abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 25 januari 2019 @ 13:49:14 #1
430139 Valerie.
C'est magnifique.
pi_184612539
Q&A: zie onderaan deze OP.

Na het grotdrama in Thailand staat nu Spanje voor een groot raadsel hoe ze een 2-jarig jong kind uit een 110 meter diepe smalle put moeten halen. Het kind is al sinds zondagmiddag 13 januari klem komen te zitten in de put.

quote:
Een Spaanse peuter zit sinds zondagmiddag 13/01 vast in een 110 meter diepe put bij Málaga in de Zuid-Spaanse provincie Andalusië.

De put is zo smal dat er geen volwassene in kan om de jongen eruit te halen. De ingang is slechts 25 centimeter breed. Een camera kwam maar tot 80 meter, waardoor de jongen nog niet is gezien. Het is niet bekend of de peuter nog leeft.

De peuter was met familie aan het spelen in het gebied. Waarschijnlijk hebben grondwerkers de stenen die op de put lagen er een maand geleden afgehaald om het gebied te egaliseren om er een huis te kunnen plaatsen, waarna de jongen erin is gevallen.
Spaanse peuter in put zou gevonden zijn
https://www.telegraaf.nl/(...)-van-110-meter-komen
https://www.ad.nl/buitenl(...)-diepe-put~aac1b9d4/
https://www.nu.nl/buitenl(...)nse-stad-malaga.html





Livestreams:


Q&A:
Past dat wel? Dat past toch nooit? :o
Ja. Dat past. Julen is al tenger en na het naleven van andere (oudere) kinderen is geconcludeerd dat het past.

Zit Julen wel in die put?
Er zijn aanwijzingen (zijn haren die matchen met het DNA van Julen en het zakje dat Julen vasthield toen hij viel) gevonden in de put die er op duiden dat Julen zich daar bevind. Ook is er foto bewijs van vlak voor de val. Maar, het zal altijd kunnen dat hij er niet in zit. Dat weten we pas als hij wel of niet wordt gevonden.

Waarom was de put niet afgedekt?
Dat was hij aanvankelijk wel, maar door afgravingswerkzaamheden om de heuvel af te vlakken voor een nieuw gebouw, is deze verwijderd waardoor de put open is komen te liggen.

Deze afgravingswerkzaamheden hadden overigens geen vergunning. Deze was niet aangevraagd.

Waarom laten ze geen camera zakken? Waarom maar tot 70 meter? Er is toch wel langer snoer? Waarom laten ze geen eten en water naar beneden zakken?
Is gedaan, Julen zit onder of in een prop. Eten en water zal Julen niet bereiken.

Dat kun je toch wel weghalen mt een hele lange stofzuiger ofzo?
Alleen wat los zit is weg gehaald, maar wat niet los zit dus niet.

Maar dan kun je toch een gaatje boren in die prop?
Ja, maar schedels reageren daar minder goed op en gezien Julen misschien onderdeel is van de prop, kan dat risico niet worden genomen.

Dat kind is toch allang dood?
Waarschijnlijk ja.

Waarom hebben ze niet het gat zelf afgegraven?
Omdat dat een te hoog risico gaf op het verergeren van de situatie wegens vallend puin en dat is niet goed voor Julen.

Waarom is het zo traag allemaal?
Omdat er heel veel hard gesteente is en je daar niet zomaar doorheen komt. De apparaten krijgen ook geen rustmomenten waardoor ze af en toe onderhoud hebben moeten doen.

De apparaten de berg op krijgen heeft wegens steile wegen en gewicht ook even geduurd. Ze moesten gedemonteerd worden, maar boven gebracht en daar weer in elkaar. Dat kost tijd.

Hebben ze siesta gedaan tussendoor?
Volgens de berichtgeving is er dag en nacht door gewerkt om bij Julen te komen.

Zo een val overleef je toch niet?
Misschien wel. Misschien niet. Dat weten we niet. Er zijn allerlei factoren die dat bepalen.


Als er al drinkwater was dan weet een kind van 2 echt niet dat hij dat moet drinken.
Kinderen van 2 kunnen prima zelf drinken en ook zij hebben een survival instinct. Alles dat leeft is erop gebouwd te overleven. Waarschijnlijk is er echter geen beweegruimte om te kunnen drinken.

Daar beneden is toch geen zuurstof?
Aanvankelijk werd gehoopt dat in de ruimte van 15 meter lang voldoende zuurstof zou zitten. Inmiddels is dit waarschijnlijk wel op, als het er al had gezeten.

[ Bericht 2% gewijzigd door Valerie. op 25-01-2019 14:17:34 ]
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_184612545
Die onnozele welke die put heeft gegraven kon dit wel melden bij dat dorpje, dan lieten ze Julen wrs niet daar spelen. En sowieso mocht die t wel goed afdekken en niet houtje touwtje met n "zware steen" blijkbaar niet zwaar genoeg nu die steen er niet meer op zit...
pi_184612547
ze kunnen toch gewoon een grote grijper in het gat doen net als op de kermis of hebben ze soms in spanje geen kermis volgens mij wel dat niemand daar aan denkt
pi_184612570
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 13:49 schreef diepzeekroket het volgende:
ze kunnen toch gewoon een grote grijper in het gat doen net als op de kermis of hebben ze soms in spanje geen kermis volgens mij wel dat niemand daar aan denkt
gast... dat kan niet door een rede welke je zou kunnen weten mocht je je verdiept hebben in dit verhaal.
  vrijdag 25 januari 2019 @ 13:50:52 #5
430139 Valerie.
C'est magnifique.
pi_184612572
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 13:49 schreef wawowiewa het volgende:
Die onnozele welke die put heeft gegraven kon dit wel melden bij dat dorpje, dan lieten ze Julen wrs niet daar spelen. En sowieso mocht die t wel goed afdekken en niet houtje touwtje met n "zware steen" blijkbaar niet zwaar genoeg nu die steen er niet meer op zit...
Die hebben ze er later afgehaald
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_184612574
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 13:49 schreef wawowiewa het volgende:
Die onnozele welke die put heeft gegraven kon dit wel melden bij dat dorpje, dan lieten ze Julen wrs niet daar spelen. En sowieso mocht die t wel goed afdekken en niet houtje touwtje met n "zware steen" blijkbaar niet zwaar genoeg nu die steen er niet meer op zit...
Alsof je bij het dorp gaat informeren waar de puttenplattegrond is.

Zou m'n kind daar sowieso niet lopen spelen, en ik woon in een soortgelijke omgeving. Gewoon op het woonerf blijven.
  vrijdag 25 januari 2019 @ 13:51:06 #7
430139 Valerie.
C'est magnifique.
pi_184612578
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 13:50 schreef wawowiewa het volgende:

[..]

gast... dat kan niet door een rede welke je zou kunnen weten mocht je je verdiept hebben in dit verhaal.
:')
I liked it. I was good at it. It made me feel alive.
pi_184612591
At Amaranta

quote:
Wie zegt dat het het fietsje van Julen is?
https://www.telegraaf.nl/(...)or-leven-putjongetje
pi_184612596
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 13:49 schreef diepzeekroket het volgende:
ze kunnen toch gewoon een grote grijper in het gat doen net als op de kermis of hebben ze soms in spanje geen kermis volgens mij wel dat niemand daar aan denkt
En dan net als op de kermis, als je er bijna bent laat de grijper weer los?
Lijkt me ethisch niet heel verantwoord
pi_184612616
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 13:48 schreef Valerie. het volgende:

[..]

Jawel, ze konden nu niet verder. Dit zou twee uur vertraging opleveren. Er zijn toch tig andere mensen die alvast voor meer materiaal hadden kunnen zorgen.
De 2 uur vertraging komt door het gebruik van de explosieven zelf. Het duurt dan 2 uur voor ze verder kunnen werken. (Plaatsen, laten ontploffen, verse lucht inpompen en andere lucht eruit)
  vrijdag 25 januari 2019 @ 13:56:17 #11
449054 vincenzo78
Yu lafu no e kori mi
pi_184612665
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 13:24 schreef FReNsJ het volgende:

[..]

^O^

Erin gezet.

Nu nog hopen dat mensen de OP bekijken...
^O^

Ik heb nog een domme vraag, maar de put waarin Julen gevallen is, was dat een natuurlijke put of een kunstmatige? En ik weet dat de naleving van wetten/regels t.a.v. infrastructuur/bouwwerkzaamheden in Spanje minder strikt is dan in Nederland, maar hoe had men kunnen voorkomen dat Julen in de put zou vallen?
  vrijdag 25 januari 2019 @ 13:56:29 #12
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_184612673
quote:
Dank.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  vrijdag 25 januari 2019 @ 13:57:01 #13
449054 vincenzo78
Yu lafu no e kori mi
pi_184612687
Oh wacht ik zie dat mijn vraag al beantwoord is.
pi_184612691
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 13:56 schreef vincenzo78 het volgende:

[..]

^O^

Ik heb nog een domme vraag, maar de put waarin Julen gevallen is, was dat een natuurlijke put of een kunstmatige? En ik weet dat de naleving van wetten/regels t.a.v. infrastructuur/bouwwerkzaamheden in Spanje minder strikt is dan in Nederland, maar hoe had men kunnen voorkomen dat Julen in de put zou vallen?
De put niet graven. Of na graven dichtgooien ipv een steen erop.
(Het is dus een kunstmatige put).
pi_184612738
Hier: https://m.hln.be/nieuws/b(...)eine-julen~a6cb3b56/

“Commotie over schade aan natuurpark door graafwerken.”
Serieus. Echt. 8)7
pi_184612801
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 13:56 schreef vincenzo78 het volgende:

[..]

^O^

Ik heb nog een domme vraag, maar de put waarin Julen gevallen is, was dat een natuurlijke put of een kunstmatige? En ik weet dat de naleving van wetten/regels t.a.v. infrastructuur/bouwwerkzaamheden in Spanje minder strikt is dan in Nederland, maar hoe had men kunnen voorkomen dat Julen in de put zou vallen?
Kunstmatig en zonder vergunning. Afgedekt met een steen die tijdens latere werkzaamheden verschoven is. Had voorkomen kunnen worden door het op een juiste manier volledig af te dekken. Maar hoe dat dan volgens de regels moet, weet ik niet precies.
pi_184612818
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 13:58 schreef silliegirl het volgende:
Hier: https://m.hln.be/nieuws/b(...)eine-julen~a6cb3b56/

“Commotie over schade aan natuurpark door graafwerken.”
Serieus. Echt. 8)7
Whut?! |:(
pi_184612845
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 13:58 schreef silliegirl het volgende:
Hier: https://m.hln.be/nieuws/b(...)eine-julen~a6cb3b56/

“Commotie over schade aan natuurpark door graafwerken.”
Serieus. Echt. 8)7
Die hebben ondertussen al wat klappen gehad hoop ik. Die berg staat straks symbool voor al het leed de afgelopen weken.
pi_184612859
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 13:58 schreef silliegirl het volgende:
Hier: https://m.hln.be/nieuws/b(...)eine-julen~a6cb3b56/

“Commotie over schade aan natuurpark door graafwerken.”
Serieus. Echt. 8)7
Ach dat zijn van die links draaiende yoghurt eters, antivaccinatie volk op wollen sokken die vinden dat Julen toch al 1 is met de natuur. Geen aandacht aan geven.
pi_184612891
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 13:50 schreef Valerie. het volgende:

[..]

Die hebben ze er later afgehaald
Waarom was de put niet afgedekt?
Dat was hij aanvankelijk wel, maar door afgravingswerkzaamheden om de heuvel af te vlakken voor een nieuw gebouw, is deze verwijderd waardoor de put open is komen te liggen.

Deze afgravingswerkzaamheden hadden overigens geen vergunning. Deze was niet aangevraagd.
pi_184612911
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 13:50 schreef Valerie. het volgende:

[..]

Die hebben ze er later afgehaald
kun je ook de vraag met antwoord in de Op zetten over waarom die put gegraven is, de stenen zijn verschoven voor de fundering nieuw te bouwen huis?

Die heb ik ook al tig keer beantwoord hier.
pi_184612920
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 14:05 schreef Myrr het volgende:

[..]

Waarom was de put niet afgedekt?
Dat was hij aanvankelijk wel, maar door afgravingswerkzaamheden om de heuvel af te vlakken voor een nieuw gebouw, is deze verwijderd waardoor de put open is komen te liggen.

Deze afgravingswerkzaamheden hadden overigens geen vergunning. Deze was niet aangevraagd.
dit dus!
pi_184612934
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 14:04 schreef Apekoek het volgende:

[..]

Ach dat zijn van die links draaiende yoghurt eters, antivaccinatie volk op wollen sokken die vinden dat Julen toch al 1 is met de natuur. Geen aandacht aan geven.
gewoon weg onbeschoft en achterlijk.
pi_184612970
Ja. Bizar dat soort volk onder deze omstandigheden. ;(
pi_184612976
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 13:58 schreef silliegirl het volgende:
Hier: https://m.hln.be/nieuws/b(...)eine-julen~a6cb3b56/

“Commotie over schade aan natuurpark door graafwerken.”
Serieus. Echt. 8)7
Triest echt....
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')