abonnement Unibet Coolblue
pi_184217683
Simpele vraag waar ik niet een zeker antwoord op heb, vandaar dat ik het even neerleg bij de FOK! experts (L);

Wij hebben met 2 anderen een VOFje, niks speciaals, voldoe lang niet aan de urencheck dus ook geen ondernemer, ook dit jaar niet. Over 2017 een winstje gemaakt wat we toen evenredig hebben aangegeven in onze prive aangifte IB onder 'inkomsten uit overig werk'. Betaal je natuurlijk belasting over.

Dit jaar draaien we echter een verliesje (gaat om 1000 euro oid). Hoe geven we dat aan? 0 invullen of negatief saldo? Volgens mij kan dat laatste namelijk niet.

Thanks!
pi_184218027
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 13:30 schreef Reljem het volgende:
voldoe lang niet aan de urencheck dus ook geen ondernemer
Je hoeft niet aan het urencriterium te voldoen om als ondernemer voor de inkomstenbelasting te worden aangemerkt.

quote:
Dit jaar draaien we echter een verliesje (gaat om 1000 euro oid). Hoe geven we dat aan? 0 invullen of negatief saldo? Volgens mij kan dat laatste namelijk niet.
Het negatieve resultaat invullen. Dat gebeurt automatisch als je meer kosten dan omzet aangeeft.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_184220498
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 13:56 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

Je hoeft niet aan het urencriterium te voldoen om als ondernemer voor de inkomstenbelasting te worden aangemerkt.

[..]

Het negatieve resultaat invullen. Dat gebeurt automatisch als je meer kosten dan omzet aangeeft.
Dank voor de reactie. Wat betreft dat eerste; klopt. Maar conform de ondernemerscheck van de belastingdienst komen wij gezien alle activiteiten, omzet e.d. bij elkaar genomen niet in aanmerking voor de inkomstenbelasting.

En wat betreft negatieve resultaat: bij inkomsten overige werkzaamheden bij je prive aangifte staat toch maar 1 vakje (1 bedrag dus)?
pi_184223961
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 16:35 schreef Reljem het volgende:
En wat betreft negatieve resultaat: bij inkomsten overige werkzaamheden bij je prive aangifte staat toch maar 1 vakje (1 bedrag dus)?

Volgens mij zijn het er toch echt 2. ;)
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_184225232
Kreeg je geen brief om aangifte te doen als ondernemer? Niet het urencriterium halen wil niet per se zeggen dat je geen ondernemer bent. Je hebt nog steeds als voordeel dat je 14% mkb-winstvrijstelling krijgt, wat je niet hebt onder inkomsten uit overig werk (maar dat is geen voordeel als je verlies hebt :P )
Facts don't care about your feelings
pi_184243950
Oh verrek, het zijn er dus wel 2. Dan kan ik dus gewoon mijn omzet aangeven (gedeeld door 3 dan ivm VOF) en de kosten en komt er een bedrag in de min uit wat in mindering wordt gebracht op mijn totale IB?

@Yoshi: ik heb ook nooit een brief ontvangen. Ik ben bekend met de meerdere voorwaarden waaraan een onderneming kan voldoen om daadwerkelijk ondernemer voor IB te zijn, maar daar komen wij - conform test en telefoon met Belastingdienst - (nog) niet voor in aanmerking..
pi_184244659
Oke, ja dan gewoon overig werk. 1/3 deel van de omzet en 1/3 deel van de kosten invullen. Makkelijker kan het niet :P
Facts don't care about your feelings
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')