abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_184884206
Beste mensen,

Ik zit in HAVO 4 en ben de laatste tijd erg veel bezig met mijn vervolg opleiding. Ik heb het pakket e&m gekozen omdat economie mij erg aansprak. 1 November is de deadline die mijn school hanteert om van pakket te veranderen en mijn fascinatie voor het beroep tandarts kwam jammer genoeg later. Wel heb ik bij het pakket biologie als extra vak en wiskunde A. Mijn vraag is of het nog mogelijk is om uiteinderkijk een tandarts opleiding te doen en zo ja welke weg ik zou moeten afleggen?

Alvast bedankt,

Thomas

[ Bericht 0% gewijzigd door thomas1071 op 07-02-2019 21:17:24 (Verkeerd pakket) ]
  donderdag 7 februari 2019 @ 21:11:22 #2
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_184884286
De precieze weg kan ik je niet vertellen, maar weet wel dat je je profiel niet handig gekozen hebt. Geloof ik heb je voor tandarts scheikunde, biologie en natuurkunde nodig. En is het sowieso niet een universitaire opleiding?
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
  donderdag 7 februari 2019 @ 21:13:11 #3
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_184884334
Je had Vwo moeten kiezen.

En als economie je zo aansprak, waarom heb je dan niet E&M gekozen in plaats van het pretpakket?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_184884414
Tandarts is een universitaire opleiding, daar heb je een vwo diploma voor nodig (N&T of een N&G profiel met de vakken wiskunde B, scheikunde en natuurkunde).

Wat jij dus het beste kunt gaan doen is vwo met het bovenstaande profiel + vakken. Lijkt mij wel heel lastig voor jou aangezien je op de havo een pretpakket hebt zonder beta vakken

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 07-02-2019 21:21:15 ]
pi_184884496
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 21:13 schreef Janneke141 het volgende:
Je had Vwo moeten kiezen.

En als economie je zo aansprak, waarom heb je dan niet E&M gekozen in plaats van het pretpakket?
Ik bedoelde e&m. Excuses. Ik neem aan dat dit te situatie niet veel verbeterd?
  donderdag 7 februari 2019 @ 21:25:36 #6
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_184884693
quote:
1s.gif Op donderdag 7 februari 2019 21:18 schreef thomas1071 het volgende:

[..]

Ik bedoelde e&m. Excuses. Ik neem aan dat dit te situatie niet veel verbeterd?
Als je echt de kant van tandheelkunde op wil, dan even met je decaan overleggen of je na de havo vwo kan gaan doen met een pakket dat aansluit op die opleiding - al vraag ik mij af of dat kan.

En vraag jezelf ook vooral af of je doel realistisch is. Kun je de benodigde exacte vakken op VWO-niveau aan, en zo ja, heb je (aangezien je ze niet gekozen hebt) ook de motivatie om ervoor te werken?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_184885588
Waarom wil je graag tandarts worden? Wat spreekt je erin aan?

Reden van mijn vraag : fascinerend dat je niet van nature kiest voor een natuurprofiel, maar ineens wel tandarts wil worden. Heb je dan wel een realistisch beeld van wat het inhoudt en waar het vak /de kennis over gaat? En vind je dat interessant?
Somebody that I used to know
pi_184885627
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 22:01 schreef Postbus100 het volgende:
Geld
  donderdag 7 februari 2019 @ 22:06:30 #9
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_184885691
Ik denk eigenlijk dat t een tijdelijke ingeving is van TS. Had ik op op de middelbare, dat ik een jaar na de profielkeuze opeens iets compleet anders wilde. Godzijdank dat ik het niet gedaan heb. Oftewel: komt goed TS ^O^
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
pi_184885775
quote:
10s.gif Op donderdag 7 februari 2019 22:06 schreef Faux. het volgende:
Ik denk eigenlijk dat t een tijdelijke ingeving is van TS. Had ik op op de middelbare, dat ik een jaar na de profielkeuze opeens iets compleet anders wilde. Godzijdank dat ik het niet gedaan heb. Oftewel: komt goed TS ^O^
Of je ziet wel het licht, dat kan ook. Maar ja, moeilijk op afstand te beoordelen.
pi_184885920
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 21:25 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Als je echt de kant van tandheelkunde op wil, dan even met je decaan overleggen of je na de havo vwo kan gaan doen met een pakket dat aansluit op die opleiding - al vraag ik mij af of dat kan.

En vraag jezelf ook vooral af of je doel realistisch is. Kun je de benodigde exacte vakken op VWO-niveau aan, en zo ja, heb je (aangezien je ze niet gekozen hebt) ook de motivatie om ervoor te werken?
Dankjewel voor je reactie. Toevallig is de decaan ook mijn mentor en ik heb al eens tussendoor gezegd dat ik misschien toch de medische kant op wil. Hij zij dat mijn punten voor biologie goed genoeg waren om hier op door te gaan. Wel heb ik hem nog niet verteld dat ik een moeilijke studie als tandheelkunde wil gaan doen en ga hier dus een gesprek voor inplannen. Of het realistisch is is zeker een goede vraag en ik moet hierdoor erg goed gaan nadenken of ik het wel haal.
  donderdag 7 februari 2019 @ 22:22:34 #12
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_184886021
Met je huidige profiel naar VWO en als dat lukt de ontbrekende vakken via certificaat gaan halen? Al dan niet als avondstudie.
pi_184886023
quote:
1s.gif Op donderdag 7 februari 2019 22:01 schreef Postbus100 het volgende:

Reden van mijn vraag : fascinerend dat je niet van nature kiest voor een natuurprofiel, maar ineens wel tandarts wil worden. Heb je dan wel een realistisch beeld van wat het inhoudt en waar het vak /de kennis over gaat? En vind je dat interessant?
Bedankt voor de reactie. Voor havo 4 was ik niet veel met school bezig dus koos ik een relatief makkelijk pakket omdat ik dan veel makkelijker mijn diploma zou kunnen halen. Mijn biologie lerares en nieuwsgierigheid hebben mij meer naar de medische kant getrokken en ik ben mij hierna meer gaan verdiepen in de tandheelkunde. Of het realistisch is is zeker een goede vraag en ik plan een gesprek met mijn decaan in om hier verder op in te gaan.
pi_184886090
quote:
1s.gif Op donderdag 7 februari 2019 22:03 schreef SideEffect het volgende:

[..]

Geld
Hahaha. Als geld het belangrijkste zou zijn lijkt een economie opleiding op hbo niveau mij op korte termijn veel aantrekkelijker ;)
  donderdag 7 februari 2019 @ 22:26:51 #15
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_184886122
quote:
1s.gif Op donderdag 7 februari 2019 22:25 schreef thomas1071 het volgende:

[..]

Hahaha. Als geld het belangrijkste zou zijn lijkt een economie opleiding op hbo niveau mij op korte termijn veel aantrekkelijker ;)
Dat valt tegen hoor. Commerciële economie versus tandarts.
pi_184886166
quote:
1s.gif Op donderdag 7 februari 2019 22:22 schreef thomas1071 het volgende:

[..]

Bedankt voor de reactie. Voor havo 4 was ik niet veel met school bezig dus koos ik een relatief makkelijk pakket omdat ik dan veel makkelijker mijn diploma zou kunnen halen. Mijn biologie lerares en nieuwsgierigheid hebben mij meer naar de medische kant getrokken en ik ben mij hierna meer gaan verdiepen in de tandheelkunde. Of het realistisch is is zeker een goede vraag en ik plan een gesprek met mijn decaan in om hier verder op in te gaan.
Mooie motivatie. Als je toch ineens ontdekt dat je hart bij de (medische) biologie ligt (kijk studieboeken in!! En voel bij jezelf of je verder wilt lezen), dan zou je zeker kunnen kijken of je in die richting kunt switchen. En als je eigenlijk VWO-niveau hebt, zou je ook kunnen kijken of je een treetje hoger kan.

Maar lukt dat niet, kijk dan of biologie op havo-niveau mogelijk is. Er zijn genoeg (medische) beroepen die ook op hbo-niveau bereikbaar zijn. Wellicht tandartsassistent of iets in de orthodontie of tandprotheses. En anders radiologie of zoiets.
pi_184886170
quote:
10s.gif Op donderdag 7 februari 2019 22:26 schreef Faux. het volgende:

[..]

Dat valt tegen hoor. Commerciële economie versus tandarts.
Zeker waar. Maar voordat ik zover ben om überhaupt tandarts te worden zijn we al heel wat jaartjes en tien duizende euros verder.
  donderdag 7 februari 2019 @ 22:30:30 #18
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_184886217
quote:
1s.gif Op donderdag 7 februari 2019 22:28 schreef thomas1071 het volgende:

[..]

Zeker waar. Maar voordat ik zover ben om überhaupt tandarts te worden zijn we al heel wat jaartjes en tien duizende euros verder.
Als e&m'er zou je toch moeten weten dat die investering zich bijzonder snel terugverdient ;)
pi_184886319
quote:
1s.gif Op donderdag 7 februari 2019 22:28 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Mooie motivatie. Als je toch ineens ontdekt dat je hart bij de (medische) biologie ligt (kijk studieboeken in!! En voel bij jezelf of je verder wilt lezen), dan zou je zeker kunnen kijken of je in die richting kunt switchen. En als je eigenlijk VWO-niveau hebt, zou je ook kunnen kijken of je een treetje hoger kan.

Maar lukt dat niet, kijk dan of biologie op havo-niveau mogelijk is. Er zijn genoeg (medische) beroepen die ook op hbo-niveau bereikbaar zijn. Wellicht tandartsassistent of iets in de orthodontie of tandprotheses. En anders radiologie of zoiets.
Ik ben mijn middelbare school carrière op atheneum begonnen maar ben na 2 jaar afgestroomd naar havo omdat ik toen der tijd weinig motivatie had helaas. Ik maak mij meer zorgen over de switch van e&m naar n&g zonder enige eerdere ervaring met vakken als scheikunde en wis b.
pi_184886472
quote:
1s.gif Op donderdag 7 februari 2019 22:33 schreef thomas1071 het volgende:

[..]

Ik ben mijn middelbare school carrière op atheneum begonnen maar ben na 2 jaar afgestroomd naar havo omdat ik toen der tijd weinig motivatie had helaas. Ik maak mij meer zorgen over de switch van e&m naar n&g zonder enige eerdere ervaring met vakken als scheikunde en wis b.
Ja, dat wordt pittig. Ook zonder een niveautje hoger te gaan. (je kan ook altijd nog na je havo-diploma (met n&g) doorstromen naar het vwo. Dan doe je vwo5 en vwo6 nog. Kost je een extra jaar, maar je kan tegen die tijd overwegen of het je waard is.

Vergeet overigens niet dat je dan in een klas komt met mensen die een jaar jonger dan jou zijn en dat je dan tot je 19e op de middelbare school zit. Ik had klasgenoten die die route hadden gevolgd, maar die dat aspect best wel tegen vonden vallen. Ze waren op een gegeven moment wel klaar met de middelbare school en wilden gaan studeren.
pi_184886525
Maar je studieadviseur kan je daar verder mee helpen en een inschatting maken.
pi_184886680
quote:
1s.gif Op donderdag 7 februari 2019 22:25 schreef thomas1071 het volgende:

Nee hoor. Hoogste startsalaris van alle opleidingen is tandheelkunde.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_184886698
Zeker doen! Beter nu dan over 5 jaar. Anders ga je dadelijk een HBO opleiding doen in de richting van bedrijfskunde of economie en dan wordt het helemaal lastig. Je bent nog jong, keuze zat. Desnoods doe je er nu 1 jaartje langer over. Ik zou er niet over twijfelen.. had ik destijds maar het zelfde gedacht :X
pi_184886976
quote:
1s.gif Op donderdag 7 februari 2019 22:38 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Ja, dat wordt pittig. Ook zonder een niveautje hoger te gaan. (je kan ook altijd nog na je havo-diploma (met n&g) doorstromen naar het vwo. Dan doe je vwo5 en vwo6 nog. Kost je een extra jaar, maar je kan tegen die tijd overwegen of het je waard is.

Vergeet overigens niet dat je dan in een klas komt met mensen die een jaar jonger dan jou zijn en dat je dan tot je 19e op de middelbare school zit. Ik had klasgenoten die die route hadden gevolgd, maar die dat aspect best wel tegen vonden vallen. Ze waren op een gegeven moment wel klaar met de middelbare school en wilden gaan studeren.
Ook zeker iets om mee te nemen in de keuze. Ik ben al een laadbloeier en slaag van de HAVO als ik 18 ben. Of ik tot mijn 20ste op de middelbare school wil blijven zitten is iets waar ik nog goed over moet nadenken. Wel bieden meerdere intellingen in de beurt een vavo aan maar dan zou ik een vwo opleiding moeten doen in 1 jaar met een vakkenpakket waar ik niet veel ervaring mee heb.
pi_184887004
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 22:44 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Nee hoor. Hoogste startsalaris van alle opleidingen is tandheelkunde.
Op de lange termijn wil ik dat zeker geloven!
pi_184887028
Het gaat deels om ervaring, maar het gaat ook om inzicht. En dat is te trainen, maar wel tot op zekere hoogte. Maar als je het echt wil, dan is het toch mooi om hard voor te werken?
pi_184887049
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 22:45 schreef unlimitedzxr het volgende:
Zeker doen! Beter nu dan over 5 jaar. Anders ga je dadelijk een HBO opleiding doen in de richting van bedrijfskunde of economie en dan wordt het helemaal lastig. Je bent nog jong, keuze zat. Desnoods doe je er nu 1 jaartje langer over. Ik zou er niet over twijfelen.. had ik destijds maar het zelfde gedacht :X
Wat had jij willen doen dan?
pi_184887051
quote:
1s.gif Op donderdag 7 februari 2019 22:54 schreef thomas1071 het volgende:

Op de lange termijn wil ik dat zeker geloven!
Nee, niks lange termijn, startsalaris. Het eerste salaris direct na afstuderen. Hoogste van alle opleidingen. Op lange termijn halen sommige andere opleidingen tandheelkunde juist weer in.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_184887138
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 22:56 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Nee, niks lange termijn, startsalaris. Het eerste salaris direct na afstuderen. Hoogste van alle opleidingen. Op lange termijn halen sommige andere opleidingen tandheelkunde juist weer in.
Ik heb de verkeerde verwoording gebruikt. Ik probeerde duidelijk te maken dat als geld op dit moment mijn prioriteit zou zijn ik een hbo opleiding had gekozen en meteen aan de slag was gegaan erna i.p.v een langer traject naar een universitaire studie.
pi_184887156
Haha ik heb dat met geneeskunde. Leven lang vond ik dat al heel interessant. Ook omdat ik het werk van een chirurg enorm respecteer.

Als ik echter op mijn cijfers afging en objectief keek waar ik goed in was, dan zou ik die studie nooit kunnen halen. Sowieso ben ik niet goed in exacte vakken, en de meeste stof uit de biologie interesseert me maar weinig.

Maar als je denkt dat je het in je hebt, vooral doen. :s)
pi_184887177
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 22:55 schreef Postbus100 het volgende:
Het gaat deels om ervaring, maar het gaat ook om inzicht. En dat is te trainen, maar wel tot op zekere hoogte. Maar als je het echt wil, dan is het toch mooi om hard voor te werken?
Helemaal gelijk. Sinds ik een doel heb ben ik ook erg gemotiveerd en hopelijk pakt het goed uit ;) dankjewel voor de vele reacties!!
pi_184889767
quote:
1s.gif Op donderdag 7 februari 2019 22:53 schreef thomas1071 het volgende:

[..]

Ook zeker iets om mee te nemen in de keuze. Ik ben al een laadbloeier en slaag van de HAVO als ik 18 ben. Of ik tot mijn 20ste op de middelbare school wil blijven zitten is iets waar ik nog goed over moet nadenken. Wel bieden meerdere intellingen in de beurt een vavo aan maar dan zou ik een vwo opleiding moeten doen in 1 jaar met een vakkenpakket waar ik niet veel ervaring mee heb.
Je kunt met havo bijvoorbeeld de studie mondhygiëne starten, deze hbo opleiding wordt vaak naast de tandheelkunde opleiding gegeven (in groningen werken de studenten van deze opleidingen bijvoorbeeld veel samen). Na de propadeuse zou je bijvoorbeeld over kunnen stappen. Vergeet echter niet dat voor de opleiding tandheelkunde een selectieprocedure geldt. Hoe hoger je cijfers en hoe beter je vooropleiding hoe meer kans je maakt toegelaten te worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')