abonnement Unibet Coolblue
pi_184214223
Dit is niet voor mij maar in algemene zin.

in de oude regeling van de IB groep / DUO kun je je partner buiten je schuld houden. De groep van na 2012 kan dit niet.

Voor degenen die de schuld niet kunnen voldoen (en dat zijn er nogal wat) lijkt het er hierbij op dat als ze voor 2012 afgestudeerd zijn ze bij het erven van een som meteen het bedrag ingehouden zien worden of tot overmaken worden aangespoort voor de eigen schuld.

De groep van na 2012 zal bij dezelfde erfenis ook de schuld van de partner moeten afbetalen. En dat zijn forse bedragen als je met een gezin zit waarbij je net wel of niet rond kunt komen en vrijstelling hebt of kleine beetjes betaald. Daarmee vangen ze dus meteen voor twee.

Correct me if I'm wrong..

[ Bericht 0% gewijzigd door Beathoven op 05-01-2019 07:34:09 ]
pi_184214240
Nee, de kinderen hebben schulden gemaakt en dienen deze af te lossen. Wanneer de ouders overlijden betalen ze daarmee niet de studieschuld, dat zou scheef zijn. Men stelt ook niet dat de ouders postuum de restschuld betalen, of de nieuwe auto, of wat dan ook.

Wanneer het zo is dat de studieschuld van de partner ook afbetaald moet worden hiermee zou dat wel geweldig zijn, dan hoeven we als samenleving veel minder leningen af te schrijven _O_
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_184214243
Dan had je toendertijd gewoon de straat moeten opgaan in plaats van achteraf op een internet forum erover te lopen zeuren.
pi_184214264
quote:
99s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 07:40 schreef bijdehand het volgende:
Nee, de kinderen hebben schulden gemaakt en dienen deze af te lossen.
Met het verschil dat het wel om schulden gaat die iedere student en scholier min of meer verplicht dient te maken. Alle andere schulden zijn iets meer bewuste keuzes.

quote:
Wanneer het zo is dat de studieschuld van de partner ook afbetaald moet worden hiermee zou dat wel geweldig zijn, dan hoeven we als samenleving veel minder leningen af te schrijven _O_
Dan kun je vandaag juichen
pi_184214272
quote:
2s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 07:40 schreef machtpen het volgende:
Dan had je toendertijd gewoon de straat moeten opgaan in plaats van achteraf op een internet forum erover te lopen zeuren.
ik zeur er niet over
pi_184214323
quote:
5s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 07:25 schreef Beathoven het volgende:
Dit is niet voor mij maar in algemene zin.

in de oude regeling van de IB groep / DUO kun je je partner buiten je schuld houden. De groep van na 2012 kan dit niet.

Voor degenen die de schuld niet kunnen voldoen (en dat zijn er nogal wat) lijkt het er hierbij op dat als ze voor 2012 afgestudeerd zijn ze bij het erven van een som meteen het bedrag ingehouden zien worden of tot overmaken worden aangespoort voor de eigen schuld.

De groep van na 2012 zal bij dezelfde erfenis ook de schuld van de partner moeten afbetalen. En dat zijn forse bedragen als je met een gezin zit waarbij je net wel of niet rond kunt komen en vrijstelling hebt of kleine beetjes betaald. Daarmee vangen ze dus meteen voor twee.

Correct me if I'm wrong..
You're wrong.

Zodra een erfenis ontvangen wordt, is het geen geld meer waar de erflater over kan beschikken, maar geld in eigendom van de ontvanger.

De insteek van elke lening is in beginsel dat je het totale bedrag, vermeerderd met rente, simpelweg terugbetaalt. De overheid is hierbij zo lief om rekening te houden met de draagkracht van het individu of de fiscale partners. Wanneer er een laag inkomen is, maar een hoog eigen vermogen dan is er voldoende draagkracht vanuit het eigen vermogen om de volledige schuld af te betalen.

Ook ben je zeker niet verplicht om een studieschuld op te bouwen.
- Allereerst wordt verwacht dat ouders wanneer ze draagkrachtig zijn bijdragen aan de studiekosten. En kennelijk zijn de ouders uit je voorbeeld dat enigszins, want er is bij overlijden een flinke erfenis. Indien ouders niet daadkrachtig zijn, bestaat er de aanvullende beurs, als gift van de overheid. De weggevallen basisbeurs gaat om ca. 5000 euro per student, dus geen hoge schuld die voor de gemiddelde afgestudeerde niet vlot afbetaald kan worden.
- Ten tweede kun je er voor kiezen om tijdens je studie een bijbaan te nemen. Liefst met flexibele uren, zodat je in vakanties extra kan gaan werken. De zomervakantie doorwerken levert al aanzienlijk meer geld op dan de basisbeurs van. Één studiejaar.
- Ten derde kun je de meeste opleidingen in deeltijd of duaal doen. Dan heb je tijdens je studietijd een inkomen waar je als zelfstandig wonende student normaal gesproken wel van rond zou moeten kunnen komen.

Tot slot vind ik een situatie waarin twee mensen die gestudeerd hebben "met moeite rond komen" onwaarschijnlijk zolang geen sprake is van arbeidsongeschiktheid bij beiden. Het klinkt mij meer in de oren als mensen die hun studententijd uitbundig gevierd hebben met geleend geld, maar die in die studententijd weinig geleerd hebben wat nuttig gebruikt kan worden op de arbeidsmarkt. Zelfs als je het salaris van twee mensen met MBO2 / MB03 gediplomeerde mensen optelt (zorg, bouw, infra, installatiewerk, kinderopvang) kom je een paar jaar nadat de opleidingen zijn afgerond en er wat werkervaring is tot een héél leefbaar gezinsinkomen. Denk aan 3500-4000 euro netto per maand. Zelfs met een vrije sector huurwoning van 1200-1300 euro per maand lijkt rondkomen en sparen of aflossen me dan geen hele bijzondere opgave.
pi_184214471
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 08:15 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

You're wrong.

Zodra een erfenis ontvangen wordt, is het geen geld meer waar de erflater over kan beschikken, maar geld in eigendom van de ontvanger.
Anders belicht en anders verkocht.

quote:
De insteek van elke lening is in beginsel dat je het totale bedrag, vermeerderd met rente, simpelweg terugbetaalt. De overheid is hierbij zo lief om rekening te houden met de draagkracht van het individu of de fiscale partners. Wanneer er een laag inkomen is, maar een hoog eigen vermogen dan is er voldoende draagkracht vanuit het eigen vermogen om de volledige schuld af te betalen.

Ook ben je zeker niet verplicht om een studieschuld op te bouwen.
- Allereerst wordt verwacht dat ouders wanneer ze draagkrachtig zijn bijdragen aan de studiekosten. En kennelijk zijn de ouders uit je voorbeeld dat enigszins, want er is bij overlijden een flinke erfenis. Indien ouders niet daadkrachtig zijn, bestaat er de aanvullende beurs, als gift van de overheid. De weggevallen basisbeurs gaat om ca. 5000 euro per student, dus geen hoge schuld die voor de gemiddelde afgestudeerde niet vlot afbetaald kan worden.
- Ten tweede kun je er voor kiezen om tijdens je studie een bijbaan te nemen. Liefst met flexibele uren, zodat je in vakanties extra kan gaan werken. De zomervakantie doorwerken levert al aanzienlijk meer geld op dan de basisbeurs van. Één studiejaar.
- Ten derde kun je de meeste opleidingen in deeltijd of duaal doen. Dan heb je tijdens je studietijd een inkomen waar je als zelfstandig wonende student normaal gesproken wel van rond zou moeten kunnen komen.

Tot slot vind ik een situatie waarin twee mensen die gestudeerd hebben "met moeite rond komen" onwaarschijnlijk zolang geen sprake is van arbeidsongeschiktheid bij beiden. Het klinkt mij meer in de oren als mensen die hun studententijd uitbundig gevierd hebben met geleend geld, maar die in die studententijd weinig geleerd hebben wat nuttig gebruikt kan worden op de arbeidsmarkt. Zelfs als je het salaris van twee mensen met MBO2 / MB03 gediplomeerde mensen optelt (zorg, bouw, infra, installatiewerk, kinderopvang) kom je een paar jaar nadat de opleidingen zijn afgerond en er wat werkervaring is tot een héél leefbaar gezinsinkomen. Denk aan 3500-4000 euro netto per maand. Zelfs met een vrije sector huurwoning van 1200-1300 euro per maand lijkt rondkomen en sparen of aflossen me dan geen hele bijzondere opgave.
Dat klopt. Maar dan dit:

Bijna 100.000 oud-studenten kunnen hun studieschuld niet volledig terugbetalen. Hun inkomen is te laag om aan de maandelijkse verplichting te voldoen. Dat blijkt uit cijfers die Trouw heeft opgevraagd bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO).

In 2015 ging het om 13 procent van de terugbetalers, zo'n 90.000 mensen. In 2016 nadert dat de 100.000, de precieze cijfers zijn nog niet bekend.


De groep zal anno 2019 groter zijn en het lijkt me sterk dat het one-size-fits-all is wat betreft het niet kunnen terugbetalen. Er zullen meerdere oorzaken zijn waardoor men tussen wal en schip valt.
pi_184214817
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 08:46 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Anders belicht en anders verkocht.

[..]

Dat klopt. Maar dan dit:

Bijna 100.000 oud-studenten kunnen hun studieschuld niet volledig terugbetalen. Hun inkomen is te laag om aan de maandelijkse verplichting te voldoen. Dat blijkt uit cijfers die Trouw heeft opgevraagd bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO).

In 2015 ging het om 13 procent van de terugbetalers, zo'n 90.000 mensen. In 2016 nadert dat de 100.000, de precieze cijfers zijn nog niet bekend.


De groep zal anno 2019 groter zijn en het lijkt me sterk dat het one-size-fits-all is wat betreft het niet kunnen terugbetalen. Er zullen meerdere oorzaken zijn waardoor men tussen wal en schip valt.
Als een niet vermogend persoon gaat lenen om een mooie auto te kopen, te gokken, bij de Wehkamp inslaat en dan zijn of haar schulden niet af kan betalen is het toch exact hetzelfde verhaal. Die ¤5000,- die nu niet meer vergoed wordt is echt niet het probleem. Het probleem is vooral de studenten die denken “de rente is toch laag, ik ga lekker lenen dan hoef ik niet te werken”. Dat is mijns inziens hetzelfde als Wehkamp aankopen doen die je niet kunt betalen. (Even de mensen die door omstandigheden echt niet anders kunnen daargelaten)

Plus ik vraag me af wie en wat in de cijfers wordt meegenomen. Is dat iemand die al tegen het einde van de looptijd aanzit? Of telt iemand die 1 jaar afgestudeerd is ook al mee? Ik ken genoeg mensen die na hun studie ‘op het perfecte baantje’ hebben gewacht omdat ze het niet voor minder wilden doen. Dan kun je inderdaad nog niet je schuld terugbetalen en ze kunnen niet voorspellen welk salaris zo’n persoon over 5 jaar verdient.
Just once I want my life to be like an eighties movie..
pi_184215029
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 09:34 schreef Yesse het volgende:

[..]

Als een niet vermogend persoon gaat lenen om een mooie auto te kopen, te gokken, bij de Wehkamp inslaat en dan zijn of haar schulden niet af kan betalen is het toch exact hetzelfde verhaal. Die ¤5000,- die nu niet meer vergoed wordt is echt niet het probleem. Het probleem is vooral de studenten die denken “de rente is toch laag, ik ga lekker lenen dan hoef ik niet te werken”. Dat is mijns inziens hetzelfde als Wehkamp aankopen doen die je niet kunt betalen. (Even de mensen die door omstandigheden echt niet anders kunnen daargelaten)

Plus ik vraag me af wie en wat in de cijfers wordt meegenomen. Is dat iemand die al tegen het einde van de looptijd aanzit? Of telt iemand die 1 jaar afgestudeerd is ook al mee? Ik ken genoeg mensen die na hun studie ‘op het perfecte baantje’ hebben gewacht omdat ze het niet voor minder wilden doen. Dan kun je inderdaad nog niet je schuld terugbetalen en ze kunnen niet voorspellen welk salaris zo’n persoon over 5 jaar verdient.
ik kan me prima vinden in het plaatje dat je schetst als 'een' mogelijkheid maar het schetsen van een bepaald stereotype karikatuur staat vaak niet helemaal in lijn met de werkelijkheid.
pi_184215585
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 09:34 schreef Yesse het volgende:
Het probleem is vooral de studenten die denken “de rente is toch laag, ik ga lekker lenen dan hoef ik niet te werken”.
Zo was ik en de aflossing betaal ik met 10 vingers in mijn neus. Kan je nog meer onzin problemen vertellen?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184215610
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 09:59 schreef Beathoven het volgende:

[..]

ik kan me prima vinden in het plaatje dat je schetst als 'een' mogelijkheid maar het schetsen van een bepaald stereotype karikatuur staat vaak niet helemaal in lijn met de werkelijkheid.
alles in dit topic en bijna alles over studieleningen op fok staat niet in lijn met de werkelijkheid.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184215704
Naar mijn weten kijken ze bij DUO niet naar wat je op je rekening hebt staan (dus ook niet wanneer je wat erft) maar kijken ze naar wat je (eventueel gezamenlijke) inkomen is. Daarnaast is een studieschuld niet erfbaar.
pi_184215785
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 10:47 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

alles in dit topic en bijna alles over studieleningen op fok staat niet in lijn met de werkelijkheid.
Je krijgt inderdaad een A4tje waar ze iemand optekenen die volslagen debiel is en onverantwoord bezig is geweest en dat beeld rechtvaardigd dan meteen alle kritiek.

Zo wil ik Johnny de Mol wat meer gaan gebruiken als voorbeeld van iemand die succesvol in z'n leven is en waar de maatschappij zich naar kan spiegelen.
pi_184215795
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 10:56 schreef GS-Raw het volgende:
Naar mijn weten kijken ze bij DUO niet naar wat je op je rekening hebt staan (dus ook niet wanneer je wat erft) maar kijken ze naar wat je (eventueel gezamenlijke) inkomen is. Daarnaast is een studieschuld niet erfbaar.
Kijk zo kan het ook.
  zaterdag 5 januari 2019 @ 12:13:36 #15
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_184216650
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 07:52 schreef Beathoven het volgende:
Met het verschil dat het wel om schulden gaat die iedere student en scholier min of meer verplicht dient te maken. Alle andere schulden zijn iets meer bewuste keuzes.
Niemand is verplicht HBO of Universiteit te doen.

Juist door de studiefinanciering is het gewoonte geworden om HBO te gaan doen, ookal stelt de inhoud van de gekozen opleiding niks voor en is er 0% kans op een baan.

Door je studie op eigen kosten te maken, stimuleer je studenten een studie te doen in een richting waarin ze ook een baan gaan vinden.
So we just called him Fred
  zaterdag 5 januari 2019 @ 12:16:24 #16
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_184216676
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 11:02 schreef Beathoven het volgende:
Zo wil ik Johnny de Mol wat meer gaan gebruiken als voorbeeld van iemand die succesvol in z'n leven is en waar de maatschappij zich naar kan spiegelen.
Dan ben je dus tegen elke vorm van staatsfinaciering... die gozer leeft al zijn hele leven van het geld van zijn vader. Hij heeft hem zelfs in dienst genomen.
So we just called him Fred
pi_184216882
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 11:02 schreef Beathoven het volgende:
Je krijgt inderdaad een A4tje waar ze iemand optekenen die volslagen debiel is en onverantwoord bezig is geweest en dat beeld rechtvaardigd dan meteen alle kritiek.
Je schetst inderdaad het standaard plaatje in bijna elke discussie op fok. *O* *O*

Dat heet ook wel propaganda en dat kunnen wel meer mensen, waaronder politici....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184216903
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 12:13 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Niemand is verplicht HBO of Universiteit te doen.

Juist door de studiefinanciering is het gewoonte geworden om HBO te gaan doen, ookal stelt de inhoud van de gekozen opleiding niks voor en is er 0% kans op een baan.

Door je studie op eigen kosten te maken, stimuleer je studenten een studie te doen in een richting waarin ze ook een baan gaan vinden.
quote:
Je krijgt inderdaad een A4tje waar ze iemand optekenen die volslagen debiel is en onverantwoord bezig is geweest en dat beeld rechtvaardigd dan meteen alle kritiek.
Weer een voorbeeld....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184217036
https://duo.nl/particulie(...)n/kwijtschelding.jsp
quote:
Overlijden

Bij overlijden wordt uw volledige studieschuld kwijtgescholden. Uw studieschuld wordt niet verhaald op uw partner, kinderen of familie.
:?
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_184217298
quote:
Het gaat over een erfenis omdat de ouders overlijden.
pi_184217446
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 08:15 schreef Ivo1985 het volgende:
Indien ouders niet daadkrachtig zijn, bestaat er de aanvullende beurs, als gift van de overheid.
Ja, maar als je ouders dus wel daadkrachtig zijn, maar niet willen betalen dan helpt de overheid je dus niet. Een vorm van rechtsongelijkheid.

quote:
- Ten tweede kun je er voor kiezen om tijdens je studie een bijbaan te nemen.
Dat is ook niet altijd mogelijk, bijvoorbeeld door arbeidsongeschiktheid.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_184217672
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 13:14 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Ja, maar als je ouders dus wel daadkrachtig zijn, maar niet willen betalen dan helpt de overheid je dus niet. Een vorm van rechtsongelijkheid.

Dat is geen rechtsongelijkheid. De rechten zijn gelijk: ouders dienen de basiskosten voor hun opgroeiende en studerende kinderen op zich te nemen. Wanneer ouders onvoldoende draagkrachtig zijn springt de overheid bij. De overheid hoeft zich niet te bemoeien met de wijze waarop ouders hun maatschappelijke plicht nakomen.

quote:
Dat is ook niet altijd mogelijk, bijvoorbeeld door arbeidsongeschiktheid.
Bij arbeidsongeschiktheid kun je een arbeidsongeschiktheidsverzekering aanvragen. Doorgaans kun je met behoud van die uitkering studeren om je kans op financiële zelfstandigheid te vergroten.
pi_184217808
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 13:28 schreef Ivo1985 het volgende:
De rechten zijn gelijk: ouders dienen de basiskosten voor hun opgroeiende en studerende kinderen op zich te nemen.
Er zijn geen enkele mogelijkheden om dat af te dwingen. Ofwel rechtsongelijkheid.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_184218588
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 13:38 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Er zijn geen enkele mogelijkheden om dat af te dwingen. Ofwel rechtsongelijkheid.
Je had toch zo´n regeling voor weigerachtige ouders? Dan ging de BD dat terughalen, ofzo, dacht ik...
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_184218680
Lijkt me toch prima dat een erfenis wordt gebruikt voor het inlossen van studieschuld. Zo kunnen we het systeem dat er voor zorgt dat veel mensen kunnen gaan studeren in stand. In plaats van dat de overheid moet afboeken op niet betaalde leningen en regelingen nog verder versoberd worden.
  Moderator zaterdag 5 januari 2019 @ 14:44:29 #26
236264 crew  capricia
pi_184218708
Lijkt me volstrekt wenselijk dat een (studie)schuld afbetaald wordt als dat financieel kan. Dus krijg je een erfenis? Dan heb je middelen.
Had je dat niet gewild, dan had je geen schulden aan moeten gaan.

Ik zie persoonlijk het verschil niet tussen schuld A en schuld B. Je gaat een verplichting aan. Die behoor je na te komen.
Definitely not CIA
pi_184218767
Vreemd dat schuld terug betaald moet worden.
pi_184218786
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 13:38 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Er zijn geen enkele mogelijkheden om dat af te dwingen. Ofwel rechtsongelijkheid.
oh jawel hoor, je kunt gewoon als jongvolwassene (18-21) een rechtzaak beginnen om alimentatie te eisen
pi_184219058
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 14:44 schreef capricia het volgende:
Lijkt me volstrekt wenselijk dat een (studie)schuld afbetaald wordt als dat financieel kan. Dus krijg je een erfenis? Dan heb je middelen.
Had je dat niet gewild, dan had je geen schulden aan moeten gaan.

Ik zie persoonlijk het verschil niet tussen schuld A en schuld B. Je gaat een verplichting aan. Die behoor je na te komen.
Ik snap ook nog steeds niet goed waarom duo enkel naar inkomsten en niet naar vermogen kijkt.
pi_184219269
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 13:38 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Er zijn geen enkele mogelijkheden om dat af te dwingen. Ofwel rechtsongelijkheid.
Die zijn er wel. Het komende kerstdiner zal er alleen niet gezelliger op worden.

Maar als je gekozen hebt om niet voor afdwingen van een ouderlijke bijdrage, je jezelf daarom in de schulden hebt gestoken en vervolgens het geld wat je ouders uitgespaard hebben erft is het toch volkomen logisch dat je dat geld met terugwerkende kracht alsnog aan je studieperiode besteed door je studieschuld af te lossen?
pi_184219839
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 14:51 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

oh jawel hoor, je kunt gewoon als jongvolwassene (18-21) een rechtzaak beginnen om alimentatie te eisen
Na je 21e dus niet. En het is nog steeds rechtsongelijkheid als de ene groep wel een rechtzaak tegen zijn ouders moet beginnen en de andere groep niet. Denk ook aan de gevolgen! Verder is het ook niet altijd mogelijk om ergens beslag op te leggen bij het winnen van een rechtszaak i.v.m. andere schuldeisers.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_184219861
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 15:20 schreef Ivo1985 het volgende:
het geld wat je ouders uitgespaard hebben erft
Het is geen feit dat je dat erft.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_184220006
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 15:56 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Na je 21e dus niet. En het is nog steeds rechtsongelijkheid als de ene groep wel een rechtzaak tegen zijn ouders moet beginnen en de andere groep niet. Denk ook aan de gevolgen! Verder is het ook niet altijd mogelijk om ergens beslag op te leggen bij het winnen van een rechtszaak i.v.m. andere schuldeisers.
het is goed met je...
pi_184220032
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 16:03 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

het is goed met je...
Nee, het is helemaal niet goed. Er is sprake van rechtsongelijkheid en ik strijd tegen mensen (die wel gratis geld van pappie of de overheid hebben gehad) die dat proberen te bagatelliseren.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_184220250
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 16:05 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Nee, het is helemaal niet goed. Er is sprake van rechtsongelijkheid en ik strijd tegen mensen (die wel gratis geld van pappie of de overheid hebben gehad) die dat proberen te bagatelliseren.
Strijd anders ergens waar het relevant is? Kan de rest weer over het onderwerp praten waar TS het over wilde hebben.
pi_184220271
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 16:18 schreef Victoriaatje het volgende:
Strijd anders ergens waar het relevant is?
Mijn post was een reactie op Ivo1985, waarom hij wilt bagatelliseren is mij onduidelijk.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_184220659
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 15:57 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

Het is geen feit dat je dat erft.
Wel als je de casus van TS hebt waarbij je vermogen erft.
pi_184220902
Luister naar Braboneger!

pi_184221342
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 12:35 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]


[..]

Weer een voorbeeld....
We hadden
- geldverbrassende oud student
- lichtelijk tot zwaar debiel
- gokverslaving + schulden

En de laatste aanvulling is
- heeft pretstudie gekozen

Die is bij voorbaat verloren tegenover
'de hardwerkende Nederlander'

:)
pi_184221634
Dus jij stelt voor om de studieschuld maar kwijt te schelden en dat ze van de erfenis een nieuwe auto kopen en lekker op vakantie gaan?
.
pi_184222563
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 17:23 schreef Beathoven het volgende:

[..]

We hadden
- geldverbrassende oud student
- lichtelijk tot zwaar debiel
- gokverslaving + schulden

En de laatste aanvulling is
- heeft pretstudie gekozen

Die is bij voorbaat verloren tegenover
'de hardwerkende Nederlander'

:)
ik ken nog iemand
- de student die nominaal studeert, maximaal leent en niet werkt omdat hij/zij niet wil werken.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_184222640
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 13:04 schreef Victoriaatje het volgende:

[..]

Het gaat over een erfenis omdat de ouders overlijden.
Aha, ik vond het al zo'n rare vraag gezien de snelheid waarmee ik mijn link op Google had gevonden. :D

Overigens lijkt het me ook meer dan logisch dat een erfenis (deels) gebruikt wordt om een lening af te lossen als deze persoon overduidelijk het niet uit eigen beweging zou gaan redden.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_184238370
Ik vind het niet meer dan normaal dat inkomen en vermogen meegenomen worden en dat de intentie is om alles met rente terug te betalen/krijgen.

Of het vermogen dan verkregen is door sparen giften of erven zou in mijn ogen niet uitmaken.
Je bent er zelf bij met wat de uiteindelijke schuld wordt en dit moet je onder normale omstandigheden gewoon terugbetalen
  maandag 7 januari 2019 @ 11:04:22 #44
296169 Zihuatanejo
In Mexicooooooo!
pi_184257135
Grappig. Vroeger werd je schuld na 35 jaar kwijtgescholden. Goed dat ze dit hebben aangepast.
www.kiva.org. Steun ondernemers in ontwikkelingslanden.
pi_184258910
Het probleem met de huidige studieschulden en dan met name het oninbare deel i.v.m. te weinig draagkracht/inkomen zit hem voor het overgrote deel in het feit dat er studies worden gekozen zonder aannemelijke kans op een (goed)betaalde baan. Het feit dat sommige studenten nog steeds zich vooral laten leiden door "wat vind ikzelf leuk" i.p.v. een fatsoenlijke afweging te maken tussen enerzijds wat vind ik leuk, en anderzijds wat ga ik ermee opschieten als ik eenmaal het papiertje heb.

Lees bijvoorbeeld:
https://www.trouw.nl/home(...)p-een-baan~a37b13c3/

Overigens is er ook een taak van de overheid en universiteit, waarbij de laatste zeker een plicht heeft om niet talloze studenten aan te nemen voor de zoveelste kunst of cultuur studie waarbij simpelweg de banen niet voor het oprapen liggen.

Dat gezegd hebbende; op het moment dat je de schuld aangaat doe je dit geheel bewust. Je weet dat dit terugbetaald moet worden. Ook al is er geen (hoge) rente, het geleende bedrag an sich kan prima in de papieren lopen. Als je er dan ook voor kiest om niet te werken maar vooral in de kroeg te staan (waarvoor hulde, mits met een schuin oog denkend aan de toekomst), dan lijkt het mij niet meer dan logisch dat DUO recht heeft om de studieschuld af te laten lossen op basis van de erfenis verkregen door ouders. Wat al eerder gezegd werd: dit wist je. En zo niet? Eigen schuld.
  maandag 7 januari 2019 @ 13:25:31 #46
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_184259362
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2019 13:00 schreef Gideau het volgende:
Mooi verhaal maar 20 jaar geleden was je gek als je de PABO ging doen; onderwijzers waren niet nodig.
pi_184259524
quote:
0s.gif Op maandag 7 januari 2019 13:25 schreef xzaz het volgende:

[..]

Mooi verhaal maar 20 jaar geleden was je gek als je de PABO ging doen; onderwijzers waren niet nodig.
Er zal altijd wat frictie zitten tussen vraag en aanbod, maar denk dat zoiets voor Antropologen wel mee zal vallen ;)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')