Ik heb voor de liefhebbers van de techniek geprobeerd om wat van de verschillen van de Haas VF19 met zijn voorganger op een rij te zetten.
Van voor naar achter zijn dit:
• de simpeler voorvleugel met 5 elementen om te voldoen aan de nieuwe aerodynamische regels,
• de S-duct (boven de hoorn op de neus), die leidt de lucht van onder de neus naar de bovenkant leidt,
• de dubbele velgrand (zowel bij de voorwielen als achterwielen) die de geblazen as vervangt, die sinds dit seizoen verboden is. Dit is vooral bedoeld om de luchtstroom rond de voor- en achterwielen te verbeteren,
• lagere bargeboards (volgens de nieuwe regels) om meer ruimte voor sponsoren te hebben,
• de spiegels die nu een extra horizontale steun hebben voor meer stevigheid (en verbeterede aerodynamica),
• extra vleugeltjes bij de airbox om de luchtstroom over de achterkant van de auto te verbeteren,
• de 'hot air' uitlaat bij de achterkant van de halo,
• de (lagere) T-wing achter op de haaienvin die voor meer downforce moet zorgen,
• de dikkere (en hogere) upper-wishbones bij de achterwielen voor meer stevigheid en om de luchtstroom te verbeteren,
• sleuven in de endplate van de achtervleugel,
• dubbele wastegate-uitlaat boven elkaar (vorig jaar nog naast elkaar) boven de normale uitlaat.
Het meeste komt uit
een overzicht van Matthew SomerfieldVoor een overzicht van de veranderingen in de regelgeving voor 2019 kun je terecht bij
Craig 'Scarbs' Scarborough of
Matthew SomerfieldIk zal proberen voor de overige nog te presenteren auto's ook zo'n overzicht te maken.
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward