abonnement Unibet Coolblue
pi_184272144
Welkom in het topic over de AIVD kerstpuzzel, dé puzzel voor iedereen die op zoek is naar een kerstpuzzel die net ietsje anders is dan de gangbare kruiswoordraadsels. Zowel ervaren puzzelaars als beginnelingen zijn in dit topic welkom om mee te praten over het puzzel-hoogtepunt van dit jaar ^O^

Over de kerstpuzzel
De kerstpuzzel bestaat uit een aantal cryptografische opgaves, die onafhankelijk van elkaar op te lossen zijn. De puzzels vereisen redenerend vermogen, google skills en een flinke portie doorzettingsvermogen. Een basiskennis van de cryptografie is een voordeel bij het oplossen van de puzzel :s)

Voor de winnaar ligt er eeuwige roem én de felbegeerde beker in het verschiet.

Teaseropdrachten
Dit jaar kan er een ‘tijdige’ voorsprong worden verdiend door twee teaseropdrachten op te lossen. De opdrachten worden eind november en begin december geplaatst op instagram en twitter.

Belangrijke data
- 15 januari 2019: uiterste inzenddatum van het antwoordformulier
- februari 2019?: de winnaar wordt bekend gemaakt

Errata
Soms sluipen er wat schoonheidsfoutjes in bij het maken van de kerstpuzzel. De errata worden gepubliceerd op de website van de AIVD, dus houd deze zeker in de gaten tijdens het puzzelen.
Zo zijn er al errata voor 9, 10 en 25.

Nuttige websites
- De spelregels van de AIVD kerstpuzzel
- Vaak terugkerende versleutelingstechnieken
- De Top2000
- Alles over Jan Smit
- De opgaves (en antwoorden!) van de voorgaande edities

Huisregels in dit topic
- Plaats nooit (gedeeltelijke) antwoorden op de puzzels, zelfs niet na de uiterste inleverdatum
- Hints plaatsen mag, maar met mate en in spoilertags. Hints mogen niet direct tot de oplossing leiden: er moet altijd nog wat te puzzelen blijven
- Bij twijfel, of als je denkt dat een hint te ver gaat: stuur een DM naar Reya

Veel succes en vooral veel puzzelplezier allemaal!
pi_184272274
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2019 22:52 schreef Soetemeer het volgende:

[..]

Hoe weten jullie dit zo goed als je daar zelf niet aan mee doet?
Reden 1: Ik heb hier al veel contacten opgebouwd, dus ik hoor genoeg dingen. Vorig jaar was het een moeilijk jaar en zag je dat vooral heel veel mensen gingen zwerven en schooien om hints of oplossingen, vooral in de PM/DM. Soms door net te doen alsof ze een opgave hadden, wat vervolgens onjuist bleek te zijn. Dit gezien zowel vraag 4 als 11 nooit opgelost waren, en sommigen ook op dit forum wel beweerden deze vragen te hebben opgelost.

Reden 2: Vorig jaar deed er iemand mee die alle antwoorden had gejat (kwam vrij dicht bij mij in punten) en dat ook op zijn antwoordformulier eerlijk had toegegeven, sindsdien zijn de puzzelmakers wezen sleutelen in de puntenaantallen.

Reden 3: Het was ook een beetje hypothetisch en zweverig geneuzel van mij, waar nog wel enige logica achter zit. ;)
pi_184272445
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2019 23:57 schreef CarloV het volgende:

[..]

Reden 1: Ik heb hier al veel contacten opgebouwd, dus ik hoor genoeg dingen. Vorig jaar was het een moeilijk jaar en zag je dat vooral heel veel mensen gingen zwerven en schooien om hints of oplossingen, vooral in de PM/DM. Soms door net te doen alsof ze een opgave hadden, wat vervolgens onjuist bleek te zijn. Dit gezien zowel vraag 4 als 11 nooit opgelost waren, en sommigen ook op dit forum wel beweerden deze vragen te hebben opgelost.

Reden 2: Vorig jaar deed er iemand mee die alle antwoorden had gejat (kwam vrij dicht bij mij in punten) en dat ook op zijn antwoordformulier eerlijk had toegegeven, sindsdien zijn de puzzelmakers wezen sleutelen in de puntenaantallen.

Reden 3: Het was ook een beetje hypothetisch en zweverig geneuzel van mij, waar nog wel enige logica achter zit. ;)
Ik schrok vorig jaar inderdaad ontzettend van Reden 2. Dat dat blijkbaar zo makkelijk allemaal kan vind ik best bizar.
pi_184272495
Ik ben een beetje mijn motivatie kwijt. Heeft iemand nog een inspirerende peptalk voor me? Ik zit vast in vraag 4 en heb nog een flink aantal vragen open. Het helpt natuurlijk niet mee dat ik tot nu toe maar een uurtje of 3 de tijd heb gehad om aan de puzzel te besteden, maar ik heb in ieder geval meer dan vorig jaar.

Iemand nog een schop voor onder m'n kont over?
pi_184272506
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 00:16 schreef dodoria het volgende:
Ik ben een beetje mijn motivatie kwijt. Heeft iemand nog een inspirerende peptalk voor me? Ik zit vast in vraag 4 en heb nog een flink aantal vragen open. Het helpt natuurlijk niet mee dat ik tot nu toe maar een uurtje of 3 de tijd heb gehad om aan de puzzel te besteden, maar ik heb in ieder geval meer dan vorig jaar.

Iemand nog een schop voor onder m'n kont over?
Wil je best een schop geven, hoor. Wat zijn je voorkeuren? Welke kant moet ik je op schoppen?
pi_184272532
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 00:11 schreef De_Escalatievogel het volgende:

[..]

Ik schrok vorig jaar inderdaad ontzettend van Reden 2. Dat dat blijkbaar zo makkelijk allemaal kan vind ik best bizar.
Nou je moet wel geluk hebben de juiste personen te vinden die je een antwoord gaat geven of je in de goede richting gaat duwen. 25d was bijvoorbeeld vorig jaar lastig om een antwoord voor te krijgen, al kon je waarschijnlijk wel heel makkelijk aan alle ingredienten voor een antwoord komen. En 37 was heel weinig opgelost, dus dan moet je echt de juiste persoon treffen en ook het juiste daartegenover stellen (waarschijnlijk door te pronken met 4 en/of 11).
pi_184272577
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 00:20 schreef CarloV het volgende:

[..]

Nou je moet wel geluk hebben de juiste personen te vinden die je een antwoord gaat geven of je in de goede richting gaat duwen. 25d was bijvoorbeeld vorig jaar lastig om een antwoord voor te krijgen, al kon je waarschijnlijk wel heel makkelijk aan alle ingredienten voor een antwoord komen. En 37 was heel weinig opgelost, dus dan moet je echt de juiste persoon treffen en ook het juiste daartegenover stellen (waarschijnlijk door te pronken met 4 en/of 11).
De persoon die dat instuurde zou een goede politicus zijn ja ;)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_184272630
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 00:25 schreef De_Escalatievogel het volgende:

[..]

De persoon die dat instuurde zou een goede politicus zijn ja ;)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja graag, hier is mijn verborgen aanwijzing
SPOILER: verborgen aanwijzing
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_184272632
Yes, 11b opgelost. Applaus voor mijn man, die niet van puzzelen houdt maar wel voor mij FoxPro afstoft en helpt..
pi_184273593
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 00:25 schreef De_Escalatievogel het volgende:

[..]

De persoon die dat instuurde zou een goede politicus zijn ja ;)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Is goed, hier alvast mijn verborgen aanwijzing:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_184273688
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2019 23:57 schreef CarloV het volgende:

[..]

Reden 1: Ik heb hier al veel contacten opgebouwd, dus ik hoor genoeg dingen. Vorig jaar was het een moeilijk jaar en zag je dat vooral heel veel mensen gingen zwerven en schooien om hints of oplossingen, vooral in de PM/DM. Soms door net te doen alsof ze een opgave hadden, wat vervolgens onjuist bleek te zijn. Dit gezien zowel vraag 4 als 11 nooit opgelost waren, en sommigen ook op dit forum wel beweerden deze vragen te hebben opgelost.

Ja, deze zie ik nu ook, inmiddels 12 opgelost en de hints die hier werden gegeven slaan nergens op...of...zijn lastiger dan de vraag zelf
to do: 15, 24, 17 (deels)
pi_184274128
Er zijn toch al errata gespot?
AIVD zegt het zelfs op hun instagram dat je op de website moet kijken

Maar waarom staan die niet op de aivd website?
pi_184274153
https://www.aivd.nl/docum(...)ivd-kerstpuzzel-2018
Bij de downloadpagina van de kerstpuzzel staan de errata.
AIVD kerstpuzzel-opgaven opgelost: Alles!
pi_184276000
Waarom staat er in het lijstje nuttige links "alles over Jan Smit" erbij?
pi_184276087
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 11:08 schreef Silentwind het volgende:
Waarom staat er in het lijstje nuttige links "alles over Jan Smit" erbij?
Dat is meer een running gag dan iets anders. In 2015 was er een vraag over Jan Smit waar mensen over klaagde. Dus logischerwijs werd in 2016 het allereerste thema (daarvoor was er nog geen thema) Jan Smit. Maar bij mijn weten is hij vorig jaar niet ter sprake gekomen.
pi_184276088
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 11:08 schreef Silentwind het volgende:
Waarom staat er in het lijstje nuttige links "alles over Jan Smit" erbij?
Thema van 2016
pi_184276220
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 11:14 schreef QIXL het volgende:

[..]

Dat is meer een running gag dan iets anders. In 2015 was er een vraag over Jan Smit waar mensen over klaagde. Dus logischerwijs werd in 2016 het allereerste thema (daarvoor was er nog geen thema) Jan Smit. Maar bij mijn weten is hij vorig jaar niet ter sprake gekomen.
pi31415 en QIXL thx voor de uitleg
pi_184276532
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 11:14 schreef QIXL het volgende:

[..]

Dat is meer een running gag dan iets anders. In 2015 was er een vraag over Jan Smit waar mensen over klaagde. Dus logischerwijs werd in 2016 het allereerste thema (daarvoor was er nog geen thema) Jan Smit. Maar bij mijn weten is hij vorig jaar niet ter sprake gekomen.
Zal ik anders nog wat meer running gags toevoegen? :P
pi_184276634
[/quote] Zal ik anders nog wat meer running gags toevoegen? :P

daar ging iets fout....

[ Bericht 45% gewijzigd door Silentwind op 08-01-2019 11:58:45 ]
  dinsdag 8 januari 2019 @ 13:46:08 #20
187541 12013
...nog eentje dan ;)...
pi_184278830
Hehe. Eindelijk die gekke tongo!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  dinsdag 8 januari 2019 @ 14:00:57 #21
439702 freddifish69
--==<< @ >>==--
pi_184279063
was er dit jaar nou nog een top2000 opgave? (in de 5 die ik nu heb kwam ik hem nog niet tegen..)
pi_184279082
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 14:00 schreef freddifish69 het volgende:
was er dit jaar nou nog een top2000 opgave? (in de 5 die ik nu heb kwam ik hem nog niet tegen..)
Ook raar: in de opgaven die ik tot nu toe heb opgelost ben ik nog geen spel tegengekomen (zoals Monopoly, Scrabble, etc.)
pi_184279148
De AIVD krijgt zelf aanwijzingen voor hun puzzels. Kijk hier maar eens.

"De ministers Blok en Ollongren schrijven aan de Tweede Kamer dat de AIVD sterke aanwijzingen heeft voor de betrokkenheid van het land bij twee moorden".
pi_184279153
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 januari 2019 14:02 schreef Erbo79 het volgende:

[..]

Ook raar: in de opgaven die ik tot nu toe heb opgelost ben ik nog geen spel tegengekomen (zoals Monopoly, Scrabble, etc.)
Jan Smit ook nog niet langs zien komen trouwens.

Ik ben nog wel meer dingen niet tegengekomen die ik wel had verwacht (of kunnen verwachten). Ga ze hier niet noemen, want dan spoil ik bepaalde vragen.
pi_184279691
Kan iemand mij een zetje in de goede richting geven voor opgave 23a? Ik ben al een stap verder maar de getallenreeks die dan tevoorschijn komt daar zit ik op vast.
23b heb ik overigens wel opgelost, maar ik zie geen overeenkomst met 23a.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')