FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Pakketje kwijt (bezorgd bij de buren)
mir1986donderdag 24 januari 2019 @ 22:03
Goedenavond,

In oktober heb ik een kledingadvies laten opnemen door een niet te nader noemen bedrijf. Zij hebben mij toen van advies voorzien. Daar heb ik op gereageerd dat ik veel kleding niet mooi vond.. Echter blijkt 1,5 maand later het pakket toch verstuurd te zijn, ik kreeg een eerste aanmaning.

k heb hier nooit een verzendbevestiging van gekregen of een gemist briefje van de pakketbezorger. Heb toen meteen gereageerd dat ik geen idee had dat er iets verstuurd zou zijn. Ik kreeg toen melding dat het bij de buren bezorgd zou zijn. Heb meteen aangegeven dat ik hier geen interesse in had. Een maand later heb ik opnieuw een aanmaning gekregen, heb direct aangekaart dat ik het pakket niet ontvangen heb en geen handtekening gezet heb. Kreeg een reactie dat ik bij de buren langs moest gaan, hierop heb ik aangegeven dat ik het pakket nogmaals niet wilde en er niet om gevraagd had.
Nog weer een maand later had ik een brief van een incassobureau, of ik even 450 euro wilde overmaken.. Ik ben uiteindelijk toch naar de buren gegaan, dat blijkt een officieel afhaalpunt geweest te zijn. Hij vertelde mij dat pakketjes die niet opgehaald worden, na 2 weken teruggestuurd worden. Hij had het pakketje dus niet meer in zijn bezit.

En ja, een volgende keer bestel ik niet meer bij dit bedrijf en ja, ik had in november toch bij de buren langs moeten gaan. Daar kan ik echter niks meer aan veranderen. Nu wil echter het incassobureau dat ik het toch betaal. Wat voor rechten heb ik? Ik heb dus nooit een handtekening gezet.

Om dit te voorkomen, laat ik trouwens al mijn pakketjes bij een postNL afhaalpunt bezorgen, zodat ik het kan ophalen en het niet bij de buren bezorgd wordt.

Alvast bedankt!
trein2000donderdag 24 januari 2019 @ 22:07
Even voor de duidelijkheid. Er is van jou uit nooit een bestelling gedaan of anderzins opdracht gegeven tot iets wat tot verzending zou kunnen leiden?
FANNdonderdag 24 januari 2019 @ 22:09
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 22:07 schreef trein2000 het volgende:
Even voor de duidelijkheid. Er is van jou uit nooit een bestelling gedaan of anderzins opdracht gegeven tot iets wat tot verzending zou kunnen leiden?
goeie vraag........ vaag verhaal eigenlijk

Welk bedrijf is dat dan TS?
Ferdonderdag 24 januari 2019 @ 22:15
De vraag is, waar ben je in eerste instantie mee akkoord gegaan?
Jordy-Bdonderdag 24 januari 2019 @ 22:17
Je moet even de voorwaarden van het bedrijf erop nazien of het kledingadvies dat je genoten hebt, je ook verplicht tot afname.

Zo niet, dan is het ongevraagd gestuurde kleding. Een ongevraagd verstuurd pakket mag je van de rechter in principe als gift beschouwen.

Je hebt het pakket niet opgehaald. Dat is praktisch hetzelfde als weigeren en dan zou je in principe klaar moeten zijn met het bedrijf.
mir1986donderdag 24 januari 2019 @ 22:18
Ja, ik weet dat het een vaag verhaal is.

Ik heb uit de mailwisseling die ik net teruggelezen heb, blijkbaar wel opdracht gegeven tot het verzenden van het pakket.

Ik heb echter geen eerste factuur ontvangen, geen verzendbevestiging en geen briefje in mijn brievenbus dat ik een pakket gemist heb. Ik heb het pakket niet in ontvangst genomen en geen handtekening gezet voor ontvangst van het pakket.


Welk bedrijf ga ik niet vertellen.
Itamdonderdag 24 januari 2019 @ 22:21
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 22:03 schreef mir1986 het volgende:
Ik ben uiteindelijk toch naar de buren gegaan, dat blijkt een officieel afhaalpunt geweest te zijn.
Maar dan is het toch eigenlijk nooit officieel ontvangen maar in de bezorgketen blijven hangen?
quote:
Hij vertelde mij dat pakketjes die niet opgehaald worden, na 2 weken teruggestuurd worden. Hij had het pakketje dus niet meer in zijn bezit.
Dus het is retour? Wat staat er in de voorwaarden van de webshop, voor zover het niet onder het herroepingsrecht valt?
Jordy-Bdonderdag 24 januari 2019 @ 22:22
Nou ja, dan zou je het nog kunnen gooien op de wet koop op afstand, maar ik weet niet wat de gang van zaken is als het pakket nooit bezorgd is.
_--_donderdag 24 januari 2019 @ 22:22
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 22:18 schreef mir1986 het volgende:
Ja, ik weet dat het een vaag verhaal is.

Ik heb uit de mailwisseling die ik net teruggelezen heb, blijkbaar wel opdracht gegeven tot het verzenden van het pakket.

Ik heb echter geen eerste factuur ontvangen, geen verzendbevestiging en geen briefje in mijn brievenbus dat ik een pakket gemist heb. Ik heb het pakket niet in ontvangst genomen en geen handtekening gezet voor ontvangst van het pakket.


Welk bedrijf ga ik niet vertellen.
Als je online iets besteld hoef je ook geen handtekening of dergelijke te zetten. Je hebt zelfs zoiets als afterpay.
Tinos85donderdag 24 januari 2019 @ 22:24
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 22:18 schreef mir1986 het volgende:
Ja, ik weet dat het een vaag verhaal is.

Ik heb uit de mailwisseling die ik net teruggelezen heb, blijkbaar wel opdracht gegeven tot het verzenden van het pakket.

Ik heb echter geen eerste factuur ontvangen, geen verzendbevestiging en geen briefje in mijn brievenbus dat ik een pakket gemist heb. Ik heb het pakket niet in ontvangst genomen en geen handtekening gezet voor ontvangst van het pakket.


Welk bedrijf ga ik niet vertellen.
Als het pakket bezorgd is bij een bezorgpunt, wat een van je buren kennelijk is, dan krijg je inderdaad geen briefje in de bus want dan zijn ze nooit langs jouw woning geweest.

Had je aangegeven dat het bij een bezorgpunt afgeleverd moest worden?
mir1986donderdag 24 januari 2019 @ 22:26
quote:
1s.gif Op donderdag 24 januari 2019 22:24 schreef Tinos85 het volgende:

[..]

Als het pakket bezorgd is bij een bezorgpunt, wat een van je buren kennelijk is, dan krijg je inderdaad geen briefje in de bus want dan zijn ze nooit langs jouw woning geweest.

Had je aangegeven dat het bij een bezorgpunt afgeleverd moest worden?
Nee, dat heb ik niet aangegeven. Echter als ik andere spullen koop bij dat bedrijf geef ik altijd aan dat het bij een bezorgpunt afgeleverd moest worden.

Ik had verwacht nog een bevestiging te krijgen van de verzonden spullen, die heb ik echter nooit gekregen. En dus ook een factuur van datgene wat ze nou precies verstuurd hebben.
mir1986donderdag 24 januari 2019 @ 22:26
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 22:22 schreef Jordy-B het volgende:
Nou ja, dan zou je het nog kunnen gooien op de wet koop op afstand, maar ik weet niet wat de gang van zaken is als het pakket nooit bezorgd is.
Wat bedoel je hier precies mee? Dank je wel alvast.
SOGdonderdag 24 januari 2019 @ 22:27
Je hebt nooit iets ontvangen. Dus dan zul je ze in de gelegenheid moeten stellen om na te komen binnen een redelijke termijn. Je wil de producten niet meer nu. Je kan de koop dus gewoon ontbinden omdat je ogv de wet kopen op afstand 2 weken bedenktijd hebt madat je de spullen binnen hebt.

Ben wel benieuwd hoe dat zit met de bewijslast van het feit dat je geen briefje hebt ontvangen over het pakket.

Miss spelen dat je de producten nog wel wil en dan alsnog ontbinden ogv koop op afstand.

Heb je deze spullen wel als particulier gekocht?
SOGdonderdag 24 januari 2019 @ 22:28
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 22:26 schreef mir1986 het volgende:

[..]

Nee, dat heb ik niet aangegeven. Echter als ik andere spullen koop bij dat bedrijf geef ik altijd aan dat het bij een bezorgpunt afgeleverd moest worden.

Ik had verwacht nog een bevestiging te krijgen van de verzonden spullen, die heb ik echter nooit gekregen. En dus ook een factuur van datgene wat ze nou precies verstuurd hebben.
Dit maakt het toch wel anders denk ik. Ze hebben gewoon gepresteerd. Wat is nu precies de overeenkomst?
SOGdonderdag 24 januari 2019 @ 22:29
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 22:26 schreef mir1986 het volgende:

[..]

Wat bedoel je hier precies mee? Dank je wel alvast.
Als je spullen bestelt als particulier op internet heb je 2 weken bedenktijd als je de spullen hebt
mir1986donderdag 24 januari 2019 @ 22:30
Oke, maar ik wist dus op dat moment niet dat er iets bij de buren iets bezorgd is. Daar kom ik pas na 1,5 maand achter.. Heb dat aangegeven bij het bedrijf. En na drie maanden kom ik er achter dat de 'buren' een officieel afhaalpunt is en dus hun pakketten na 2 weken al terugstuurt. Dus eigenlijk is het pakket gewoon kwijt. En heb ik het zelf niet in ontvangst genomen, want anders had ik het pakket meteen teruggestuurd.
Pietverdrietdonderdag 24 januari 2019 @ 22:32
Pakje niet aangekomen, probleem van de verkoper
SOGdonderdag 24 januari 2019 @ 22:34
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 22:30 schreef mir1986 het volgende:
Oke, maar ik wist dus op dat moment niet dat er iets bij de buren iets bezorgd is. Daar kom ik pas na 1,5 maand achter.. Heb dat aangegeven bij het bedrijf. En na drie maanden kom ik er achter dat de 'buren' een officieel afhaalpunt is en dus hun pakketten na 2 weken al terugstuurt. Dus eigenlijk is het pakket gewoon kwijt. En heb ik het zelf niet in ontvangst genomen, want anders had ik het pakket meteen teruggestuurd.
Ja dus k zou dat emailen en dan als je het pakket ontvangen hebt terugsturen en koop ontbinden...

Of nu emailen dat je niks ontvangen hebt, maar dan zit je wel met het puntje bewijslast. Ik weet niet wie wat dan moet bewijzen. Jij kan gewoon ontbinden neem ik aan. Maar dan is het maar de vraag of ze meewerken. Anders moet je naar de rechter.
SOGdonderdag 24 januari 2019 @ 22:36
quote:
1s.gif Op donderdag 24 januari 2019 22:32 schreef Pietverdriet het volgende:
Pakje niet aangekomen, probleem van de verkoper
Ja idd. En denk dat de bewijslast bij hun ligt.

Ze hebben geen bevestiging van verzending gestuurd en details vd verzending, dus hoe kan ts weten waar het pakket is.

Maar hoe reageerden ze hierop?
trein2000donderdag 24 januari 2019 @ 22:37
quote:
1s.gif Op donderdag 24 januari 2019 22:32 schreef Pietverdriet het volgende:
Pakje niet aangekomen, probleem van de verkoper
Ik neig hier ook naar. Alhoewel ik het niet met zekerheid durf te zeggen. TS is ook wel nalatig geweest door niet naar de buren te gaan. Ondanks herhaaldelijk aandringen van de verzender
Pietverdrietdonderdag 24 januari 2019 @ 22:38
quote:
1s.gif Op donderdag 24 januari 2019 22:36 schreef SOG het volgende:

[..]

Ja idd. En denk dat de bewijslast bij hun ligt.

Ze hebben geen bevestiging van verzending gestuurd en details vd verzending, dus hoe kan ts weten waar het pakket is.

Maar hoe reageerden ze hierop?
Als ze slim zijn trekken ze hun piemel in. Pakket niet gekregen is het probleem van de verkoper, had ie maar een fatsoenlijke pakjesdienst moeten nemen. Wij doen al 20 jaar online handel inmiddels.
SOGdonderdag 24 januari 2019 @ 22:45
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 22:37 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Ik neig hier ook naar. Alhoewel ik het niet met zekerheid durf te zeggen. TS is ook wel nalatig geweest door niet naar de buren te gaan. Ondanks herhaaldelijk aandringen van de verzender
Na 1.5 maand. Toen was het pakketje al weg.
Tinos85donderdag 24 januari 2019 @ 22:45
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 22:30 schreef mir1986 het volgende:
Oke, maar ik wist dus op dat moment niet dat er iets bij de buren iets bezorgd is. Daar kom ik pas na 1,5 maand achter.. Heb dat aangegeven bij het bedrijf. En na drie maanden kom ik er achter dat de 'buren' een officieel afhaalpunt is en dus hun pakketten na 2 weken al terugstuurt. Dus eigenlijk is het pakket gewoon kwijt. En heb ik het zelf niet in ontvangst genomen, want anders had ik het pakket meteen teruggestuurd.
Dus na anderhalve maand kom je erachter dat het bij de buren bezorgd is maar weer anderhalve maand later kom je erachter dat je buren een bezorgpunt zijn? Ben je niet gelijk langs je buren gegaan toen je hoorde dat daar je pakje was bezorgd?
mir1986donderdag 24 januari 2019 @ 22:52
quote:
1s.gif Op donderdag 24 januari 2019 22:45 schreef Tinos85 het volgende:

[..]

Dus na anderhalve maand kom je erachter dat het bij de buren bezorgd is maar weer anderhalve maand later kom je erachter dat je buren een bezorgpunt zijn? Ben je niet gelijk langs je buren gegaan toen je hoorde dat daar je pakje was bezorgd?
Ja, ik ben uiteindelijk langsgegaan bij de buren, omdat ik toen dat bericht van het incassobureau had ontvangen. Zij vertelden mij toen dat ze na 2 weken alle pakketjes terugsturen.
Niznodonderdag 24 januari 2019 @ 22:53
quote:
1s.gif Op donderdag 24 januari 2019 22:45 schreef Tinos85 het volgende:
Ben je niet gelijk langs je buren gegaan toen je hoorde dat daar je pakje was bezorgd?
daar is mir dus blijkbaar niet door het bedrijf of door het ophaalpunt of wie ook van op de hoogte gesteld, dus dat ging niet echt.
mir1986donderdag 24 januari 2019 @ 22:55
quote:
99s.gif Op donderdag 24 januari 2019 22:53 schreef Nizno het volgende:

[..]

daar is mir dus blijkbaar niet door het bedrijf of door het ophaalpunt of wie ook van op de hoogte gesteld, dus dat ging niet echt.
Daar was ik inderdaad niet van op de hoogte...

Koop op afstand is een consumentenkoop die wordt gesloten tussen een consumentkoper die zich op de ene locatie bevindt en een professionele verkoper die zich op een andere locatie bevindt. Het is een overeenkomst waarbij, zoals de wet het letterlijk omschrijft, in het kader van een door de verkoper georganiseerd systeem voor verkoop op afstand, tot en met het sluiten van de koopovereenkomst uitsluitend gebruik wordt gemaakt van één of meer technieken voor communicatie op afstand. Denk hierbij aan teleshoppen en verkoop via internet.
Telefonische verkoop is een traditionele wijze van (ver)kopen op afstand. Maar een incidentele verkoop door middel van een telefoontje naar een reguliere winkel valt niet onder koop op afstand. De wet is overigens ook van toepassing op de levering van bepaalde diensten.

Bij koop op afstand biedt de wet de koper extra bescherming. Zo is de verkoper verplicht de koper tijdig (dus voor het sluiten van de koop) te informeren over kenmerken van het product, wijze van betaling, kosten van aflevering enz. Daarnaast heeft de koper gedurende een periode van veertien werkdagen na ontvangst van het gekochte product het recht de koop zonder opgave van redenen te ontbinden ('bedenktijd'). De herroepingstermijn in het herroepingsrecht gaat pas in als de complete bestelling is ontvangen.
Voldoet de verkoper niet aan zijn informatieverplichtingen, dan wordt de bedenktijd uitgebreid tot twaalf maanden. Ontbindt de koper de overeenkomst binnen de bedenktijd, dan zijn hieraan voor hem geen kosten verbonden. De verzendkosten komen wel voor rekening van de koper.
Op sommige producten en diensten is de bedenktijd niet van toepassing, zoals op maat gemaakte producten en bederfelijke goederen.

De overeenkomst is alleen geldig als hij schriftelijk wordt bevestigd. Dat geldt ook voor telefonische verkoop. Een contract die via e-mail is ontvangen kan via e-mail worden bevestigd. Dit wordt het schriftelijkheidsvereiste genoemd.

Als ik bovenstaande lees, ze hebben me niet schriftelijk op de hoogte gebracht dat het pakketje verstuurd is. En dat het dus bij de buren bezorgd is..
#ANONIEMdonderdag 24 januari 2019 @ 23:01
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 22:52 schreef mir1986 het volgende:

[..]

Ja, ik ben uiteindelijk langsgegaan bij de buren, omdat ik toen dat bericht van het incassobureau had ontvangen. Zij vertelden mij toen dat ze na 2 weken alle pakketjes terugsturen.
Als ze dat pakje retour hebben gestuurd moet daar bewijs van zijn. Normaliter wordt bij retouren de barcode gescand en dan moet het koeriersbedrijf kunnen vertellen wat daarmee gebeurd is.
Jordy-Bdonderdag 24 januari 2019 @ 23:01
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 22:26 schreef mir1986 het volgende:

[..]

Wat bedoel je hier precies mee? Dank je wel alvast.
Als je iets koopt buiten de winkelruimte, dus bijvoorbeeld aan de deur of in dit geval via internet, heb je veertien dagen bedenktijd, waarbinnen je de koop kosteloos ongedaan kan maken. (dwz, soms kost het je de verzendkosten)

Die bedenktijd gaat bij mijn weten vaak in bij ontvangst van het pakket, maar dat weet ik niet zeker.
trein2000donderdag 24 januari 2019 @ 23:19
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 23:01 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Die bedenktijd gaat bij mijn weten vaak in bij ontvangst van het pakket, maar dat weet ik niet zeker.
Ik wel
mir1986donderdag 24 januari 2019 @ 23:44
quote:
1s.gif Op donderdag 24 januari 2019 23:01 schreef J.B. het volgende:

[..]

Als ze dat pakje retour hebben gestuurd moet daar bewijs van zijn. Normaliter wordt bij retouren de barcode gescand en dan moet het koeriersbedrijf kunnen vertellen wat daarmee gebeurd is.
En dat is dus niet goed gebeurd.. :(
SOGvrijdag 25 januari 2019 @ 01:54
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 23:44 schreef mir1986 het volgende:

[..]

En dat is dus niet goed gebeurd.. :(
Nee maar dat hoef jij niet te bewijzen. Zij zijn hun ovk niet nagekomen. Gewoon ontbinden die hap.
Rewimovrijdag 25 januari 2019 @ 07:34
Hebben de buren bewijs voor je dat het pakje teruggestuurd is? Want het lijkt me dat zij dat in hun administratie moeten bijhouden. Vraag of zij jou een verklaring willen geven dat het pakje door hun retour is gestuurd omdat het nooit is afgehaald, bij voorkeur met een kopie verzendbewijs.
stokjvrijdag 25 januari 2019 @ 07:42
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 22:03 schreef mir1986 het volgende:

Om dit te voorkomen, laat ik trouwens al mijn pakketjes bij een postNL afhaalpunt bezorgen, zodat ik het kan ophalen en het niet bij de buren bezorgd wordt.

Alvast bedankt!
Verstandige keuze.
Maar vervelende situatie, ik hoop dat je er gauw uitkomt Myrne!
Pietverdrietvrijdag 25 januari 2019 @ 08:28
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 07:34 schreef Rewimo het volgende:
Hebben de buren bewijs voor je dat het pakje teruggestuurd is? Want het lijkt me dat zij dat in hun administratie moeten bijhouden. Vraag of zij jou een verklaring willen geven dat het pakje door hun retour is gestuurd omdat het nooit is afgehaald, bij voorkeur met een kopie verzendbewijs.
Lijkt mij vooral een probleem van de buren en de verkoper.
MaximumRushvrijdag 25 januari 2019 @ 10:26
quote:
1s.gif Op donderdag 24 januari 2019 22:29 schreef SOG het volgende:

[..]

Als je spullen bestelt als particulier op internet heb je 2 weken bedenktijd als je de spullen hebt
Uit wat TS vertelt maak ik op dat dit maatwerk is en dan gaat die vlieger niet op.
SOGvrijdag 25 januari 2019 @ 10:35
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 10:26 schreef MaximumRush het volgende:

[..]

Uit wat TS vertelt maak ik op dat dit maatwerk is en dan gaat die vlieger niet op.
https://www.webwinkelkeur(...)ngsrecht-bedenktijd/

Zou kunnen idd. Sws beperkte informatie die we krijgen van ts.
r_onevrijdag 25 januari 2019 @ 10:44
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 10:26 schreef MaximumRush het volgende:

[..]

Uit wat TS vertelt maak ik op dat dit maatwerk is en dan gaat die vlieger niet op.
Klopt, heb je helemaal gelijk in ^O^

Maar ook maatwerk moet wel geleverd worden alvorens TS in verzuim kan geraken. En de verkoper heeft nooit geleverd dus is zijn kant van de overeenkomst al niet nagekomen.
Pajanusvrijdag 25 januari 2019 @ 10:48
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 23:44 schreef mir1986 het volgende:

[..]

En dat is dus niet goed gebeurd.. :(
Zwaar ruk, bij postnl is de verzender altijd aansprakelijk nl...
r_onevrijdag 25 januari 2019 @ 10:52
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 10:48 schreef Pajanus het volgende:

[..]

Zwaar ruk, bij postnl is de verzender altijd aansprakelijk nl...
Niet alleen bij PostNL ...
Pajanusvrijdag 25 januari 2019 @ 10:53
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 10:52 schreef r_one het volgende:

[..]

Niet alleen bij PostNL ...
nog kutter.
r_onevrijdag 25 januari 2019 @ 10:54
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 10:53 schreef Pajanus het volgende:

[..]

nog kutter.
Hoezo is dat kut?
baskickvrijdag 25 januari 2019 @ 11:14
Alle reacties over koop op afstand zijn goedbedoeld, maar betreft het hier geen maatwerk? Bewijslast voor verzending ligt overigens nog steeds bij de winkelier, daar niet van.

Edit: is dus al gezegd.
ludovicovrijdag 25 januari 2019 @ 11:31
Die informatiesystemen - als een servicepunt een pakket terugstuurt - laten ook zien dat jouw specifieke pakket is teruggestuurd.

Nu verwacht ik niet dat de winkel zelf daar specifiek antwoord op heeft, maar als je vraagt welk koeriersbedrijf dat voor ze afhandelt en je neemt daar contact mee op maak je wat meer kans over wat ermee gebeurt is.

Maar dit was bij normale buren?
r_onevrijdag 25 januari 2019 @ 14:13
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 11:31 schreef ludovico het volgende:
Die informatiesystemen - als een servicepunt een pakket terugstuurt - laten ook zien dat jouw specifieke pakket is teruggestuurd.

Nu verwacht ik niet dat de winkel zelf daar specifiek antwoord op heeft, maar als je vraagt welk koeriersbedrijf dat voor ze afhandelt en je neemt daar contact mee op maak je wat meer kans over wat ermee gebeurt is.

Maar dit was bij normale buren?
Waarom moet TS daar al die energie insteken? Hij bestrijdt geleverd te hebben gekregen en laat de afzender dan maar een onderzoek inschieten.
Ivo1985vrijdag 25 januari 2019 @ 14:27
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 11:14 schreef baskick het volgende:
Alle reacties over koop op afstand zijn goedbedoeld, maar betreft het hier geen maatwerk? Bewijslast voor verzending ligt overigens nog steeds bij de winkelier, daar niet van.

Edit: is dus al gezegd.
Een pakket kledingstukken naar aanleiding van een 'kledingadvies' hoeft natuurlijk helemaal geen maatwerk producten te bevatten.

Het kan ook gewoon een verzameling samengestelde setjes kleding uit een collectie van 'standaard' kledingstukken zijn. Dat is de werkwijze die ik tegen kom als ik zoek op 'online kledingadvies'.

Maar vooralsnog is dat helemaal niet zo relevant in deze discussie. Er is, als TS geen informatie achterhoud, nog niks geleverd.

Levering via een afhaalpunt kan uiteraard, maar dan moet de klant wel tijdig op de hoogte worden gesteld waar en wanneer hij de bestelling kan afhalen. Zolang dat laatste niet aan de klant bekend is gemaakt, is het niet aan de klant te verwijten dat de bestelling niet op het afhaalpunt is afgehaald en telt het gewoon als een situatie waarin niets is geleverd.
ludovicovrijdag 25 januari 2019 @ 14:45
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 14:13 schreef r_one het volgende:

[..]

Waarom moet TS daar al die energie insteken? Hij bestrijdt geleverd te hebben gekregen en laat de afzender dan maar een onderzoek inschieten.
Iedereen kan zeggen dat het pakket niet is aangekomen.

Naja je zou kunnen zeggen zolang er geen handtekening staat dat het bewijs van aflevering zeer gering is. Maar die GPS systemen waar een pakket is afgeleverd laten ook wel vrij duidelijk zien dat een pakket wel gewoon aangekomen is.

Vervoerder: Zie hier: GPS locatie bij uw buren op precies het huisnummer dat was aangegeven door de postbode.
TheoddDutchGuyvrijdag 25 januari 2019 @ 14:56
Het is geen op maat gemaakte kleding, geen maatwerk dus.

Wet koop op afstand blijft van kracht, daarbij je hebt niets ontvangen.
TheoddDutchGuyvrijdag 25 januari 2019 @ 14:57
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 14:45 schreef ludovico het volgende:

[..]

Iedereen kan zeggen dat het pakket niet is aangekomen.

Naja je zou kunnen zeggen zolang er geen handtekening staat dat het bewijs van aflevering zeer gering is. Maar die GPS systemen waar een pakket is afgeleverd laten ook wel vrij duidelijk zien dat een pakket wel gewoon aangekomen is.

Vervoerder: Zie hier: GPS locatie bij uw buren op precies het huisnummer dat was aangegeven door de postbode.
Dat is het probleem van de vervoerder.

Zolang het niet bij de geadresseerde is afgeleverd, kunnen ze hoog en laag springen.
baskickvrijdag 25 januari 2019 @ 15:10
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 14:27 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Een pakket kledingstukken naar aanleiding van een 'kledingadvies' hoeft natuurlijk helemaal geen maatwerk producten te bevatten.

Het kan ook gewoon een verzameling samengestelde setjes kleding uit een collectie van 'standaard' kledingstukken zijn. Dat is de werkwijze die ik tegen kom als ik zoek op 'online kledingadvies'.

Maar vooralsnog is dat helemaal niet zo relevant in deze discussie. Er is, als TS geen informatie achterhoud, nog niks geleverd.

Levering via een afhaalpunt kan uiteraard, maar dan moet de klant wel tijdig op de hoogte worden gesteld waar en wanneer hij de bestelling kan afhalen. Zolang dat laatste niet aan de klant bekend is gemaakt, is het niet aan de klant te verwijten dat de bestelling niet op het afhaalpunt is afgehaald en telt het gewoon als een situatie waarin niets is geleverd.
De kleding volgt op basis van een advies. Is dat geen maatwerk? De producten an sich zijn confectie en geen maatwerk. Maar het advies en de kleding zijn wellicht onlosmakelijk met elkaar verbonden, of niet?

Los daarvan: er is feitelijk niet geleverd, of het nou teruggestuurd is of nog bij het pakketpunt zou liggen is niet eens relevant.

quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 14:56 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Het is geen op maat gemaakte kleding, geen maatwerk dus.

Wet koop op afstand blijft van kracht, daarbij je hebt niets ontvangen.
Vermaakte kleding is wel degelijk maatwerk, dus wat je hier stelt is wel heel stellig :)
ludovicovrijdag 25 januari 2019 @ 15:19
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 14:57 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Dat is het probleem van de vervoerder.

Zolang het niet bij de geadresseerde is afgeleverd, kunnen ze hoog en laag springen.
Geen idee hoe het wettelijk zit, maar als ik die webwinkel zou zijn zou er wel een rood vlaggetje achter je naam komen te staan.
ludovicovrijdag 25 januari 2019 @ 15:19
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 15:10 schreef baskick het volgende:
Los daarvan: er is feitelijk niet geleverd, of het nou teruggestuurd is of nog bij het pakketpunt zou liggen is niet eens relevant.
Er is gewoon bij de buren geleverd dat laten de systemen van de vervoerder ook zien.
r_onevrijdag 25 januari 2019 @ 15:57
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 15:19 schreef ludovico het volgende:

[..]

Geen idee hoe het wettelijk zit, maar als ik die webwinkel zou zijn zou er wel een rood vlaggetje achter je naam komen te staan.
Da's mooi maar nutteloos: TS heeft al een rood vlaggetje bij die webwinkel gezet:
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 22:03 schreef mir1986 het volgende:
En ja, een volgende keer bestel ik niet meer bij dit bedrijf
r_onevrijdag 25 januari 2019 @ 15:59
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 15:19 schreef ludovico het volgende:

[..]

Er is gewoon bij de buren geleverd dat laten de systemen van de vervoerder ook zien.
Da's ook mooi maar niet bij TS dus. Dat het bij de buren geleverd is, zal dan ook wel uit het onderzoek naar voren komen. Dat het pakketje nooit is afgehaald door TS (waarom ook alweer? ;) ) en retour is gegaan, ook.

Wat er vervolgens met het pakketje is gebeurd, dát is de vraag. Maar dat komt voor rekening en verantwoording van de vervoerder en die heeft een overeenkomst met de webwinkel, niet met TS.
baskickvrijdag 25 januari 2019 @ 16:21
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 15:19 schreef ludovico het volgende:

[..]

Er is gewoon bij de buren geleverd dat laten de systemen van de vervoerder ook zien.
Wellicht, maar TS had besteld. Het is niet aan TS geleverd.
r_onevrijdag 25 januari 2019 @ 16:36
Ik heb trouwens nog nooit meegemaakt dat "buren" proactief pakketten gaan terugsturen als ze na 2 weken nog niet zijn afgehaald. Ik vraag me dan ook af of "afhaalpunt" niet een betere classificering is dan "buren".

En .... als het pakketje nooit verder is gekomen dan een afhaalpunt, dan is het feitelijk nooit bezorgd. Ook niet bij de "buren" (lees: iemand die het namens TS in ontvangst heeft genomen; zie wettekst).
Niznovrijdag 25 januari 2019 @ 16:57
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 16:36 schreef r_one het volgende:
Ik heb trouwens nog nooit meegemaakt dat "buren" proactief pakketten gaan terugsturen als ze na 2 weken nog niet zijn afgehaald. Ik vraag me dan ook af of "afhaalpunt" niet een betere classificering is dan "buren".

En .... als het pakketje nooit verder is gekomen dan een afhaalpunt, dan is het feitelijk nooit bezorgd. Ook niet bij de "buren" (lees: iemand die het namens TS in ontvangst heeft genomen; zie wettekst).
particulieren hebben steeds vaker de dienst van ophaalpunt. Was laatst ook op het nieuws. Inderdaad had het beter alsnog genoemd kunnen worden als ophaalpunt ipv buren.
baskickvrijdag 25 januari 2019 @ 17:05
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 16:36 schreef r_one het volgende:
Ik heb trouwens nog nooit meegemaakt dat "buren" proactief pakketten gaan terugsturen als ze na 2 weken nog niet zijn afgehaald. Ik vraag me dan ook af of "afhaalpunt" niet een betere classificering is dan "buren".

En .... als het pakketje nooit verder is gekomen dan een afhaalpunt, dan is het feitelijk nooit bezorgd. Ook niet bij de "buren" (lees: iemand die het namens TS in ontvangst heeft genomen; zie wettekst).
Iemand kan prima naast of boven een afhaalpunt wonen. Dan is het beiden waar, maar alleen afhaalpunt is relevant.

Is bij de buren geleverd wel afgeleverd? Voor Wet koop op afstand niet, toch, tenzij aangewezen (maar dan volstaat 'buren' m.i. niet, 'buren op nummer x' waarschijnlijk ook niet en alleen 'meneer x op adres y')?
Pietverdrietvrijdag 25 januari 2019 @ 17:53
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 15:19 schreef ludovico het volgende:

[..]

Geen idee hoe het wettelijk zit, maar als ik die webwinkel zou zijn zou er wel een rood vlaggetje achter je naam komen te staan.
Juridisch: De webwinkel moet er voor zorgen dat het bij de besteller wordt afgeleverd, vervoerder die het bij de buren afgeeft is fout maar in haar verplichting naar de webwinkel. Koper heeft geen contract met de vervoerder, maar met de webwinkel.
Je kan de klant moeilijk verwijten dat je pakketdienst het pakje bij de buren of achter de groene container heeft afgeleverd.
Ivo1985vrijdag 25 januari 2019 @ 17:56
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 15:19 schreef ludovico het volgende:

[..]

Er is gewoon bij de buren geleverd dat laten de systemen van de vervoerder ook zien.
TS is niet zijn eigen buurman en/of het afhaalpunt wat gevestigd is nabij de woning van TS.
#ANONIEMvrijdag 25 januari 2019 @ 18:00
quote:
1s.gif Op donderdag 24 januari 2019 22:22 schreef _--_ het volgende:

[..]
Je hebt zelfs zoiets als afterpay.
Wat heeft dat er nou mee te maken :?
r_onevrijdag 25 januari 2019 @ 20:26
quote:
99s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 16:57 schreef Nizno het volgende:

[..]

particulieren hebben steeds vaker de dienst van ophaalpunt. Was laatst ook op het nieuws. Inderdaad had het beter alsnog genoemd kunnen worden als ophaalpunt ipv buren.
Zo'n op-/afhaalpunt bedoel ik idd. Leuk dat het je buren zijn maar dat is in dit verband niet relevant. Je buurman zit dan met de pet van Postnl op en niet "namens jou".
Niznovrijdag 25 januari 2019 @ 20:56
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 20:26 schreef r_one het volgende:

[..]

Zo'n op-/afhaalpunt bedoel ik idd. Leuk dat het je buren zijn maar dat is in dit verband niet relevant. Je buurman zit dan met de pet van Postnl op en niet "namens jou".
dat klopt, het is dus (zoals vroeger) in feite bij het postkantoor achter gelaten wegens niet thuis en terug gezonden wegens niet opgehaald.
mir1986zaterdag 26 januari 2019 @ 02:39
Dank allemaal voor de reacties..
Ik had een drukke dag vandaag, daarom pas nu een reactie.

PosNL heeft inderdaad nu afhaalpunten bij particulieren.. Deze meneer kreeg echter zoveel pakketjes dat hij er weer mee gestopt is.

Maak ik kans bij de rechter om deze zaak te winnen? Heb ik dan een advocaat nodig?
Heb helaas geen rechtbijstandsverzekering.
Pajanuszaterdag 26 januari 2019 @ 10:21
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 januari 2019 10:54 schreef r_one het volgende:

[..]

Hoezo is dat kut?
als je pakket kwijt is, wordt je doorgestuurd naar de afzender.
r_onezaterdag 26 januari 2019 @ 17:40
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 10:21 schreef Pajanus het volgende:

[..]

als je pakket kwijt is, wordt je doorgestuurd naar de afzender.
Ja en? Wat is daar kut aan?
SOGzaterdag 26 januari 2019 @ 18:48
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 02:39 schreef mir1986 het volgende:
Dank allemaal voor de reacties..
Ik had een drukke dag vandaag, daarom pas nu een reactie.

PosNL heeft inderdaad nu afhaalpunten bij particulieren.. Deze meneer kreeg echter zoveel pakketjes dat hij er weer mee gestopt is.

Maak ik kans bij de rechter om deze zaak te winnen? Heb ik dan een advocaat nodig?
Heb helaas geen rechtbijstandsverzekering.
Wat heb je nu precies gedaan? Email gestuurd dat je niks ontvangen hebt? Wat heb je daarop ontvangen?
SOGzaterdag 26 januari 2019 @ 18:49
Met de info die we nu hebben hoeft ts niet te betalen uiteraard. Hij is wel een ovk aangegaan maar er is niks geleverd.

[ Bericht 76% gewijzigd door Nizno op 27-01-2019 14:06:58 ]
r_onezaterdag 26 januari 2019 @ 19:02
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 18:48 schreef SOG het volgende:

[..]

Wat heb je nu precies gedaan? Email gestuurd dat je niks ontvangen hebt? Wat heb je daarop ontvangen?
Uit de OP:
quote:
0s.gif Op donderdag 24 januari 2019 22:03 schreef mir1986 het volgende:
k heb hier nooit een verzendbevestiging van gekregen of een gemist briefje van de pakketbezorger. Heb toen meteen gereageerd dat ik geen idee had dat er iets verstuurd zou zijn. Ik kreeg toen melding dat het bij de buren bezorgd zou zijn. Heb meteen aangegeven dat ik hier geen interesse in had. Een maand later heb ik opnieuw een aanmaning gekregen, heb direct aangekaart dat ik het pakket niet ontvangen heb en geen handtekening gezet heb. Kreeg een reactie dat ik bij de buren langs moest gaan, hierop heb ik aangegeven dat ik het pakket nogmaals niet wilde en er niet om gevraagd had.
Maar het is dus niet bij de buren bezorgd maar op een afhaalpunt in de buurt; da's juridisch wat anders.

[ Bericht 3% gewijzigd door r_one op 26-01-2019 20:15:42 ]
Charlie_Brownzaterdag 26 januari 2019 @ 20:30
Hebben je “buren” een bewijs van retourzending? Volgens mij moeten zij h weer inscannen laten door de pakketdient voor retourzending. Dan kun je die gebruiken om aan te geven dat je het pakket nooit hebt ontvangen. Dan ligt het probleem bij de pakketdienst en de webshop, een van hen is het pakket verloren, jij hebt ook pas bericht gehad na de retourzending!
r_onezaterdag 26 januari 2019 @ 20:32
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 20:30 schreef Charlie_Brown het volgende:
Hebben je “buren” een bewijs van retourzending? Volgens mij moeten zij h weer inscannen laten door de pakketdient voor retourzending. Dan kun je die gebruiken om aan te geven dat je het pakket nooit hebt ontvangen. Dan ligt het probleem bij de pakketdienst en de webshop, een van hen is het pakket verloren, jij hebt ook pas bericht gehad na de retourzending!
TS hoeft helemaal niks aan te tonen. TS hoeft ook helemaal niks bij "de buren" te regelen of te doen. Het IS al het probleem van de pakketdienst/webshop.
Pietverdrietzaterdag 26 januari 2019 @ 20:58
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 januari 2019 20:32 schreef r_one het volgende:

[..]

TS hoeft helemaal niks aan te tonen. TS hoeft ook helemaal niks bij "de buren" te regelen of te doen. Het IS al het probleem van de pakketdienst/webshop.
QFT