abonnement Unibet Coolblue
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 21 mei 2019 @ 11:55:39 #101
78918 SeLang
Black swans matter
pi_187001070
Verslag van mijn 543 km wandeltocht van Glasgow naar Cape Wrath!

TRV / [Reisverslag] Schotland: West Highland Way + Cape Wrath Trail
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 19 juni 2019 @ 14:31:40 #102
78918 SeLang
Black swans matter
pi_187502353
quote:
Ultimate limit of human endurance found

The ultimate limit of human endurance has been worked out by scientists analysing a 3,000 mile run, the Tour de France and other elite events.

They showed the cap was 2.5 times the body's resting metabolic rate, or 4,000 calories a day for an average person.

Anything higher than that was not sustainable in the long term.

https://www.bbc.co.uk/news/health-48527798
Dit is wel interessant, want dit onderzoek suggereert dat het weinig zin heeft om tijdens langdurige hikes meer dan 4000 kcal per dag te eten omdat je dat toch niet kunt verteren.

Nu is mijn eigen ervaring dat ik op de PCT in 5 maanden ongeveer 8kg ben afgevallen terwijl ik op het eind 7000 kcal per dag at. Ik startte met ongeveer 4500 kcal per dag maar na zo'n 1.5 maanden ben ik dat gaan verhogen omdat ik mij zwak en mager begon te voelen. Meer eten (wel hetzelfde soort spul) heeft de verzwakking gestopt en op den duur had ik zelfs het gevoel weer iets aan te komen.

Evengoed is het best mogelijk dat het eten niet geheel werd verteerd en ik dus niet alle calorieën benutte. Wellicht dat de samenstelling (koolhydraten/ proteïne/ vetten) ook verschil maakt hoe efficient je je eten kunt verteren. Wel iets om nog eens naar te kijken, want het scheelt een hoop gewicht of je 4000 kcal of 7000 kcal per dag meesjouwt.

Btw: voor kortere hikes is dit allemaal niet zo'n issue. Op mijn laatste hike (3 weken, zie post hierboven) at ik maar 3200 kcal per dag en viel ongeveer 1 kg af. Was ook wel kortere dagen kopen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_187502670
@SeLang: in de sportschool kan ik lopen met een prachtig filmpje erbij: Virtual Active.
Vaak kies ik voor de Pacific Crest Trail, boven LA.
Voor mij maar een stukje van 10 min om “warm” te lopen. B-)
En denk aan jouw beschrijvingen en ervaring! w/

Was je al in Argentinië geweest?
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 19 juni 2019 @ 14:57:59 #104
78918 SeLang
Black swans matter
pi_187502802
quote:
1s.gif Op woensdag 19 juni 2019 14:49 schreef AnneX het volgende:
@:Selang: in de sportschool kan ik lopen met een prachtig filmpje erbij: Virtual Active.
Vaak kies ik voor de Pacific Crest Trail, boven LA.
Voor mij maar een stukje van 10 min om “warm” te lopen. B-)
En denk aan jouw beschrijvingen en ervaring! w/
Boven LA, Angeles Forest O+
De PCT heeft dit jaar enorm veel sneeuw en water. Veel mensen hebben al opgegeven. 2018 was achteraf een perfect jaar.

quote:
Was je al in Argentinië geweest?
:Y
TRV / [Reisverslag] Patagonië (zuid Argentinië / Chili)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 20 juli 2019 @ 20:21:44 #105
78918 SeLang
Black swans matter
pi_188028766
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2019 14:31 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dit is wel interessant, want dit onderzoek suggereert dat het weinig zin heeft om tijdens langdurige hikes meer dan 4000 kcal per dag te eten omdat je dat toch niet kunt verteren.

Nu is mijn eigen ervaring dat ik op de PCT in 5 maanden ongeveer 8kg ben afgevallen terwijl ik op het eind 7000 kcal per dag at. Ik startte met ongeveer 4500 kcal per dag maar na zo'n 1.5 maanden ben ik dat gaan verhogen omdat ik mij zwak en mager begon te voelen. Meer eten (wel hetzelfde soort spul) heeft de verzwakking gestopt en op den duur had ik zelfs het gevoel weer iets aan te komen.

Evengoed is het best mogelijk dat het eten niet geheel werd verteerd en ik dus niet alle calorieën benutte. Wellicht dat de samenstelling (koolhydraten/ proteïne/ vetten) ook verschil maakt hoe efficient je je eten kunt verteren. Wel iets om nog eens naar te kijken, want het scheelt een hoop gewicht of je 4000 kcal of 7000 kcal per dag meesjouwt.

Btw: voor kortere hikes is dit allemaal niet zo'n issue. Op mijn laatste hike (3 weken, zie post hierboven) at ik maar 3200 kcal per dag en viel ongeveer 1 kg af. Was ook wel kortere dagen kopen.
Update. Dit verhaal bleef mij bezighouden dus ik ben opnieuw in dat voedingsverhaal gedoken, met name die 7000 kcal op de PCT (als ik al mijn eten optelde). Ik kwam tot de conclusie dat dit gewoon niet mogelijk was, ook kijkend naar de ingrediënten en wat ik zou verwachten als energie inhoud. Mailtje gestuurd naar de fabrikant dat ik vermoedde dat de etiketten van de producten niet klopten. Mail terug gekregen met antwoord: ze hebben inderdaad een fout gemaakt! Die 7000 kcal per dag was achteraf "maar" 4500 kcal per dag! Geen wonder dat ik afviel. Tevens zit dit op de grens van wat volgens het eerdere artikel je lichaam nog net kan verteren, dus meer meedragen heeft weinig zin. Goed om te weten voor het volgende avontuur.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_188029118
quote:
2s.gif Op zaterdag 20 juli 2019 20:21 schreef SeLang het volgende:

[..]

Update. Dit verhaal bleef mij bezighouden dus ik ben opnieuw in dat voedingsverhaal gedoken, met name die 7000 kcal op de PCT (als ik al mijn eten optelde). Ik kwam tot de conclusie dat dit gewoon niet mogelijk was, ook kijkend naar de ingrediënten en wat ik zou verwachten als energie inhoud. Mailtje gestuurd naar de fabrikant dat ik vermoedde dat de etiketten van de producten niet klopten. Mail terug gekregen met antwoord: ze hebben inderdaad een fout gemaakt! Die 7000 kcal per dag was achteraf "maar" 4500 kcal per dag! Geen wonder dat ik afviel. Tevens zit dit op de grens van wat volgens het eerdere artikel je lichaam nog net kan verteren, dus meer meedragen heeft weinig zin. Goed om te weten voor het volgende avontuur.
Wow! :o :D

En wat een faal zeg, van zo'n fabrikant :')
Somebody that I used to know
pi_188029767
Dat is zeker een verschil selang!

Wij zitten op dit moment in de Alpen en wandelen. Geen enorme wandelingen, want twee kinderen van 12 en 16 kilo op de rug. Eergisteren, op 500 meter afstand van het einddoel ging in 1x de rubberen zool van m'n wandelschoen los. Op een steil pad, bergop, met 12 kilo kind op de rug. Uiteindelijk zool helemaal losgetrokken en omgedraaid, omdat we niet precies wisten wat nog ging komen. In plaats van een makkelijk rondje van 5.5 km en 500 hoogtemeters omhoog nu 10 km, bijna 1000 hoogtemeters omhoog en ook nog heel wat naar beneden. En nieuwe wandelschoenen...
pi_188030239
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2019 21:15 schreef Jagärtrut het volgende:
Dat is zeker een verschil selang!

Wij zitten op dit moment in de Alpen en wandelen. Geen enorme wandelingen, want twee kinderen van 12 en 16 kilo op de rug. Eergisteren, op 500 meter afstand van het einddoel ging in 1x de rubberen zool van m'n wandelschoen los. Op een steil pad, bergop, met 12 kilo kind op de rug. Uiteindelijk zool helemaal losgetrokken en omgedraaid, omdat we niet precies wisten wat nog ging komen. In plaats van een makkelijk rondje van 5.5 km en 500 hoogtemeters omhoog nu 10 km, bijna 1000 hoogtemeters omhoog en ook nog heel wat naar beneden. En nieuwe wandelschoenen...
Oh O+ waar zitten jullie? Alpen O+
Ja doei.
pi_188030367
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 juli 2019 21:42 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Oh O+ waar zitten jullie? Alpen O+
Ik geniet er zo van... We zaten eerst toen dagen in Zwitserland, rond Laax. Nu in Oostenrijk, in de Silvretta Montafon Regio.... Ookal wandelten er nu maar een paar uurtjes per dag, ik vond het zo ontspannen om in de bergen te zijn...
pi_188037287
Ik ben van plan om mijn eerste Lowa's te gaan kopen. Ik heb voetmaat 44.5, klopt het dat ik dan maat 46 moet kopen? :x

Lowa geeft in een referentietabel aan dat je +15mm moet optellen.
BlaBlaBla
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 21 juli 2019 @ 12:49:17 #111
78918 SeLang
Black swans matter
pi_188037564
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2019 21:15 schreef Jagärtrut het volgende:
Eergisteren, op 500 meter afstand van het einddoel ging in 1x de rubberen zool van m'n wandelschoen los. Op een steil pad, bergop, met 12 kilo kind op de rug. Uiteindelijk zool helemaal losgetrokken en omgedraaid, omdat we niet precies wisten wat nog ging komen.
Zo dat is riskant! Zou je maar gebeuren als je in the middle of nowhere zit.

quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 12:26 schreef Soldier2000 het volgende:
Ik ben van plan om mijn eerste Lowa's te gaan kopen. Ik heb voetmaat 44.5, klopt het dat ik dan maat 46 moet kopen? :x

Lowa geeft in een referentietabel aan dat je +15mm moet optellen.
Nee, je moet ze passen en die kiezen die goed zitten. Je kunt niet afgaan op maten en regeltjes. Het kan ook nog zijn dat de vorm gewoon niet goed past bij je voet, los van de maat (te smal, te breed, etc). Je moet dus echt gewoon uitproberen.

Schoenen blijft een moeilijke zaak omdat sommige problemen pas boven water komen als je al een paar honderd km erop hebt gelopen. Maar als het in de winkel al niet perfect voelt dan is het echt niet goed.

Voorbeeldje: ik ben zelf een keer geswitcht van Meindl Burma/Bhutan naar Meindl Borneo. Bijna dezelfde schoen. Zelfde merk, zelfde maat! In de winkel voelde ik weinig verschil. Ook ~100km thuis op gelopen als test. Toen merkte ik het verschil, maar geen grote problemen. Maar na ~300km op de Arizona Trail begonnen de problemen (zere poten) en op het laatst vervloekte ik die schoenen. Wel de trail hierop uitgelopen maar na afloop heb ik ze meteen weggeflikkerd en ben teruggegaan naar de vertrouwde Bhutans. Daarmee liep ik een jaar later zonder grote problemen de PCT (4200km). Zo nauw luistert het dus.

[ Bericht 14% gewijzigd door SeLang op 21-07-2019 13:31:31 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_188160724
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2019 12:49 schreef SeLang het volgende:

[..]

Zo dat is riskant! Zou je maar gebeuren als je in the middle of nowhere zit.
[..]

Nee, je moet ze passen en die kiezen die goed zitten. Je kunt niet afgaan op maten en regeltjes. Het kan ook nog zijn dat de vorm gewoon niet goed past bij je voet, los van de maat (te smal, te breed, etc). Je moet dus echt gewoon uitproberen.

Schoenen blijft een moeilijke zaak omdat sommige problemen pas boven water komen als je al een paar honderd km erop hebt gelopen. Maar als het in de winkel al niet perfect voelt dan is het echt niet goed.

Voorbeeldje: ik ben zelf een keer geswitcht van Meindl Burma/Bhutan naar Meindl Borneo. Bijna dezelfde schoen. Zelfde merk, zelfde maat! In de winkel voelde ik weinig verschil. Ook ~100km thuis op gelopen als test. Toen merkte ik het verschil, maar geen grote problemen. Maar na ~300km op de Arizona Trail begonnen de problemen (zere poten) en op het laatst vervloekte ik die schoenen. Wel de trail hierop uitgelopen maar na afloop heb ik ze meteen weggeflikkerd en ben teruggegaan naar de vertrouwde Bhutans. Daarmee liep ik een jaar later zonder grote problemen de PCT (4200km). Zo nauw luistert het dus.
Dus als je het idee hebt dat ze voor iets te smal zijn. Ik voel mijn kleine teen namelijk zitten :X, ondanks dat de maat groot genoeg is. Dan kun je beter verder kijken. Of kan dat nog met het inlopen goed komen.

Ik loop normaal op trail running schoenen, maar voor mijn trip naar Ijsland is een waterdichte schoen wellicht toch wel handig.
BlaBlaBla
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 27 juli 2019 @ 20:53:20 #113
78918 SeLang
Black swans matter
pi_188161184
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juli 2019 20:26 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Dus als je het idee hebt dat ze voor iets te smal zijn. Ik voel mijn kleine teen namelijk zitten :X, ondanks dat de maat groot genoeg is. Dan kun je beter verder kijken. Of kan dat nog met het inlopen goed komen.

Ik loop normaal op trail running schoenen, maar voor mijn trip naar Ijsland is een waterdichte schoen wellicht toch wel handig.
Goede wandelschoenen lopen niet veel uit, dus als ze nu al te krap aanvoelen dan gaat het niet goed komen. Bovendien zetten je voeten uit tijdens het lopen en als je gewicht gaat dragen dan wordt het allemaal nog kritischer.

Zelf kan ik niet goed lopen op trailrunners (zeker niet met gewicht op mijn rug), maar als jij daar goede ervaringen mee hebt dan zou ik eerder kiezen voor die schoenen die zich al bewezen hebben dan het risico lopen met onbewezen schoenen die nu al niet lekker zitten.

Schoenkeuze blijft altijd moeilijk en kut :P. Om ze echt te testen zul je een flink stuk moeten gaan lopen in de situatie waarin je ze gebruikt, maar daarna kun je ze meestal niet meer ruilen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 zondag 11 augustus 2019 @ 19:32:10 #114
78918 SeLang
Black swans matter
pi_188395270
Ik kreeg per DM een vraag van iemand over het behandelen van onbetrouwbaar water. Omdat er hier wellicht ook mensen zijn die dat interesseert post ik het maar even hier.

Zelf gebruik ik 3 methodes, maar één methode is natuurlijk genoeg:

Sawyer Squeeze filter



Dit is mijn geprefereerde methode op lange treks. Het is betrouwbaar, zo'n filter is relatief robuust, water is direct te drinken en het voegt geen smaak toe. Vaak verbetert het zelfs de smaak omdat het dingen als algen eruit filtert. Een enkele keer blijft er een raar smaakje achter maar meestal smaakt het verrassend goed. Levensduur is vrijwel onbeperkt (fabrikant claimt 100.000 gallons :') )

Er zijn helaas ook nadelen:

- Het is even wat werk want je moet water door het filter persen. De door Sawyer bijgeleverde pouch is waardeloos hiervoor. De meeste mensen op bijvoorbeeld de PCT (grammentellers) schroeven het filter op een Smartwater PET-fles en squeezen dan die fles. Maar ik ben lui dus ik schroef hem op een Evernew waterbladder met het vieze water die ik ophang aan een boom, rots oid en dan via een slang gaat het gefilterde water naar een lege bladder. Met water in de slang creëert het hoogteverschil druk zodat de zwaartekracht het werk voor mij doet :z Paar minuutjes relaxen en dan heb ik heerlijk water.

- Filter mag niet bevriezen want daarna is hij onbetrouwbaar geworden en dat kun je niet aan de buitenkant zien. Dus goed opbergen tegen nachtvorst en s'winters evt meedragen onder je kleding

- Het filter heeft porien van 0,1 micron. Dat is genoeg om bacteriën, cysts etc uit te filteren maar virussen kunnen daar nog steeds doorheen. Is een laag risico (iig in de USA backcountry) maar niet nul

- Je moet het filter af en toe backflushen als de flow vermindert. Na verloop van tijd wordt het filter trager dan een gloednieuw filter. Dit is vooral een issue met het Sawyer Mini filter. De grotere Sawyer Squeeze heeft daar veel minder last van, daarom zou ik altijd aanraden om die te kopen en niet de Mini. Zelfs de hard-core grammentellers dumpen hun Mini om die reden uiteindelijk in een hikerbox en kopen een Squeeze. Mijn Squeeze werkt na 5 maanden dagelijks liters water filteren op de PCT nog steeds prima en hij gaat volgende week mee naar Australië. Btw: nooit ziek geweest.

Steripen



Dit is een apparaatje dat op batterijen werkt en dat met UV-C straling je water steriliseert. Het werkt snel, gemakkelijk en effectief. Een liter water is drinkbaar na 1,5 minuten bestralen. In tegenstelling tot het Sawyer filter doodt het ook virussen.

De Steripen is mijn eerste keuze als ik niet in backcountry ben maar voornamelijk in hotels/ hostels waar ik het kraanwater niet vertrouw, want dit werkt het makkelijkst van alle methoden. En ja, zelfs in landen als Ethiopië drink ik uit de kraan! Ik koop nooit plastic flesjes met water. Ik heb letterlijk honderden plastic flesjes bespaard die niet het milieu in gingen.

Er zijn wel een aantal nadelen:

- Je moet relatief schoon water hebben anders wordt de UV-straling teveel geblokkeerd. En met name in woestijnen lijken je waterbronnen soms meer op erwtensoep dan op water

- Het verandert de smaak van het water niet en dat kan een voordeel of een nadeel zijn. Goor water blijft goor (maar nu steriel) water

- Accu's / baterijen zijn altijd een extra zorg

- Electrisch en imo wat minder robuust dan een filter

Chlorine tabletten



Dit heb ik meestal bij me als backup naast één van de andere methodes. Het is de meest robuuste oplossing (er kan niets aan stuk) en het is weinig bulk en gewicht om mee te nemen. Het gebruiksgemak is ook een voordeel, als je het water niet meteen hoeft te kunnen drinken.

Heel soms gebruik ik het als extra behandeling na filteren als het water echt heel slecht is (bijvoorbeeld als er poep of een dood beest in het water ligt en ik heb echt geen andere optie dan die waterbron).

Ik gebruik het ook wel eens als ik lui ben. Als ik een dry camp heb en ik haal water om mee te dragen naar mijn beoogde kampeerplek dan gooi ik er zo'n tabletje bij zodat het drinkbaar is tegen de tijd dat bij mijn beoogde campspot ben. Als je moe bent dan is het lekker als je niet weer water moet gaan filteren e.d.

Nadelen:

- Je kunt het water niet meteen drinken. Minimaal 30 minuten wachten en om effectief te zijn tegen cysts nog langer

- Minder effectief bij heel goor water en het verbetert ook de goorheid van het water niet.

- Chloor nasmaakje.

Water koken
Dit is effectief maar kost veel brandstof. En het duurt lang voor het water is afgekoeld. Ik gebruik dit nooit om drinkwater te maken, maar ik gebruik deze methode impliciet wel omdat ik water dat ik gebruik om pasta te koken niet soms steriliseer als het redelijk schoon is, aangezien het dus toch gekookt wordt. Echter, meestal steriliseer ik gewoon al mijn water zodat er nooit verwarring is of water steriel is of niet. Je bent tenslotte moe aan het eind van de dag ;)

Hopelijk hebben jullie hier ook iets aan :)


Ja, dit water heb ik gedronken
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_188399863
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2019 20:53 schreef SeLang het volgende:

[..]

Goede wandelschoenen lopen niet veel uit, dus als ze nu al te krap aanvoelen dan gaat het niet goed komen. Bovendien zetten je voeten uit tijdens het lopen en als je gewicht gaat dragen dan wordt het allemaal nog kritischer.

Zelf kan ik niet goed lopen op trailrunners (zeker niet met gewicht op mijn rug), maar als jij daar goede ervaringen mee hebt dan zou ik eerder kiezen voor die schoenen die zich al bewezen hebben dan het risico lopen met onbewezen schoenen die nu al niet lekker zitten.

Schoenkeuze blijft altijd moeilijk en kut :P. Om ze echt te testen zul je een flink stuk moeten gaan lopen in de situatie waarin je ze gebruikt, maar daarna kun je ze meestal niet meer ruilen.
Ja, heb ik dus. Al jaren ging het goed. Maar nu dus nieuwe b/c no dig. Meindl, heb ik een aantal keer gehad; altijd prima qua leest. Honderden kilometers op afgelegd. Sneeuw, ijs, rots, moeras, zand... en nu dus nieuwe. Passen prima, in de winkel, thuis. En op kortere wandelingen geen probleem. Zitten zelfs best lekker.

Maar als ik meer dan tien kilometer loop, met name met flink stijgen en dalen, lijkt het wel of mijn voorvoeten in de fik staan. Al 4 soorten zooltjes getest, maar werkt amper. Nee, ook een paar weken wennen met wat hetsteltijd helpt niet.

Inlopen helpt niet. En ze voelen elke keer heerlijk aan die eerste 5 km. Na tien doet het pijn en vijftien, nouja het is echt de pijn verbijten.
Whatever...
  User die je het meest gemist hebt 2022 maandag 19 augustus 2019 @ 11:07:22 #116
78918 SeLang
Black swans matter
pi_188517810
quote:
0s.gif Op zondag 11 augustus 2019 23:36 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Ja, heb ik dus. Al jaren ging het goed. Maar nu dus nieuwe b/c no dig. Meindl, heb ik een aantal keer gehad; altijd prima qua leest. Honderden kilometers op afgelegd. Sneeuw, ijs, rots, moeras, zand... en nu dus nieuwe. Passen prima, in de winkel, thuis. En op kortere wandelingen geen probleem. Zitten zelfs best lekker.

Maar als ik meer dan tien kilometer loop, met name met flink stijgen en dalen, lijkt het wel of mijn voorvoeten in de fik staan. Al 4 soorten zooltjes getest, maar werkt amper. Nee, ook een paar weken wennen met wat hetsteltijd helpt niet.

Inlopen helpt niet. En ze voelen elke keer heerlijk aan die eerste 5 km. Na tien doet het pijn en vijftien, nouja het is echt de pijn verbijten.
Zoiets had ik dus met de Meindl Borneo. Brandend gevoel binnen in de voorvoet (geen blaren). Op één of andere manier krachten op de verkeerde plekken. De bijna identieke Meindl Bhutan heeft dat niet maar die ontlast die plekken juist. Het enige verschil is de middenzool.

Vreemd genoeg voelt mijn nieuwste paar Bhutan van voren een fractie breder dan de vorige (wat ik op zichzelf prima vind, voor mij is dat zelfs beter). Ik heb Meindl daarover een mail gestuurd met productienummers erin maar ze zeggen dat er niets aan de leest is veranderd. Het is zorgwekkend dat je dit soort variatie hebt zonder dat de fabrikant weet waar het door komt.

Wat betreft inlegzooltjes. Dit is altijd een hot topic onder hikers. Eigenlijk heb ik niet vaak gehoord dat een slecht passende schoen beter wordt met een speciaal corrigerend zooltje. De ervaringen van mensen waar ik mee heb gesproken zijn meestal negatief. Een slecht passende schoen blijft een slecht passende schoen. Die zooltjes nemen vaak ook extra ruimte in waardoor je je tenen minder kunt bewegen en dat kan tot blessures leiden. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die er baat bij hebben maar ik heb irl meer mensen gesproken met negatieve dan met positieve ervarringen.

Overigens zitten mijn Bhutans zo lekker dat ik er thuis ook op loop. Als schoenen niet meer geschikt zijn voor treks (afgesleten zool, lek, etc) dan worden ze gedegradeerd tot stadsschoenen of voor makkelijke dagtochten zonder zware rugzak. Ik heb één paar dat nu 3500-4000km heeft gedaan en ik loop daar nog steeds op door de stad. Het moet dan wel droog zijn want ze zijn nu zo lek als een vergiet.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_188558617
quote:
2s.gif Op zondag 11 augustus 2019 19:32 schreef SeLang het volgende:
-knip, verhaal over waterfilters-
Ik heb vandaag voor het eerst mijn waterfilter getest, ook een Sawyer Mini. Klopt het dat als ik water filter het wel nog steeds vies smaakt? Ik heb namelijk vandaag water gefilterd van een waterpomp waarbij stond dat het geen drinkwater was en het proefde nog behoorlijk vies :P. Kan ik er wel vanuit gaan dat het na het filteren gewoon goed is?
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 19 november 2019 @ 15:47:26 #118
78918 SeLang
Black swans matter
pi_190022184
Ik kom nu net thuis van 3 maanden Australië wat vooral hiken was. Bij elkaar zo'n 1300 km, verdeeld over 3 bekende trails: De Larapinta Track in het rode hart (~230km), de Bibbulmun Track in zuidwest Australie (~1000 km) en de Tasmania Overland Track (~82 km). Daarnaast wat daytrips en vogeltjes zoeken.

Het waren drie heel verschillende hikes. De eerste is echt een droog heet woestijnlandschap. Dit was een relatief pittige trail (soms erg ruig, maar ook makkelijke stukken). De tweede was relaxed door eucalyptusbossen, duinen en strand. Stukken door de duinen waren af en toe wel even zwaar door mul zand en stukjes van de trail lagen onder water (knie-diep). Maar al met al relaxed. De laatste trail is ook relaxed als je normaal weer hebt maar ik heb het grootste deel van de trail door sneeuw en harde wind gelopen. Af en toe driftsnow tot je middel, heel ongebruikelijk voor de tijd van het jaar. Maar de afstanden zijn kort en daar heb ik voor de verandering eens in hutten geslapen.

Alle drie de hikes (en de dagtochten) heb ik veel plezier aan beleefd. Ook veel wildlife en vogeltjes gezien en vooral op de Bibbulmun ook prachtige flora. Uiteraard zien jullie over een week of 4 wel weer een uitgebreid verslag verschijnen in TRV :)
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 dinsdag 19 november 2019 @ 15:55:36 #119
78918 SeLang
Black swans matter
pi_190022301
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2019 17:12 schreef KolonelBroodje het volgende:

[..]

Ik heb vandaag voor het eerst mijn waterfilter getest, ook een Sawyer Mini. Klopt het dat als ik water filter het wel nog steeds vies smaakt? Ik heb namelijk vandaag water gefilterd van een waterpomp waarbij stond dat het geen drinkwater was en het proefde nog behoorlijk vies :P. Kan ik er wel vanuit gaan dat het na het filteren gewoon goed is?
Die filters filteren alleen de biologische vervuiling eruit (bacteriën, cysts etc) maar doen niets tegen chemische vervuiling. Daar moet je dus wel op letten bij selectie van waterbronnen. In de buurt van mijnen bijvoorbeeld kan er cyanide in het water zitten. En zout water doe je helaas ook niets aan.

Zelf heb ik bijna nooit meegemaakt dat het water na filteren nog echt vies smaakt en vaak is het zelfs verrassend lekker water. Maar let dus wel op je bron.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  dinsdag 19 november 2019 @ 20:42:46 #120
411456 Halveprijs
Twee keer de helft
pi_190026440
quote:
2s.gif Op zondag 11 augustus 2019 19:32 schreef SeLang het volgende:
- Accu's / batterijen zijn altijd een extra zorg
Hoeveel liter wat kon je steriliseren alvorens de accu de geest gaf? En welke energiebron gebruik je? Batterij?

Met de car-plus waterfilter heb ik trouwens niet de ervaring dat water er doorheen loopt wanneer ik een volle fles aan een boom hang om te filteren. daar moet net wat meer druk op staan.
pi_190032950
Welkom terug SeLang :) ben benieuwd naar je verslag :)

quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2019 20:42 schreef Halveprijs het volgende:

[..]

Hoeveel liter wat kon je steriliseren alvorens de accu de geest gaf? En welke energiebron gebruik je? Batterij?

Met de car-plus waterfilter heb ik trouwens niet de ervaring dat water er doorheen loopt wanneer ik een volle fles aan een boom hang om te filteren. daar moet net wat meer druk op staan.
Die ervaring heb ik ook met careplus-filter, je moet altijd drukken. WErkt verder wel prima geloof ik :)

Volgens mij is careplus trouwens hetzelfde als sawyer filter?

Ik ben trouwens een winterhike aan het plannen op de hoge venen in belgie, global tussen eupen en monschau. Weet iemand welke kaarten ik hier het beste voor kan gebruiken? ZIjn er uberhaupt kaarten beschikbaar van de regio die zowel belgie als duitsland bestrijken?
Voor wat foto's, kijk hier
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 20 november 2019 @ 10:44:19 #122
78918 SeLang
Black swans matter
pi_190034731
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 november 2019 20:42 schreef Halveprijs het volgende:

[..]

Hoeveel liter wat kon je steriliseren alvorens de accu de geest gaf? En welke energiebron gebruik je? Batterij?
Theoretisch (berekening) zou mijn Steripen Classic met 4 Eneloop AA NiMH batterijen 75 liter moeten kunnen halen onder ideale omstandigheden. Ik heb dit echter nooit getest. In de praktijk vervang ik de batterijen altijd wanneer de low battery indicator aangaat (= veel eerder). Dit hangt natuurlijk sterk af van omstandigheden (hoe oud zijn de batterijen, omgevingstemperatuur, etc). Als ik de Steripen gebruik heb ik altijd minimaal één set opgeladen reserve batterijen bij me.

quote:
Met de car-plus waterfilter heb ik trouwens niet de ervaring dat water er doorheen loopt wanneer ik een volle fles aan een boom hang om te filteren. daar moet net wat meer druk op staan.
Je schrijft niets over de lengte van de slang die je gebruikt dus ik neem aan dat je alleen je fles ophangt? Dat werkt natuurlijk niet. De druk creëer je dmv de waterkolom in de slang tussen je "dirty bladder" en "clean bladder". Ik gebruik de drinkslang van zo'n Platypus drink systeem en die is 1 meter lang. Met de "clean bladder" op de grond probeer ik de "dirty bladder" altijd zo op te hangen dat ik die volle meter benut als hoogteverschil, wat dan dus ongeveer 0,1 atmosfeer druk levert. Als mijn filter schoon is dan loopt het water er dan vlot doorheen.

Hetzelfde Sawyer Squeeze filter dat ik op de PCT 5 maanden lang dagelijks gebruikte heb ik nu in Australië ook weer gebruikt en hij loopt nog steeds als een tiet :P
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 20 november 2019 @ 18:12:52 #123
78918 SeLang
Black swans matter
pi_190040758
quote:
14s.gif Op maandag 4 maart 2019 13:07 schreef xpompompomx het volgende:
Komende zomer ga ik in mn eentje(Spannond!) een rondje door Sarek in Zweden lopen, dit wordt de route: [ afbeelding ]

Het plan is om er 11/12 dagen over te doen. Mocht het nou onverhoopt allemaal minder voorspoedig gaan, dan snijden we een stuk van de route af en nemen we de dikke rode lijn in het midden van de foto.
Hoe is dit eigenlijk gegaan? Lijkt mij namelijk een schitterende tocht.
En hoe bevielen je nieuwe rugzak en tentje?
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_190041221
Wat leuk dat er een topicreeks is over wandelen :D

Zelf (redelijk) fanatiek wandelaar.

Twee keer Nijmegen gedaan en tot nu toe 4 Kennedymarsen. Doel voor komend jaar is 3 Kennedymarsen lopen :7
Brutal. Fucking. Metal.
pi_190041651
quote:
7s.gif Op woensdag 20 november 2019 18:12 schreef SeLang het volgende:

[..]

Hoe is dit eigenlijk gegaan? Lijkt mij namelijk een schitterende tocht.
En hoe bevielen je nieuwe rugzak en tentje?
In het kort, want mobiel in de trein: het was natuurlijk wel een lekker pittige tocht, maar dat was ook de bedoeling. Totaal 12 dagen gelopen waarvan ik er 9 achter elkaar geen enkel andere mensen heb gezien, maar dat is ook niet zo heel gek want ik was nog vroeg in het seizoen.
Verder vind dat ik mezelf ook wel een schouderklopje mag geven voor uitmuntende planning want ik kwam elke dag bijna exact om kwart voor 5 aan op de plek die ik ongeveer van plan was.

Het weer was erg wisselend, de eerste 2 dagen waren lekker warm en zonnig, daarna werd het, zoals je kan verwachten op die breedtegraad in de bergen in die tijd van het jaar, een allegaartje van zon, (natte)sneeuw, regen, wind en alles wat je nog meer kan bedenken.
Natuurlijk ook veel mooie vogeltjes gezien (inclusief een grote roofvogel waarbij ik kennelijk te dicht in de buurt van zijn/haar nest kwam, die een hele poos allemaal schijnaanvallen op me aan het maken was. En dat was wel even spannend ;) ) Ik ben helaas geen grote vogelaar, dus alle namen kan ik je niet geven ;)
Ik ben echter wel weer aardig in spoorzoeken en wat dat betreft was het een goudmijn, veel sporen van rendieren, elanden, beren(poep) en kleiner wild. Natuurlijk ook veel dieren in het echt gezien, met name elanden en rendieren. Ook twee keer een spannende ontmoeting met een eland; sta je ineens oog in oog met een enorm beest op maar een paar meter afstand >:O . En, zoals gebruikelijk, ben ik weer eens op een plek geweest waren beren zitten zonder er eentje te zien! Wel een keer lag er een verse berendrol op maar een paar meter van tent toen ik 's morgens m'n tentje uitkroop (ik heb overigens ooit hetzelfde in Namibië mee gemaakt maar dan met luipaardsporen :o ).

Vergeet ik nog iets...? Ja, de spannende momenten! Behalve de ontmoetingen met elanden waren er nog een aantal spannende rivierdoorwadingen die net iets te diep waren met een net iets te krachtige stroom. Ook spannend was het oversteken van het Luottolako plateau (op het kaartje direct links onder de dikke rode lijn in het midden) in een white-out in kniediepe sneeuw wel een behoorlijke 'enerverende' ervaring, zeker omdat ik toen ik het plateau afdaalde in een soort cul de sac terecht kwam (3,5m steil omlaag op glibberig spul is niet moeilijk, omhoog wel).

Conclusie:
Wel echt een toffe trip en het is er heul erg mooi en wild en omdat het eigenlijk zo dichtbij en goed te bereizen is ga ik zeker nog een keer die kant uit, al is 12 dagen in je eentje wel vrij lang. Want na een dag of 3 begin je toch tegen elke vogel (en mijn knuffelaap!) te praten die je tegenkomt, en af en toe nog even in een emotionele rollercoaster gezeten.

[ Bericht 0% gewijzigd door xpompompomx op 20-11-2019 19:41:42 ]
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_190043802
jeetje, als ik dit zo lees allemaal, dan heb ik nog veel te winnen.

een paar weken geleden ben ik met mijn pa begonnen met wandelen vanwege mijn gewicht, ik moet helaas afvallen. maar ook vanwege de ontspanning omdat ik wat moeite heb met genoeg rust vinden voor mezelf.

zoals ik al zeg, een paar weken geleden begonnen met wandelen, 3 keer per week. omdat ik helemaal van voren ben begonnen zijn wij begonnen met ongeveer 1.5km per keer. op dit moment doen we een dikke 6km per tocht en we willen gaan opbouwen tot ongeveer 3 keer per week 10 km met daarbij met regelmaat een keer een dagtochtje van een grotere afstand.

verder zijn we op het 'geniale' idee gekomen om in 2020 een keer een wandelvakantie van een dag of 3 te houden met in totaal een kleine 70km verdeeld over meerdere dagen dus.

ik sport zelf ook nog 2 keer in de week onder begeleiding van een fysiotherapeut en een sportinstructeur in de sportschool en daar hebben we het natuurlijk ook regelmatig over het wandelen, dus we modderen zelf gelukkig niet maar een beetje aan.

maarja vergeleken met de duizenden km's hier in het topic is het echt helemaal niets haha, maar ik doe mijn best als ik eerlijk ben, ben ik toch al wel een beetje trots op wat ik tot nu toe bereikt heb.
pi_190044097
Volgend jaar ben ik van plan om een deel van South West Coast Path te gaan lopen. Twijfel nog of ik met tent ga; dan moet ik eigenlijk ook een nieuwe rugzak aanschaffen.
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 21 november 2019 @ 11:10:57 #128
78918 SeLang
Black swans matter
pi_190049778
quote:
2s.gif Op woensdag 20 november 2019 19:20 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

In het kort, want mobiel in de trein: het was natuurlijk wel een lekker pittige tocht, maar dat was ook de bedoeling. Totaal 12 dagen gelopen waarvan ik er 9 achter elkaar geen enkel andere mensen heb gezien, maar dat is ook niet zo heel gek want ik was nog vroeg in het seizoen.
Verder vind dat ik mezelf ook wel een schouderklopje mag geven voor uitmuntende planning want ik kwam elke dag bijna exact om kwart voor 5 aan op de plek die ik ongeveer van plan was.

Het weer was erg wisselend, de eerste 2 dagen waren lekker warm en zonnig, daarna werd het, zoals je kan verwachten op die breedtegraad in de bergen in die tijd van het jaar, een allegaartje van zon, (natte)sneeuw, regen, wind en alles wat je nog meer kan bedenken.
Natuurlijk ook veel mooie vogeltjes gezien (inclusief een grote roofvogel waarbij ik kennelijk te dicht in de buurt van zijn/haar nest kwam, die een hele poos allemaal schijnaanvallen op me aan het maken was. En dat was wel even spannend ;) ) Ik ben helaas geen grote vogelaar, dus alle namen kan ik je niet geven ;)
Ik ben echter wel weer aardig in spoorzoeken en wat dat betreft was het een goudmijn, veel sporen van rendieren, elanden, beren(poep) en kleiner wild. Natuurlijk ook veel dieren in het echt gezien, met name elanden en rendieren. Ook twee keer een spannende ontmoeting met een eland; sta je ineens oog in oog met een enorm beest op maar een paar meter afstand >:O . En, zoals gebruikelijk, ben ik weer eens op een plek geweest waren beren zitten zonder er eentje te zien! Wel een keer lag er een verse berendrol op maar een paar meter van tent toen ik 's morgens m'n tentje uitkroop (ik heb overigens ooit hetzelfde in Namibië mee gemaakt maar dan met luipaardsporen :o ).

Vergeet ik nog iets...? Ja, de spannende momenten! Behalve de ontmoetingen met elanden waren er nog een aantal spannende rivierdoorwadingen die net iets te diep waren met een net iets te krachtige stroom. Ook spannend was het oversteken van het Luottolako plateau (op het kaartje direct links onder de dikke rode lijn in het midden) in een white-out in kniediepe sneeuw wel een behoorlijke 'enerverende' ervaring, zeker omdat ik toen ik het plateau afdaalde in een soort cul de sac terecht kwam (3,5m steil omlaag op glibberig spul is niet moeilijk, omhoog wel).

Conclusie:
Wel echt een toffe trip en het is er heul erg mooi en wild en omdat het eigenlijk zo dichtbij en goed te bereizen is ga ik zeker nog een keer die kant uit, al is 12 dagen in je eentje wel vrij lang. Want na een dag of 3 begin je toch tegen elke vogel (en mijn knuffelaap!) te praten die je tegenkomt, en af en toe nog even in een emotionele rollercoaster gezeten.
Klinkt als een schitterend avontuur! ^O^. Rond welke datum was je daar? Die roofvogel met schijnaanvallen zou een velduil kunnen zijn. Die heb je daar veel en ze nesten op de grond en zijn ook overdag actief. Ik ben zelf ook door zo'n velduil belaagd daar in die omgeving toen ik kennelijk te dicht bij een nestsite kwam.

Hoe beviel je Osprey AG?
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_190050034
Wat een toffe verhalen hebben jullie.
Even terugkomend op het schoenen gedoe.

Ik heb zelf Lowa's en toen die versleten waren heb ik dezelfde die ik had weer besteld.. En toch zitten deze minder goed. Na lange hikes heb ik daarna standaard een week of twee geen gevoel in de zijkant van mijn grote tenen.

Als deze versleten zijn ga ik denk ik wel voor een zwaardere klasse. Want waar mijn man met zijn schoenen gewoon door kan lopen met zijn schoenen schuif ik weg over de rotsen.. Niet heel relaxed :') kijken hoe ze zich van de zomer in IJsland gaan houden.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_190051858
quote:
0s.gif Op donderdag 21 november 2019 11:10 schreef SeLang het volgende:

[..]

Klinkt als een schitterend avontuur! ^O^. Rond welke datum was je daar? Die roofvogel met schijnaanvallen zou een velduil kunnen zijn. Die heb je daar veel en ze nesten op de grond en zijn ook overdag actief. Ik ben zelf ook door zo'n velduil belaagd daar in die omgeving toen ik kennelijk te dicht bij een nestsite kwam.

Hoe beviel je Osprey AG?
Ee uil was het in ieder geval niet, want het was een echte roofvogel en nog een grote ook ;) . Ik gok op een arend of buizerdachtig beest.

M'n rugzak deed gewoon wat 'ie moest doen, en lekker comfortabel ook nog eens. :)

Ik was er trouwens de 1e 2 weken van juli.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_190198603
Hoe trainen jullie eigenlijk voor die echt lange tochten. Want het lijkt me wel niets waar je voor moet trainen, maar met een fulltime baan kun je natuurlijk niet 5dagen in de week 25km lopen lijkt me.
  zaterdag 30 november 2019 @ 13:14:34 #132
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_190198710
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2019 13:06 schreef tetsuo-shima het volgende:
Hoe trainen jullie eigenlijk voor die echt lange tochten. Want het lijkt me wel niets waar je voor moet trainen, maar met een fulltime baan kun je natuurlijk niet 5dagen in de week 25km lopen lijkt me.
Waarom zou je 5 dagen in de week 25 km willen lopen?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_190199012
Nou ja als je zon lange tocht doet die hier vaker langskomen in het topic dan loop je daar toch ook elke dag de nodige km?. Die 25 was maar een voorbeeld
pi_190199107
Gewoon zorgen dat je fit bent, niet te dik en regelmatig stukken wandelen. Als je niet te hard van stapel gaat dan groei je er ook we een beetje in.
Whatever...
pi_190199149
Hehe ja dat is dus een beetje de vraag, hoe zorgen jullie ervoor dat je fit bent.


Ik ben zelf helaas wel te dik, maar ik loop nu 3x per week en ben het aan het opbouwen naar 3x per week 10km. Dat is voor mij nu een mooi doel. Maar ik weet dus niet of dat dat de juiste manier is om het aan te pakken
pi_190199252
Minder eten dan je verbrandt en voldoende eiwit en veZels. En elke dag minstens een uur bewegen (wandelen, fietsen).

Daarnaast wat krachttraining en conditietraining (fietsen, cardio, wandelen) 2x per week minimaal. Is extra. Zeker als
Je met rugzak loopt is wat krachttraining wel fijn. Met name voor rug en benen.

Intervaltraining zorgt dat je vo2max hoog is en dat helpt je op hoogte. Te dik zijn is een enorm nader in de bergen, elke kilo sleep je mee omhoog en slopen je knieën op de weg naar beneden. Daarmee kun je je fitheid ‘afmaken’.

Maar het begint bij minder kilo’s meeslepen en afvallen is vooral een zaak van minder eten.

Iedereen kan wandelen en je wordt ook tijdens het lopen fitter. Als de basis goed is, geen probleem.
Whatever...
pi_190199367
Ah dank je wel, ja afvallen ben ik al mee bezig onder begeleiding 2x per week sporten in de sportschool met daarbij ook begeleiding wat betreft eten enzo. Het gaat langzaam maar zeker de goede kant op gelukkig.
Ik weet niet wat vo2max is helaas dus daar kan ik niets over zeggen.

Over de kilo's meeslepen omhoog kan ik je alleen maar gelijk geven haha ik had laatst een wandeling van 9km. Met erg veel hoogteverschillen en ik moet zeggen dat dat toch behoorlijk pittig was. Is wel extra motivatie om idd nog beter mijn best te doen met afvallen.
pi_190199403
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2019 14:17 schreef tetsuo-shima het volgende:
Ah dank je wel, ja afvallen ben ik al mee bezig onder begeleiding 2x per week sporten in de sportschool met daarbij ook begeleiding wat betreft eten enzo. Het gaat langzaam maar zeker de goede kant op gelukkig.
Ik weet niet wat vo2max is helaas dus daar kan ik niets over zeggen.

Over de kilo's meeslepen omhoog kan ik je alleen maar gelijk geven haha ik had laatst een wandeling van 9km. Met erg veel hoogteverschillen en ik moet zeggen dat dat toch behoorlijk pittig was. Is wel extra motivatie om idd nog beter mijn best te doen met afvallen.
Afvallen is hee eenvoudig maar toch niet makkelijk.

Dus volhouden. Blijven sporten maar vooral weinig lekkere dingen eten. Geen tussendoortjes en alcohol.

Mik op 0,5-1,0 kilo per week. Dat gaat je het meest helpen bij een langere trektocht.

Vo2max is een maat voor conditie.
Whatever...
pi_190199637
Hehe ja dat is zo waar, afvallen is zo gemakkelijk maar oh zo moeilijk.
Het vervelende is dat ik opzich niet zo heel verkeerd eet normaal, maar dat ik last heb van eetbuistoornis, dus kort gezegd ik eet gewoon wat ik moet eten en daarbovenop heb ik ongecontroleerde eetbuien. Daar heb ik gelukkig hulp voor om dat te verbeteren maar dat vergt tijd. Maargoed zoals ik al zei het gaat de goede kant op dus ik heb er vertrouwen in. Mijn conditie word ook elke 12 weken gemeten en daar is ook een stijgende lijn te vinden gelukkig.

Ik ben nu zo'n 3 maanden aan het lopen, meestal 3x per week, ben van 0 begonnen dus echt lange trektochten zit er nog niet in.


Maar eigenlijk wilde ik het topic niet kapen met mijn afval perikelen. Ik was gewoon benieuwd hoe anderen zich voorbereidden voor een lange trektocht haha.
Maar toch bedankt voor de tips!
pi_190199999
Wat voor soort tocht wil je lopen en in welk gebied? Er zijn ook wat specifieke dingen waar je voor kunt trainen.

Afgelopen zomer ging ik vrijwel ongetraind lopen en na een aantal dagen begon ik toch wel last te krijgen van overbelasting. Zeker bergachtig gebied hakt er dan extra in
pi_190200198
Oh ik wil zelf niet echt een speciale tocht lopen, ik ben wel van plan om in de zomer een keer een 3 daagse tocht te maken (2 overnachtingen) van een kleine 70 km in noord oost brabant. Dat is dus niet zo heel spannend.
pi_190200257
Ik ga volgende week naar Noord-Noorwegen en wil daar ook gaan lopen, maar ik twijfel tussen wel of geen stokken, meningen?
Stokken zouden wel in koffer moeten passen en van die vouwbare zijn wel érg prijzig.
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 30 november 2019 @ 16:00:46 #143
78918 SeLang
Black swans matter
pi_190200528
Of ik train voor een wandeling hangt af van hoe zwaar die is. Het doel van de training is dan het voorkomen van blessures door het versterken van spieren en ligamenten zodat ik geen schok krijg als ik opeens een lange afstand over ruig terrein ga lopen met een zware rugzak.

De manier waarop ik dan train is: ik vul mijn rugzak met het maximale gewicht dat ik af en toe op de trek verwacht te moeten dragen (meestal ~25kg met volle herbevoorrading en water) en met die rugzak (gevuld met pakken rijst oid als ballast) wandel ik dan eerst in het park (10-15km) en aansluitend ga ik trappen lopen (van ~40 verdiepingen opbouwend naar 100 verdiepingen omhoog en omlaag) met die rugzak op mijn rug. Dit doe ik ~3x per week in de maand voorafgaand aan de hike.

Die training is zeer effectief gebleken want ik heb nooit blessures gehad aan het begin van een wandeling. Als ik blessures heb zijn die altijd te wijten aan ongelukjes of door langdurige belasting (vanaf zeg ~1000km).

Wat betreft gewicht: ik eet de periode voor een trek meestal wat extra zodat ik ~2kg boven mijn normale/ gewenste gewicht zit want dan heb ik wat meer reserves voordat de bekende "hiker hunger" inzet (meestal na een week of 3).

Ik train niet voor conditie want mijn basisconditie is okee. Ik doe niet aan sport maar lopend boodschappen doen e.d. geeft mij genoeg beweging om dat op een acceptabel peil te houden.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 30 november 2019 @ 16:05:44 #144
78918 SeLang
Black swans matter
pi_190200582
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2019 15:37 schreef dedodo het volgende:
Ik ga volgende week naar Noord-Noorwegen en wil daar ook gaan lopen, maar ik twijfel tussen wel of geen stokken, meningen?
Stokken zouden wel in koffer moeten passen en van die vouwbare zijn wel érg prijzig.
Sowieso stokken mee. De lijst met voordelen is bijna te lang om op te noemen.

De mijne demonteer ik altijd. Elke stok bestaat uit 3 delen waarvan het langste stuk dan 53cm is. Het past dan gewoon in mijn rugzak dus in jouw koffer zal het ook wel passen, desnoods diagonaal.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 30 november 2019 @ 16:11:55 #145
78918 SeLang
Black swans matter
pi_190200665
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2019 14:47 schreef tetsuo-shima het volgende:

Ik ben nu zo'n 3 maanden aan het lopen, meestal 3x per week, ben van 0 begonnen dus echt lange trektochten zit er nog niet in.

Goed bezig! Als je dit blijft doen komt het allemaal goed. Mensen overschatten vaak wat ze op korte termijn kunnen bereiken maar onderschatten wat je op lange termijn kunt bereiken. Er zit bij jou een stijgende lijn in dus gewoon dit blijven vasthouden en het komt goed.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_190200724
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2019 16:05 schreef SeLang het volgende:

[..]

Sowieso stokken mee. De lijst met voordelen is bijna te lang om op te noemen.

De mijne demonteer ik altijd. Elke stok bestaat uit 3 delen waarvan het langste stuk dan 53cm is. Het past dan gewoon in mijn rugzak dus in jouw koffer zal het ook wel passen, desnoods diagonaal.
En wat voor stokken zou ik dan moeten nemen, die wat betaalbaar zijn? En hiking of nordic walking of maakt dat niet uit? Hiking lijkt me nuttiger met de meer puntige punten.
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 30 november 2019 @ 16:24:51 #147
78918 SeLang
Black swans matter
pi_190200829
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2019 16:15 schreef dedodo het volgende:

[..]

En wat voor stokken zou ik dan moeten nemen, die wat betaalbaar zijn? En hiking of nordic walking of maakt dat niet uit? Hiking lijkt me nuttiger met de meer puntige punten.
Hiking poles. De duurdere poles zijn vooral lichter en met duurdere handgreep (nauwelijks belangrijk want je steunt op je straps). Als je niet teveel wilt uitgeven kun je bijvoorbeeld de goedkoopste Leki's nemen (ca ¤50). Je knieën zullen je dankbaar zijn.

Deze bijvoorbeeld: https://www.bever.nl/p/le(...)003.html?colour=1473

Zelf zou ik echter wat meer uitgeven en voor poles met speedlock gaan ipv draaien, want makkelijker te verstellen zoals deze:

https://www.bever.nl/p/le(...)015.html?colour=4220

Edit: ook even checken of de kortste lengte in je koffer past.

[ Bericht 8% gewijzigd door SeLang op 30-11-2019 16:37:03 ]
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 zaterdag 30 november 2019 @ 16:57:19 #148
78918 SeLang
Black swans matter
pi_190201198
Black Friday: nu net 2 paar Meindl Bhutan besteld ^O^
Mijn vorige paar is een half jaar oud en versleten (na 2000km+) :D
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_190201869
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 november 2019 16:24 schreef SeLang het volgende:

[..]

Hiking poles. De duurdere poles zijn vooral lichter en met duurdere handgreep (nauwelijks belangrijk want je steunt op je straps). Als je niet teveel wilt uitgeven kun je bijvoorbeeld de goedkoopste Leki's nemen (ca ¤50). Je knieën zullen je dankbaar zijn.

Deze bijvoorbeeld: https://www.bever.nl/p/le(...)003.html?colour=1473

Zelf zou ik echter wat meer uitgeven en voor poles met speedlock gaan ipv draaien, want makkelijker te verstellen zoals deze:

https://www.bever.nl/p/le(...)015.html?colour=4220

Edit: ook even checken of de kortste lengte in je koffer past.
Volgens deze (https://www.caminocomfort(...)tokken/leki-journey/) link is de kortste lengte 70 cm, dat past helaas niet in m'n koffer, ook niet diagonaal.
Sing me to sleep
And then leave me alone
Don't try to wake me in the morning
'Cause I will be gone
pi_190201920
Afgelopen zomer heb ik niet zoveel in de bergen gelopen, het jaar ervoor wel wat tochtjes. De manier waarop ik toen speciaal voor hoogtemeters met bepakking heb geoefend, is door een stapel tegels neer te leggen en dan met hiketas-op-gewicht erop/eraf te stappen :P
Was de eenvoudigste manier die ik kon bedenken om het thuis te doen. Paar keer per week een half uurtje of zo. Werkte voor mijn gevoel wel redelijk, al krijg je pas echt weer je bergbenen door gewoon de tochten te lopen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')