Haha, wat cool!quote:Op woensdag 6 februari 2019 20:19 schreef ijs_beer het volgende:
Er paradeerde vanochtend een fazant door de achtertuin hier. Maffe beesten zijn dat zeg.
Fazanten zijn zo tof. Ze komen hier meermaal daags voorbij. Totaal niet bang.quote:Op woensdag 6 februari 2019 20:19 schreef ijs_beer het volgende:
Er paradeerde vanochtend een fazant door de achtertuin hier. Maffe beesten zijn dat zeg.
Struiken met bessen aanplanten, en je bladafval in de border laten liggen voor de vogels om in naar beestjes en wormpjes te zoeken. Een nestkastje op een beschutte plek?quote:Op woensdag 6 februari 2019 18:15 schreef Seven. het volgende:
Ik heb in mijn hoofd een vogel-friendly tuinplan.
1. Er staat een mega conifeer in de tuin, een paar enorme taxussen, een laurierheg, een paar sierboompjes, een hortensia en verder nog wat prachtriet en bodembedekkers. Dit is pas in september aangeplant maar als het eenmaal een beetje groter wordt allemaal, dan is er in principe genoeg diversiteit. Alleen grondvogels hebben niet zoveel te zoeken in mijn tuin.
Er moeten nog wat voorzieningen bijkomen. Zo hebben we bedacht dat we een waterwerkje neer gaan zetten (zo'n bol waar water overheen stroomt). Dat ding komt te staan in een plas van max 10cm diep. Alleen de bedoeling was om dat met grind te vullen, en ik vraag me af hoe uitnodigend dat is voor de vogeltjes? Anders moet ik de inrichting zo aanpassen dat ze aan 1 kant lekker met hun pootjes in het zand kunnen. Het waterwerkje komt wel dichtbij de laurierhaag zitten dus lekker veilig.
En er moet nog een vogelkantine komen. En hier denk ik dus eerder aan een leuk kunstig objectje van 1,5 tot 2 meter hoog, met een paar verschillende plateaus. Dingetje zelf moet uitnodigen en een leuke eyecatcher. Waarschijnlijk komt het er gewoon op neer dat mijnen ik vanzelf iets aparts tegen het lijf lopen dat hij dan omtovert of zo, we zijn beide groot fan van upcycling.
Zijn er nog dingen die ontbreken?
Ja, een verrekijker om de vogels die naar je tuin toe komen te bekijkenquote:Op woensdag 6 februari 2019 18:15 schreef Seven. het volgende:
Ik heb in mijn hoofd een vogel-friendly tuinplan.
1. Er staat een mega conifeer in de tuin, een paar enorme taxussen, een laurierheg, een paar sierboompjes, een hortensia en verder nog wat prachtriet en bodembedekkers. Dit is pas in september aangeplant maar als het eenmaal een beetje groter wordt allemaal, dan is er in principe genoeg diversiteit. Alleen grondvogels hebben niet zoveel te zoeken in mijn tuin.
Er moeten nog wat voorzieningen bijkomen. Zo hebben we bedacht dat we een waterwerkje neer gaan zetten (zo'n bol waar water overheen stroomt). Dat ding komt te staan in een plas van max 10cm diep. Alleen de bedoeling was om dat met grind te vullen, en ik vraag me af hoe uitnodigend dat is voor de vogeltjes? Anders moet ik de inrichting zo aanpassen dat ze aan 1 kant lekker met hun pootjes in het zand kunnen. Het waterwerkje komt wel dichtbij de laurierhaag zitten dus lekker veilig.
En er moet nog een vogelkantine komen. En hier denk ik dus eerder aan een leuk kunstig objectje van 1,5 tot 2 meter hoog, met een paar verschillende plateaus. Dingetje zelf moet uitnodigen en een leuke eyecatcher. Waarschijnlijk komt het er gewoon op neer dat mijnen ik vanzelf iets aparts tegen het lijf lopen dat hij dan omtovert of zo, we zijn beide groot fan van upcycling.
Zijn er nog dingen die ontbreken?
Wat is jouw geheim? Hier hebben ze het na weken nog niet gevonden. Zelfs de pindakaas niet terwijl iedereen zegt dat ze daar dol op zijn.quote:Op donderdag 7 februari 2019 16:10 schreef DeHovenier het volgende:
Heb ook van die vetbollen en pindanetjes gekocht en opgehangen op mijn balkon, er zaten al snel halsbandparkieten, (vlaamse) gaaien, koolmeesjes en tortelduifjes van te snoepen
Dat bedoel ik inderdaad met grondvogelsquote:Op donderdag 7 februari 2019 12:10 schreef Irrem het volgende:
[..]
Ja, een verrekijker om de vogels die naar je tuin toe komen te bekijken![]()
De toevoegingen die kaasplankje heeft zijn dingen die je inderdaad nog mist. De merel en de heggenmus vinden het heerlijk om tussen de lossen bladeren en takjes op zoek te gaan naar eten. Dus niet alles steeds opruimen, dan komen de grondvogels vanzelf als je dat bedoeld met grondvogels
bij vogelbescherming al gekeken?quote:Op zondag 10 februari 2019 08:20 schreef Seven. het volgende:
Ik heb voor kerst een nestkastje gekregen maar ik weet niet meer voor welke vogel. Dus dan wordt het ook lastig om deze op de juiste plek op te hangen. Is er ergens een website waar ik meer informatie kan vinden?
https://www.vogelbescherm(...)en/aanschaf-nestkastquote:Op zondag 10 februari 2019 08:20 schreef Seven. het volgende:
Ik heb voor kerst een nestkastje gekregen maar ik weet niet meer voor welke vogel. Dus dan wordt het ook lastig om deze op de juiste plek op te hangen. Is er ergens een website waar ik meer informatie kan vinden?
Er zitten veel vogeltjes hier, anders zou ik t ook niet weten.quote:Op donderdag 7 februari 2019 16:33 schreef _Hestia_ het volgende:
[..]
Wat is jouw geheim? Hier hebben ze het na weken nog niet gevonden. Zelfs de pindakaas niet terwijl iedereen zegt dat ze daar dol op zijn.
LS, gaaf van die snippen
Het is er wel het weer voor, veel plezier!quote:Op zaterdag 16 februari 2019 09:56 schreef _Hestia_ het volgende:
Dat is handig dat jullie ook al veel koolmezen in de tuin hebben. Hopelijk maken ze er een nestje in dan
Hier is er nog steeds niets van het voedsel gegeten
Vanmiddag een boswandeling maken, verrekijker mee en hopelijk ook eens wat andere vogels spotten dan wat hier rondom huis en in het park zit
Ja daaromquote:Op zaterdag 16 februari 2019 10:22 schreef Seven. het volgende:
[..]
Het is er wel het weer voor, veel plezier!
Is er beschutting op je balkon?quote:Op zaterdag 16 februari 2019 10:55 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Ik heb in al mijn goedheid vetbollen opgehangen op het balkon toen het koud was. Eén keer twee koolmeesjes gezien, die namen een hapje en dachten daar even over na, en waren weer weg. Nooit meer wat gezien. Iemand een idee wat ik verkeerd heb gedaan?
Twee hangen aan een kabel op 10 cm van een bakstenen muur. Wel redelijk open inderdaad, het balkon zelf is aan drie kanten vrij van het gebouw. De derde hing aan de railing maar dat is denk ik weer te laag.quote:
Geen struiken?quote:Op zaterdag 16 februari 2019 11:57 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Twee hangen aan een kabel op 10 cm van een bakstenen muur. Wel redelijk open inderdaad, het balkon zelf is aan drie kanten vrij van het gebouw. De derde hing aan de railing maar dat is denk ik weer te laag.
Nee. Weinig plek voor. Alleen plantenbakken.quote:
misschien viel de smaak wat tegenquote:Op zaterdag 16 februari 2019 10:55 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Ik heb in al mijn goedheid vetbollen opgehangen op het balkon toen het koud was. Eén keer twee koolmeesjes gezien, die namen een hapje en dachten daar even over na, en waren weer weg. Nooit meer wat gezien. Iemand een idee wat ik verkeerd heb gedaan?
Ik ben er altijd vanuit gegaan dat die dingen allemaal hetzelfde zijn. Het was gewoon zo'n setje van 6 in groene netjes. Niet voorgeproefd.quote:Op zaterdag 16 februari 2019 12:27 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
[..]
misschien viel de smaak wat tegen
ik had vroeger altijd deze, die waren enorm pupulair bij snoezige meesjes maar ook bij halsbandparkieten en anderenquote:Op zaterdag 16 februari 2019 12:56 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ik ben er altijd vanuit gegaan dat die dingen allemaal hetzelfde zijn. Het was gewoon zo'n setje van 6 in groene netjes. Niet voorgeproefd.
Ik heb strooivoer in een kleine silo, binnen 2 dagen vreten ze die hele silo leeg.quote:Op zaterdag 16 februari 2019 12:56 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Ik ben er altijd vanuit gegaan dat die dingen allemaal hetzelfde zijn. Het was gewoon zo'n setje van 6 in groene netjes. Niet voorgeproefd.
Awww, ze kennen jequote:Op donderdag 21 februari 2019 16:01 schreef kaasplankje het volgende:
Haha ik ging net m'n silo bijvullen op het balkon en terwijl ik de deur dicht deed kwamen ze al aanvliegen.
Nee maar ze waren net wel in de tuin, beetje met de vetbollen vd buren bezig. Mijn strooivoer vinden ze lekkerder dan die bollen. Ze zitten er soms met 6 bij en ze vechten erom.quote:Op donderdag 21 februari 2019 16:50 schreef Seven. het volgende:
[..]
Awww, ze kennen je. Voer je op vaste tijden?
Oh, lief!quote:Op donderdag 21 februari 2019 16:55 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Nee maar ze waren net wel in de tuin, beetje met de vetbollen vd buren bezig. Mijn strooivoer vinden ze lekkerder dan die bollen. Ze zitten er soms met 6 bij en ze vechten erom.
De roodborst op mijn volkstuin die ken ik wel echt persoonlijk. Die had dit jaar een nestje naast mijn huisje en als ik dan op de veranda zit met een koffie dan komt de vogel op een halve meter afstand op de veranda zitten met een rups in zijn bek en dan blijft hij zitten en naar mij kijken voor een halve minuut en dan vliegt ie naar 't nest.
Die roodborst is zeer territoriaal, dus hij zit niet in mijn tuin maar ik zit in zijn tuin.quote:
Wat is het verschil dan?quote:Op donderdag 21 februari 2019 20:13 schreef Seven. het volgende:
Zou het werken als ik een roodborst nestkast ophang? Of wordt het dan oorlog als de koolmezen ook hun intrek nemen?
Nou dat zoeken ze zelf maar uit hoor.quote:Op vrijdag 22 februari 2019 16:51 schreef Seven. het volgende:
[..]
Omdat ze dan in elkaars territorium nesten?
Ligt er een beetje aan, onder een afdak gaat het langer mee natuurlijk. Ik heb wel laatst een vetbol die bol stond van de schimmel weggeflikkerd na een maand of 5, en daar keken ze al maanden niet meer naar omquote:Op zondag 24 februari 2019 17:01 schreef _Hestia_ het volgende:
Ik ben ook benieuwd Seven
Geen idee of het vroeg is, maar hier in de buurt zijn eksters ook al druk bezig. Maar natuur loopt ook 3 weken voor las ik in de krant.
Hoe lang kun je zo'n open pot pindakaas buiten laten hangen voor het gaat schimmelen oid? Het voer hier heeft nog steeds geen vogels aangetrokken jammer genoeg
Ik heb het in zo'n ding hangen:quote:Op zondag 24 februari 2019 17:37 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ligt er een beetje aan, onder een afdak gaat het langer mee natuurlijk. Ik heb wel laatst een vetbol die bol stond van de schimmel weggeflikkerd na een maand of 5, en daar keken ze al maanden niet meer naar om
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |