abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_184875518
Ik laat over een paar weken mijn dak repareren door een ZZP'er, gewoon wit en met factuur.

Had daar net een kleine discussie over, stel nou dat de beste man van het dak af valt tijdens de reparatie en 6 weken in het ziekenhuis ligt. Ben ik, als opdrachtgever, daar dan aansprakelijk voor?
  donderdag 7 februari 2019 @ 14:41:10 #2
93214 DeTolk
Elk puntje telt.
pi_184875541
quote:
1s.gif Op donderdag 7 februari 2019 14:39 schreef Heph844 het volgende:
Ik laat over een paar weken mijn dak repareren door een ZZP'er, gewoon wit en met factuur.

Had daar net een kleine discussie over, stel nou dat de beste man van het dak af valt tijdens de reparatie en 6 weken in het ziekenhuis ligt. Ben ik, als opdrachtgever, daar dan aansprakelijk voor?
Bij mijn weten is hij zelf verantwoordelijk om zich dan te zekeren aan het dak.
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 7 februari 2019 @ 14:41:10 #3
408813 crew  trein2000
pi_184875542
nee, waarom wel?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_184875614
Nee, hij is verantwoordelijk voor zijn eigen veiligheid, behalve in het specifieke geval als er een bouwopzichter is en de zzp'er als onderaannemer aan de slag is.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_184875623
quote:
1s.gif Op donderdag 7 februari 2019 14:39 schreef Heph844 het volgende:
Ik laat over een paar weken mijn dak repareren door een ZZP'er, gewoon wit en met factuur.

Had daar net een kleine discussie over, stel nou dat de beste man van het dak af valt tijdens de reparatie en 6 weken in het ziekenhuis ligt. Ben ik, als opdrachtgever, daar dan aansprakelijk voor?
Nee.
Ik was hier...
pi_184875636
quote:
1s.gif Op donderdag 7 februari 2019 14:45 schreef Jordy-B het volgende:
Nee, hij is verantwoordelijk voor zijn eigen veiligheid, behalve in het specifieke geval als er een bouwopzichter is en de zzp'er als onderaannemer aan de slag is.
Nice jij hebt er verstand van :)
Ik was hier...
pi_184875744
quote:
1s.gif Op donderdag 7 februari 2019 14:45 schreef Jordy-B het volgende:
Nee, hij is verantwoordelijk voor zijn eigen veiligheid, behalve in het specifieke geval als er een bouwopzichter is en de zzp'er als onderaannemer aan de slag is.
Ok, thanks! :)
pi_184875781
quote:
1s.gif Op donderdag 7 februari 2019 14:52 schreef Heph844 het volgende:

[..]

Ok, thanks! :)
Als je helemaal gerust wilt zijn vraag je of hij z'n VCA papieren kan laten zien, en op het moment dat ie de ladder op stapt, vraag je nog een keer of ie wel een LMRA gedaan heeft. :P
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_184876445
quote:
1s.gif Op donderdag 7 februari 2019 14:46 schreef Nismo91 het volgende:

[..]

Nice jij hebt er verstand van :)
nee, ik kan heel goed google'en...

En ik vond het een interessant vraagstuk.

[ Bericht 4% gewijzigd door Jordy-B op 07-02-2019 15:35:21 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_184877590
quote:
1s.gif Op donderdag 7 februari 2019 15:25 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

nee, ik kan heel goed google'en...

En ik vond het een interessant vraagstuk.
Heb je dan ook een bron? Want je presenteert het als waarheid.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_184877678
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 16:17 schreef baskick het volgende:

[..]

Heb je dan ook een bron? Want je presenteert het als waarheid.
Het is ook niet helemaal correct wat hij stelt. Er zit wel een kern van waarheid in.

In dit geval ben je als particulier opdrachtgever niet aansprakelijk voor de veiligheid van de ZZP-er.
pi_184878232
quote:
1s.gif Op donderdag 7 februari 2019 16:23 schreef Dieter_Dengler het volgende:

[..]

Het is ook niet helemaal correct wat hij stelt. Er zit wel een kern van waarheid in.

In dit geval ben je als particulier opdrachtgever niet aansprakelijk voor de veiligheid van de ZZP-er.
Een opdrachtgever Kan aansprakelijk zijn voor ziij ondergeschikte. maar dit is altijd zon spel om aansprakelijkheid vast te stellen.
Ik was hier...
pi_184878592
quote:
1s.gif Op donderdag 7 februari 2019 16:58 schreef Nismo91 het volgende:

[..]

Een opdrachtgever Kan aansprakelijk zijn voor ziij ondergeschikte. maar dit is altijd zon spel om aansprakelijkheid vast te stellen.
Bij een arbeidscontract of een arbeidsrelatie met een duidelijke gezagsrelatie wel. Anders niet. ZZP voor particulier dus niet.
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 7 februari 2019 @ 17:21:11 #14
408813 crew  trein2000
pi_184878664
quote:
1s.gif Op donderdag 7 februari 2019 17:16 schreef Dieter_Dengler het volgende:

[..]

Bij een arbeidscontract of een arbeidsrelatie met een duidelijke gezagsrelatie wel. Anders niet. ZZP voor particulier dus niet.
Je mist de typische juristenkreet “in beginsel”. Want als ik een zzp dakdekker inhuur terwijl ik weet dat Mn dakconstructie niet deugt en meneer de zzp’er zakt er doorheen, tja dan hebben we wel een dingetje.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_184878746
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 16:17 schreef baskick het volgende:

[..]

Heb je dan ook een bron? Want je presenteert het als waarheid.
ja.

https://www.evia.nl/nieuw(...)eiligheid-van-zzp-er

En dan met name even onder het kopje zorgplicht.

Zzp'er zijn zelf verantwoordelijk voor hun veiligheid, omdat het zelfstandige ondernemers zijn, maar deze rechtszaak heeft een precedent gevormd waarbij een aannemer verantwoordelijk is voor de veiligheid van een zzp'er die voor hem als onderaannemer aan het werk is. Zijn taak als opzichter geldt dus niet alleen voor zijn eigen mensen, maar ook voor zzp'ers die voor hem, op zijn bouwplaats aan het werk zijn.

In het geval van de TS is daar geen sprake van, en dan moet de zzp'er dat zelf regelen. Maar als de TS op de hoogte is van een gevaarlijke situatie, dan moet dat natuurlijk wel gedeeld worden.

[ Bericht 8% gewijzigd door Jordy-B op 07-02-2019 17:33:12 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_184878934
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 17:21 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Je mist de typische juristenkreet “in beginsel”. Want als ik een zzp dakdekker inhuur terwijl ik weet dat Mn dakconstructie niet deugt en meneer de zzp’er zakt er doorheen, tja dan hebben we wel een dingetje.
Niet op grond van arbowetgeving. Als hij bouwmaterialen half op het trottoir laat liggen, waardoor iemand zijn nek breekt heb je ook wel een dingetje.
  Moderator / Redactie FP + Sport donderdag 7 februari 2019 @ 17:36:40 #17
408813 crew  trein2000
pi_184878946
quote:
12s.gif Op donderdag 7 februari 2019 17:35 schreef Dieter_Dengler het volgende:

[..]

Niet op grond van arbowetgeving. Als hij bouwmaterialen half op het trottoir laat liggen, waardoor iemand zijn nek breekt heb je ook wel een dingetje.
Maar dat zei je niet ;)
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_184880312
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 17:21 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Je mist de typische juristenkreet “in beginsel”. Want als ik een zzp dakdekker inhuur terwijl ik weet dat Mn dakconstructie niet deugt en meneer de zzp’er zakt er doorheen, tja dan hebben we wel een dingetje.
En als er een F16 neerstort ....

Er doorheen zakken is wat anders dan er vanaf vallen ;)
pi_184881794
quote:
1s.gif Op donderdag 7 februari 2019 17:16 schreef Dieter_Dengler het volgende:

[..]

Bij een arbeidscontract of een arbeidsrelatie met een duidelijke gezagsrelatie wel. Anders niet. ZZP voor particulier dus niet.
Ik bedoelde een opzichter als opdrachtgever, je hebt gelijk!
Ik was hier...
pi_184885737
quote:
1s.gif Op donderdag 7 februari 2019 18:46 schreef r_one het volgende:
En als er een F16 neerstort ....
Dan heeft het ministerie van defensie een dingetje.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  Spellchecker donderdag 7 februari 2019 @ 22:14:51 #21
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_184885861
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 22:08 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Dan heeft het ministerie van defensie een dingetje minder
pi_184885976
Erg naar dilemma

Het beste zou zijn dat je vooraf weet hoe zijn leven er financieel uit zou zien wanneer hij een dwarslaesie oploopt bij een val bij jou.

Wanneer je dat niet doet dan beschadig je jezelf ook levenslang.
pi_184925616
Het ligt enigszins genuanceerd.

Professionele opdrachtgevers hebben een medeverantwoordelijkheid. In dat geval kun je als opdrachtgever medeverantwoordelijk gehouden worden bij een ongeval als je onvoldoende gezorgd hebt voor een veilige werkomgeving. In beginsel geldt dit niet voor particulieren en is de zzp'er zelf verantwoordelijk. De achterliggende gedachte is dat je als particulier niet voldoende kennis hebt om adequaat toezicht te kunnen houden en dus als particulier bescherming verdient.

Er is wel een 'maar': Er zijn gevallen waar een particulier met voldoende kennis als professioneel opdrachtgever gezien is en aansprakelijk gesteld werd. Bijvoorbeeld als je beroepsmatig in de bouw als opdrachtgever werkt en als particulier een zzp'er laat aanrukken. Dan gaat de achterliggende gedachte dat je onvoldoende kennis hebt voor adequaat toezicht niet meer op.

Dus als je in je beroepsleven in de bouw bezig bent, kun je als particulier maar beter zorgen voor duidelijke afspraken (op papier) met betrekking tot veilig werken en ook enige mate van toezicht houden. Als je totaal niets in de bouw doet, hoef je je geen zorgen te maken.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')