De laatste meters van de zijstraat zijn ook verhoogd, dan moet je wel erg bijziend zijn als je het rode fietspad over het hoofd ziet. Dat geldt overigens ook voor het afslaand verkeer; de dode hoek wordt juist kleiner als de afstand toeneemt en het uitzicht ter plekke is ruim voldoende.quote:Op zondag 23 december 2018 17:43 schreef Fer het volgende:
Het slingertje ter hoogte van de zebra. Je verdwijnt daar in de dode hoek van de auto (rode pijl). Daarnaast voor de auto uit de zijstraat, doordat het fietspad op een verhoging ligt, is het niet gelijk zichbaar dat die slinger erin zit en de fietsers dus een meter dichter voorlangs komen dan verwacht.
Die slingertjes hebben ze er juist begin dit jaar in gemaakt. Het stukje tussen de weg en het fietspad is eigenlijk ook net niet groot genoeg voor de gemiddelde auto, ook rete-irritant als fietser.quote:Op zondag 23 december 2018 17:43 schreef Fer het volgende:
Het slingertje ter hoogte van de zebra. Je verdwijnt daar in de dode hoek van de auto (rode pijl). Daarnaast voor de auto uit de zijstraat, doordat het fietspad op een verhoging ligt, is het niet gelijk zichbaar dat die slinger erin zit en de fietsers dus een meter dichter voorlangs komen dan verwacht.
Daarom komt het dus bijna elke week voor dat ik moet stoppen/afremmen omdat de auto voorgaat. De keren dat er wel contact was, was omdat de auto nagenoeg stilstond en ik er van overtuigd was dat ik werd voorgelaten zoals hoort.quote:Op zondag 23 december 2018 17:44 schreef Roces18 het volgende:
auto heeft altijd voorrang (tenzij je dood wil)
Je rijdt in een buurt met veel automobilisten die alleen nog aan zichzelf denken zodra ze ingestapt zijn. De autopestende maatregelen om het voor fietsers veiliger te maken werken op papier goed, maar in de praktijk niet. Eerder averechts.quote:Op zondag 23 december 2018 18:55 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Die slingertjes hebben ze er juist begin dit jaar in gemaakt. Het stukje tussen de weg en het fietspad is eigenlijk ook net niet groot genoeg voor de gemiddelde auto, ook rete-irritant als fietser.
[..]
Daarom komt het dus bijna elke week voor dat ik moet stoppen/afremmen omdat de auto voorgaat. De keren dat er wel contact was, was omdat de auto nagenoeg stilstond en ik er van overtuigd was dat ik werd voorgelaten zoals hoort.
aldus een fietser in de ambulance nadat ‘ie door diezelfde automobilist overhoop gereden is.quote:Op zondag 23 december 2018 17:57 schreef Captain_Ghost het volgende:
Voor mij is het glashelder dat automobilist die rechts af eerst alle verkeersdeelnemers voorrang geven voordat je kan oversteken.
Hoe je dat doet is de automobilist zijn probleem.
of men weigert te wachten tot einde spits en de onaflatendr stroom fietsers is opgedroogdquote:Op zondag 23 december 2018 19:34 schreef itchycoo het volgende:
Ik snap ergens ook wel dat je als fietser dan maar even wacht in situaties waarin je twijfelt of je gezien bent. Zou niet moeten, maar sommige mensen snappen gewoon geen verkeersregels lijkt het wel eens.
true, maar daar snijd je nog een veeeeeul groter vraagstuk aanquote:Op zondag 23 december 2018 19:38 schreef lipje het volgende:
[..]
of men weigert te wachten tot einde spits en de onaflatendr stroom fietsers is opgedroogd
Valt daar wel mee. Fietser komen in groepjes aan omdat er vlak voor een groot kruispunt met stoplicht zit. Die problemen heb je vooral als je de eerste bent in het groepje. De weg met auto's is wel vrij druk, staat regelmatig een lange rij te wachten omdat er auto af willen slaan. Zie daar ook weleens mensen rechts een stukje gras mee pakken als iemand staat te wachten om linksaf te slaan.quote:Op zondag 23 december 2018 19:38 schreef lipje het volgende:
[..]
of men weigert te wachten tot einde spits en de onaflatendr stroom fietsers is opgedroogd
Heb zeker tien - twintig keer al flink moeten afremmen, soms zelf helemaal stoppen voor auto's die geen voorrang verlenen. De twee keer contact stond de auto nagenoeg stil en begon te rijden toen ik voorlangs ging. Ik zie niet in wat ik daar fout deed of hoe ik voorzichtiger had moeten zijn.quote:Op zondag 23 december 2018 21:24 schreef The_New_Stig het volgende:
Als jij bijna onder het áchterwiel van een bakwagen komt nadat je hebt geremd toen je merkte dat hij ging afslaan, reed je inderdaad op een stomme plek. En het feit dat het al een paar keer is gebeurd wil zeggen dag je er zelf ook niet wijzer op wordt .
Nee, je reed in zijn dode hoek. Je hebt idd voorrang als je rechtdoor gaat, maar je moet het ook krijgen. En om jezelf dan daar te positioneren is niet heel handig, want daar ziet hij je domweg niet.quote:Op zondag 23 december 2018 22:38 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Valt daar wel mee. Fietser komen in groepjes aan omdat er vlak voor een groot kruispunt met stoplicht zit. Die problemen heb je vooral als je de eerste bent in het groepje. De weg met auto's is wel vrij druk, staat regelmatig een lange rij te wachten omdat er auto af willen slaan. Zie daar ook weleens mensen rechts een stukje gras mee pakken als iemand staat te wachten om linksaf te slaan.
[..]
Heb zeker tien - twintig keer al flink moeten afremmen, soms zelf helemaal stoppen voor auto's die geen voorrang verlenen. De twee keer contact stond de auto nagenoeg stil en begon te rijden toen ik voorlangs ging. Ik zie niet in wat ik daar fout deed of hoe ik voorzichtiger had moeten zijn.
Die bakwagen van Technische Unie reed het lompst van allemaal: haalt mij in, en knalt met een aardige snelheid naar rechts. Ik reed op dat moment ook redelijk door ivm regen. Met maximaal remmen en een glijdend achterwiel kon in nog stoppen voor zijn zijkant en moest mn stuur wegdraaien om z'n achterwiel niet te raken. Als ik niet had geremd had ik waarschijnlijk op de hoek van de cabine of net aan de zijkant van de cabine geraakt. Je kan me hooguit verwijten dat ik redelijk doorreed op dat moment.
quote:Op zondag 23 december 2018 22:49 schreef The_New_Stig het volgende:
[..]
Nee, je reed in zijn dode hoek. Je hebt idd voorrang als je rechtdoor gaat, maar je moet het ook krijgen. En om jezelf dan daar te positioneren is niet heel handig, want daar ziet hij je domweg niet.
Welke dode hoek? De auto haalde de fietser in, dus de automobilist had de fietser door de voorruit moeten kunnen zien. (En ja, dingen als spiegels en raamstijlen kunnen ook dan voor blinde vlekken zorgen.)quote:Op zondag 23 december 2018 22:49 schreef The_New_Stig het volgende:
[..]
Nee, je reed in zijn dode hoek. Je hebt idd voorrang als je rechtdoor gaat, maar je moet het ook krijgen. En om jezelf dan daar te positioneren is niet heel handig, want daar ziet hij je domweg niet.
Te hoog gegrepen voor de helft van de bakwagenchauffers op klein rijbewijs. Zeker nu veel personeel doorstroomt, komt er steeds meer simpel volk achter het stuur terecht.quote:Op maandag 24 december 2018 00:05 schreef Light het volgende:
[..]
Welke dode hoek? De auto haalde de fietser in, dus de automobilist had de fietser door de voorruit moeten kunnen zien. (En ja, dingen als spiegels en raamstijlen kunnen ook dan voor blinde vlekken zorgen.)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |