun transacties. Tijdens de kerst verwerken ze bijvoorbeeld geen transacties. Wat ze wel doen, is tonen welke transacties zij alvast voor je gereserveerd hebben. Hierdoor heb jij het gevoel alsof het al verwerkt is, maar in werkelijkheid wordt alles rond de kerst pas op 27 december verwerkt.
Het kan dus zo zijn dat de 100 euro die jij gezien hebt slechts een projectie was van de bank en niet je echte saldo van die dag.
Je kan via het jaaroverzicht van je bank altijd zien wat je saldo was op 31/12.