abonnement Unibet Coolblue
pi_184085586
Welkom in het topic over de AIVD kerstpuzzel, dé puzzel voor iedereen die op zoek is naar een kerstpuzzel die net ietsje anders is dan de gangbare kruiswoordraadsels. Zowel ervaren puzzelaars als beginnelingen zijn in dit topic welkom om mee te praten over het puzzel-hoogtepunt van dit jaar ^O^

Over de kerstpuzzel
De kerstpuzzel bestaat uit een aantal cryptografische opgaves, die onafhankelijk van elkaar op te lossen zijn. De puzzels vereisen redenerend vermogen, google skills en een flinke portie doorzettingsvermogen. Een basiskennis van de cryptografie is een voordeel bij het oplossen van de puzzel :s)

Voor de winnaar ligt er eeuwige roem én de felbegeerde beker in het verschiet.

Teaseropdrachten
Dit jaar kan er een ‘tijdige’ voorsprong worden verdiend door twee teaseropdrachten op te lossen. De opdrachten worden eind november en begin december geplaatst op instagram en twitter.

Belangrijke data
- 15 januari 2019: uiterste inzenddatum van het antwoordformulier
- februari 2019?: de winnaar wordt bekend gemaakt

Errata
Soms sluipen er wat schoonheidsfoutjes in bij het maken van de kerstpuzzel. De errata worden gepubliceerd op de website van de AIVD, dus houd deze zeker in de gaten tijdens het puzzelen.
Zo zijn er al errata voor 9, 10 en 25.

Nuttige websites
- De spelregels van de AIVD kerstpuzzel
- Vaak terugkerende versleutelingstechnieken
- De Top2000
- Alles over Jan Smit
- De opgaves (en antwoorden!) van de voorgaande edities

Huisregels in dit topic
- Plaats nooit (gedeeltelijke) antwoorden op de puzzels, zelfs niet na de uiterste inleverdatum
- Hints plaatsen mag, maar met mate en in spoilertags. Hints mogen niet direct tot de oplossing leiden: er moet altijd nog wat te puzzelen blijven
- Bij twijfel, of als je denkt dat een hint te ver gaat: stuur een DM naar Reya

Veel succes en vooral veel puzzelplezier allemaal!
pi_184085726
Gisteren toch een mooie zin voor 16 gemaakt met 52 letters. Toch nog een punt binnen, de rest gaat er niet meer van komen ben ik bang. Die zijn te moeilijk voor mij. :')

Ik word er echt Doutzen van ;)
pi_184085834
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2018 13:33 schreef QIXL het volgende:
Gisteren toch een mooie zin voor 16 gemaakt met 52 letters. Toch nog een punt binnen, de rest gaat er niet meer van komen ben ik bang. Die zijn te moeilijk voor mij. :')

Ik word er echt Doutzen van ;)
Ik Wolter ook een Neelie Doutzen van ;)
pi_184085870
pff dit jaar toch wel meer moeite als voorgaande jaren...heb sommige wel half maar kom ik niet verder....mss toch paar (kleine) hints nodig :)
to do: 15, 24, 17 (deels)
pi_184086216
>:O
pi_184086627
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2018 13:39 schreef KP2016 het volgende:
pff dit jaar toch wel meer moeite als voorgaande jaren...heb sommige wel half maar kom ik niet verder....mss toch paar (kleine) hints nodig :)
https://www.aivd.nl/onder(...)erstpuzzel-te-kraken

Dit en fietsen in de regen of douchen met je hometrainer, zijn alle tips die ik je kan geven. Ik hoop dat je nog van een paar eureka momenten kan genieten.
pi_184086944
quote:
1s.gif Op zondag 30 december 2018 14:11 schreef QIXL het volgende:

[..]

https://www.aivd.nl/onder(...)erstpuzzel-te-kraken

Dit en fietsen in de regen of douchen met je hometrainer, zijn alle tips die ik je kan geven. Ik hoop dat je nog van een paar eureka momenten kan genieten.
🚽 is ook een aanrader
pi_184086966
Ik kan een bed ook wel aanraden :z
pi_184086995
quote:
1s.gif Op zondag 30 december 2018 14:26 schreef Habi82 het volgende:

[..]

🚽 is ook een aanrader
ok mooi cryptisch, we gaan stug verder....:)
to do: 15, 24, 17 (deels)
pi_184087550
Opgelost tot nu: 1ab,2,3,4,5,7A,8,9,10,13,16,21,22,23a,25. Bij de rest nog weinig beginnetjes.
Dat zijn in ieder geval al meer punten dan vorig jaar, maar nog wel een stuk minder dan 2014,15 of 16. Maar toen had ik ook meer tijd en waren de opgaven een stuk interessanter.

Iemand tips naar welke opgaven ik nog echt moet kijken. Als in, wat stom dat je die nog niet hebt. ;)
Muziekwebsite: https://caschart.blogspot.com/
Top 2000 feeling shuffle playlist: https://spoti.fi/3E3r615
pi_184087578
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2018 14:54 schreef Cassa95 het volgende:
Opgelost tot nu: 1ab,2,3,4,5,7A,8,9,10,13,16,21,22,25. Bij de rest nog weinig beginnetjes.
Dat zijn in ieder geval al meer punten dan vorig jaar, maar nog wel een stuk minder dan 2014,15 of 16. Maar toen had ik ook meer tijd en waren de opgaven een stuk interessanter.

Iemand tips naar welke opgaven ik nog echt moet kijken. Als in, wat stom dat je die nog niet hebt. ;)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_184087678
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2018 14:54 schreef Cassa95 het volgende:
Opgelost tot nu: 1ab,2,3,4,5,7A,8,9,10,13,16,21,22,23a,25. Bij de rest nog weinig beginnetjes.
Dat zijn in ieder geval al meer punten dan vorig jaar, maar nog wel een stuk minder dan 2014,15 of 16. Maar toen had ik ook meer tijd en waren de opgaven een stuk interessanter.

Iemand tips naar welke opgaven ik nog echt moet kijken. Als in, wat stom dat je die nog niet hebt. ;)
Afhankelijk van waar je puzzeltalenten liggen natuurlijk, maar

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_184087763
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2018 14:59 schreef MMunkun het volgende:

[..]

Afhankelijk van waar je puzzeltalenten liggen natuurlijk, maar

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_184087819
Stelletje helden, respect voor iedereen die 17 opgelost heeft. Ik gooi de handdoek in de ring _O_
pi_184087931
quote:
1s.gif Op zondag 30 december 2018 15:03 schreef thabit het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat is zeker waar :P
pi_184088171
quote:
1s.gif Op zondag 30 december 2018 15:03 schreef thabit het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_184088775
Heeft iemand de antwoorden van de teaservragen?
AIVD twitterde op donderdag 06-12-2018 om 10:55:08 Ook dit jaar kun je eerder toegang krijgen tot de AIVD kerstpuzzel door twee teaservragen op te lossen. Dit is de eerste opgave. Succes! https://t.co/jqJHZ5oJ0o reageer retweet
AIVD twitterde op maandag 10-12-2018 om 13:18:12 De tweede (en laatste) teaservraag voor de AIVD kerstpuzzel 2018. Met de juiste oplossing krijg je toegang tot de eerste editie van de puzzel. Succes! https://t.co/0NCiyZ4qDu reageer retweet
pi_184088872
quote:
10s.gif Op zondag 30 december 2018 15:44 schreef priemfactorisering het volgende:
Heeft iemand de antwoorden van de teaservragen?
AIVD twitterde op donderdag 06-12-2018 om 10:55:08 Ook dit jaar kun je eerder toegang krijgen tot de AIVD kerstpuzzel door twee teaservragen op te lossen. Dit is de eerste opgave. Succes! https://t.co/jqJHZ5oJ0o reageer retweet
AIVD twitterde op maandag 10-12-2018 om 13:18:12 De tweede (en laatste) teaservraag voor de AIVD kerstpuzzel 2018. Met de juiste oplossing krijg je toegang tot de eerste editie van de puzzel. Succes! https://t.co/0NCiyZ4qDu reageer retweet
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_184089011
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2018 15:20 schreef Jurian95 het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: 15
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_184090045
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2018 15:53 schreef CarloV het volgende:

[..]

SPOILER: 15
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tenzij je ernaar blijft staren tot je wortel schiet in de hoop dat er een eureka moment komt en je er 3 punten bij op kan tellen. In dat geval is de tijd een lineair verband, maar stijgt de frustratie exponentieel. :)
pi_184090125
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2018 16:35 schreef QIXL het volgende:

[..]

Tenzij je ernaar blijft staren tot je wortel schiet in de hoop dat er een eureka moment komt en je er 3 punten bij op kan tellen. In dat geval is de tijd een lineair verband, maar stijgt de frustratie exponentieel. :)
Maar hopen dat het staren dan niet exponentieel in tijd wordt straks. Anders zit je straks in een frustratie-tetratie.
pi_184090276
Als deze berichten geen afleiding zijn, ben ik nog meer in de war. Ik zou toch zweren dat ik dat geprobeerd heb...
pi_184090342
quote:
8s.gif Op zondag 30 december 2018 16:43 schreef IshaD het volgende:
Als deze berichten geen afleiding zijn, ben ik nog meer in de war. Ik zou toch zweren dat ik dat geprobeerd heb...
SPOILER: 15
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_184090440
quote:
0s.gif Op zondag 30 december 2018 16:45 schreef CarloV het volgende:

[..]

SPOILER: 15
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Jaa die snap ik, maar ik kom toch niet op resultaat
pi_184090472
Mijn berichten zijn vooral afleiding, aangezien ik 15 nog niet heb. Sorry hiervoor. Hier een hint voor een vraag die ik wel heb:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')