Dat neemt niet weg dat ik voor zover ik weet niet verplicht ben een reden op te geven. Ik wil iets retourneren (dat doe ik al niet vaak) maar net iets wat niet in m'n expertisegebied ligt en ik wil het gewoon terugsturen.quote:Op donderdag 24 januari 2019 17:29 schreef goed_volk het volgende:
Ik neem aan dat ze willen weten of het product defect is of niet, of dat het niet past, of niet goed aangesloten kan worden, of wat dan ook. Leren ze ook weer wat van.
Als ze het niet goedkeuren, meteen de wettekst naar ze mailen.quote:Op donderdag 24 januari 2019 17:31 schreef Gunner het volgende:
[..]
Dat neemt niet weg dat ik voor zover ik weet niet verplicht ben een reden op te geven. Ik wil iets retourneren (dat doe ik al niet vaak) maar net iets wat niet in m'n expertisegebied ligt en ik wil het gewoon terugsturen.
Heb een keer meegemaakt dat een winkel juist moeilijk deed en mijn retour bewust moeilijker maakten (ineens geen mogelijkheid tot gratis retour) toen ik, dom als ik was, de reden van retour eerlijk opgaf.
Sterker nog; ik moet nu wachten op 'goedkeuring van m'n retour'
Alsof ze het willen weigeren.
Ik denk niet dat het zo'n vaart zal lopen, maar het maakt me wat wantrouwig. Nu geef ik op dat m'n product niet naar verwachting was (en technisch gezien is dat ook zo), maar het geeft me een raar gevoel.quote:Op donderdag 24 januari 2019 17:34 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Als ze het niet goedkeuren, meteen de wettekst naar ze mailen.
quote:Je hoeft hier verder geen reden voor op te geven.
dan lig je direct onderaan de stapel, goede zet welquote:Op donderdag 24 januari 2019 17:34 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Als ze het niet goedkeuren, meteen de wettekst naar ze mailen.
Bij sommige winkels moet je een digitaal retourformulier invullen, als ware het een aanvraag is. Die 'aanvraag' zou dan eerst goedgekeurd moeten worden voordat het product geretourneerd mag worden. Dat heeft niets met controle van het product te maken, maar met een proces dat niet deugt. Daar lijkt hier ook sprake van, want uit niets haal ik dat het product al geretourneerd is.quote:Op donderdag 24 januari 2019 22:52 schreef Jaarsma93 het volgende:
Bij cb controleren ze de staat van het product. Dus als het duidelijk gebruikt is oid. In afwachting daarvan zal de retour nog niet verwerkt zijn gok ik.
Dat is niet idioot, dat zorgt ervoor dat er geen drempel is. Winkeliers mogen het nog steeds vragen, zodat ze hun productinformatie bijvoorbeeld kunnen verbeteren, maat mogen het niet verplichten.quote:Op donderdag 24 januari 2019 23:43 schreef mschol het volgende:
[..]
dan lig je direct onderaan de stapel, goede zet wel
overigens is het imho idioot dat je geen reden op hoeft te geven: je hebt namelijk ALTIJD een reden om een product te retouneren, anders zou je hem niet retouneren...
daarnaast wordt de consument veel te veel aan het handje gehouden
Ik weet niet of je op mijn situatie doelt, maar ik heb het gister ontvangen en direct besloten het te retourneren. Ik wacht nog steeds op 'goedkeuring' van mijn aanvraag.quote:Op donderdag 24 januari 2019 22:52 schreef Jaarsma93 het volgende:
Bij cb controleren ze de staat van het product. Dus als het duidelijk gebruikt is oid. In afwachting daarvan zal de retour nog niet verwerkt zijn gok ik.
Dat is toch m'n punt niet?quote:Op donderdag 24 januari 2019 18:41 schreef Postbus100 het volgende:
Dan klik je toch gewoon willekeurig iets aan
men klikt een van de meerkeuze optie aan, (bv "ik wil het toch niet hebben"),quote:Op vrijdag 25 januari 2019 07:40 schreef baskick het volgende:
[..]
Bij sommige winkels moet je een digitaal retourformulier invullen, als ware het een aanvraag is. Die 'aanvraag' zou dan eerst goedgekeurd moeten worden voordat het product geretourneerd mag worden. Dat heeft niets met controle van het product te maken, maar met een proces dat niet deugt. Daar lijkt hier ook sprake van, want uit niets haal ik dat het product al geretourneerd is.
[..]
Dat is niet idioot, dat zorgt ervoor dat er geen drempel is. Winkeliers mogen het nog steeds vragen, zodat ze hun productinformatie bijvoorbeeld kunnen verbeteren, maat mogen het niet verplichten.
Dus als een webshop de volgende keuzes geeft:quote:Op vrijdag 25 januari 2019 08:21 schreef mschol het volgende:
men klikt een van de meerkeuze optie aan, (bv "ik wil het toch niet hebben"),
dat is geen drempel,dus het is idioot dat de wet een geen reden retour optie heeft.
Dit. Hoewel retourneren wettelijk mag, kost het enorm veel geld voor een bedrijf als Coolbue en zullen ze het zo laag mogelijk willen houden. Als er redenen zijn die vanuit Coolblue opgelost kunnen worden, bijvoorbeeld omdat producten niet aan de verwachtingen voldoen, kan dit aangepast worden.quote:Op donderdag 24 januari 2019 17:29 schreef goed_volk het volgende:
Ik neem aan dat ze willen weten of het product defect is of niet, of dat het niet past, of niet goed aangesloten kan worden, of wat dan ook. Leren ze ook weer wat van.
Dat is natuurlijk een stukje ondernemersrisico. Als je dat niet wilt nemen moet je geen onderneming starten die online zaken doet. Dan moet je gewoon een Brick & Mortar winkel openen waar ruilen en retourneren geen recht is maar een gunst.quote:Op vrijdag 25 januari 2019 09:36 schreef Lafoy het volgende:
[..]
Dit. Hoewel retourneren wettelijk mag, kost het enorm veel geld voor een bedrijf als Coolbue en zullen ze het zo laag mogelijk willen houden. Als er redenen zijn die vanuit Coolblue opgelost kunnen worden, bijvoorbeeld omdat producten niet aan de verwachtingen voldoen, kan dit aangepast worden.
Gedeeltelijk me eens, maar alleen dat laatste. Ze moeten gewoon in principe elk retour direct goedkeuren, dat is een wettelijk recht bij online aankopen. Zonder opgave van redenen.quote:Daarnaast zullen ze elke retouraanmelding niet zomaar accepteren, maar moeten ze ook nog daadwerkelijk het product ontvangen. De staat van retour (als het bv duidelijk gebruikt is) zal hier ook in meespelen.
Ik bedoel meer dat je het moet zien als een soort vrijwillige enquete waarmee Coolblue haar service en verdienmodel kan verbeteren. Met het risico dat jij zomaar wat invult overigens.quote:Op vrijdag 25 januari 2019 09:39 schreef Gunner het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk een stukje ondernemersrisico. Als je dat niet wilt nemen moet je geen onderneming starten die online zaken doet. Dan moet je gewoon een Brick & Mortar winkel openen waar ruilen en retourneren geen recht is maar een gunst.
Prima, maar vroeger gaven ze nog de mogelijkheid om 'daarom' als reden te geven. Dat is voor mij gelijk als geen reden. Dat doen ze nu niet meer.quote:Op vrijdag 25 januari 2019 09:44 schreef Lafoy het volgende:
[..]
Ik bedoel meer dat je het moet zien als een soort vrijwillige enquete waarmee Coolblue haar service en verdienmodel kan verbeteren.
zolang er ook normale retourredenen bij staan: prima, op basis van alleen de reden mogen ze hem immers niet weigeren, daarvoor moet het product geïnspecteerd worden.quote:Op vrijdag 25 januari 2019 08:51 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Dus als een webshop de volgende keuzes geeft:
Ik wil retourneren, omdat
- ik een aso ben
- ik een cheapskate ben
- ikke nie kan lese!
- oeleboele
waarvan je dus 1 verplicht moet kiezen, dan vind jij dat prima?
Maar als dat veld verplicht is dan is het toch geen vrijwillige enquete meer?quote:Op vrijdag 25 januari 2019 09:44 schreef Lafoy het volgende:
[..]
Ik bedoel meer dat je het moet zien als een soort vrijwillige enquete waarmee Coolblue haar service en verdienmodel kan verbeteren. Met het risico dat jij zomaar wat invult overigens.
Dat klopt maar het retourrecht geeft de verkoper niet het recht om te eisen dat deze reden kenbaar wordt gemaakt.quote:Op vrijdag 25 januari 2019 09:46 schreef mschol het volgende:
ik blijf er wel bij: geen reden kán niet, anders zou je het niet terug sturen.
en dus durf ik persoonlijk te stellen dat de wet hier fout zit, die zit wat betreft cconsumentenrechten op wel meer punten fout doordat er veel te veel mag en consumenten veel te veel voor hun eigen domheid beschermd wordenquote:Op vrijdag 25 januari 2019 10:35 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Maar als dat veld verplicht is dan is het toch geen vrijwillige enquete meer?
[..]
Dat klopt maar het retourrecht geeft de verkoper niet het recht om te eisen dat deze reden kenbaar wordt gemaakt.
(BW6 art 230o)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |