abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 6 februari 2019 @ 18:15:52 #101
277627 Seven.
We are Borg.
pi_184860199
Ik heb in mijn hoofd een vogel-friendly tuinplan.

1. Er staat een mega conifeer in de tuin, een paar enorme taxussen, een laurierheg, een paar sierboompjes, een hortensia en verder nog wat prachtriet en bodembedekkers. Dit is pas in september aangeplant maar als het eenmaal een beetje groter wordt allemaal, dan is er in principe genoeg diversiteit. Alleen grondvogels hebben niet zoveel te zoeken in mijn tuin. :@

Er moeten nog wat voorzieningen bijkomen. Zo hebben we bedacht dat we een waterwerkje neer gaan zetten (zo'n bol waar water overheen stroomt). Dat ding komt te staan in een plas van max 10cm diep. Alleen de bedoeling was om dat met grind te vullen, en ik vraag me af hoe uitnodigend dat is voor de vogeltjes? Anders moet ik de inrichting zo aanpassen dat ze aan 1 kant lekker met hun pootjes in het zand kunnen. Het waterwerkje komt wel dichtbij de laurierhaag zitten dus lekker veilig.

En er moet nog een vogelkantine komen. En hier denk ik dus eerder aan een leuk kunstig objectje van 1,5 tot 2 meter hoog, met een paar verschillende plateaus. Dingetje zelf moet uitnodigen en een leuke eyecatcher. Waarschijnlijk komt het er gewoon op neer dat mijn O+ en ik vanzelf iets aparts tegen het lijf lopen dat hij dan omtovert of zo, we zijn beide groot fan van upcycling.

Zijn er nog dingen die ontbreken?
Resistance is futile.
  Moderator woensdag 6 februari 2019 @ 20:19:34 #102
351614 crew  ijs_beer
ijskoud de lekkerste
pi_184862967
Er paradeerde vanochtend een fazant door de achtertuin hier. Maffe beesten zijn dat zeg. _O-
Op donderdag 15 juni 2017 16:53 schreef Cyan9 het volgende:
IJsbeer is inderdaad officieel cute. :D
Op donderdag 30 juli 2020 16:27 schreef Guanabana het volgende:Houdt @:ijs_beer een beetje van ouder? En dan niet 40 jaar ouder, maar laten we zeggen bijvoorbeeld, iets van 5 jaar ouder?
  woensdag 6 februari 2019 @ 22:07:22 #103
277627 Seven.
We are Borg.
pi_184865402
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2019 20:19 schreef ijs_beer het volgende:
Er paradeerde vanochtend een fazant door de achtertuin hier. Maffe beesten zijn dat zeg. _O-
Haha, wat cool!
Resistance is futile.
pi_184865884
quote:
0s.gif Op woensdag 6 februari 2019 20:19 schreef ijs_beer het volgende:
Er paradeerde vanochtend een fazant door de achtertuin hier. Maffe beesten zijn dat zeg. _O-
Fazanten zijn zo tof. Ze komen hier meermaal daags voorbij. Totaal niet bang.
Zodra het gaat schemeren gaat papa fazant kakelen en hij stopt pas als vrouw en kroost allemaal een boom hebben gevonden om in te pitten.
Spoilers!
  donderdag 7 februari 2019 @ 06:24:09 #105
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_184868667
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 18:15 schreef Seven. het volgende:
Ik heb in mijn hoofd een vogel-friendly tuinplan.

1. Er staat een mega conifeer in de tuin, een paar enorme taxussen, een laurierheg, een paar sierboompjes, een hortensia en verder nog wat prachtriet en bodembedekkers. Dit is pas in september aangeplant maar als het eenmaal een beetje groter wordt allemaal, dan is er in principe genoeg diversiteit. Alleen grondvogels hebben niet zoveel te zoeken in mijn tuin. :@

Er moeten nog wat voorzieningen bijkomen. Zo hebben we bedacht dat we een waterwerkje neer gaan zetten (zo'n bol waar water overheen stroomt). Dat ding komt te staan in een plas van max 10cm diep. Alleen de bedoeling was om dat met grind te vullen, en ik vraag me af hoe uitnodigend dat is voor de vogeltjes? Anders moet ik de inrichting zo aanpassen dat ze aan 1 kant lekker met hun pootjes in het zand kunnen. Het waterwerkje komt wel dichtbij de laurierhaag zitten dus lekker veilig.

En er moet nog een vogelkantine komen. En hier denk ik dus eerder aan een leuk kunstig objectje van 1,5 tot 2 meter hoog, met een paar verschillende plateaus. Dingetje zelf moet uitnodigen en een leuke eyecatcher. Waarschijnlijk komt het er gewoon op neer dat mijn O+ en ik vanzelf iets aparts tegen het lijf lopen dat hij dan omtovert of zo, we zijn beide groot fan van upcycling.

Zijn er nog dingen die ontbreken?
Struiken met bessen aanplanten, en je bladafval in de border laten liggen voor de vogels om in naar beestjes en wormpjes te zoeken. Een nestkastje op een beschutte plek?
pi_184872883
quote:
1s.gif Op woensdag 6 februari 2019 18:15 schreef Seven. het volgende:
Ik heb in mijn hoofd een vogel-friendly tuinplan.

1. Er staat een mega conifeer in de tuin, een paar enorme taxussen, een laurierheg, een paar sierboompjes, een hortensia en verder nog wat prachtriet en bodembedekkers. Dit is pas in september aangeplant maar als het eenmaal een beetje groter wordt allemaal, dan is er in principe genoeg diversiteit. Alleen grondvogels hebben niet zoveel te zoeken in mijn tuin. :@

Er moeten nog wat voorzieningen bijkomen. Zo hebben we bedacht dat we een waterwerkje neer gaan zetten (zo'n bol waar water overheen stroomt). Dat ding komt te staan in een plas van max 10cm diep. Alleen de bedoeling was om dat met grind te vullen, en ik vraag me af hoe uitnodigend dat is voor de vogeltjes? Anders moet ik de inrichting zo aanpassen dat ze aan 1 kant lekker met hun pootjes in het zand kunnen. Het waterwerkje komt wel dichtbij de laurierhaag zitten dus lekker veilig.

En er moet nog een vogelkantine komen. En hier denk ik dus eerder aan een leuk kunstig objectje van 1,5 tot 2 meter hoog, met een paar verschillende plateaus. Dingetje zelf moet uitnodigen en een leuke eyecatcher. Waarschijnlijk komt het er gewoon op neer dat mijn O+ en ik vanzelf iets aparts tegen het lijf lopen dat hij dan omtovert of zo, we zijn beide groot fan van upcycling.

Zijn er nog dingen die ontbreken?
Ja, een verrekijker om de vogels die naar je tuin toe komen te bekijken ;)

De toevoegingen die kaasplankje heeft zijn dingen die je inderdaad nog mist. De merel en de heggenmus vinden het heerlijk om tussen de lossen bladeren en takjes op zoek te gaan naar eten. Dus niet alles steeds opruimen, dan komen de grondvogels vanzelf als je dat bedoeld met grondvogels
pi_184877426
Heb ook van die vetbollen en pindanetjes gekocht en opgehangen op mijn balkon, er zaten al snel halsbandparkieten, (vlaamse) gaaien, koolmeesjes en tortelduifjes van te snoepen :P
Children of the night. What music they make.
  Moderator donderdag 7 februari 2019 @ 16:22:26 #108
90910 crew  Drizzt_DoUrden
Rawr
pi_184877662
Tof topic! Ben gek op vogels (heb drie catharinaparkieten), maar aangezien ik twee hoog in een flatje woon is er niet echt iets om vogels aan te trekken. Ik heb wel een balkonnetje waar ik elke winter vetbollen ophang, maar tot nu toe wordt er niet van gegeten, jammer ;(
Dingen doen met dingen, da's machtig mooi
Twitch: https://www.twitch.tv/drizzt_dourden
pi_184877808
Ik zag net een hele posse snippen. Ik geloof niet dat ik ze ooit eerder heb gezien, ik herkende ze van het 100 guldenbiljet. Ze zaten op een ondergelopen stuk gras op een industrieterrein in de polder.
Spoilers!
pi_184877830
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 16:10 schreef DeHovenier het volgende:
Heb ook van die vetbollen en pindanetjes gekocht en opgehangen op mijn balkon, er zaten al snel halsbandparkieten, (vlaamse) gaaien, koolmeesjes en tortelduifjes van te snoepen :P
Wat is jouw geheim? Hier hebben ze het na weken nog niet gevonden. Zelfs de pindakaas niet terwijl iedereen zegt dat ze daar dol op zijn.

LS, gaaf van die snippen ^O^
  zondag 10 februari 2019 @ 08:18:47 #111
277627 Seven.
We are Borg.
pi_184931658
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2019 12:10 schreef Irrem het volgende:

[..]

Ja, een verrekijker om de vogels die naar je tuin toe komen te bekijken ;)

De toevoegingen die kaasplankje heeft zijn dingen die je inderdaad nog mist. De merel en de heggenmus vinden het heerlijk om tussen de lossen bladeren en takjes op zoek te gaan naar eten. Dus niet alles steeds opruimen, dan komen de grondvogels vanzelf als je dat bedoeld met grondvogels
Dat bedoel ik inderdaad met grondvogels ;) . Ik heb een aantal enorme plantenbakken met bodembedekkers, verder is het allemaal grind dus echt happy zullen ze bij mij nooit worden, denk ik. Kleine composthoop wil ik wel heel graag, dus daar ga ik in het voorjaar dan maar werk van maken.
Resistance is futile.
  zondag 10 februari 2019 @ 08:20:39 #112
277627 Seven.
We are Borg.
pi_184931662
Ik heb voor kerst een nestkastje gekregen maar ik weet niet meer voor welke vogel. Dus dan wordt het ook lastig om deze op de juiste plek op te hangen. Is er ergens een website waar ik meer informatie kan vinden?
Resistance is futile.
pi_184931700
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2019 08:20 schreef Seven. het volgende:
Ik heb voor kerst een nestkastje gekregen maar ik weet niet meer voor welke vogel. Dus dan wordt het ook lastig om deze op de juiste plek op te hangen. Is er ergens een website waar ik meer informatie kan vinden?
bij vogelbescherming al gekeken?
https://www.vogelbescherm(...)/nestkasten-ophangen
En adv Vivara kan je misschien bepalen wat voor kastje het is
https://www.vivara.nl/nestkasten.html
pi_184931713
quote:
0s.gif Op zondag 10 februari 2019 08:20 schreef Seven. het volgende:
Ik heb voor kerst een nestkastje gekregen maar ik weet niet meer voor welke vogel. Dus dan wordt het ook lastig om deze op de juiste plek op te hangen. Is er ergens een website waar ik meer informatie kan vinden?
https://www.vogelbescherm(...)en/aanschaf-nestkast

Even de opening opmeten en in het artikel bij "waar moet je op letten -"de juiste invliegopening voor de soort die in de nestkast wordt verwacht. Kijk hier voor de verschillende typen nestkasten." op die link klikken en dan staat onder de gewone tekst een linkje naar een pdf waar je kunt zien voor welke vogel het dan is en wat de ideale hoogte etc is.

[ Bericht 3% gewijzigd door _Hestia_ op 10-02-2019 08:38:18 ]
  dinsdag 12 februari 2019 @ 18:45:16 #116
277627 Seven.
We are Borg.
pi_184977896
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 07:41 schreef _Hestia_ het volgende:
[ afbeelding ]

_O- _O- _O- _O- _O- _O-
:D

Hahaha zo kakhiel dit!
Resistance is futile.
pi_184978498
quote:
10s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 18:45 schreef Seven. het volgende:

[..]

:D

Hahaha zo kakhiel dit!
Heb je je gat al opgemeten? :7
  woensdag 13 februari 2019 @ 08:11:08 #118
277627 Seven.
We are Borg.
pi_184986690
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 februari 2019 19:10 schreef _Hestia_ het volgende:

[..]

Heb je je gat al opgemeten? :7
Nog niet :+ , zal Six. eens vragen, da's meer zijn ding ;)
Resistance is futile.
pi_184989636
Leuk topic. Mijn ouders hebben een enorm vogelvriendelijke tuin. Leuk om daar naar de vetbollen te kijken. Zit altijd helemaal vol met koolmezen, Pimpelmezen, staartmezen, puttertjes, sijsjes, roodborstjes en nog veel meer. En af en toe loopt er groene specht in het gras.
pi_185016552
quote:
1s.gif Op donderdag 7 februari 2019 16:33 schreef _Hestia_ het volgende:

[..]

Wat is jouw geheim? Hier hebben ze het na weken nog niet gevonden. Zelfs de pindakaas niet terwijl iedereen zegt dat ze daar dol op zijn.

LS, gaaf van die snippen ^O^
Er zitten veel vogeltjes hier, anders zou ik t ook niet weten.

Vanochtend zat er een pimpelmeesje aan mn vetbollen O+
Children of the night. What music they make.
  zaterdag 16 februari 2019 @ 09:31:31 #121
277627 Seven.
We are Borg.
pi_185044270
Na 6 keer vragen aan Six. of hij me gat ff wilde opmeten :+ , is daar dan het verlossende antwoord:

3.2 cm

Zo ff op onderzoek uit, kunnen we het ding ophangen voor het broedseizoen.
Resistance is futile.
  zaterdag 16 februari 2019 @ 09:34:35 #122
277627 Seven.
We are Borg.
pi_185044302
Koolmezenkastje is het dus! O+
En die komen al graag in onze tuin kijken.
Resistance is futile.
  zaterdag 16 februari 2019 @ 09:43:36 #123
277627 Seven.
We are Borg.
pi_185044375
Een nestkast mag niet in de volle zon en regen hangen. Hang de invliegopening daarom het liefst in oostelijke richting, noord tot zuidoost is ook goed, als hij maar naar het licht gericht is. Vogels houden van ochtendzon in de nestopening. Het nest met eventuele jonge vogels wordt dan in de ochtendzon opgewarmd, maar hangt dan op het heetst van de dag in de schaduw. West en zuidwest raden we niet aan i.v.m. inregenen en heersende windrichting! Heeft u al jaren een nestkastje hangen waar geen vogel inkomt; mogelijk is de invliegrichting niet goed; verhangen; en wie weet het volgende broedseizoen een nest met jongen!

Als een nestkast onder een overkapping, dakrand of carport gehangen wordt, is er minder kans op inregenen en opwarming door direct zonlicht. De richting van de vliegopening is dan van minder belang.

Het territorium van mezen [en de meeste kleinere vogels] is 15 meter rondom de nestkast. Hang een volgende nestkast minstens op 30 meter afstand van een andere nestkast.

In een rustige tuin hangt u de nestkasten op ongeveer 1,80 meter boven de grond, zodat katten er niet bij kunnen. Waar meer verstoring is, iets hoger: 2,50 - 3,50 meter, zoals bijvoorbeeld op je terras. Een kattengordel om een boomstam voorkomt dat een poes in de boom klimt.

Als het lukt om de nestkast zichtbaar dichtbij huis te hangen is dat erg ideaal, zo kunt u het leven van de vogels buiten en in de nestkast volgen.

Zorg voor een vrije aanvliegroute zonder takken en bladeren voor de invliegopening. Een boom of hogere struik in de buurt is wel zeer wenselijk i.v.m. het af- en aanvliegen van de ouders en het uitvliegen van de jongen. En ze vinden er bescherming en voedsel.

Er zit bewust géén stokje aan het huisje voor de invliegopening. Dit is namelijk totaal overbodig én om te voorkomen dat hier eksters en gaaien op gaan zitten om de jongen op te peuzelen!

Laat u de koperen ring van Ø 28 mm zitten dan is de kast geschikt voor oa kleinere mezen als de: pimpel-, matkop-, kuif- of zwarte mees en winterkoninkje. Verwijdert u deze ring, dan wordt de invliegopening Ø 32 mm en is de kast geschikt voor oa de koolmees, mus, [bonte vliegenvanger of boomklever]. Als u een huisje heeft waarbij het voorpaneel verwijderd kan worden is de kast geschikt voor oa roodborstje, kwikstaart en grauwe vliegenvanger. Nota bene;Roodborstjes en winterkoninkjes verkiezen goed verborgen nestkasten die lager dan 2 meter hangen. De grauwe vliegenvanger wil zijn nestkast hoger dan 2 meter, tussen de vegetatie maar met een open aanvliegroute.

Mezen tikken nog al eens in de nestkast om te testen of de nestkast stevig is. Dit kan doorklinken in het huis. Als tussen de nestkast en de muur een stukje rubber geplaatst wordt, zal het tikken minder doorklinken.

Stop absoluut géén materialen zoals stro of zaagsel in het nestkastje, zij vinden zelf hun nestmaterialen als mos, pluisjes, veertjes, [honden]haar, wol enzovoorts.

Is er een nest met een week oude jongen kunt u overwegen een bakje met meelwormen [verkrijgbaar in sommige dierenwinkels] neer te zetten om de ouders iets te ondersteunen!

Als de vogels uitgevlogen zijn, moet de kast van binnen goed schoongemaakt worden met heet water tegen parasieten, gebruik in geen geval schoonmaakproducten, ook al zijn ze milieuvriendelijk.

Er komt niets in ... geduld

Vogels moeten vaak een tijdje wennen aan een nieuw nestkastje. Heeft u het eerste jaar nog geen bezoekers, laat het kastje dan rustig hangen, wie weet heeft u volgend jaar meer geluk.

U kunt de nestkast het hele jaar laten hangen. De vogels hebben dan alle tijd om de nestkast te ontdekken, ook buiten het broedseizoen. Bovendien kunnen de vogels er in de koude winternachten.
Resistance is futile.
pi_185044480
Dat is handig dat jullie ook al veel koolmezen in de tuin hebben. Hopelijk maken ze er een nestje in dan O+

Hier is er nog steeds niets van het voedsel gegeten ;(
Vanmiddag een boswandeling maken, verrekijker mee en hopelijk ook eens wat andere vogels spotten dan wat hier rondom huis en in het park zit :)
  zaterdag 16 februari 2019 @ 10:22:23 #125
277627 Seven.
We are Borg.
pi_185044762
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 februari 2019 09:56 schreef _Hestia_ het volgende:
Dat is handig dat jullie ook al veel koolmezen in de tuin hebben. Hopelijk maken ze er een nestje in dan O+

Hier is er nog steeds niets van het voedsel gegeten ;(
Vanmiddag een boswandeling maken, verrekijker mee en hopelijk ook eens wat andere vogels spotten dan wat hier rondom huis en in het park zit :)
Het is er wel het weer voor, veel plezier!
Resistance is futile.
pi_185044831
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 februari 2019 10:22 schreef Seven. het volgende:

[..]

Het is er wel het weer voor, veel plezier!
Ja daarom :) Heb zo'n IVN natuurroutes app en bij Ugchelen heb je route door bos en met sprengen enzo. Dus daar maar heen fietsen en dan lekker wandelen. Route is 5 km, maar ga er wel langer over doen dan 1 uurtje, helemaal als ik veel vogels zie ;)
Dankje!
  zaterdag 16 februari 2019 @ 10:55:27 #127
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_185045187
Ik heb in al mijn goedheid vetbollen opgehangen op het balkon toen het koud was. Eén keer twee koolmeesjes gezien, die namen een hapje en dachten daar even over na, en waren weer weg. Nooit meer wat gezien. Iemand een idee wat ik verkeerd heb gedaan?
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  zaterdag 16 februari 2019 @ 11:36:40 #128
277627 Seven.
We are Borg.
pi_185045641
quote:
9s.gif Op zaterdag 16 februari 2019 10:55 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Ik heb in al mijn goedheid vetbollen opgehangen op het balkon toen het koud was. Eén keer twee koolmeesjes gezien, die namen een hapje en dachten daar even over na, en waren weer weg. Nooit meer wat gezien. Iemand een idee wat ik verkeerd heb gedaan?
Is er beschutting op je balkon?
Resistance is futile.
  zaterdag 16 februari 2019 @ 11:57:20 #129
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_185045849
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 februari 2019 11:36 schreef Seven. het volgende:

[..]

Is er beschutting op je balkon?
Twee hangen aan een kabel op 10 cm van een bakstenen muur. Wel redelijk open inderdaad, het balkon zelf is aan drie kanten vrij van het gebouw. De derde hing aan de railing maar dat is denk ik weer te laag.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  zaterdag 16 februari 2019 @ 12:00:04 #130
277627 Seven.
We are Borg.
pi_185045881
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 februari 2019 11:57 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Twee hangen aan een kabel op 10 cm van een bakstenen muur. Wel redelijk open inderdaad, het balkon zelf is aan drie kanten vrij van het gebouw. De derde hing aan de railing maar dat is denk ik weer te laag.
Geen struiken?
Resistance is futile.
  zaterdag 16 februari 2019 @ 12:23:03 #131
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_185046121
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 februari 2019 12:00 schreef Seven. het volgende:

[..]

Geen struiken?
Nee. Weinig plek voor. Alleen plantenbakken.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_185046159
quote:
9s.gif Op zaterdag 16 februari 2019 10:55 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Ik heb in al mijn goedheid vetbollen opgehangen op het balkon toen het koud was. Eén keer twee koolmeesjes gezien, die namen een hapje en dachten daar even over na, en waren weer weg. Nooit meer wat gezien. Iemand een idee wat ik verkeerd heb gedaan?
misschien viel de smaak wat tegen :+
  zaterdag 16 februari 2019 @ 12:56:36 #133
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_185046459
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 februari 2019 12:27 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

misschien viel de smaak wat tegen :+
Ik ben er altijd vanuit gegaan dat die dingen allemaal hetzelfde zijn. Het was gewoon zo'n setje van 6 in groene netjes. Niet voorgeproefd.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_185046896
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 februari 2019 12:56 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Ik ben er altijd vanuit gegaan dat die dingen allemaal hetzelfde zijn. Het was gewoon zo'n setje van 6 in groene netjes. Niet voorgeproefd.
ik had vroeger altijd deze, die waren enorm pupulair bij snoezige meesjes maar ook bij halsbandparkieten en anderen
https://www.medpets.nl/erdtmanns-zomer-mezenbollen/
  zaterdag 16 februari 2019 @ 16:57:49 #135
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_185049216
quote:
1s.gif Op zaterdag 16 februari 2019 12:56 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Ik ben er altijd vanuit gegaan dat die dingen allemaal hetzelfde zijn. Het was gewoon zo'n setje van 6 in groene netjes. Niet voorgeproefd.
Ik heb strooivoer in een kleine silo, binnen 2 dagen vreten ze die hele silo leeg.

Als ik op mijn volkstuin voedsel ophang trashen ze alles binnen 1 dag weg. Zelfs de citronella kaarsjes op de veranda worden leeggepikt. Daarom haal ik die in de winter maar in mijn tuinhuis.
pi_185049401
Boswandeling was heeelijk, alleen qua vogels weinig bijzonders helaas. Paar spechten gehoord (maar niet gezien) en verder 1000 koolmezen gezien denk ik :')
  zondag 17 februari 2019 @ 14:21:32 #137
277627 Seven.
We are Borg.
pi_185064218
De vogeltjes gaan flink tekeer hier, wat een drukte! Ik hoor ze wel,maar ik zie ze niet, buiten een paar vette duiven. Zodirect was ophangen en daarna een buffetje regelen voor ze in de taxus.
Resistance is futile.
  maandag 18 februari 2019 @ 01:19:21 #138
469979 Also-von-Oder
Last man standing.
pi_185077537
Ik voldoe aan vele van de vereisten, maar mijn 4 katten gaan naar buiten zodra ze het willen.
En dat is niet erg 3 van mijn katten zijn hele slechte jagers... af en toe een vlinder of een libelle vangen ze nog wel in hoog zomer. Maar een vogel nog nooit.
Behalve de laatste kater die erbij kwam (was van mijn inmiddels overleden ouders)... die heeft wel een en ander gevangen in zijn hoogtij dagen.

Ik woon in een jaren '70 nieuwbouw wijk, en de laatste kater woonde bij mijn ouders (en eerder bij de buren van mijn ouders) in een villawijk, met veel groen. Ja daar lag soms elke week wel een dood vogeltje of een dode muis voor de deur.
Hier nog niet, sinds hij sinds eind juni bij mij woont.

Maar mijn tuin is een paradijs voor vogels (zolang ze hier niet broeden) katten, vlinders, libelle's en ook voor egels. Sowieso bijna de enige tuin in de straat die niet grotendeels uit stenen bestaat.

Maar ja, het is een nieuwbouwwijk hè. En ja in onze straat alleen al wonen gemiddeld 2 katten per huishouden, en ze komen graag in mijn tuin want ik heb altijd (bij hoge temperaturen) bakjes water voor elke kat die dorst heeft (en ook voor vogels alleen dan wel wat hoger in de struiken of bomen).

En in de winter komen er veel vogels af op mijn hoge hulst. Maar echt bijzondere vogels heb ik hier nog zelden gezien: vooral koolmezen, pimpelmezen, af en toe een mus, merels, duiven, kraaien en eksters. En zo af en toe een vogel die ik niet herken, maar dat is slechts zelden.
  maandag 18 februari 2019 @ 10:10:37 #139
277627 Seven.
We are Borg.
pi_185079753
Ik heb een kattenverjager :@ , ik vond dan ook overal kattenschijt omdat wij de enigen in het rijtje waren die geen honden of zo'n apparaatje hebben. Maar ding is wel afgestemd op alleen grote dieren. Je zou in principe ook vogels kunnen verjagen maar dat willen we natuurlijk niet.

Resistance is futile.
  donderdag 21 februari 2019 @ 16:01:51 #140
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_185148976
Haha ik ging net m'n silo bijvullen op het balkon en terwijl ik de deur dicht deed kwamen ze al aanvliegen.
  donderdag 21 februari 2019 @ 16:50:02 #141
277627 Seven.
We are Borg.
pi_185149916
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2019 16:01 schreef kaasplankje het volgende:
Haha ik ging net m'n silo bijvullen op het balkon en terwijl ik de deur dicht deed kwamen ze al aanvliegen.
Awww, ze kennen je O+ . Voer je op vaste tijden?
Resistance is futile.
  donderdag 21 februari 2019 @ 16:55:46 #142
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_185150005
quote:
2s.gif Op donderdag 21 februari 2019 16:50 schreef Seven. het volgende:

[..]

Awww, ze kennen je O+ . Voer je op vaste tijden?
Nee maar ze waren net wel in de tuin, beetje met de vetbollen vd buren bezig. Mijn strooivoer vinden ze lekkerder dan die bollen. Ze zitten er soms met 6 bij en ze vechten erom.

De roodborst op mijn volkstuin die ken ik wel echt persoonlijk. Die had dit jaar een nestje naast mijn huisje en als ik dan op de veranda zit met een koffie dan komt de vogel op een halve meter afstand op de veranda zitten met een rups in zijn bek en dan blijft hij zitten en naar mij kijken voor een halve minuut en dan vliegt ie naar 't nest.
  donderdag 21 februari 2019 @ 17:01:49 #143
277627 Seven.
We are Borg.
pi_185150107
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2019 16:55 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Nee maar ze waren net wel in de tuin, beetje met de vetbollen vd buren bezig. Mijn strooivoer vinden ze lekkerder dan die bollen. Ze zitten er soms met 6 bij en ze vechten erom.

De roodborst op mijn volkstuin die ken ik wel echt persoonlijk. Die had dit jaar een nestje naast mijn huisje en als ik dan op de veranda zit met een koffie dan komt de vogel op een halve meter afstand op de veranda zitten met een rups in zijn bek en dan blijft hij zitten en naar mij kijken voor een halve minuut en dan vliegt ie naar 't nest.
Oh, lief!
Resistance is futile.
  donderdag 21 februari 2019 @ 18:11:28 #144
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_185151724
quote:
2s.gif Op donderdag 21 februari 2019 17:01 schreef Seven. het volgende:

[..]

Oh, lief!
Die roodborst is zeer territoriaal, dus hij zit niet in mijn tuin maar ik zit in zijn tuin.

Als ik bijv. het pad aan het vegen ben dan komt hij aangevlogen en gaat recht voor mijn neus op de grond zitten. Ik stop met vegen en kijk, hij zoekt een duizendpoot uit de bladeren, houdt die kronkelend 10- sec. in zijn bek en kijkt naar mij, en slikt 'm dan door en vliegt weg.
  donderdag 21 februari 2019 @ 20:13:04 #145
277627 Seven.
We are Borg.
pi_185154836
Zou het werken als ik een roodborst nestkast ophang? Of wordt het dan oorlog als de koolmezen ook hun intrek nemen?
Resistance is futile.
  vrijdag 22 februari 2019 @ 16:32:28 #146
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_185174230
quote:
0s.gif Op donderdag 21 februari 2019 20:13 schreef Seven. het volgende:
Zou het werken als ik een roodborst nestkast ophang? Of wordt het dan oorlog als de koolmezen ook hun intrek nemen?
Wat is het verschil dan?
  vrijdag 22 februari 2019 @ 16:51:38 #147
277627 Seven.
We are Borg.
pi_185174662
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2019 16:32 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Wat is het verschil dan?
Omdat ze dan in elkaars territorium nesten?
Resistance is futile.
  vrijdag 22 februari 2019 @ 17:40:44 #148
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_185175594
quote:
1s.gif Op vrijdag 22 februari 2019 16:51 schreef Seven. het volgende:

[..]

Omdat ze dan in elkaars territorium nesten?
Nou dat zoeken ze zelf maar uit hoor. :{w
  zondag 24 februari 2019 @ 16:18:19 #149
277627 Seven.
We are Borg.
pi_185215343
Eksters zijn bovenin de boom op de hoek van het rijtje begonnen met nestbouw activiteiten!! Zijn zij er altijd zo vroeg bij?


Resistance is futile.
  zondag 24 februari 2019 @ 16:19:15 #150
277627 Seven.
We are Borg.
pi_185215360
En hier ons nestkastje, het zal mij benieuwen of er genesteld gaat worden dit jaar.


Resistance is futile.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')