abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_183923493
Sinds een klein jaar fiets ik elke dag onderstaande route. Fietser in het blauw. Nu heb ik vrijwel elke week tot eens in de twee weken een bijna aanrijding op dit punt. Twee maal zelfs een echte aanrijding met licht contact. Het gaat om zowel auto's die rechtsaf slaan (rood) als met auto's die uit de zijstraat komen (zwart).

Deze week ook vol in de zijkant gereden door een auto die uit de zijstraat kwam. De auto stond nagenoeg stil omdat er autoverkeer was op de weg en trekt vervolgens op, op het moment dat ik voor langs rijdt. Ik ging onderuit en de auto ging gewoon door.

Verder eenmaal een auto die me inhaalt en zomaar naar rechts gaat. "Je reed in m'n dode hoek." Beetje vergelijkbaar verhaal als die andere. Deze ging ook zo langzaam dat ik er vanuit ging dat ze op me aan het wachten was, toen ze opeens toch gas gaf. Laatst ook nog een vrachtautootje (technisch gezien auto?) van de Technische Unie waar ik maar net voor kon stoppen en waar ik vervolgens moeite voor moest doen om m'n voorwiel niet onder het achterwiel van de afslaande vrachtauto te laten komen.

Ik heb ook al meerdere malen andere fietsers gezien die zijn aangereden. Wie kan me vertellen wat hier als automobilist zo moeilijk aan is? Voor de volledigheid: ik rijd een gewone fiets, dus niet elektrisch en heb gewoon netjes verlichting. Ik ben op die momenten onderweg naar m'n werk, dus ik rijd door, maar niet overdreven hard, want ik kom graag fris aan.



Locatie: https://www.google.com/ma(...)18,72m/data=!3m1!1e3
pi_183923726
Het slingertje ter hoogte van de zebra. Je verdwijnt daar in de dode hoek van de auto (rode pijl). Daarnaast voor de auto uit de zijstraat, doordat het fietspad op een verhoging ligt, is het niet gelijk zichbaar dat die slinger erin zit en de fietsers dus een meter dichter voorlangs komen dan verwacht.
.
  zondag 23 december 2018 @ 17:44:03 #3
286575 Roces18
Chef de party
pi_183923748
auto heeft altijd voorrang (tenzij je dood wil)
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_183924094
Voor mij is het glashelder dat automobilist die rechts af eerst alle verkeersdeelnemers voorrang geven voordat je kan oversteken.
Hoe je dat doet is de automobilist zijn probleem.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_183924560
quote:
1s.gif Op zondag 23 december 2018 17:43 schreef Fer het volgende:
Het slingertje ter hoogte van de zebra. Je verdwijnt daar in de dode hoek van de auto (rode pijl). Daarnaast voor de auto uit de zijstraat, doordat het fietspad op een verhoging ligt, is het niet gelijk zichbaar dat die slinger erin zit en de fietsers dus een meter dichter voorlangs komen dan verwacht.
De laatste meters van de zijstraat zijn ook verhoogd, dan moet je wel erg bijziend zijn als je het rode fietspad over het hoofd ziet. Dat geldt overigens ook voor het afslaand verkeer; de dode hoek wordt juist kleiner als de afstand toeneemt en het uitzicht ter plekke is ruim voldoende.

Tenslotte: door de 30km-zone en de verhoogde drempel wordt je zowaar gedwongen je snelheid te matigen; knap (of asociaal) dat je dan nog steeds fietsers van de sokken rijdt.
pi_183924688
Zorgen dat je oogcontact hebt met de bestuurder.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_183925358
quote:
1s.gif Op zondag 23 december 2018 17:43 schreef Fer het volgende:
Het slingertje ter hoogte van de zebra. Je verdwijnt daar in de dode hoek van de auto (rode pijl). Daarnaast voor de auto uit de zijstraat, doordat het fietspad op een verhoging ligt, is het niet gelijk zichbaar dat die slinger erin zit en de fietsers dus een meter dichter voorlangs komen dan verwacht.
Die slingertjes hebben ze er juist begin dit jaar in gemaakt. Het stukje tussen de weg en het fietspad is eigenlijk ook net niet groot genoeg voor de gemiddelde auto, ook rete-irritant als fietser.

quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2018 17:44 schreef Roces18 het volgende:
auto heeft altijd voorrang (tenzij je dood wil)
Daarom komt het dus bijna elke week voor dat ik moet stoppen/afremmen omdat de auto voorgaat. De keren dat er wel contact was, was omdat de auto nagenoeg stilstond en ik er van overtuigd was dat ik werd voorgelaten zoals hoort.
  zondag 23 december 2018 @ 19:28:14 #8
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_183926207
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2018 18:55 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Die slingertjes hebben ze er juist begin dit jaar in gemaakt. Het stukje tussen de weg en het fietspad is eigenlijk ook net niet groot genoeg voor de gemiddelde auto, ook rete-irritant als fietser.

[..]

Daarom komt het dus bijna elke week voor dat ik moet stoppen/afremmen omdat de auto voorgaat. De keren dat er wel contact was, was omdat de auto nagenoeg stilstond en ik er van overtuigd was dat ik werd voorgelaten zoals hoort.
Je rijdt in een buurt met veel automobilisten die alleen nog aan zichzelf denken zodra ze ingestapt zijn. De autopestende maatregelen om het voor fietsers veiliger te maken werken op papier goed, maar in de praktijk niet. Eerder averechts.
Verder is er een overvloed aan fietsers die vaak genoeg hun levensmoeheid uiten door de verkeersregels te negeren en rare capriolen uit te halen.

Succes met het meest onveilige vervoersmiddel ^O^
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_183926353
Het is voor de automobilist een kwestie van vooruitkijken, fietser spotten en op tijd inschatten of je daar (echt) fatsoenlijk langs kan of dat je tijdig snelheid mindert voor het afslaan zodat deze fietser veilig door kan.

Helaas doet volgens mij een bedroevend groot aantal automobilisten niet aan tijdig vooruitkijken en knalt gewoon rücksichtlos de bocht om. Hier bij mij om de hoek ook zo’n kruispunt waar regelmatig een fietser aangereden wordt. Terwijl als je erop let, je die fietsers al van mijlenver kunt zien rijden. Lijkt me in bovenstaande situatie ook.

quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2018 17:57 schreef Captain_Ghost het volgende:
Voor mij is het glashelder dat automobilist die rechts af eerst alle verkeersdeelnemers voorrang geven voordat je kan oversteken.
Hoe je dat doet is de automobilist zijn probleem.
aldus een fietser in de ambulance nadat ‘ie door diezelfde automobilist overhoop gereden is. :+

Ik snap ergens ook wel dat je als fietser dan maar even wacht in situaties waarin je twijfelt of je gezien bent. Zou niet moeten, maar sommige mensen snappen gewoon geen verkeersregels lijkt het wel eens.
  zondag 23 december 2018 @ 19:38:54 #10
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_183926455
quote:
1s.gif Op zondag 23 december 2018 19:34 schreef itchycoo het volgende:

Ik snap ergens ook wel dat je als fietser dan maar even wacht in situaties waarin je twijfelt of je gezien bent. Zou niet moeten, maar sommige mensen snappen gewoon geen verkeersregels lijkt het wel eens.
of men weigert te wachten tot einde spits en de onaflatendr stroom fietsers is opgedroogd -O- :Y)
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_183926549
Heb je al bij de gemeente geklaagd en om een waarschuwingsbord gevraagd?
dag
pi_183927913
quote:
1s.gif Op zondag 23 december 2018 19:38 schreef lipje het volgende:

[..]

of men weigert te wachten tot einde spits en de onaflatendr stroom fietsers is opgedroogd -O- :Y)
true, maar daar snijd je nog een veeeeeul groter vraagstuk aan :P
pi_183927999
Langs de middenweg in Amsterdam hebben ze ook zo’n slinger bedacht. Werkt averechts, want die fietser verdwijnt zo in de dodehoek door die slinger.

Verder is die ruimte voor het fietspad ook funest. De automobilist gaat rijdt daar schuin op, probeert dan te kijken en ziet amper wat, minder dan als hij gewoon recht op de weg stilstaat.

En mensen hebben commentaar dat automobilisten moeten kijken, maar het probleem is dat een deel dat niet doet. Dan kun je beter een foolproof wegindeling hebben.
.
pi_183928961
Er rijden gewoon een hoop mafkezen auto tegenwoordig.
pi_183929226
ze rijden met oogkleppen op.Als je gwoon goed rond kijkt dan kun je allang zien of er fietsers zijn ja of nee.Mja alles op het laatste moment doen.
pi_183929444
Als jij bijna onder het áchterwiel van een bakwagen komt nadat je hebt geremd toen je merkte dat hij ging afslaan, reed je inderdaad op een stomme plek. En het feit dat het al een paar keer is gebeurd wil zeggen dag je er zelf ook niet wijzer op wordt :+.
The Man in White..
pi_183931529
quote:
1s.gif Op zondag 23 december 2018 19:38 schreef lipje het volgende:

[..]

of men weigert te wachten tot einde spits en de onaflatendr stroom fietsers is opgedroogd -O- :Y)
Valt daar wel mee. Fietser komen in groepjes aan omdat er vlak voor een groot kruispunt met stoplicht zit. Die problemen heb je vooral als je de eerste bent in het groepje. De weg met auto's is wel vrij druk, staat regelmatig een lange rij te wachten omdat er auto af willen slaan. Zie daar ook weleens mensen rechts een stukje gras mee pakken als iemand staat te wachten om linksaf te slaan.

quote:
1s.gif Op zondag 23 december 2018 21:24 schreef The_New_Stig het volgende:
Als jij bijna onder het áchterwiel van een bakwagen komt nadat je hebt geremd toen je merkte dat hij ging afslaan, reed je inderdaad op een stomme plek. En het feit dat het al een paar keer is gebeurd wil zeggen dag je er zelf ook niet wijzer op wordt :+.
Heb zeker tien - twintig keer al flink moeten afremmen, soms zelf helemaal stoppen voor auto's die geen voorrang verlenen. De twee keer contact stond de auto nagenoeg stil en begon te rijden toen ik voorlangs ging. Ik zie niet in wat ik daar fout deed of hoe ik voorzichtiger had moeten zijn.

Die bakwagen van Technische Unie reed het lompst van allemaal: haalt mij in, en knalt met een aardige snelheid naar rechts. Ik reed op dat moment ook redelijk door ivm regen. Met maximaal remmen en een glijdend achterwiel kon in nog stoppen voor zijn zijkant en moest mn stuur wegdraaien om z'n achterwiel niet te raken. Als ik niet had geremd had ik waarschijnlijk op de hoek van de cabine of net aan de zijkant van de cabine geraakt. Je kan me hooguit verwijten dat ik redelijk doorreed op dat moment.
pi_183931787
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2018 22:38 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Valt daar wel mee. Fietser komen in groepjes aan omdat er vlak voor een groot kruispunt met stoplicht zit. Die problemen heb je vooral als je de eerste bent in het groepje. De weg met auto's is wel vrij druk, staat regelmatig een lange rij te wachten omdat er auto af willen slaan. Zie daar ook weleens mensen rechts een stukje gras mee pakken als iemand staat te wachten om linksaf te slaan.

[..]

Heb zeker tien - twintig keer al flink moeten afremmen, soms zelf helemaal stoppen voor auto's die geen voorrang verlenen. De twee keer contact stond de auto nagenoeg stil en begon te rijden toen ik voorlangs ging. Ik zie niet in wat ik daar fout deed of hoe ik voorzichtiger had moeten zijn.

Die bakwagen van Technische Unie reed het lompst van allemaal: haalt mij in, en knalt met een aardige snelheid naar rechts. Ik reed op dat moment ook redelijk door ivm regen. Met maximaal remmen en een glijdend achterwiel kon in nog stoppen voor zijn zijkant en moest mn stuur wegdraaien om z'n achterwiel niet te raken. Als ik niet had geremd had ik waarschijnlijk op de hoek van de cabine of net aan de zijkant van de cabine geraakt. Je kan me hooguit verwijten dat ik redelijk doorreed op dat moment.
Nee, je reed in zijn dode hoek. Je hebt idd voorrang als je rechtdoor gaat, maar je moet het ook krijgen. En om jezelf dan daar te positioneren is niet heel handig, want daar ziet hij je domweg niet.
The Man in White..
pi_183931814
quote:
1s.gif Op zondag 23 december 2018 22:49 schreef The_New_Stig het volgende:

[..]

Nee, je reed in zijn dode hoek. Je hebt idd voorrang als je rechtdoor gaat, maar je moet het ook krijgen. En om jezelf dan daar te positioneren is niet heel handig, want daar ziet hij je domweg niet.
:D 8)7
pi_183931850
quote:
0s.gif Op zondag 23 december 2018 22:50 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

:D 8)7
Nog nooit van gehoord? Srsly?
The Man in White..
pi_183931990
In dit geval moet je inderdaad aan gemeente klacht doorgeven. Een zulke overgang is gewoon gevaarlijk voor meeste mensen.
Die slinger pad moet aangepast worden.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_183933346
quote:
1s.gif Op zondag 23 december 2018 22:49 schreef The_New_Stig het volgende:

[..]

Nee, je reed in zijn dode hoek. Je hebt idd voorrang als je rechtdoor gaat, maar je moet het ook krijgen. En om jezelf dan daar te positioneren is niet heel handig, want daar ziet hij je domweg niet.
Welke dode hoek? De auto haalde de fietser in, dus de automobilist had de fietser door de voorruit moeten kunnen zien. (En ja, dingen als spiegels en raamstijlen kunnen ook dan voor blinde vlekken zorgen.)
pi_183933913
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2018 00:05 schreef Light het volgende:

[..]

Welke dode hoek? De auto haalde de fietser in, dus de automobilist had de fietser door de voorruit moeten kunnen zien. (En ja, dingen als spiegels en raamstijlen kunnen ook dan voor blinde vlekken zorgen.)
Te hoog gegrepen voor de helft van de bakwagenchauffers op klein rijbewijs. Zeker nu veel personeel doorstroomt, komt er steeds meer simpel volk achter het stuur terecht.

Kijken pas net voordat ze de straat in draaien.
.
  maandag 24 december 2018 @ 09:41:45 #24
320891 Geelman
Uw conservatieve baken
pi_183936008
Gewoon een onhandige verkeerssituatie. Dat automobilisten beter moeten opletten zal wel zo zijn, maar aan je gelijk heb je zo weinig als je toch wordt aangereden.
Ook zag ik, dat al het zwoegen, alsook alle bekwaamheid in het werk, louter naijver is van de een op de ander; ook dit is ijdelheid en najagen van wind.
pi_183936249
Ik maak vaak zat het vergelijkbare mee. De automobilisten waarmee ik dan als fietser in conflict raak, zijn gek genoeg niet de stereotype weggebruikers die bekend staan om hun 'asociale en gevaarlijke rijgedrag'.

Nee, in tegendeel. Het zijn meestal heren met West-Europees uiterlijk en grijs en/of kalend hoofdhaar.

De oorzaak is dan ook dat er bij verlenging van het rijbewijs geen enkele test wordt gedaan of iemand nog wel geschikt is voor het rijbewijs. Voor bestuurders op de zwarte lijn geldt, als je ze aanspreekt, namelijk dat ze de situatie niet als uitritconstructie herkennen en roepen "ik kwam voor jou van rechts". En dat niet herkennen is simpelweg het gevolg dat dit soort situaties 40-50 jaar terug niet bestonden.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')