abonnement Unibet Coolblue
pi_184207280
Ik heb in mijn keuken een inbouwdoos, waar nog geen kabels in zitten.

Ik heb daar een trekveer in gestopt en ik heb deze zo ver mogelijk naar binnen geduwd. Ik zit nu op het punt dat ik niet meer verder kan, lijkt het. Ik heb de trekveer (20m in totaal) er voor meer dan de helft in zitten. Dat zou betekenen dat ik in de buurt moet zijn van de meterkast, als die leiding überhaupt naar de meterkast gaat natuurlijk.

Echter, ik zie hem nergens verschijnen. Ook lijkt het op dit moment onmogelijk om te achterhalen waar de leiding nou daadwerkelijk loopt. Ik neem aan recht naar boven en dan wellicht rechtstreeks naar de meterkast (schuin), misschien recht en dan een bocht en dan weer recht.

En dan nu mijn vragen:
- zijn er nog technieken om de veer toch verder te krijgen? (maar ik weet eigenlijk niet goed of hij nu vast zit, of dat hij ergens bij het einde is)
- is er een manier om te achterhalen waar de leiding loopt? Een slim apparaatje bijvoorbeeld die mijn trekveer kan vinden? Of iets met geluid?
- is het verstandig om de isolatie weg te duwen / weg te halen die bovenin de meterkast zit, om te kijken of de veer daar ergens terecht is gekomen? Of is het beter om dat niet te doen / gevaarlijk?

Ik heb het vermoeden dat die leiding bedoeld is om een 3 fase kookgroep aan te sluiten. Ik zou deze dus graag willen gebruiken om niet op gas te hoeven koken. Maar dan zou het wel prettig zijn als ik de leiding kan aansluiten. :')



pi_184207356
Shit, ik neem aan dat je geen tekeningen meer hebt of kan te pakken krijgen?

Kan je horen naar waar hij gaat? Of het
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 20:59 schreef Tanooki het volgende:
Ik neem aan recht naar boven
Uhm. Dat dacht ik ook altijd. Tot mijn huis neergezet werd. Degene die de sleuven sleep leek wel alsof ze er een onbedoeld kunstwerk van wilde maken. Scheef, kris kras en met de minste afstand naar de 'doorvoer' naar de 2e verdiep (waar het op de vloer naar de centraaldoos gebracht werd)

Kan je met je trekveer (indien van metaal) en een leidingzoeker hem niet 'volgen' in de muur?
pi_184207445
Giet er eens water in en kijk waar het de muur uit komt.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_184207457
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 21:07 schreef oranjevogel1 het volgende:
Giet er eens water in en kijk waar het de muur uit komt.
_O-
  vrijdag 4 januari 2019 @ 21:12:01 #5
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184207551
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 21:07 schreef oranjevogel1 het volgende:
Giet er eens water in en kijk waar het de muur uit komt.
Ik wilde voor de bakmeel en compressor gaan :7
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_184207603
quote:
6s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 21:12 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Ik wilde voor de bakmeel en compressor gaan :7
Zo stom is dat niet want ik dacht gelijk ook aan een compressor.

Maar TS, zet de stofzuiger er eens op, misschien hoor/voel je het in de meterkast wel zuigen.

Hoop dan wel dat je de kabel er doorkrijgt als je trekveer nu al niet meer verder wil.
pi_184207650
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 21:14 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Zo stom is dat niet want ik dacht gelijk ook aan een compressor.

Maar TS, zet de stofzuiger er eens op, misschien hoor/voel je het in de meterkast wel zuigen.

Hoop dan wel dat je de kabel er doorkrijgt als je trekveer nu al niet meer verder wil.
Dat had ik zelf al eens ooit bedacht ... Maar weer vergeten.

8)7 Hartstikke bedankt! Morgen even proberen. :)

Er zijn wat plekkken geweest waar een trekveer ook moeilijk ging. Dat heb ik toen ook opgelost met de stofzuiger en een cassettebandje. :)
En daarna een touwtje aan de tape vast gemaakt, daarna aan het touw de trekveer vast gemaakt, daarna de draden aan de trekveer en toen zat het er in.
pi_184207856
Wat ik wel eens de was gewoon toktoktok laten tikken door iemand en zelf door het huis luisteren waar het tikt.

Alternatief is de loze leidingen vanaf de andere kant met de trekveer controleren. Kijken waar die uitkomen.
Laat die handjes wapperen!
pi_184207995
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 21:17 schreef Tanooki het volgende:

[..]

Dat had ik zelf al eens ooit bedacht ... Maar weer vergeten.

8)7 Hartstikke bedankt! Morgen even proberen. :)

Er zijn wat plekkken geweest waar een trekveer ook moeilijk ging. Dat heb ik toen ook opgelost met de stofzuiger en een cassettebandje. :)
En daarna een touwtje aan de tape vast gemaakt, daarna aan het touw de trekveer vast gemaakt, daarna de draden aan de trekveer en toen zat het er in.
En waar ga jij anno 2019 nog een cassete bandje vinden dan?

Daar was ik nou weer niet op gekomen, wel slim. Maar enkel de stofzuiger op de loze leiding en dan in de meterkast luisteren. Zover was ik dan.
  vrijdag 4 januari 2019 @ 21:38:08 #10
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_184208059
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 21:35 schreef Glider76 het volgende:

[..]

En waar ga jij anno 2019 nog een cassete bandje vinden dan?

Daar was ik nou weer niet op gekomen, wel slim. Maar enkel de stofzuiger op de loze leiding en dan in de meterkast luisteren. Zover was ik dan.
Ik heb er denk ik nog wel eentje ergens :D

Maar het lukt met een klosje garen ook wel denk ik :P
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_184208129
3 maand terug nog een glasvezelkabel naar de garage getrokken... met een stofzuiger op de buis :D
Kon 'm aan de andere kant zo doorvoeren.
  vrijdag 4 januari 2019 @ 21:45:25 #12
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_184208168
Probeer die trekveer eens vanuit de meterkast, in de meest linkse loze leiding.
So we just called him Fred
pi_184208241
Kom de buis niet gewoon uit in de groepenkast? Zou die eens open schroeven en kijken of er buizen in gaan zonder draad.
pi_184208566
Gaat toevallig naar zolder voor een MV afzuiger?

Of naar het toilet, voor een frituur met voetbediening?
.
pi_184208648
Hennie geen loze leidingen die in de vloer van de meterkast uitkomen?
pi_184210119
Hoe oud is het huis TS?
Want die blauwe inbouwedoos is niet echt ouderwets.


Ik had een zelfde soort doos in mijn huis uit 1970, kwam uit op een 3/4 leiding in de meterkast, in veel huizen waren (of zijn) ze verlicht naast een gasaansluiting ook een loze leiding met doos voor elektrisch koken voor te bereiden.
Maar mijn doos was zo'n ouderwetse grijze inbouwdoos.

Als ik mij niet vergis zie ik op de foto met de buizen de 2de buis vanaf links gezien dat deze 3/4 is.
Ik kreeg er vanaf de keuken ook een meter of 10 veer in en daarna met geen mogelijkheid verder.
Vanaf de meterkast er toen een trekveer ingestopt en met veel pijn en moeite kwam ik toen in de keuken uit.
Krap bochtje boven de meterkast ingestort in het beton, kom ik heel vaak tegen (ook bij nieuwbouw met flex |:( )

Kan je wellicht zien of het een 5/8 buis of 3/4 buis is die op de inbouwdoos is aangesloten?

Gezien je toch aan het slopen bent anders een paar tegels weghakken?
Wel voorzichtig, je hakt zo door de leiding heen.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_184210176
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 20:59 schreef Tanooki het volgende:
- zijn er nog technieken om de veer toch verder te krijgen? (maar ik weet eigenlijk niet goed of hij nu vast zit, of dat hij ergens bij het einde is)
Trekveerpomp?
  Moderator vrijdag 4 januari 2019 @ 23:26:19 #18
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_184210226
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 23:24 schreef Deshain het volgende:

[..]

Trekveerpomp?
Of een spirado apparaat :P

Maar ts hoort de veer ook nergens tikken oid ?
pi_184214207
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 21:49 schreef usernaamvergeten het volgende:
Kom de buis niet gewoon uit in de groepenkast? Zou die eens open schroeven en kijken of er buizen in gaan zonder draad.
Oja ook een goede pas daarmee op!!

Metalen trekveer die uitkomt in de groepenkast onder spanning is een slecht idee.

Heb ik ook gedaan, schrok best! Ging allemaal goed gelukkig.
Laat die handjes wapperen!
pi_184214299
Of het laatste eindje van de buis zit klem. Hadden wij met 1 stopcontact. Geen draden in te krijgen. Precies bij overgang van muur naar plafond bleef ie hangen.
  zaterdag 5 januari 2019 @ 11:17:16 #21
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_184215939
quote:
2s.gif Op vrijdag 4 januari 2019 23:21 schreef junkiexp het volgende:
Want die blauwe inbouwedoos is niet echt ouderwets.
[...]
Maar mijn doos was zo'n ouderwetse grijze inbouwdoos
Ds kleur doos zegt niet veel over leeftijd, eerder over de leverancier. Blauw is ABB, grijs is van Attema.

En bij de bouw van woningen worden die vaak genoeg door elkaar gebruikt.

Zo heb ik mijn appartement in de betonnen buiten muren blauwe dozen en in de gipsen binnenmuren grijze dozen.
So we just called him Fred
pi_184219586
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 januari 2019 11:17 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Ds kleur doos zegt niet veel over leeftijd, eerder over de leverancier. Blauw is ABB, grijs is van Attema.

En bij de bouw van woningen worden die vaak genoeg door elkaar gebruikt.

Zo heb ik mijn appartement in de betonnen buiten muren blauwe dozen en in de gipsen binnenmuren grijze dozen.
Dat weet ik :)
Maar als het een oud huis is en je hebt zo'n blauwe doos dan kan dat zeggen dat die later geplaatst is.
Vroeger had je deze namelijk nog niet.
Dat bedoel ik te zeggen.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zaterdag 12 januari 2019 @ 09:29:07 #23
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_184354645
ik zou het eens andersom proberen, dus vanuit de meterkast. Als het voor een Kookgroep gedacht was is het een 19mm (3/4) buis, geen 16mm (5/8) buis.

Daarvan zijn er ws niet zoveel (of allemaal omdat ze de bochten naar beneden in 3/4 gemaakt hebben omdat je dan meer ruimte hebt in de bocht en er dus makkelijker draad doorheen krijgt)

Wij deden (toen ik nog in NL werkte) in loze buizen altijd een trekdraad trouwens.... wisten we ook meteen dat de buis heel was en ook bruikbaar.
pi_184387039
Ik heb er vandaag eindelijk tijd voor gehad; stofzuiger in de meterkast, touw in de keuken in de doos. Gelukt. :)

Nu wordt het nog een uitdaging... Want er moeten 5 draden doorheen. En ik weet niet waarom het zo stug ging.
pi_184387866
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2019 21:42 schreef Tanooki het volgende:
Ik heb er vandaag eindelijk tijd voor gehad; stofzuiger in de meterkast, touw in de keuken in de doos. Gelukt.

Nu wordt het nog een uitdaging... Want er moeten 5 draden doorheen. En ik weet niet waarom het zo stug ging.
Top!
Krijg je een trekveer er wel makkelijk doorheen nu?
Het is 3/4 dus 5 draden moet opzicht geen probleem zijn, maar er hoeft maar net een rare knik ergens te zitten en je tobt je rot.
Gratis tip voor de degene die trekt, handschoenen aan!

Ik had hier de blaren of mijn handen staan na een dergelijk geval.
En de ander goed duwen natuurlijk, succes
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  dinsdag 15 januari 2019 @ 09:39:47 #26
120112 Me_dusa
Red een boom, eet een bever!
pi_184412023
Beetje vaseline oid helpt vaak ook mee!
"in de IT gaat alles automatisch maar niets vanzelf"
pi_184412077
Inspuiten met siliconenspray aan de "invoerzijde"
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator dinsdag 15 januari 2019 @ 09:47:39 #28
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_184412124
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 09:39 schreef Me_dusa het volgende:
Beetje vaseline oid helpt vaak ook mee!
Beetje zeepsop wil ook wel helpen.
pi_184425710
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 09:47 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Beetje zeepsop wil ook wel helpen.
Talkpoeder schijnt het ook goed te doen :)
Van zeepsop zeggen ze dat je dat nooit moet doen omdat het je kabels zou aantasten, maar i call bullshit :)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  Moderator woensdag 16 januari 2019 @ 06:23:11 #30
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_184428590
quote:
2s.gif Op dinsdag 15 januari 2019 22:54 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Talkpoeder schijnt het ook goed te doen :)
Van zeepsop zeggen ze dat je dat nooit moet doen omdat het je kabels zou aantasten, maar i call bullshit :)
Het verwijderen van de bedrading die er met zeep sop ingetrokken is, gaat wel heel moeilijk.

Het gaat vaak echt kleven en plakken. Maar iets is beter dan niets ! ;)
  woensdag 16 januari 2019 @ 08:44:17 #31
120112 Me_dusa
Red een boom, eet een bever!
pi_184429556
Genoeg tips om er doorheen te glijden :p Nou @Tanooki, wanneer ga je het proberen?
"in de IT gaat alles automatisch maar niets vanzelf"
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')