abonnement Unibet Coolblue
pi_183936590
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 00:05 schreef Light het volgende:

[..]

Welke dode hoek? De auto haalde de fietser in, dus de automobilist had de fietser door de voorruit moeten kunnen zien. (En ja, dingen als spiegels en raamstijlen kunnen ook dan voor blinde vlekken zorgen.)
hij haalt een fietser in, zit tegelijkertijd zijn route te checken, aan zijn zieke kind te denken en zijn bijrijder zit tegen hem te ouwehoeren. Ow, sjit, ik moet hier rechtsaf, checkt zijn spiegels, ziet niks (want TS zit dus in de dode hoek) en slaat af..

Ga er nooit vanuit dat iemand je 'wel' ziet.. Als jij de bestuurder niet kan zien in de spiegel, ziet hij jou ook niet.. Zie jij mij, zie ik jou; die stickers zijn er niet voor de show..

Je kunt 300 keer in je recht staan en gelijk- en overduidelijk voorrang hebben, maar als je met je aambeien op een fietszadel zit zul je zo nu en dan eens moeten toegeven, want je hebt niks aan je voorrang als er een vrachtwagenwiel over je hoofd rijdt. Je familie zal de schadevergoeding waarschijnlijk gewoon opzuipen, maar dat zal zonder jou zijn..

Zorg dat je zichtbaar bent; doe je verlichting aan, zorg dat je niet in het zwart gekleed bent, reflecterend materiaal doet veel, doe je fucking verlichting aan, rijd op plaatsen waar je op zijn minst de spiegel van het voertuig kunt zien, doe je licht aan, geef elkaar de ruimte en heb wat begrip voor de ander, ook al betekent dat misschien dat je eens geen voorrang krijgt, daar kun je soms écht mee thuis komen, letterlijk.

Had ik al gezegd dat je je verlichting aan moet doen op een pedalero? Ruw geschat heb ik bij minstens de helft van de fietsers die ik tegenkom de neiging om mijn raam open te soen en ze de tering te schelden omdat ze bijna onzichtbaar zijn.
The Man in White..
pi_183936694
quote:
1s.gif Op maandag 24 december 2018 10:39 schreef The_New_Stig het volgende:

[..]

hij haalt een fietser in, zit tegelijkertijd zijn route te checken, aan zijn zieke kind te denken en zijn bijrijder zit tegen hem te ouwehoeren. Ow, sjit, ik moet hier rechtsaf, checkt zijn spiegels, ziet niks (want TS zit dus in de dode hoek) en slaat af..

Ah, de domme bestuurder die geen meter vooruit kijkt en daardoor niet tijdig de voor hem belangrijke informatie in zich opneemt.
pi_183936764
quote:
1s.gif Op maandag 24 december 2018 10:39 schreef The_New_Stig het volgende:

[..]

hij haalt een fietser in, zit tegelijkertijd zijn route te checken, aan zijn zieke kind te denken en zijn bijrijder zit tegen hem te ouwehoeren. Ow, sjit, ik moet hier rechtsaf, checkt zijn spiegels, ziet niks (want TS zit dus in de dode hoek) en slaat af..

Ga er nooit vanuit dat iemand je 'wel' ziet.. Als jij de bestuurder niet kan zien in de spiegel, ziet hij jou ook niet.. Zie jij mij, zie ik jou; die stickers zijn er niet voor de show..

Je kunt 300 keer in je recht staan en gelijk- en overduidelijk voorrang hebben, maar als je met je aambeien op een fietszadel zit zul je zo nu en dan eens moeten toegeven, want je hebt niks aan je voorrang als er een vrachtwagenwiel over je hoofd rijdt. Je familie zal de schadevergoeding waarschijnlijk gewoon opzuipen, maar dat zal zonder jou zijn..

Zorg dat je zichtbaar bent; doe je verlichting aan, zorg dat je niet in het zwart gekleed bent, reflecterend materiaal doet veel, doe je fucking verlichting aan, rijd op plaatsen waar je op zijn minst de spiegel van het voertuig kunt zien, doe je licht aan, geef elkaar de ruimte en heb wat begrip voor de ander, ook al betekent dat misschien dat je eens geen voorrang krijgt, daar kun je soms écht mee thuis komen, letterlijk.

Had ik al gezegd dat je je verlichting aan moet doen op een pedalero? Ruw geschat heb ik bij minstens de helft van de fietsers die ik tegenkom de neiging om mijn raam open te soen en ze de tering te schelden omdat ze bijna onzichtbaar zijn.
Amen.
pi_183940879
quote:
1s.gif Op maandag 24 december 2018 10:39 schreef The_New_Stig het volgende:
Ga er nooit vanuit dat iemand je 'wel' ziet.. Als jij de bestuurder niet kan zien in de spiegel, ziet hij jou ook niet.. Zie jij mij, zie ik jou; die stickers zijn er niet voor de show..
Graag advies aan mij dan: Ik word ingehaald door een auto op het betreffende fietspad. Ik rijd pak en beet 20kmh, de auto 40-50kmh en blijkt opeens af te slaan, al dan niet zonder richtingaanwijzer. Op een zeker moment zal ik waarschijnlijk tijdelijk in zijn dode hoek zitten. Wat te doen als fietser? Altijd maar remmen of stoppen voor de zekerheid? En geldt dat ook als een auto mij gewoon inhaalt en nog geen richtingaanwijzer aan heeft?

Verder, verlichting heb ik altijd aan. Ik heb zelfs beide lichten twee keer mee (één van de twee aan) voor het geval er een stuk gaat. Thuis heb ik nog eens een zooi extra aangezien die lampjes vaak maar een maand of twee meegaan als je fiets veel buiten staat.
pi_183943341
quote:
1s.gif Op maandag 24 december 2018 10:45 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Ah, de domme bestuurder die geen meter vooruit kijkt en daardoor niet tijdig de voor hem belangrijke informatie in zich opneemt.
die ja. En dat zijn er meer dan je denkt.

quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 14:58 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Graag advies aan mij dan: Ik word ingehaald door een auto op het betreffende fietspad. Ik rijd pak en beet 20kmh, de auto 40-50kmh en blijkt opeens af te slaan, al dan niet zonder richtingaanwijzer. Op een zeker moment zal ik waarschijnlijk tijdelijk in zijn dode hoek zitten. Wat te doen als fietser? Altijd maar remmen of stoppen voor de zekerheid? En geldt dat ook als een auto mij gewoon inhaalt en nog geen richtingaanwijzer aan heeft?

Verder, verlichting heb ik altijd aan. Ik heb zelfs beide lichten twee keer mee (één van de twee aan) voor het geval er een stuk gaat. Thuis heb ik nog eens een zooi extra aangezien die lampjes vaak maar een maand of twee meegaan als je fiets veel buiten staat.
Blijf er óf achter, of zorg je je oogcontact hebt; via een spiegel maar liefst direct. Heb je dat niet, kun je gewoon aannemen dat hij/zij/het je niet heeft gezien. Defensief deelnemen aan het verkeer, en vooral niet te makkelijk je 'FU ik heb voorrang-petje' opzetten.
The Man in White..
pi_183943607
quote:
1s.gif Op maandag 24 december 2018 17:20 schreef The_New_Stig het volgende:

[..]

die ja. En dat zijn er meer dan je denkt.

[..]

Blijf er óf achter, of zorg je je oogcontact hebt; via een spiegel maar liefst direct. Heb je dat niet, kun je gewoon aannemen dat hij/zij/het je niet heeft gezien. Defensief deelnemen aan het verkeer, en vooral niet te makkelijk je 'FU ik heb voorrang-petje' opzetten.
Ik denk zeker niet zoals het laatste, maar jouw advies is in de praktijk gewoon niet haalbaar. Ik probeer altijd oogcontact te maken, maar dat lukt niet altijd. Soms kijken mensen niet, soms is het te donker om naar binnen te kijken. Ik rijd op dat moment altijd voorzichtiger, stop bijvoorbeeld met trappen als ik niet zeker weet of ik gezien ben, en ik blijf kijken om in staat te zijn om alsnog te stoppen mocht het nodig zijn.

Maar dan maar er achter blijven, wat dus betekent helemaal stoppen in zo'n geval, is simpelweg niet haalbaar. Op deze weg zitten veel van dit van dit soort afslagen, ik moet ook nog ergens komen. Als je stopt op een fietspad kom je in de knoop met andere fietsers.
pi_183944333
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 17:32 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Ik denk zeker niet zoals het laatste, maar jouw advies is in de praktijk gewoon niet haalbaar. Ik probeer altijd oogcontact te maken, maar dat lukt niet altijd. Soms kijken mensen niet, soms is het te donker om naar binnen te kijken. Ik rijd op dat moment altijd voorzichtiger, stop bijvoorbeeld met trappen als ik niet zeker weet of ik gezien ben, en ik blijf kijken om in staat te zijn om alsnog te stoppen mocht het nodig zijn.

Maar dan maar er achter blijven, wat dus betekent helemaal stoppen in zo'n geval, is simpelweg niet haalbaar. Op deze weg zitten veel van dit van dit soort afslagen, ik moet ook nog ergens komen. Als je stopt op een fietspad kom je in de knoop met andere fietsers.
Het is al een tijd geleden dat ik als fietser deelnam aan het verkeer, maar zo moeilijk als je het nu doet klinken kan het niet zijn :D
The Man in White..
pi_183945007
quote:
1s.gif Op maandag 24 december 2018 18:07 schreef The_New_Stig het volgende:

[..]

Het is al een tijd geleden dat ik als fietser deelnam aan het verkeer, maar zo moeilijk als je het nu doet klinken kan het niet zijn :D
Moeilijk niet, vermoeiend vaak wel. Ik rijd 80-100km per week op de fiets, voornamelijk woon-werk rond drukke tijden. Ik moet echt vaak fouten van anderen oplossen. Op de fiets is het gewoon echt irritant als je vol in de ankers moet en weer moet optrekken omdat ene of andere lompe automobilist niet kijkt. Zeker als het nog een beetje regenachtig is of waait. En het komt echt heel veel voor. Dit is slechts één voorbeeld van een punt waarbij het vaak gebeurd. Er zitten nog tig kruisingen en bijv een basisschool met openslaande autodeuren op m'n route.
pi_183946336
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 18:45 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Moeilijk niet, vermoeiend vaak wel. Ik rijd 80-100km per week op de fiets, voornamelijk woon-werk rond drukke tijden. Ik moet echt vaak fouten van anderen oplossen. Op de fiets is het gewoon echt irritant als je vol in de ankers moet en weer moet optrekken omdat ene of andere lompe automobilist niet kijkt. Zeker als het nog een beetje regenachtig is of waait. En het komt echt heel veel voor. Dit is slechts één voorbeeld van een punt waarbij het vaak gebeurd. Er zitten nog tig kruisingen en bijv een basisschool met openslaande autodeuren op m'n route.
troost je; hetzelfde verhaal gaat op vooor automobilisten, maar dan zijn zwalkende en 2 of 3 breed rijdende, onverlichte appende fietsers met koptelefoontjes met noise cancelling vaak de stoorzenders :+ :P

Leven en laten leven ^O^
The Man in White..
pi_183949549
quote:
10s.gif Op maandag 24 december 2018 20:03 schreef The_New_Stig het volgende:

[..]

troost je; hetzelfde verhaal gaat op vooor automobilisten, maar dan zijn zwalkende en 2 of 3 breed rijdende, onverlichte appende fietsers met koptelefoontjes met noise cancelling vaak de stoorzenders :+ :P

Leven en laten leven ^O^
Ik heb ook gewoon een rijbewijs en jaren ook genoeg gereden. Als automobilist komt dat ook voor, maar wel veel minder en ik vind het bovendien veel minder storend. Komt waarschijnlijk met name omdat je fietsen vrijwel alleen in de bebouwde kom doet waar elke 100m wel een uitrit of kruispunt is en met de auto rijdt je over het algemeen het grootste deel van de tijd gewoon rechtdoor op snelwegen.
pi_184308324
quote:
1s.gif Op zondag 23 december 2018 17:43 schreef Fer het volgende:
Het slingertje ter hoogte van de zebra. Je verdwijnt daar in de dode hoek van de auto (rode pijl). Daarnaast voor de auto uit de zijstraat, doordat het fietspad op een verhoging ligt, is het niet gelijk zichbaar dat die slinger erin zit en de fietsers dus een meter dichter voorlangs komen dan verwacht.
ja en al was t een turbo rotonde, nog steeds dien je uit je doppen te kijken. En dode hoek is geen excuus om iets niet te zien.
pi_184308381
quote:
0s.gif Op woensdag 9 januari 2019 21:31 schreef funnywell het volgende:

[..]

ja en al was t een turbo rotonde, nog steeds dien je uit je doppen te kijken. En dode hoek is geen excuus om iets niet te zien.
Dat is de vraag toch niet? TS wil een verklaring en die geef ik hierbij. Feit is dat er een hoop mensen niet goed kijken
.
pi_184326981
quote:
1s.gif Op woensdag 9 januari 2019 21:33 schreef Fer het volgende:

[..]

Dat is de vraag toch niet? TS wil een verklaring en die geef ik hierbij. Feit is dat er een hoop mensen niet goed kijken
Dan is het goed kijken de oorzaak en niet de zogenaamde dode hoek. Want de dode hoek is niet de enige dode hoek. Tegenwoordig heb je procentueel ook maar weinig zicht om auto's heen. Vroeger was dat veel groter. Volvo maakte er zelfs reclame mee dat ze zoveel procent zicht hadden.
pi_184327048
quote:
0s.gif Op donderdag 10 januari 2019 21:27 schreef funnywell het volgende:

[..]

Dan is het goed kijken de oorzaak en niet de zogenaamde dode hoek. Want de dode hoek is niet de enige dode hoek. Tegenwoordig heb je procentueel ook maar weinig zicht om auto's heen. Vroeger was dat veel groter. Volvo maakte er zelfs reclame mee dat ze zoveel procent zicht hadden.
Was mijn brein maar zo simpel als dat van jou. Dan was mijn leven een stuk eenvoudiger.
.
pi_184327213
quote:
Verder, verlichting heb ik altijd aan. Ik heb zelfs beide lichten twee keer mee (één van de twee aan) voor het geval er een stuk gaat. Thuis heb ik nog eens een zooi extra aangezien die lampjes vaak maar een maand of twee meegaan als je fiets veel buiten staat.
Klinkt niet alsof je kwaliteitsverlichting hebt. Goede fietsverlichting kost meer dan een paar euro.
pi_184327884
Heb je al aan gemeente doorgeven dat dit verkeerssituatie gevaarlijk is en dringend aanpassingen nodig..
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_184331649
Het is een beetje uit de buurt voor mij, anders had ik wel even het betreffende kruispunt als automobilist geprobeerd. Dan hadden we kunnen kijken waar het knelt, aangezien het een specifiek kruispunt betreft waar het bovengemiddeld mis gaat.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')