abonnement Unibet Coolblue
pi_184387260
Welkom in het topic over de AIVD kerstpuzzel, dé puzzel voor iedereen die op zoek is naar een kerstpuzzel die net ietsje anders is dan de gangbare kruiswoordraadsels. Zowel ervaren puzzelaars als beginnelingen zijn in dit topic welkom om mee te praten over het puzzel-hoogtepunt van dit jaar ^O^

Over de kerstpuzzel
De kerstpuzzel bestaat uit een aantal cryptografische opgaves, die onafhankelijk van elkaar op te lossen zijn. De puzzels vereisen redenerend vermogen, google skills en een flinke portie doorzettingsvermogen. Een basiskennis van de cryptografie is een voordeel bij het oplossen van de puzzel :s)

Voor de winnaar ligt er eeuwige roem én de felbegeerde beker in het verschiet.

Teaseropdrachten
Dit jaar kan er een ‘tijdige’ voorsprong worden verdiend door twee teaseropdrachten op te lossen. De opdrachten worden eind november en begin december geplaatst op instagram en twitter.

Belangrijke data
- 15 januari 2019: uiterste inzenddatum van het antwoordformulier
- februari 2019?: de winnaar wordt bekend gemaakt

Errata
Soms sluipen er wat schoonheidsfoutjes in bij het maken van de kerstpuzzel. De errata worden gepubliceerd op de website van de AIVD, dus houd deze zeker in de gaten tijdens het puzzelen.
Zo zijn er al errata voor 9, 10 en 25.

Nuttige websites
- De spelregels van de AIVD kerstpuzzel
- Vaak terugkerende versleutelingstechnieken
- De Top2000
- Alles over Jan Smit
- De opgaves (en antwoorden!) van de voorgaande edities

Huisregels in dit topic
- Plaats nooit (gedeeltelijke) antwoorden op de puzzels, zelfs niet na de uiterste inleverdatum
- Hints plaatsen mag, maar met mate en in spoilertags. Hints mogen niet direct tot de oplossing leiden: er moet altijd nog wat te puzzelen blijven
- Bij twijfel, of als je denkt dat een hint te ver gaat: stuur een DM naar Reya

Veel succes en vooral veel puzzelplezier allemaal!
pi_184387298
Thabit, je zegt dat er meer dan genoeg hints zijn voor 15. Mss moet ik dan nog teruglezen of bedoel je de Carlo hints? Want Carlo hints zijn een puzzel op zich, voor als je na het oplossen nog een tijdsbesteding nodig hebt.
pi_184387332
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 21:56 schreef QIXL het volgende:
Thabit, je zegt dat er meer dan genoeg hints zijn voor 15. Mss moet ik dan nog teruglezen of bedoel je de Carlo hints? Want Carlo hints zijn een puzzel op zich, voor als je na het oplossen nog een tijdsbesteding nodig hebt.
SPOILER: 15
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_184387347
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 21:56 schreef QIXL het volgende:
Thabit, je zegt dat er meer dan genoeg hints zijn voor 15. Mss moet ik dan nog teruglezen of bedoel je de Carlo hints? Want Carlo hints zijn een puzzel op zich, voor als je na het oplossen nog een tijdsbesteding nodig hebt.
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 21:57 schreef Jurian95 het volgende:

[..]

SPOILER: 15
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik vond een aantal van mijn hints best wel verhullend eigenlijk...
pi_184387364
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 21:58 schreef CarloV het volgende:

[..]

[..]

Ik vond een aantal van mijn hints best wel verhullend eigenlijk...
11a zeker
pi_184387375
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 21:59 schreef Jurian95 het volgende:

[..]

11a zeker
Nou die ook, maar voor 15 heb ik er voor mijn maatstaven best wel verhullende gegeven.
pi_184387380
Zo, ik heb hem opgestuurd. De hele dag nog zitten speuren naar aanwijzingen voor het thema, maar dat levert niets meer op. Komende week geen tijd meer, dus na enige aarzeling toch maar op "Send" gedrukt...

Alea iacta est!
pi_184387388
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 21:58 schreef CarloV het volgende:

[..]

[..]

Ik vond een aantal van mijn hints best wel verhullend eigenlijk...
Dat zijn nagenoeg al jouw hints.
pi_184387398
quote:
16s.gif Op zondag 13 januari 2019 22:00 schreef thabit het volgende:

[..]

Dat zijn nagenoeg al jouw hints.
Vooral mijn hints voor 6 ben ik erg trots op :)
pi_184387523
Zo...eindelijk een mooi verhaal voor opgave 16 gekregen. Ben er best trots op :)
Denk dat het hier nu maar bij blijft
pi_184387676
Ik schrok al van die 26 uur, had ik bijna voor niks alles afgezegd dinsdag...
pi_184387764
@Saaie_Kaas,21 velletjes vol met proberen en bezig met 22.
pi_184388340
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 21:52 schreef CarloV het volgende:

[..]

Ik mag hopen een uurtje of 50... ;)
damn, heb echt in mijn hoofd dat de deadline morgenavond is, maar ik heb dus een dag extra! 24 uur langer tegen muren aan lopen! |:( |:( |:(
pi_184388843
Hoeveel denkstappen moet je extra zetten voor de klokjes als teaser 2 wel gelukt is? Of ben ik gewoon scheef? |:(
  zondag 13 januari 2019 @ 23:25:53 #15
474652 llamalama
Hier voor spoilers
pi_184389170
Zit nu al erg lang op 24, ben al een eind met 2 opties voor J over. Nu kan ik m bruteforcen of mn vriend lief aankijken of hij een scriptje kan maken, maar ik zou m liever verder afredeneren. Iemand zin om me een zetje te geven?
AIVD-puzzel: al: 6, 11, 13a, 26ab, helemaal 27
pi_184389413
quote:
1s.gif Op zondag 13 januari 2019 23:07 schreef elkebdk het volgende:
Hoeveel denkstappen moet je extra zetten voor de klokjes als teaser 2 wel gelukt is? Of ben ik gewoon scheef? |:(
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_184389551
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 23:25 schreef llamalama het volgende:
Zit nu al erg lang op 24, ben al een eind met 2 opties voor J over. Nu kan ik m bruteforcen of mn vriend lief aankijken of hij een scriptje kan maken, maar ik zou m liever verder afredeneren. Iemand zin om me een zetje te geven?
Ik denk dat je 22 bedoelt? Mijn leeservaringen op Fok! zeggen me dat bruteforcen net iets makkelijker is, zeker als je maar twee opties hebt.
Begin met degene met de minste variatie en werk jezelf naar het antwoord toe. Werkte voor mij.
pi_184391804
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 23:25 schreef llamalama het volgende:
Zit nu al erg lang op 24, ben al een eind met 2 opties voor J over. Nu kan ik m bruteforcen of mn vriend lief aankijken of hij een scriptje kan maken, maar ik zou m liever verder afredeneren. Iemand zin om me een zetje te geven?
Als je nog 2 opties over hebt voor J kun je deze twee opties toch gewoon met de hand verder uitwerken? Dan komt er 1 wel uit en 1 niet. Dat heb je in een half uurtje (of minder) wel opgelost!
  maandag 14 januari 2019 @ 07:41:18 #19
474652 llamalama
Hier voor spoilers
pi_184391957
Nee, want ik heb nog wel 10 opties voor E en die tijd heb ik niet meer. Bovendien is bruteforcen niet leuk, zeker als het ook anders kan.
AIVD-puzzel: al: 6, 11, 13a, 26ab, helemaal 27
pi_184392567
Klokjes opgelost, ik maakte het mezelf veel te moeilijk.
Inmiddels ook bij 11c weer wat opgeschoten, daar hoef ik alleen de binnenste ring nog.

Hopelijk wordt het nog een mooi eindsprintje.
  maandag 14 januari 2019 @ 09:42:55 #21
439702 freddifish69
--==<< @ >>==--
pi_184393021
in het weekend nog 4 en 22 (eindelijk) gevonden :) en zojuist een kloppende (qua telling) flauwekul zin voor 16 gemaakt. al met al een stuk of 9 vragen opgelost. Misschien toch nog verder studeren op de hashes bij 7b en c op op 1C maar ben al tevreden voor dit jaar zo. alle opgaven waar hier veel over gediscussieerd wordt ben ik niet eens aan begonnen.. geen tijd of geen idee waar te beginnen . 11C had ik nog wel willen snappen, die grafische puzzels trekken me altijd wel
pi_184394142
Met nog minder dan 50 uur te gaan is het de vraag waar ik mijn kleine aantal beschikbare puzzeluren nog aan ga besteden. Ik denk dat ik eerst maar de themaklokjes ga proberen op te lossen. Daarna moet 12 nog lukken, maar ik heb ook het gevoel dat ik 20 wel moet kunnen vinden. Keuzes, keuzes... Gisteravond had ik trouwens de mazzel van mijn leven bij opgave 10. Het eerste spoor dat ik uitkoos om te volgen was direct raak!! *O*
pi_184397553
Voor 1c had ik alle puzzelstukjes in excel gepropt. Wat er gedaan moest worden leek duidelijk en met die methode vond ik ook 1 antwoord (een kleintje). Voor de laatste dacht ik ergens wat te zien maar daar liep ik vast. Ik kom er net achter dat ik 1 stukje helemaal vergeten ben in mn sheet en een 2e stukje net niet helemaal goed had. Nu kon het stuk waar ik mee vast liep ineens wel en langzaam maar zeker kon ik de hele boel optuigen. Waarmee er ineens een heleboel stukjes gebruikt zijn en die laatste 2 toch ook wel moeten gaan lukken.
Blij wel dat ik deze fout 1 dag voor de deadline nog gespot heb ipv net erna :p
pi_184397601
En dat terwijl iedereen zijn kerstboom net weer aan het ontmantelen is :)
pi_184397619
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2019 14:47 schreef pi31415 het volgende:
En dat terwijl iedereen zijn kerstboom net weer aan het ontmantelen is :)
Ik heb die van mij gecremeerd.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')