abonnement Unibet Coolblue
pi_184290149
Bij ons worden de radiatoren aan de bovenkant warm, maar aan de onderkant blijft het koud/lauw. Hoort dit, is dit normaal?

Het viel mij op omdat 1 van de slaapkamers niet warm wordt (in de overige slaapkamers staan de radiatoren 'uit'), terwijl de woonkamer wel gewoon prettig warm aan voelt.
pi_184290282
Geen lucht in het systeem?

Wat doen de andere radiatoren als je ze open draait?
Als in je spambox gekeken?
pi_184290472
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1619229

Check dit eens. Goede kans dat de boel slecht afgesteld is.
pi_184290811
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 22:48 schreef xaban06 het volgende:
Bij ons worden de radiatoren aan de bovenkant warm, maar aan de onderkant blijft het koud/lauw. Hoort dit, is dit normaal?

Het viel mij op omdat 1 van de slaapkamers niet warm wordt (in de overige slaapkamers staan de radiatoren 'uit'), terwijl de woonkamer wel gewoon prettig warm aan voelt.
hoeveel radiatoren staan er open (en zijn dat grote of kleine radiatoren)
Hoe warm worden de radiatoren in de huiskamer? (hoe lang kan je je hand er op houden tot het pijn gaat doen?)
Op welke stand staat de pomp van je cv ketel?
(grijze knopje rechts boven in)
pi_184292304
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 23:17 schreef Banaanvragen het volgende:

[..]

hoeveel radiatoren staan er open (en zijn dat grote of kleine radiatoren)
Hoe warm worden de radiatoren in de huiskamer? (hoe lang kan je je hand er op houden tot het pijn gaat doen?)
Op welke stand staat de pomp van je cv ketel?
(grijze knopje rechts boven in)
[ afbeelding ]
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 23:17 schreef Banaanvragen het volgende:

[..]

hoeveel radiatoren staan er open (en zijn dat grote of kleine radiatoren)
Hoe warm worden de radiatoren in de huiskamer? (hoe lang kan je je hand er op houden tot het pijn gaat doen?)
Op welke stand staat de pomp van je cv ketel?
(grijze knopje rechts boven in)
[ afbeelding ]
Hoe hoger ingesteld, des te slechter ingeregeld.
pi_184292329
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 22:48 schreef xaban06 het volgende:
Bij ons worden de radiatoren aan de bovenkant warm, maar aan de onderkant blijft het koud/lauw. Hoort dit, is dit normaal?

Het viel mij op omdat 1 van de slaapkamers niet warm wordt (in de overige slaapkamers staan de radiatoren 'uit'), terwijl de woonkamer wel gewoon prettig warm aan voelt.
Zegt vrij weinig.
Is er nog wel warmtevraag van de ruimtethermostaat welke de ketel aan stuurt?
Zijn het open/dicht kranen in de slaapkamer of thermostaatkranen?
Woonkamer wordt warmer uitgelegd dan de slaapkamer tijdens aanleg en inregelen.
pi_184292425
Even een kort offtopic vraagje wat hier wel kan denk ik.

Ik woonde eerst in een appartement en daar werkte de (elektrische) verwarming ronduit ruk. Ik stelde dat ding in op 20 graden en dan stookte ie de kamer 20 graden. En dan stopte het om vervolgens af te koelen toe 19 of 18,5 of iets voor ie weer aan sprong. De enige manier om aan te krijgen was dan dus de thermostaat op 21 zetten.

En dan werd het 21 en liet ie het weer vrolijk af koelen tot 19,5 (en dat voelde dan weer koud) dus dan zette ik dat ding maar weeer op 22 zodat er weer gestookt werd.

Ik dacht altijd dat ligt aan de thermostaat en/of elektrische verwarming, maar nu woon ik sinds een jaartje in een huis en heb een Nest laten installeren en normale verwarming, maar merk ook erg grote temperatuurschommelingen.

Hoezo houdt zo een ding de kamer niet gewoon op 20,5 tot 21,0? Is dat gewoon niet hoe het werkt of wat? Ik ben nu ook telkens weer dat ding warmer aan het zetten zodat hij bijstookt omdat ie het te veel af heeft laten koelen en nadeel is dan dat je onbedoeld het ineens vanzelf tot 23 graden aan het stoken bent.

Excuus voor de offtopic, wil het topic niet kapen, maar wellicht kan iemand hier iets mee? :)
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_184293436
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2019 01:01 schreef klipper het volgende:

[..]

[..]

Hoe hoger ingesteld, des te slechter ingeregeld.
Als TS te veel radiatoren heeft, de ketel staat te koud afgesteld en de pompsnelheid is standje 1 dan krijgt ie het ook niet warm. eerst maar eens de situatie weten, dan kunnen we in oplossingen gaan denken. ;)
pi_184293501
quote:
7s.gif Op woensdag 9 januari 2019 01:19 schreef vosss het volgende:
Even een kort offtopic vraagje wat hier wel kan denk ik.

Ik woonde eerst in een appartement en daar werkte de (elektrische) verwarming ronduit ruk. Ik stelde dat ding in op 20 graden en dan stookte ie de kamer 20 graden. En dan stopte het om vervolgens af te koelen toe 19 of 18,5 of iets voor ie weer aan sprong. De enige manier om aan te krijgen was dan dus de thermostaat op 21 zetten.

En dan werd het 21 en liet ie het weer vrolijk af koelen tot 19,5 (en dat voelde dan weer koud) dus dan zette ik dat ding maar weeer op 22 zodat er weer gestookt werd.

Ik dacht altijd dat ligt aan de thermostaat en/of elektrische verwarming, maar nu woon ik sinds een jaartje in een huis en heb een Nest laten installeren en normale verwarming, maar merk ook erg grote temperatuurschommelingen.

Hoezo houdt zo een ding de kamer niet gewoon op 20,5 tot 21,0? Is dat gewoon niet hoe het werkt of wat? Ik ben nu ook telkens weer dat ding warmer aan het zetten zodat hij bijstookt omdat ie het te veel af heeft laten koelen en nadeel is dan dat je onbedoeld het ineens vanzelf tot 23 graden aan het stoken bent.

Excuus voor de offtopic, wil het topic niet kapen, maar wellicht kan iemand hier iets mee? :)
Dat heeft niet met het merk te maken, maar meer met de manier hoe je met je verwarming praat.

(versimpelde uitleg)
heb je een aan/uit ketel en thermostaat, dan werkt dat inderdaad zoals jij beschrijft. doel is 20. het is 19 graden binnen, verwarming gaat 100% aan. nu gaat de warmte vraag (0%) wel uit bij 20, maar omdat elementen nog warm zijn warmt de kamer nog even door, misschien wel tot 21 graden. daarna staat het systeem uit. komt het onder de 20, laten we zeggen 19,5 dan springt hij weer aan (100%). omdat er wat opwarmtijd in zit wordt het eerst nog even kouder (bv 19 graden) om vervolgens weer te stoppen bij 20 graden, hij verwarmt nog even door omdat de elementen nog warm zijn en komt dus weer op 21 graden.

Als je een modulerende ketel en thermostaat hebt dan kan de thermostaat opdracht geven aan de ketel om minder te warm te stoken. dus is het 20,5 in huis en zakt de temperatuur dan kan de thermostaat vast opdracht geven om bv met 40% de ketel te stoken zodat als de temp op 20 graden komt de elementen al voldoende warm zijn om niet verder te zakken. door middel van trial en error (sommige thermostaten zijn hier beter in dan andere) wordt dit steeds nauwkeuriger en stookt de ketel soms op max 10% (wat weer gas bespaard)
pi_184293502
Ik zal vanavond op vragen reageren, maar kan wel alvast wat meer informatie geven.

Woning bestaat uit 1 laag, 4 slaapkamers met ieder 1 radiator. Woonkamer heeft 1 radiator + 1 (bovengronds) convector.
Ze hebben allemaal een draaiknop met een + en -. Dus zonder thermostaat.

Ze staan allemaal volledig dicht gedraaid behalve de woonkamer en 1 slaapkamer. Woonkamer wordt goed warm (21C), slaapkamer niet, niet gemeten maar ik denk 18-19C.

In ons oude woning liepen er pijpen tussen de radiatoren, in onze huidige woning niet. De radiatoren hebben flexibele buizen welke direct de grond in gaan en komen samen in een centraal hok.

Verder hebben we geen gas, maar stadsverwarming. Warme water komt ons woning direct binnen, wij verwarmen het niet op.
pi_184294764
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 22:48 schreef xaban06 het volgende:
Bij ons worden de radiatoren aan de bovenkant warm, maar aan de onderkant blijft het koud/lauw. Hoort dit, is dit normaal?
Ja, dat heet afkoeling en is het resultaat van het opwarmen van de ruimte.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184299891
quote:
1s.gif Op woensdag 9 januari 2019 07:26 schreef xaban06 het volgende:
Ik zal vanavond op vragen reageren, maar kan wel alvast wat meer informatie geven.

Woning bestaat uit 1 laag, 4 slaapkamers met ieder 1 radiator. Woonkamer heeft 1 radiator + 1 (bovengronds) convector.
Ze hebben allemaal een draaiknop met een + en -. Dus zonder thermostaat.

Ze staan allemaal volledig dicht gedraaid behalve de woonkamer en 1 slaapkamer. Woonkamer wordt goed warm (21C), slaapkamer niet, niet gemeten maar ik denk 18-19C.

In ons oude woning liepen er pijpen tussen de radiatoren, in onze huidige woning niet. De radiatoren hebben flexibele buizen welke direct de grond in gaan en komen samen in een centraal hok.

Verder hebben we geen gas, maar stadsverwarming. Warme water komt ons woning direct binnen, wij verwarmen het niet op.
Die in de slaapkamer waarschijnlijk te zeer geknepen, knijp die in de woonkamer maar eens om te proberen.

Kan om te proberen gewoon met de knop, als je de knop eraf draaien doet vindt je daar nog een kraan, in het stiftje, maar daar heb je een speciale sleutel voor nodig .
pi_184302895
quote:
17s.gif Op woensdag 9 januari 2019 09:25 schreef blomke het volgende:

[..]

Ja, dat heet afkoeling en is het resultaat van het opwarmen van de ruimte.
Dus volkomen normaal?
pi_184305013




pi_184305084
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 23:17 schreef Banaanvragen het volgende:

[..]

hoeveel radiatoren staan er open (en zijn dat grote of kleine radiatoren)
Hoe warm worden de radiatoren in de huiskamer? (hoe lang kan je je hand er op houden tot het pijn gaat doen?)
Op welke stand staat de pomp van je cv ketel?
(grijze knopje rechts boven in)
[ afbeelding ]
1 radiator + 1 convector in woonkamer = open
1 radiator in slaapkamer = open
overige 3 radiatoren in de slaapkamers = uit
radiator in badkamer soms aan soms uit

Zie foto hierboven voor de pomp, geen idee of dat 'm is, denk het wel.

Hand erop leggen nog niet gedaan, kom ik op terug.
pi_184307801
quote:
1s.gif Op woensdag 9 januari 2019 16:51 schreef xaban06 het volgende:

Dus volkomen normaal?
Zolang volgens de eerste hoofdwet van de thermodynamica, warmte van hoge temp. naar lage temp. vloeit, wel ja. Overigens, met een beetje arbeid, kan je warmte van koud naar warm laten stromen, dat heet warmtepomp.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_184316359
Kick :@
pi_184316412
Ik ken die kranen niet, ik vermoed 1 tot en met 10 is voor te knijpen, ik ben al oud hoor.

Ik zou zeggen proberen, knijp eerst met de knop. Maar vergeet een natuurwet niet, koud en warm water laat zich niet mengen totdat het de temp overgedragen heeft aan elkaar. Vroeger kon men niet knijpen als de kraan volledig openstond trouwens, of dat nu ook nog gelden doet?

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 10-01-2019 11:18:30 ]
  donderdag 10 januari 2019 @ 19:12:12 #19
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_184324457
Staat je voetventiel van de betreffende radiator (en) niet dicht?
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')