abonnement Unibet Coolblue
pi_184313650
Een zeldzaam kankermedicijn dat opeens bijna zes keer zo duur is. Het werd ontwikkeld door het Erasmus Medisch Centrum en is nu gekocht door een farmaceut. Waar het ziekenhuis het medicijn zelf maakte voor ongeveer 4000 euro per infuus, vraagt farmaceut Novartis nu zo'n 23.000 euro per infuus.

Ernst Kuipers, bestuursvoorzitter van het Erasmus MC in Rotterdam, maakt zich er zorgen over. "Het is volstrekt onterecht dat deze prijs wordt gevoerd. Wij hebben dit middel lang gemaakt en weten daardoor exact wat de productie- en ontwikkelkosten zijn geweest. Die prijs moet omlaag en kan ook omlaag."

In dit geval gaat het om kankermedicijn lutetium octreotaat, meldt het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde (NTvG). Dat wordt gebruikt voor de behandeling van NET-tumoren. NET staat voor neuro-endocriene tumoren. Dat zijn tumoren in het systeem dat de afgifte regelt van hormonen die bepaalde organen aansturen.

Het middel werd in de jaren 80 en 90 ontwikkeld in het Rotterdamse Erasmus MC onder leiding van emeritus hoogleraar Eric Krenning. Die richtte met onderzoekers van een farmaceutisch bedrijfje en een aantal collega's een eigen bedrijf op. Dat werd in 2011 aan de Franse farmaceut AAA verkocht.

Het medicijn is sinds voorjaar 2018 in bezit van de Zwitserse farmaceut Novartis. Die nam AAA over voor 3,3 miljard euro, kort nadat lutetium octreotaat in de herfst van 2017 de weesgeneesmiddelenstatus had gekregen. Die status geeft tien jaar alleenrecht op verkoop van het middel in de EU en zeven jaar in de VS.
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)trekt-onterecht.html

Hoe bestrijden wij het gezwel Big Farma?
pi_184313670
Je kan niet met en je kan niet zonder ze.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_184313716
Bestrijden doe je dit volgens mij alleen door pharma te collectiveren. Ofwel onderdeel van de staat te maken. Dat willen we niet.
  donderdag 10 januari 2019 @ 07:19:27 #4
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_184313774
Je zult de marktcultus moeten afzweren. Ofwel, de overheid veel macht moeten teruggeven. Regulerende en commercie-inperkende wetgeving. Aangezien we de afgelopen dertig jaar collectief zijn gebrainwashed met de mythe van de heilige markt (vzmh) wordt zoiets nog knap lastig.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  donderdag 10 januari 2019 @ 08:28:34 #5
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_184314287
Laten we voorop stellen dat wat het bedrijf doet, niet direct de schoonheidsprijs verdiend.

Laten we echter ook niet uit het oog verliezen dat ze er niet zomaar mee weg komen. Verontwaardiging, verzekeraars die dreigen niet te betalen, ziekenhuizen die het medicijn zelf gaan maken en aanbieden, een roep om het veranderen van de regels die dit soort dingen (10 jaar lange monoplies bijvoorbeeld) mogelijk maken ...

Laat eerst 'de markt' en 'het speelveld' haar werk eens doen voor we direct roepen dat het allemaal niet lukt. :)
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  Jaap van Dissel-award 2022 donderdag 10 januari 2019 @ 08:29:31 #6
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_184314296
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_184314334
quote:
14s.gif Op donderdag 10 januari 2019 08:28 schreef SicSicSics het volgende:
Laten we voorop stellen dat wat het bedrijf doet, niet direct de schoonheidsprijs verdiend.

Laten we echter ook niet uit het oog verliezen dat ze er niet zomaar mee weg komen. Verontwaardiging, verzekeraars die dreigen niet te betalen, ziekenhuizen die het medicijn zelf gaan maken en aanbieden, een roep om het veranderen van de regels die dit soort dingen (10 jaar lange monoplies bijvoorbeeld) mogelijk maken ...

Laat eerst 'de markt' en 'het speelveld' haar werk eens doen voor we direct roepen dat het allemaal niet lukt. :)
Verzekeraars niet betalen = geen medicijn voor de patient. Fijne situatie.

Zelf maken is verboten.

Roep om regels te veranderen betekent niets anders dan dat de overheid alsnog aan zet is om het op te lossen.
  donderdag 10 januari 2019 @ 08:39:17 #8
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_184314381
quote:
1s.gif Op donderdag 10 januari 2019 08:35 schreef LorneMalvo het volgende:
Verzekeraars niet betalen = geen medicijn voor de patient. Fijne situatie.
Onderhandelen, heet dat.
quote:
Zelf maken is verboten.
De minister zei wat anders. :)
quote:
Roep om regels te veranderen betekent niets anders dan dat de overheid alsnog aan zet is om het op te lossen.
Klopt en misschien heeft Novartis dan een paar maanden 'geluk'. Terwijl het gat in de wetgeving dichtgezet wordt.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_184314390
Aub eerst even kijken of er al een topic over een onderwerp loopt voordat je iets opent. Dank u.

NWS / KWF boos over duurdere kankermedicijn (verzesvoudigd!)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')