abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_184850962
quote:
0s.gif Op dinsdag 5 februari 2019 06:48 schreef DJMO het volgende:

[..]

Jongeren steeds later het huis uit

Makkelijker om thuis te blijven wonen, of moeilijker om zelfstandige woonruimte te vinden? Ik gok op het laatste...
Sowieso het eerste.
Woonruimte vinden is makkelijk zat.
pi_184850991
Zo laat is het niet dat ze uit huis gaan. Al vind ik studentenkamer niet echt tellen.

Het is gewoon lekker makkelijk thuis en wat duurder geworden om op kamers te gaan. Dus lekker thuis blijven scheelt wat geld.

Ik was zelf dacht ik 20?
pi_184851067
Als je niet op jezelf woont, ben je per definitie niet echt zelfstandig. Ik zag het tijdens mijn studie ook, mensen die nog bij ouders woonden waren serieus anders.

Ik ben ook niet zo’n voorstander van bij je ouders wonen op latere leeftijd. Ik ben ook vrij laat uit huis gegaan (ik was volgens mij 21) en ik merk dat door uit huis gaan, de zelfstandigheid toch wel wordt verbeterd hoor. Eten staat niet meer klaar, huishouden doen, rekeningen betalen en dat hoeft niet op regelmatige basis als je bij je ouders woont. Ik hoefde daar in ieder geval niet een huishouden draaiende te houden, los van een keertje stofzuigen etc. Niet meebetalen, eten werd geregeld. Het is anders en ik denk dat het zeker wel goed is voor je ontwikkeling om te leren hoe je op je eigen benen staat. Het is ook gezond. Het laat je zien hoe het leven is.

Ik ken ook van die mensen die op 28-jarige leeftijd nog thuis wonen maar wel een fulltime baan hebben. En die willen niet huren, maar meteen een huis kopen straks. Dat vind ik wel gek. Je hoeft toch ook niet perse meteen een huis te kopen? Ik heb ook een neefje van mijn leeftijd (25) hij deed mbo en ging meteen aan het werk rond z’n 20e nadat zn opleiding was afgerond. Die heeft al dat salarisgeld gespaard toen ie bij z’n ouders bleef wonen en gaat nu een huis kopen. 5 minuten van zijn ouders vandaan. Dat vind ik wel bizar hoor :P.

Mijn vader zou ook liever zien dat ik thuis ga wonen en de huur van mijn appartement ga sparen i.p.v. uitgeven (hij zegt weleens hoe zonde hij het vindt en ik net zo goed thuis kan wonen even), maar ik moet er niet aan denken om weer thuis te wonen. Juist door zelfstandigheid. Mijn ouders zijn echt de allerliefste mensen, maar ik zou het niet meer willen. Ik heb mijn eigen dingen en nee..
  woensdag 6 februari 2019 @ 10:32:57 #204
3542 Gia
User under construction
pi_184851134
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 10:20 schreef Cherni het volgende:

[..]

Hoe kom je in godsnaam aan een studieschuld van 40 tot 50k voor een gemiddeld persoon? Je gaat mij toch niet vertellen dat iedereen maar een Universitaire studie moet gaan volgen en uit huis moet gaan wonen tijdens een studie. Is mbo/hbo niet meer voldoende?
De vriendin van mijn zoon moet 800 per maand lenen om te wonen, leven en studeren.
Waarom zou ze hbo doen als ze universiteit kan en wil doen?
Opleiding duurt 5 jaar.
Bijspringen door de ouders wordt een beetje lastig als je 3 kinderen tegelijk op de universiteit hebt zitten.
pi_184851169
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 10:20 schreef Cherni het volgende:

[..]

Hoe kom je in godsnaam aan een studieschuld van 40 tot 50k voor een gemiddeld persoon? Je gaat mij toch niet vertellen dat iedereen maar een Universitaire studie moet gaan volgen en uit huis moet gaan wonen tijdens een studie. Is mbo/hbo niet meer voldoende?
Volgens mij is 15k tot 20k reëler ja. Hoewel er ook mensen zijn die inderdaad 50k schuld hebben.
pi_184851203
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2019 10:32 schreef Gia het volgende:

[..]

De vriendin van mijn zoon moet 800 per maand lenen om te wonen, leven en studeren.
Opleiding duurt 5 jaar.
Bijspringen door de ouders wordt een beetje lastig als je 3 kinderen tegelijk op de universiteit hebt zitten.
Niets hoeft. Maar het moet ook niet zo zijn dat men mensen gaat wijsmaken dat je zonder een Universitaire opleiding geen kans maakt om een leven op te bouwen. Er bestaat ook nog zoiets als studeren tijdens een fulltime baan. Daarbij is de kans ook nog aanwezig dat een werkgever die kosten voor zijn rekening neemt.
pi_184851212
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2019 10:32 schreef Gia het volgende:

[..]

Opleiding duurt 5 jaar.
Nouja ze heeft 30 jaar de tijd om het terug te betalen. :) Of andere keuzes maken, want waarom zou je in een appartement wonen tijdens je studietijd? Dat heb ik niet vaak gehoord.
  woensdag 6 februari 2019 @ 10:40:02 #208
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_184851244
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2019 09:28 schreef Gia het volgende:

[..]

7 minuten treinen er vandaan, in het geval van onze zoon.
Kon dus gewoon deelnemen aan het studentenleven. Alleen was zijn kamer bij ons en gratis.
Was het al eens bij je opgekomen dat niet elke post die ik plaats over jou gaat? Nee? Bij deze.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  woensdag 6 februari 2019 @ 10:42:52 #209
3542 Gia
User under construction
pi_184851283
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 10:37 schreef Cherni het volgende:

[..]

Niets hoeft. Maar het moet ook niet zo zijn dat men mensen gaat wijsmaken dat je zonder een Universitaire opleiding geen kans maakt om een leven op te bouwen. Er bestaat ook nog zoiets als studeren tijdens een fulltime baan. Daarbij is de kans ook nog aanwezig dat een werkgever die kosten voor zijn rekening neemt.
Ik heb ook niet gezegd dat 40K een gemiddelde is. Denk eerder dat 20K een gemiddelde is. Bij mijn zoon en zijn vriendin in elk geval wel. De ene HBO en 0 schuld, de ander Uni en straks mogelijk 40K schuld.
Ze wil wel een baantje gaan zoeken. Ze is pas begonnen aan de uni.
  woensdag 6 februari 2019 @ 10:43:26 #210
pi_184851292
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2019 08:41 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Gelezen. Ja, en volgens mij valt dat dus wel mee. Of heb jij statistiek bij de hand waaruit blijkt dat bij mensen die op relatief late leeftijd nog thuis wonen, het helemaal mis gaat zodra ze uitwonend worden?
Post 182 is er ook voor jou.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  woensdag 6 februari 2019 @ 10:43:58 #211
3542 Gia
User under construction
pi_184851300
quote:
14s.gif Op woensdag 6 februari 2019 10:40 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Was het al eens bij je opgekomen dat niet elke post die ik plaats over jou gaat? Nee? Bij deze.
Als ik een post plaats over mijn zoon en jij reageert daarop dat zulke jongeren iets missen in hun leven, dan reageer ik daarop verder bordurend over mijn zoon. Als je dat erg vind, reageer dan niet op mij.
  woensdag 6 februari 2019 @ 10:47:55 #212
3542 Gia
User under construction
pi_184851369
quote:
14s.gif Op woensdag 6 februari 2019 10:37 schreef Moneyfornothing1 het volgende:

Of andere keuzes maken, want waarom zou je in een appartement wonen tijdens je studietijd? Dat heb ik niet vaak gehoord.
Tja, vader heeft het gekocht voor 2 dochters. Wonen er samen. Betalen huur aan pa wat gebruikt wordt voor de rente. Schijnt goedkoper te zijn dan een kamer. Daarnaast moeten de meiden hun collegegeld en boeken zelf betalen.
quote:
14s.gif Op woensdag 6 februari 2019 10:37 schreef Moneyfornothing1 het volgende:

Nouja ze heeft 30 jaar de tijd om het terug te betalen. :)
Als deze twee samen blijven, zal dat wel eerder lukken.
Zoonlief is klaar met zijn studie en gaat werken. Ze kunnen straks samen haar studieschuld in no-time wegwerken.
  woensdag 6 februari 2019 @ 10:49:28 #213
pi_184851408
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2019 10:43 schreef Gia het volgende:

[..]

Als ik een post plaats over mijn zoon en jij reageert daarop dat zulke jongeren iets missen in hun leven, dan reageer ik daarop verder bordurend over mijn zoon. Als je dat erg vind, reageer dan niet op mij.
Die post was helemaal geen reactie op jou. En ik heb het over trends, niet over jouw specifieke geval want dat zegt gewoon niet zo veel.
  woensdag 6 februari 2019 @ 10:54:09 #214
pi_184851492
Ik heb wel het idee dat een hoop mensen zich persoonlijk aangesproken voelen. Het is helemaal geen ramp als je wat later zelfstandig wordt, natuurlijk haal je dat wel in. Maar je mist (gemiddeld) nog steeds iets, en ook dat is niet erg maar wel als het onvrijwillig is. Deze hele tendens is een symptoom van maatschappelijke problemen die niet geadresseerd worden, sterker nog, alleen maar erger worden. En de vraag is tot hoe ver die trend nog doorzet.
  woensdag 6 februari 2019 @ 10:58:47 #215
3542 Gia
User under construction
pi_184851560
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 10:49 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Die post was helemaal geen reactie op jou. En ik heb het over trends, niet over jouw specifieke geval want dat zegt gewoon niet zo veel.
Die ene post misschien niet, maar de discussie tussen jou en mij begint met een reactie van jou over onze zoon n.a.v. een reactie van mij over onze zoon.
NWS / Jongeren steeds later het huis uit

Als het gaat over jongeren (studenten) die nog thuis wonen op hun 26ste is het toch helemaal niet raar als ik een praktijkvoorbeeld aanhaal. Zeker als reacties hierover gaan.
pi_184851597
quote:

[..]

Of andere keuzes maken, want waarom zou je in een appartement wonen tijdens je studietijd? Dat heb ik niet vaak gehoord.
Ik ken er verscheidene; mijn zus woonde in utrecht zo in een appartement samen met 3 studiegenotes. Vader van 1 van hen had het appartement verkocht en streek zo huur op. Voor hun goedkoper dan een studentenkamer en voor hem mooi terugverdienen.
Ook in mijn oude appartementencomplex waren er verscheidene woningen gekocht door ouder(s) die dat verhuurde aan kinderen (en later andere studenten). Gebrek aan fatsoenlijke studentenhuisvesting in de stad werkte dat behoorlijk in de hand.
"Een menschenhater, menschenschuwend mensch, die niet gaarne andere menschen ziet; een wonderlijk, ongezellig mensch, vijand van alle vrolijkheid.'
"My voice is nothing, my thoughts are nothing, in many respects I'm like you; nothing"
pi_184851622
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2019 11:00 schreef Ceased2Be het volgende:

[..]

Ik ken er verscheidene; mijn zus woonde in utrecht zo in een appartement samen met 3 studiegenotes. Vader van 1 van hen had het appartement verkocht en streek zo huur op. Voor hun goedkoper dan een studentenkamer en voor hem mooi terugverdienen.
Ook in mijn oude appartementencomplex waren er verscheidene woningen gekocht door ouder(s) die dat verhuurde aan kinderen (en later andere studenten). Gebrek aan fatsoenlijke studentenhuisvesting in de stad werkte dat behoorlijk in de hand.
Oh ja zo ken ik het ook wel. Maar ik dacht: die meid woont in haar eentje zelfstandig in 1 appartement.
  woensdag 6 februari 2019 @ 11:03:10 #218
3542 Gia
User under construction
pi_184851631
Het is jammer dat jongeren die graag op kamers willen dit niet doen vanwege de grote kosten (lees: opbouwen van een fikse studieschuld). Het is jammer dat de basisbeurs is afgeschaft, scheelde toch aanzienlijk in het opbouwen van een studieschuld.
Aan de andere kant is studeren een investering in je toekomst en is het eigenlijk heel normaal dat je hier zelf voor betaalt. Indien nodig voor leent.

En tja, dan moet je een flink bedrag lenen, per maand, voor een jaar of 5. Zo is het leven nu eenmaal.

Tenzij je rijke ouders hebt.
  woensdag 6 februari 2019 @ 11:04:10 #219
3542 Gia
User under construction
pi_184851642
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 11:02 schreef Moneyfornothing1 het volgende:

[..]

Oh ja zo ken ik het ook wel. Maar ik dacht: die meid woont in haar eentje zelfstandig in 1 appartement.
Nee, met z'n tweeën.
pi_184851708
Maar ik denk dat zo’n studieschuld wel te betalen is. Je hebt lang de tijd en daarnaast is het de bedoeling dat je afstudeert en gaat werken. Geld gaat verdienen. Het is niet dat je na je studie eindigt in de bijstand ofzo :P en als je wel in de bijstand eindigt wordt die schuld ook een keertje kwijtgescholden volgens mij

Eindstand: het komt altijd goed :P
pi_184851723
quote:
12s.gif Op woensdag 6 februari 2019 10:43 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Post 182 is er ook voor jou.
Je bent dus gewoon onzin aan het verkondigen. Is dat ook weer duidelijk.
pi_184851840
quote:
10s.gif Op woensdag 6 februari 2019 10:54 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Ik heb wel het idee dat een hoop mensen zich persoonlijk aangesproken voelen. Het is helemaal geen ramp als je wat later zelfstandig wordt, natuurlijk haal je dat wel in. Maar je mist (gemiddeld) nog steeds iets, en ook dat is niet erg maar wel als het onvrijwillig is. Deze hele tendens is een symptoom van maatschappelijke problemen die niet geadresseerd worden, sterker nog, alleen maar erger worden. En de vraag is tot hoe ver die trend nog doorzet.
Mensen voelen zich niet aangesproken. Ze merken gewoon op dat je geen bronnen, valide argumenten hebt.
  woensdag 6 februari 2019 @ 11:14:39 #223
pi_184851848
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2019 11:08 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Je bent dus gewoon onzin aan het verkondigen. Is dat ook weer duidelijk.
Begrijpend lezen is er ook voor jou.
  woensdag 6 februari 2019 @ 11:17:26 #224
pi_184851886
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2019 11:14 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Mensen voelen zich niet aangesproken. Ze merken gewoon op dat je geen bronnen, valide argumenten hebt.
Hou toch op met je bronnen man. Alsof jij die wel hebt. Alsof je nu al een levenslang effecf kunt meten van iets dat net nu gebeurt. Alsof je dit überhaupt zo gemakkelijk kunt meten en onderzoeken. Alsof de vraag naar zulk onderzoek zo populair is.

Ga even wat voor jezelf doen joh, nitwit.
  woensdag 6 februari 2019 @ 11:21:56 #225
3542 Gia
User under construction
pi_184851944
quote:
10s.gif Op woensdag 6 februari 2019 11:17 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Hou toch op met je bronnen man. Alsof jij die wel hebt. Alsof je nu al een levenslang effecf kunt meten van iets dat net nu gebeurt. Alsof je dit überhaupt zo gemakkelijk kunt meten en onderzoeken. Alsof de vraag naar zulk onderzoek zo populair is.

Ga even wat voor jezelf doen joh, nitwit.
Maar je verkondigt je mening, dat jongeren die langer thuis blijven wonen iets missen in hun ontwikkeling, voor stellige waarheid, zonder deze te kunnen onderbouwen.

Andere mensen halen die mening onderuit, met voorbeelden en dan val je aan door te zeggen dat het niet over die persoon gaat.

Beetje nare manier van discussiëren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')