abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_183805865
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 december 2018 12:07 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

En daarmee is ie niet geschikt om deel te nemen aan het verkeer?
Er had ook iets anders kunnen staan..
Hoe ga je reageren als iemand een fiets op de snelweg parkeert?
  dinsdag 18 december 2018 @ 13:10:54 #77
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183805921
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2018 13:08 schreef nanuk het volgende:

[..]

Hoe ga je reageren als iemand een fiets op de snelweg parkeert?
Er overheen/tegenaan rijden en zsm richting vluchtstrook manoeuvreren..
Maar ik geloof dat dat niet was wat je bedoelde..
pi_183805945
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 december 2018 13:10 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Er overheen/tegenaan rijden en zsm richting vluchtstrook manoeuvreren..
Maar ik geloof dat dat niet was wat je bedoelde..
En dan ga je die fiets vergoeden neem ik aan. Want die stond stil.
pi_183805966
Als meneer midden op de doorgaande weg met de auto pech had, vind ik het juist verantwoord dat hij niet midden op de weg gaat stilstaan, maar even naar het fietspad stuurt om daar stil te staan. Daar kan hij dan de Wegenwacht bellen.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 18 december 2018 @ 13:14:57 #80
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183805997
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2018 13:12 schreef nanuk het volgende:

[..]

En dan ga je die fiets vergoeden neem ik aan. Want die stond stil.
Nee.. een fiets op de snelweg parkeren is eerder poging tot doodslag..
De fiets hoef je dus niet te vergoeden..
pi_183806059
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 december 2018 13:14 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Nee.. een fiets op de snelweg parkeren is eerder poging tot doodslag..
De fiets hoef je dus niet te vergoeden..
Die fiets zie je ook een paar honderd meter tevoren. Ik zie het verschil niet zo erg tussen deze situatie en die auto op een vrijliggend fietspad. In beide gevallen moet de bestuurder opletten en kunnen stoppen op de afstand die te overzien is.
  dinsdag 18 december 2018 @ 13:33:19 #82
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183806325
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2018 13:18 schreef nanuk het volgende:

[..]

Die fiets zie je ook een paar honderd meter tevoren. Ik zie het verschil niet zo erg tussen deze situatie en die auto op een vrijliggend fietspad. In beide gevallen moet de bestuurder opletten en kunnen stoppen op de afstand die te overzien is.
Ik zie het verschil wel.. en de wetgever ook...
Kom eens met een beter voorbeeld ofzo.. :{w
pi_183806670
quote:

[..]

TS is fout, en moet betalen. Zal zijn verzekering ook ongetwijfeld zeggen. Dat de ander een boete had kunnen krijgen doet daar niks aan af.

Het voorbeeld dat je hier aanhaalt slaat dan ook nergens op. Degene die die fiets daar plaatst zal worden vervolg voor poging tot doodslag of iets dergelijks.

Uiteindelijk gaat het er om of het overmacht is. Een fiets op de snelweg is overmacht, gezien je die redelijkerwijs daar niet had verwacht.
Een auto op het fietspad is geen overmacht, want dat kan je redelijkerwijs verwachten.
pi_183806762
quote:

[..]

Je ziet serieus het verschil niet tussen een fietser die 100 meter de tijd heeft om te anticiperen op een stilstaand object of een automobilist die met 130 km/h een paar seconden de tijd heeft om te anticiperen op een stilstaand object?

Juist ja :{
pi_183806893
quote:

[..]

Heb je ooit in een auto op de snelweg gereden? Tenzij die helemaal leeg is, kan een stilstaand object op de rijweg daar al heel snel onverwachts voor je opduiken. Totaal niet te vergelijken met op een fietspad fietsen waarop 100 meter verderop een auto staat geparkeerd.
pi_183807039
Ben je schuldig als iemand een baksteen op een fietspad legt?
Of een boomstammetje?
Aan de andere kant ben je schuldig als je een vrachtwagen met knipperlicht op een snelweg stil zet?
Of op een provinciale weg?
Op een lokale weg?

Dan mogen jullie nu op zoek waar de grens dan wel is. In principe zijn het namelijk wel vergelijkbare situaties waarbij precies de zelfde verkeersregels gelden. Ik snap ook wel dat er in de praktijk verschil is maar in alle gevallen gaat het om een moedwillig geplaatst object wat daar niet hoort te zijn.
pi_183807061
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2018 12:51 schreef wolfjeamadeus het volgende:
zolang ze maar begaat op iemand die ook een overtreding/misdaad begaat.
Welke overtreding/misdaad heeft TS begaan dan? :?
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_183807109
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2018 14:08 schreef r_one het volgende:

[..]

Welke overtreding/misdaad heeft TS begaan dan? :?
Tegen een auto aanrijden.

Zal vast niet officieel een overtreding zijn. Maar goed, dat maakt voor mijn verhaal ook niet uit.
pi_183807318
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2018 14:07 schreef nanuk het volgende:
Ben je schuldig als iemand een baksteen op een fietspad legt? Degene die 'm plaatst schuldig
Of een boomstammetje? Zelfde
Aan de andere kant ben je schuldig als je een vrachtwagen met knipperlicht op een snelweg stil zet? Als automobilist? Ja. Mag je redelijkerwijs verwachten
Of op een provinciale weg? Als automobilist? Ja. Mag je redelijkerwijs verwachten
Op een lokale weg? Als automobilist? Ja. Mag je redelijkerwijs verwachten

Dan mogen jullie nu op zoek waar de grens dan wel is. In principe zijn het namelijk wel vergelijkbare situaties waarbij precies de zelfde verkeersregels gelden. Ik snap ook wel dat er in de praktijk verschil is maar in alle gevallen gaat het om een moedwillig geplaatst object wat daar niet hoort te zijn.
Zo moeilijk is het toch allemaal niet? Gaat allemaal om de redelijkheid, of het te verwachten viel. Een auto op een fietspad is te verwachten.
pi_183807376
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2018 14:11 schreef wolfjeamadeus het volgende:

[..]

Tegen een auto aanrijden.

Zal vast niet officieel een overtreding zijn. Maar goed, dat maakt voor mijn verhaal ook niet uit.
Klopt, het is noch een overtreding, noch een misdaad. TS is het OM niet.
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_183807417
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2018 14:21 schreef Carlos93 het volgende:
Een auto op een fietspad is te verwachten.
Dan is jouw verwachting anders dan de mijne. Op een van de rijbaan gescheiden fietspad verwacht je geen geparkeerde auto. Als die auto zich normaal had gedragen was er geen schade geweest.

Maar de discussie is toch een patstelling. Dus doei :W
pi_183807476
Post foto vd situatie
  dinsdag 18 december 2018 @ 14:48:38 #93
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183807898
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2018 14:07 schreef nanuk het volgende:
Ik snap ook wel dat er in de praktijk verschil is maar in alle gevallen gaat het om een moedwillig geplaatst object wat daar niet hoort te zijn.
En dus rij je daar omheen maar tegenaan.. How hard can it be?
pi_183808405
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2018 14:24 schreef nanuk het volgende:

[..]

Dan is jouw verwachting anders dan de mijne. Op een van de rijbaan gescheiden fietspad verwacht je geen geparkeerde auto. Als die auto zich normaal had gedragen was er geen schade geweest.

Maar de discussie is toch een patstelling. Dus doei :W
Ik zou je verwachtingspatroon dan maar snel aanpassen. Dat gebeurt toch regelmatig, dat een auto stilstaat op een aangrenzend fietspad.
Zo mag je ook altijd verwachten dat een auto ergens afslaat, ook al heeft die z'n knipperlichten niet aan. Ook mag je verwachten dat iemand nog net even het rode licht meepakt.
Allemaal overtredingen, maar wel dingen die met regelmaat gebeuren, en die je dus mag verwachten.
  dinsdag 18 december 2018 @ 15:16:00 #95
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_183808445
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 december 2018 12:51 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Waarom zou het aan iets liggen wat stilstaat...

En wat heeft het wel of niet mogen te maken met het feit dat de weg geblokkeerd is en TS schade heeft veroorzaakt?
Dat dat ook gewoon de regel is en automobilisten zich daar aan moeten houden klaar punt uit.
Maar niet heus.....Daaaag.
  dinsdag 18 december 2018 @ 15:16:20 #96
44679 Leshy
Held met sokken.
pi_183808455
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2018 14:24 schreef nanuk het volgende:
Op een van de rijbaan gescheiden fietspad verwacht je geen geparkeerde auto.
Als deelnemer aan het verkeer is het jouw verantwoordelijkheid om op te letten dat je rijweg vrij begaanbaar is en dat je nergens tegenaan botst.

Je moet te allen tijde alert zijn op obstakels op je pad, onverwacht of niet. Als het fietspad ineens is afgezet door een aannemer in verband met werkzaamheden, fiets je ook niet tegen de hekken aan omdat dat de normale situatie niet is. Als er een bakfietser uit een zijstraat is gekomen en dwars over het fietspad staat te wachten om verder over te kunnen steken, fiets je daar ook niet tegenaan omdat je niemand dwars op het fietspad verwacht. En als er een auto geparkeerd staat op het fietspad, fiets je daar ook niet tegenaan omdat je nu eenmaal geen auto's op het fietspad verwacht.

Alleen als het obstakel zo slecht zichtbaar is of zo plotseling aanwezig is dat je daar met een normale oplettendheid niet op kunt reageren, zal er sprake van verschuiving in de schuldvraag zijn. Een auto die al enige tijd stilstaat met nota bene knipperlichten aan, voldoet daar zeker niet aan.

Dat staat geheel los van het feit dat het inderdaad ongelofelijk irritant is dat er een behoorlijk aantal automobilisten is dat fietspaden als een soort reserve-parkeerstrook ziet, waar je om uiteenlopende redenen prima stil op kunt gaan staan en die je straffeloos kunt blokkeren. En waar ze van mij ook prima een bekeuring voor mogen krijgen wegens het hinderen van het overige verkeer.
  dinsdag 18 december 2018 @ 15:16:48 #97
475456 Samuel24
pi_183808464
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2018 12:58 schreef Werkperd het volgende:
Gaat natuurlijk om de situatie en ligging. Is het een kaarsrechte weg waarop je de auto al van verte kon zien of kwam je net uit een bocht?

Mensen kunnen wel zeggen dat je niet tegen een stilstaand object moet botsen maar je gaat ook niet midden op een snelweg stoppen, je waarschuwingslichten aanzetten en rustig bellen. Tja de auto's die van achter komen moeten maar opletten..
Dit.
pi_183808474
Heb je een aansprakelijkheidsverzekering ?
Automobilist is niet aansprakelijk als hij veilig buiten het verkeer tot stilstand is gekomen, als ik jouw verhaal lees dan is dit Niet het geval want hij is niet buiten het verkeer tot stilstand gekomen (een fietspad is ook verkeer, en parkeerplaats bijvoorbeeld niet)
Ik was hier...
  dinsdag 18 december 2018 @ 15:21:48 #99
475456 Samuel24
pi_183808542
quote:

[..]

Dat doet het wel. Jij beweert dat TS onschuldig is,
Dat heb ik nooit beweerd. Geen woorden in de mond leggen.

quote:
omdat die auto daar niet had mogen staan. Zo kun je dus alle overtredingen/misdaden recht lullen, zolang ze maar begaat op iemand die ook een overtreding/misdaad begaat.
Als een bepaalde regel toch niet geld voor sommigen mensen dan is dat willekeur.

quote:

Ja, daaag, zo werkt het dus niet in Nederland.
Als een bepaalde wettelijke regel toch niet zo relevant is (volgens jullie) fuck alles regels dan maar.
Daaaaaaag. :')
  dinsdag 18 december 2018 @ 15:23:04 #100
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183808578
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2018 15:16 schreef Samuel24 het volgende:

[..]

Dat dat ook gewoon de regel is en automobilisten zich daar aan moeten houden klaar punt uit.
Het is nu al je 2e keer "punt uit klaar"
Maar het gaat er niet anders van worden.. TS heeft schade veroorzaakt en moet die vergoeden..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')