Tof om te lezen hoe iedereen het zo weer anders ervaart.
Ik merk bij mezelf dat ik me snel 'eenzaam' voel als ik in m'n eentje ergens lig en er wel anderen zijn maar die niet met mij verbonden zijn. Dan ben ik ook liever alleen. Maar nog liever ben ik samen met mijn lief. Dan voel ik me sterker en meer ondersteund.
Ik vind mijn lief dus wel echt heel fijn om dichtbij mij te hebben, maar dan alleen hele zachte aanrakingen of gewoon dat hij aanmoedigingen in mijn oor fluistert.
Water van de douche en aanraking aan m'n buik kan ik ook echt niet verdragen tijdens de bevalling. Ik heb me nooit laten toucheren, maar dat lijkt me ook niet tof. Warm water van het bad is voor mij het fijnst om de weeën op te vangen vooralsnog.
In een bubbel ben ik ook wel heel erg, maar bij de tweede was ik me veel meer bewust van m'n omgeving. Wie daar waren en wat ze deden. En vooral dat ik me daar dus eenzamer voelde omdat niemand zich verbond met mij, of althans, ze lieten mij m'n ding doen, maar ik had juist behoefte aan aanmoediging en een hand op mn schouder. Maar ik was weer niet zo goed in staat om dat te communiceren.
Dit keer ga ik daar dus nog meer in voorbereiden. Mijn bevalplekje krijgt veel aandacht, ik wil ook als ik mn ogen open dat ik inspiratie om mij heen zie en me veilig en geborgen voel. En mijn geboorteteam gaan me hopelijk dus juist wel aanraken

vasthouden en aanmoedigen.

Beide keren had ik bijv m'n hoofd in mn moeders schoot en zij haar armen om mijn schouders tijdens de persfase. Dat was erg fijn!