Jouw woord tegen dat van een agent. Win je gegarandeerd.quote:Op woensdag 19 december 2018 22:21 schreef trein2000 het volgende:
Als je kunt aantonen dat meneer de agent in burger zich niet legitimeerde zou ik hem voor laten komen
Wat snap je niet aan ‘als je kunt aantonen dat’?quote:Op woensdag 19 december 2018 22:25 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Jouw woord tegen dat van een agent. Win je gegarandeerd.
Agent #2 zal toch wel principes hebben en tegen zijn collega verklaren, niet?quote:Op woensdag 19 december 2018 22:25 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Jouw woord tegen dat van een agent. Win je gegarandeerd.
Subtiele reactie.quote:Op woensdag 19 december 2018 22:27 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Wat snap je niet aan ‘als je kunt aantonen dat’?
Ja dat is het hele probleem, er was niemand in de buurt. Ik weet hoe zwaar een verklaring van een agent weegt en die collega gaat hem echt nooit tegen hem getuigen dat is een soort ongeschreven code wat het zo frustrerend en onrechtvaardig maakt.quote:Op woensdag 19 december 2018 22:21 schreef trein2000 het volgende:
Als je kunt aantonen dat meneer de agent in burger zich niet legitimeerde zou ik hem voor laten komen
Is de bekeuring voor door rood rijden uitgeschreven voor of na legitimeren van agent #2?quote:Op woensdag 19 december 2018 22:06 schreef Rayden01 het volgende:
De tweede agent liet uiteindelijk wel zijn ID zien waarop ik die van mij ook liet zien. Echter krijg ik nu niet alleen een boete voor fietsen door rood maar ook omdat ik niet mijn ID in eerste aanleg toonde (aan een agent in burger die zich weigerde te identificeren).
Interessant, dan lees ik graag mee.quote:Op woensdag 19 december 2018 22:48 schreef Rayden01 het volgende:
Maar goed, ik ga die verkeerslichtboete gewoon betalen en die andere boete laten voorkomen mocht de OvJ een strafbeschikking uitvaardigen.
Maar je kan altijd uitleggen waarom het zo is gegaan. Bovendien heb je uiteindelijk je id laten zien.quote:Op woensdag 19 december 2018 22:48 schreef Rayden01 het volgende:
[..]
Ja dat is het hele probleem, er was niemand in de buurt. Ik weet hoe zwaar een verklaring van een agent weegt en die collega gaat hem echt nooit tegen hem getuigen dat is een soort ongeschreven code wat het zo frustrerend en onrechtvaardig maakt.
Maar goed, ik ga die verkeerslichtboete gewoon betalen en die andere boete laten voorkomen mocht de OvJ een strafbeschikking uitvaardigen.
quote:Op woensdag 19 december 2018 22:27 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Agent #2 zal toch wel principes hebben en tegen zijn collega verklaren, niet?
Waar staat dat?quote:Op donderdag 20 december 2018 09:07 schreef shazaam het volgende:
Hoe vaak heeft de agent je gevorderd je ID te tonen?
Hij moet namelijk 3 maal vorderen voordat je in verzuim bent en een boete opgelegd kan krijgen.
Nope, je zult dit op eerste vordering binnen een redelijke termijn moeten doen. (Artikel 2 wet op de identificatieplicht)quote:Op donderdag 20 december 2018 09:07 schreef shazaam het volgende:
Hoe vaak heeft de agent je gevorderd je ID te tonen?
Hij moet namelijk 3 maal vorderen voordat je in verzuim bent en een boete opgelegd kan krijgen.
Enkelvoudige kamer. Kon je geen sterkere jurisprudentie vinden ;-)quote:Op donderdag 20 december 2018 02:58 schreef baskick het volgende:
Moet een agent in burger zich niet ongevraagd en proactief legitimeren? Zie https://uitspraken.rechts(...)NL:RBZUT:2006:AZ3336.
[..]
Is de bekeuring voor door rood rijden uitgeschreven voor of na legitimeren van agent #2?
[..]
Interessant, dan lees ik graag mee.
Nou, gezien het tijdstip vond ik het zo wel best, maar misschien kun je zelf een betere/hogere uitspraak linken?quote:Op donderdag 20 december 2018 12:05 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Nope, je zult dit op eerste vordering binnen een redelijke termijn moeten doen. (Artikel 2 wet op de identificatieplicht)
[..]
Enkelvoudige kamer. Kon je geen sterkere jurisprudentie vinden ;-)
Overigens is verwijzen naar 2a van de ambtsinstructie voldoende, staat het als letterlijke verplichting vermeld, enige wat je dan wilt weten is jurisprudentie wat de uitzonderingstoestanden dan zijn en ik kan je nu al aangeven, deze valt er niet onder.
Het laatste natuurlijk, het schijnt een beetje een trend te worden om te " patsen" met kennis die je van internet etc haalt en dan krijg je dit soort dingen.quote:Op donderdag 20 december 2018 11:33 schreef privatair het volgende:
TS, twijfelde je of je te maken had met een echte agent of probeerde je gewoon de wijsneus uit te hangen ?
Want het wetboek geld dan ineens niet meer of zo?quote:Op donderdag 20 december 2018 11:52 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Je moet ook niet denken als burger dat je rechten hebt of geldig zijn op het moment dat het telt.
Daarom alles opnemen met je telefoon, onder het mom van "voor jouw en de veiligheid van de agenten".
TS hoeft er enkel naar te vragen, heb je volledig gelijk in. Er is wel betere jurisprudentie te vinden maar imho is dat in dit scenario niet eens noodzakelijk. Ik geef alvast aan dat er inderdaad geen uitzondering is waarom men zich niet had kunnen legitimeren. Bij de rechter is het nog een kwestie van je gelijk krijgen, waarbij anker&anker een artikel heeft waarin men zelfs al vrijspraak geeft bij agenten in uniform. Dit aantonen word in TS zijn geval wel erg lastig.quote:Op donderdag 20 december 2018 15:35 schreef baskick het volgende:
[..]
Nou, gezien het tijdstip vond ik het zo wel best, maar misschien kun je zelf een betere/hogere uitspraak linken?
Ik zou niet weten waarom deze agent (en in eerste instantie deze agenten) zich niet direct zouden kunnen legitimeren. Dat bedoel jij toch ook? Ik meen dat TS zelfs niet had hoeven verwijzen naar artikel 2a van de Ambtsinstructie - hoeveel mensen hebben dat überhaupt paraat?
Als je de situatie zo leest, blijkbaar niet.quote:Op donderdag 20 december 2018 15:37 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Want het wetboek geld dan ineens niet meer of zo?
Zak chips mee, borreltje erbij.quote:Op donderdag 20 december 2018 13:54 schreef HMS het volgende:
Ik zou het voor laten komen. Als je kijkt bij "voor de rechter" dan heb je best een kans dat je van de rechter gelijk krijgt en dat de boete onzin is. Aangezien de agent in burger was (en niet in uniform) was jouw vraag gerechtvaardigd, en dat die agent het niet wilde tonen maakt voor jou hem een gewone burger en geen agent.
En als ik het goed lees ben je niet naar het buro afgevoerd omdat je geen indintificatie wilde tonen. Dat geeft gewicht aan je claim dat je het wel getoond hebt aan een agent nadat deze zich duidelijk heeft gelegitimeerd als agent. Kost je waarschijnlijk wel wat tijd en mogelijk kosten om bij de rechtbank te zijn, maar dat kan je ook zien als een uitje.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |