abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_183790867
Welkom bij een nieuw deel van "Vraag wat je wil".

Soms vraag je je wel eens af hoe bepaalde zaken in elkaar steken, hoe zou het zijn om een specifiek beroep te hebben. Wat beweegt mensen met een bijzondere hobby. Daarom hebben wij deze reeks op FOK! in het leven geroepen. Hier bieden wij mensen extra anonieme mogelijkheid om vragen te beantwoorden. De personen die zich kunnen opgeven in dit topic: GC / [Vraag wat je wil]: een inventarisatie. (andere feedback mag ook in dat topic). krijgen toegang tot het VraagWatJeWil account en kunnen via dit account een paar dagen vragen van jullie beantwoorden. Dit account blijft van de persoon totdat het volgende deel in de reeks geopend wordt.

Dit deel kunnen we vragen stellen aan een vrijwillige brandweer. Dus hoe het is om langs de paal omlaag te glijden, en of er wel eens katjes gered zijn, alle brandende vragen zijn welkom. Ik zou zeggen fire it up.

Wacht even totdat de ondervraagde zichzelf introduceerd alvorens te reageren.
Dit account is speciaal voor mensen die meedoen met vraag wat je wil.
Wil jij ook meedoen, meld je aan.
pi_183790878
Hoi,

Vanavond is het mijn beurt om jullie vragen te beantwoorden. Ik ben vrijwilliger bij de brandweer. Dat houdt in dat ik naast mijn gewone ‘daytime-job’ uitruk met de brandweer van mijn woonplaats. Binnen het korps vervul ik de taak van manschap, oftewel de gewone brandweerman die achterin de auto zit en doet wat er op dat moment nodig is. Dit doe ik nu ruim 10 jaar, waarvan de eerste twee bestonden uit opleiding.

Ik kijk er naar uit jullie vragen te beantwoorden tot 21:00.

Nb. Mocht ik opeens niet meer reageren, dan ben ik op weg naar een incident, want ik ben oproepbaar op het moment.

[ Bericht 0% gewijzigd door VraagWatJeWil op 17-12-2018 20:25:35 ]
  maandag 17 december 2018 @ 19:32:14 #3
233495 LPFAN
<3 Linkin Park
pi_183790976
Ben je vaak oproepbaar en ben je ook oproepbaar als je je gewone baan doet?
Kom een kijkje nemen op onze facebookpagina van Stichting Queri.
https://www.facebook.com/thuiszorgvoordieren/
  Moderator maandag 17 december 2018 @ 19:32:14 #4
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_183790977
Hoi, leuk dat je meedoet! Hebben jullie zo'n paal en als je oproepbaar bent moet je dan in de kazerne aanwezig zijn? Mocht het paal antwoord ja zijn, is dat echt sneller dan je "koffiehok" op de begane grond hebben?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  maandag 17 december 2018 @ 19:33:09 #5
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_183791004
Wat voor geluid maakt een brandweersirene? Ta-toe of toe-ta?
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
pi_183791038
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 19:32 schreef LPFAN het volgende:
Ben je vaak oproepbaar en ben je ook oproepbaar als je je gewone baan doet?
We werken hier met een ploegensysteem die elkaar afwisselen. We zijn enkel in de avonduren op te roepen en in het weekend. Wanneer ik geen dienst heb kan ik ook opgeroepen worden, maar dan ben ik niet verplicht om op te komen. Op deze manier is er altijd 1 auto gegarandeerd en een tweede optioneel.

quote:
10s.gif Op maandag 17 december 2018 19:32 schreef Bosbeetle het volgende:
Hoi, leuk dat je meedoet! Hebben jullie zo'n paal en als je oproepbaar bent moet je dan in de kazerne aanwezig zijn? Mocht het paal antwoord ja zijn, is dat echt sneller dan je "koffiehok" op de begane grond hebben?
Nee, helaas. Sinds er iemand naar beneden is gelazerd en er een dwarslaesie aan over heeft gehouden mag het niet meer conform de arbo.
  maandag 17 december 2018 @ 19:34:40 #7
289840 napoleonfour
Meneer de praeses
pi_183791039
Heb je ook een ander bijbaantje waarbij je je brandweerkostuum kan gebruiken?
Indien 't hier in 't vaderlandt zoo gelegen is dat men de waarheit niet magh spreeken, zoo is 't er ellendigh gestelt. Nochtans zal ik die spreeken zoo lang als myn oogen open staan. Zyn trouw en oprechtigheit.
pi_183791051
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 19:33 schreef Quotidien het volgende:
Wat voor geluid maakt een brandweersirene? Ta-toe of toe-ta?
Meer HUUHAAHUUUHAA :+
pi_183791074
quote:
14s.gif Op maandag 17 december 2018 19:34 schreef napoleonfour het volgende:
Heb je ook een ander bijbaantje waarbij je je brandweerkostuum kan gebruiken?
Hehehe, nee, maar bij de brandweer zitten heeft ook op andere vlakken voordelen.
pi_183791089
Wat is het heftigste wat je tot nu toe hebt meegemaakt?
pi_183791171
Als je een poesje van een lekker ding uit de boom moet redden, trek je dan je shirt uit om extra indruk te maken?
pi_183791186
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 19:36 schreef Scrummie2.0 het volgende:
Wat is het heftigste wat je tot nu toe hebt meegemaakt?
Dat vind ik een moeilijke. Ik heb meerdere grote incidenten meegemaakt, sommige ook met veel slachtoffers, dat zou je als heftig kunnen bestempelen. Ik denk dat een grote brand bij een verzorgingstehuis met veel bejaarden die ik vroeg in mijn loopbaan had meegemaakt tot nu toe wel hoog staat. Hierbij moesten er ook nog veel door ons naar buiten gehaald worden, wat gezien hun breekbare lijfjes, wel echt een uitdaging was.
  Moderator maandag 17 december 2018 @ 19:41:04 #13
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_183791190
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 19:36 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Hehehe, nee, maar bij de brandweer zitten heeft ook op andere vlakken voordelen.
Op welke vlakken? Heb je trouwens een vriendin/vrouw en wat vind zij ervan dat je oproepbaar bent, en je aan risico's blootstelt...
pi_183791207
quote:
17s.gif Op maandag 17 december 2018 19:40 schreef O_o_ het volgende:
Als je een poesje van een lekker ding uit de boom moet redden, trek je dan je shirt uit om extra indruk te maken?
Ha! Nee, dat niet, maar het is wel erg leuk om het beestje uiteindelijk aan de dame in kwestie te overhandigen.
pi_183791252
quote:
2s.gif Op maandag 17 december 2018 19:41 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Op welke vlakken? Heb je trouwens een vriendin/vrouw en wat vind zij ervan dat je oproepbaar bent, en je aan risico's blootstelt...
Ja, die heb ik. Ze vindt het vooral heel irritant als ze wakker wordt midden in de nacht van mijn pieper. Verder probeert ze verder te slapen en niet te veel aan de risico's te denken. Wel is ze altijd weer blij als ik weer veilig thuis kom.

De voordelen zijn dat je toch wel écht een reden hebt om fit te blijven en nou ja, toen ik nog single was, wekt dit vak toch ook wel de interesse van de dames.
  Moderator maandag 17 december 2018 @ 19:44:43 #16
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_183791273
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 19:43 schreef VraagWatJeWil het volgende:
écht een reden hebt om fit te blijven
Wordt dat ook getest/afgedwongen?
  maandag 17 december 2018 @ 19:44:55 #17
289840 napoleonfour
Meneer de praeses
pi_183791274
Heb je al een echte brandweer snor? En is brandweerrood je lievelingskleur?
Indien 't hier in 't vaderlandt zoo gelegen is dat men de waarheit niet magh spreeken, zoo is 't er ellendigh gestelt. Nochtans zal ik die spreeken zoo lang als myn oogen open staan. Zyn trouw en oprechtigheit.
  Moderator maandag 17 december 2018 @ 19:45:50 #18
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_183791290
Weten mensen op je day-job dat je bij de vrijwillige brandweer bent of hou je dat liever gescheiden?
pi_183791306
quote:
2s.gif Op maandag 17 december 2018 19:44 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Wordt dat ook getest/afgedwongen?
Ja, we moeten jaarlijks een fysieke test doen die (afhankelijk van je leeftijd) om de zoveel jaar een bindend advies geeft. Bij mij is dat eens in de 4 jaar, als ik dan niet slaag voor de test mag ik niet meer uitrukken totdat ik weer fit genoeg ben en wel slaag. Wanneer je ouder bent, is deze test elk jaar bindend.
pi_183791354
quote:
14s.gif Op maandag 17 december 2018 19:44 schreef napoleonfour het volgende:
Heb je al een echte brandweer snor? En is brandweerrood je lievelingskleur?
Hehehehe, nee. Gezichtsbeharing is niet toegestaan. Dit kan namelijk lekkage geven bij je ademluchtmasker wat het allemaal weer minder veilig maakt. En rood is niet mijn lievelingskleur, gek genoeg.

quote:
2s.gif Op maandag 17 december 2018 19:45 schreef Bosbeetle het volgende:
Weten mensen op je day-job dat je bij de vrijwillige brandweer bent of hou je dat liever gescheiden?
Ja, moet ook wel, want soms overlapt dat. Wanneer ik de hele nacht bij een grote brand heb gestaan bijvoorbeeld, kan je je voorstellen dat ik later op werk kom om eerst even wat rust te pakken.
  Moderator maandag 17 december 2018 @ 19:49:44 #21
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_183791375
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 19:48 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Hehehehe, nee. Gezichtsbeharing is niet toegestaan.
Serieus :o (8>
pi_183791383
quote:
2s.gif Op maandag 17 december 2018 19:49 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Serieus :o (8>
Yup...
  Moderator maandag 17 december 2018 @ 19:52:22 #23
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_183791443
Vind het toch wel echt een interessant beroep...

Geniet je ook wel eens van een goede fik?

En hoe sta je in het vuurwerkdebat denk dat je met oud en nieuw het wel druk hebt?
pi_183791487
Hoe kwam je erbij om bij de vrijwillige brandweer te gaan? Waarom niet de 'echte brandweer'? O+
Mon 'en!
  maandag 17 december 2018 @ 19:55:19 #25
425882 Lothiriel
Altijd optimistisch!
pi_183791500
Heb je incidenten meegemaakt waarbij je iemand net niet hebt kunnen redden en werkt dat niet zwaar op het gemoed?

Gaat je werkgever flexibel om met het feit dat je opgeroepen kunt worden en dus de werkvloer moet verlaten?

Worden leden van de vrijwillige brandweer gerespecteerd door de beroepslui (als in ook beschouwd als echte brandweerman) of is er toch een verschil naar hoe er naar jouw en je andere collega's gekeken wordt?

Werken er veel vrouwen bij de (vrijwillige) brandweer of klopt het idee dat ik ervan heb dat het een echt mannenbastion is?
Political correctness is tyranny with manners
- Charlton Heston
pi_183791520
quote:
2s.gif Op maandag 17 december 2018 19:52 schreef Bosbeetle het volgende:

En hoe sta je in het vuurwerkdebat denk dat je met oud en nieuw het wel druk hebt?
Dank je. Ja, een goede fik is zeker genieten. Los van het leed wat het mensen brengt, dat is nooit leuk, maar om het vervolgens te lijf te gaan en de schade zo klein mogelijk te houden en te redden wat er nog gered kan worden is heel gaaf. Daarnaast ben je er wanneer mensen je écht nodig hebben, dat maakt het vak ook wel erg mooi.

Het vuurwerkdebat, vind ik ook wel een interessante. Ik ben zelf niet zo'n vuurwerkfan, maar snap de lol wel. Denk niet dat het verbieden de oplossing is. Waar wij veel last van hebben is de combinatie van zwaar vuurwerk en alcohol/drugs. Dat zorgt voor gevaarlijke situaties waarbij het gewoon niet meer leuk is.
  maandag 17 december 2018 @ 19:56:44 #27
289840 napoleonfour
Meneer de praeses
pi_183791535
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 19:50 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Yup...
Zeer spijtig, daar gaat mijn beeld van een brandweerman
pi_183791694
quote:
1s.gif Op maandag 17 december 2018 19:54 schreef bloempjuh het volgende:
Hoe kwam je erbij om bij de vrijwillige brandweer te gaan? Waarom niet de 'echte brandweer'? O+
Ik heb een tijdje bij de beroeps gezeten, maar het werk buiten het uitrukken om vind ik niet interessant. Daarom dus bij de vrijwilligers waarbij ik me met het leukste van het vak bezig hou: oefenen en uitrukken. Ik ben bij de brandweer gegaan omdat ik daar ooit heb meegelopen bij een korps, uit interesse. Dat vond ik erg gaaf. Niet veel later kon ik starten met de opleiding.

quote:
6s.gif Op maandag 17 december 2018 19:55 schreef Lothiriel het volgende:
Heb je incidenten meegemaakt waarbij je iemand net niet hebt kunnen redden en werkt dat niet zwaar op het gemoed?

Gaat je werkgever flexibel om met het feit dat je opgeroepen kunt worden en dus de werkvloer moet verlaten?

Worden leden van de vrijwillige brandweer gerespecteerd door de beroepslui (als in ook beschouwd als echte brandweerman) of is er toch een verschil naar hoe er naar jouw en je andere collega's gekeken wordt?

Werken er veel vrouwen bij de (vrijwillige) brandweer of klopt het idee dat ik ervan heb dat het een echt mannenbastion is?
Ja, meerdere keren. Ik heb er zelf niet zo'n last van omdat ik weet van mezelf dat ik niets meer of anders heb kunnen doen, maar dat kan zomaar veranderen bij een inzet die nog moet komen. Gelukkig is er voor die gevallen hele goede opvang geregeld.

Tijdens mijn werk ben ik niet oproepbaar, maar als ik later ben door een inzet is dat geen enkel probleem.

Of vrijwilligers als gelijkwaardig worden beschouwd door de beroeps verschilt echt per post. Zelf heb ik er alleen maar positieve ervaringen mee.

Vrouwen zijn meer dan welkom, maar nog steeds ernstig in de minderheid. Het is en blijft een fysiek zwaar beroep en dat trekt niet zo veel vrouwen denk ik. Maar ik zie het graag anders.
  Moderator maandag 17 december 2018 @ 20:04:35 #29
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_183791758
Wat is eigenlijk de stomste oorzaak van een brand die jij hebt moeten blussen?
pi_183791785
quote:
2s.gif Op maandag 17 december 2018 20:04 schreef Bosbeetle het volgende:
Drogers! Mensen, maak die dingen gewoon even schoon (het filter), zo simpel en het scheelt een hoop ellende. Al scoort een uit de hand gelopen altaartje ook wel vrij hoog.
pi_183791935
Ook weleens moeten helpen bij verkeersongelukken ? dat je mensen uit n autowrak moest bevrijden of zo ?

en ik neem aan dat iedere brandweerman /-vrouw een basisopleiding EHBO krijgt ? :)
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_183791988
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 20:10 schreef TLC het volgende:
Ook weleens moeten helpen bij verkeersongelukken ? dat je mensen uit n autowrak moest bevrijden of zo ?

en ik neem aan dat iedere brandweerman /-vrouw een basisopleiding EHBO krijgt ? :)
Ja, we doen veel meer dan alleen blussen. Mensen bevrijden bij verkeersongevallen hoort hier inderdaad ook bij en ook dit heb ik gedaan. Zijn altijd pittige inzetten omdat je hier altijd te maken hebt met slachtoffers.

We zijn getraind in levensreddend handelen. Dat houdt in dat we geen pleisters kunnen plakken en splinters kunnen verwijderen, maar wel aan de slag kunnen met slagaderlijke bloedingen enzo en mensen proberen in leven te houden totdat de ambulance er is.
  Moderator maandag 17 december 2018 @ 20:15:25 #33
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_183792081
Hebben jullie wel eens een ongeluk gehad onderweg naar de brand :o

:X

Zitten er trouwens raampjes in de wagen waarin jij mee moet?
pi_183792224
quote:
2s.gif Op maandag 17 december 2018 20:15 schreef Bosbeetle het volgende:
Hebben jullie wel eens een ongeluk gehad onderweg naar de brand :o

:X
Collega's van mij wel. Ik zat er niet bij toen het bij ons gebeurde. Het rijden met zwaailicht en sirene blijft iets wat risico's met zich mee brengt, dus het gaat ook wel eens fout. De auto's worden steeds beter geïsoleerd, dus we worden ook steeds minder goed gezien. Als de muziek en een mobieltje er dan ook nog bij komen, dan is het helemaal treurig. Mensen kijken echt heel slecht om zich heen, wat heel frustrerend is wanneer je er langs wil omdat iemand je hulp hard nodig heeft. Ook gebeurd het geregeld dat mensen nog even snel langs onze auto schieten wanneer wij door rood gaan met zwaailicht en sirene omdat ze ons niet zien of ons niet willen zien, of haast hebben ofzo.

Ja, onze auto heeft ook achterin raampjes. Moet ook wel, want vanuit de auto doe je al de eerste schouw van het incident, dat scheelt tijd en vanuit de auto heb je gelijk een globaal overzicht.
pi_183792282
Stel je moet naar een brand gaan en je ziet een groep studenten die een vuurtje hebben, het is verder helemaal in orde. Pak je een biertje mee of ben je geen pyromaan?
pi_183792356
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 20:21 schreef Tailless het volgende:
Stel je moet naar een brand gaan en je ziet een groep studenten die een vuurtje hebben, het is verder helemaal in orde. Pak je een biertje mee of ben je geen pyromaan?
Hangt heel erg van de situatie en is uiteindelijk de beslissing van de bevelvoerder. Als het een vuurkorfje is en er is geen enkel gevaar op uitbreiding en er wordt geen zooi (zoals autobanden) opgeflikkerd, dan zullen we er niet zo veel aan doen. Met oud en nieuw zie je dat soort vuurtjes veel en is het vaak ook wel prima. Wanneer er echter midden in de straat grote vuren van pallets en weet ik veel wat wordt gemaakt, ja, dan is het een ander verhaal.
pi_183792385
Moet je wel eens stukjes mens van Het spoor pf andere suïcide spot rapen?
hardcoholic
pi_183792397
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 20:23 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Hangt heel erg van de situatie en is uiteindelijk de beslissing van de bevelvoerder. Als het een vuurkorfje is en er is geen enkel gevaar op uitbreiding en er wordt geen zooi (zoals autobanden) opgeflikkerd, dan zullen we er niet zo veel aan doen. Met oud en nieuw zie je dat soort vuurtjes veel en is het vaak ook wel prima. Wanneer er echter midden in de straat grote vuren van pallets en weet ik veel wat wordt gemaakt, ja, dan is het een ander verhaal.
nouja stel het is verder in orde en je hebt geen andere klus. Pak je dan een biertje om naar het vuur te kijken?
pi_183792471
1) Hoe is de relatie met de echte brandweer? Krijg je bijvoorbeeld opmerkingen als:
- Broodroof
- Amateur
- Wannabe
etc?

2) Zijn er speciale regels over de inzet. Ik kan me voorstellen dat wanneer je geen dienst hebt, je bijvoorbeeld alcohol hebt geconsumeerd en dit lastig samengaat met het werk.

3) Word je ook echt uit je nest gebeld? Hoe lang duurt het dan op ergens te komen (moet je dan eerst naar de kazerne en daarna pas naar het incident of ga je direct naar het incident).
pi_183792484
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 20:24 schreef Ferdii het volgende:
Moet je wel eens stukjes mens van Het spoor pf andere suïcide spot rapen?
We hebben geen trein in ons verzorgingsgebied, dus nee. Mijn collega's hebben wel eens springers gehad van een flat, maar ikzelf niet.
quote:
1s.gif Op maandag 17 december 2018 20:25 schreef Tailless het volgende:

[..]

nouja stel het is verder in orde en je hebt geen andere klus. Pak je dan een biertje om naar het vuur te kijken?
Mwah, kan. Biertjes drinken we niet als we dienst hebben (geen alcohol), maar het komt wel eens voor dat we een praatje maken en gelijk van de gelegenheid gebruik maken om aan te geven wat wel en niet ok is rondom het vuurtje in kwestie (op een chille manier). Is ook gewoon goed voor het contact met de mensen.
pi_183792586
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 20:02 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ik heb een tijdje bij de beroeps gezeten, maar het werk buiten het uitrukken om vind ik niet interessant.
Kun je hier wat meer over vertellen?
pi_183792619
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 20:28 schreef snabbi het volgende:
1) Hoe is de relatie met de echte brandweer? Krijg je bijvoorbeeld opmerkingen als:
- Broodroof
- Amateur
- Wannabe
etc?

2) Zijn er speciale regels over de inzet. Ik kan me voorstellen dat wanneer je geen dienst hebt, je bijvoorbeeld alcohol hebt geconsumeerd en dit lastig samengaat met het werk.

3) Word je ook echt uit je nest gebeld? Hoe lang duurt het dan op ergens te komen (moet je dan eerst naar de kazerne en daarna pas naar het incident of ga je direct naar het incident).
1: reeds beantwoord, verschilt per post.

2. Ja, wanneer je dienst hebt blijf je nuchter. Je moet scherp zijn en daar hoort alcohol niet bij. Daarnaast moet je het aangeven als je bekenden hebt als slachtoffer bij een incident omdat dat je ook kan beïnvloeden bijvoorbeeld. Zo zijn er nog wel meer regels.

3. Ja. Ik heb een pieper die elk moment af kan gaan. Daarop staat dan de prioriteit (1 of 2, 1 = spoed zoals een woningbrand, 2 geen spoed zoals een kat in de boom), het adres en het type incident (P2000). Ik ga eerst naar de kazerne en dan naar het incident met de brandweerwagen. Dat betekend dat ik bij een spoeduitruk (waarbij sowieso het hele korps wordt gepiept) het ook voorkomt dat ik soms te laat ben voor de auto en ze wegrijden voordat ik kan instappen omdat ze er al genoeg hebben. Hierdoor is het wel zo dat we onze wettelijke norm netjes halen.
pi_183792684
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 20:32 schreef Poes. het volgende:

[..]

Kun je hier wat meer over vertellen?
Ja. Als beroepsbrandweerman hou je je ook bezig met andere werkzaamheden, zoals onderhoud van het materieel en de kazerne. Ook kan je bijvoorbeeld aanvalskaarten (kaarten van bedrijven zodat we weten wat voor bedrijf het is, welke gevaarlijke stoffen er aanwezig zijn en wat de risico's van het bedrijf zijn) maken, desalniettemin vond ik dat niet zo interessant en doe ik iets totaal anders als gewoon werk. Het uitrukken en het oefenen vind ik wel echt leuk, dus nu heb ik de ideale combinatie.
pi_183792775
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 20:36 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ja. Als beroepsbrandweerman hou je je ook bezig met andere werkzaamheden, zoals onderhoud van het materieel en de kazerne. Ook kan je bijvoorbeeld aanvalskaarten (kaarten van bedrijven zodat we weten wat voor bedrijf het is, welke gevaarlijke stoffen er aanwezig zijn en wat de risico's van het bedrijf zijn) maken, desalniettemin vond ik dat niet zo interessant en doe ik iets totaal anders als gewoon werk. Het uitrukken en het oefenen vind ik wel echt leuk, dus nu heb ik de ideale combinatie.
Dankje!
pi_183792819
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 20:39 schreef Poes. het volgende:

[..]

Dankje!
Graag gedaan :)
  maandag 17 december 2018 @ 20:54:58 #46
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_183793214
Op filmpjes zie je dat de Amerikaanse brandweer veel sneller een brandend gebouw binnen gaat en van binnenuit blust. In Nederland zie je ze volgens mij vaker van buiten een straal naar binnen spuiten. Waarom? Zijn er hier strengere regels voor het naar binnen gaan?
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_183793388
quote:
6s.gif Op maandag 17 december 2018 20:54 schreef Nikonlover het volgende:
Op filmpjes zie je dat de Amerikaanse brandweer veel sneller een brandend gebouw binnen gaat en van binnenuit blust. In Nederland zie je ze volgens mij vaker van buiten een straal naar binnen spuiten. Waarom? Zijn er hier strengere regels voor het naar binnen gaan?
Goede vraag. De Amerikanen maken inderdaad gebruik van een compleet andere blustechniek dan wij hier in Nederland. Dat heeft ook onder meer met de manier waarop we hier in Nederland huizen bouwen. In de VS zijn veel huizen van hout, terwijl we hier in Nederland vooral met steen en beton bouwen. Dat vraagt een andere blustechniek. Hier in Nederland gaan we echter, zeker wanneer er slachtoffers zijn, ook gewoon naar binnen. Wanneer het echter bijvoorbeeld een kantoorpand zonder slachtoffers betreft en de brand al uitslaand is, zullen we dat risico echter minder snel nemen.

Het is dus keer op keer de afweging maken of het risico opweegt tegen de te behalen winst.
  Redactie Frontpage maandag 17 december 2018 @ 21:01:27 #48
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_183793465
Waarom is de brandweer eigenlijk vrijwillig en niet gewoon een betaalde baan? Lijkt me gezien de risico's en psychische last toch wel een zware baan om er 'extra' bij te doen.
Op maandag 24 augustus 2015 11:34 schreef Yasmin23 het volgende:
Als je maar genoeg moeite doet past alles.
_____
TV / Het post-apocalyptische/dystopische film topic
  maandag 17 december 2018 @ 21:04:05 #49
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_183793548
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 20:59 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Goede vraag. De Amerikanen maken inderdaad gebruik van een compleet andere blustechniek dan wij hier in Nederland. Dat heeft ook onder meer met de manier waarop we hier in Nederland huizen bouwen. In de VS zijn veel huizen van hout, terwijl we hier in Nederland vooral met steen en beton bouwen. Dat vraagt een andere blustechniek. Hier in Nederland gaan we echter, zeker wanneer er slachtoffers zijn, ook gewoon naar binnen. Wanneer het echter bijvoorbeeld een kantoorpand zonder slachtoffers betreft en de brand al uitslaand is, zullen we dat risico echter minder snel nemen.

Het is dus keer op keer de afweging maken of het risico opweegt tegen de te behalen winst.
Moet ik dat dan zien dat houten huizen makkelijker te ontluchten zijn? Je ziet ze vaak aan 1 kant een gat in het dak of muur zagen en vanaf de andere kant naar binnen gaan om te blussen. Bij beton lijkt mij dat een stuk moeilijker.

Logisch dat je bij een brand waar niemand in zit minder risico neemt :)
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_183793566
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 21:01 schreef LTVDK het volgende:
Waarom is de brandweer eigenlijk vrijwillig en niet gewoon een betaalde baan? Lijkt me gezien de risico's en psychische last toch wel een zware baan om er 'extra' bij te doen.
Eigenlijk is de term vrijwilliger niet juist. Zeker nu de brandweer onder de veiligheidsregio's valt, krijgen vrijwilligers gewoon salaris zodra ze worden opgeroepen. Zo ook ik. Het is een baan zonder vaste uren. Je hebt dus een goed punt en dat is ook erkent. Vroeger was het echter wel echt vrijwillig en die benaming is nooit meer weggegaan.
pi_183793719
quote:
6s.gif Op maandag 17 december 2018 21:04 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Moet ik dat dan zien dat houten huizen makkelijker te ontluchten zijn? Je ziet ze vaak aan 1 kant een gat in het dak of muur zagen en vanaf de andere kant naar binnen gaan om te blussen. Bij beton lijkt mij dat een stuk moeilijker.

Logisch dat je bij een brand waar niemand in zit minder risico neemt :)
Ja, daar haal je een heel goed punt aan. De betonnen huizen hier zijn ook vaak heel goed geïsoleerd. Dat betekend voor een brand dat hij als het ware 'zuurstof gecontroleerd' is. Dat is vakjargon voor een brand waarbij de zuurstof bepaald hoe fel hij is.

Stukje theorie: elke brand heeft 3 dingen nodig: zuurstof, brandstof en temperatuur. Als brandweer zet je in op 1 (of meerdere) van deze aspecten om die weg te halen. Lukt dat, dan gaat de brand uit. Wanneer je een brand hebt in een goed geïsoleerde woning, zal de brand een te kort aan zuurstof hebben en gaan smeulen. De brandbare gassen e.d. hopen zich echter wel op. Wanneer we dan niet oppassen en zomaar een deur open trekken komt er opeens heel veel zuurstof bij en zal de brand explosief gaan ontbranden waardoor de boel letterlijk ontploft. Dat een een typisch voorbeeld van een gevaar die komt kijken bij goed geïsoleerde woningen waarbij een andere techniek komt kijken.

En zo zijn er nog veel meer verschillen te noemen. Hout brandt bijvoorbeeld aanzienlijk beter dan beton. Daar wordt een brand weer eerder brandstof gecontroleerd, wat ook weer een andere techniek vraagt.
  Redactie Frontpage maandag 17 december 2018 @ 21:12:08 #52
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_183793828
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 21:04 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Eigenlijk is de term vrijwilliger niet juist. Zeker nu de brandweer onder de veiligheidsregio's valt, krijgen vrijwilligers gewoon salaris zodra ze worden opgeroepen. Zo ook ik. Het is een baan zonder vaste uren. Je hebt dus een goed punt en dat is ook erkent. Vroeger was het echter wel echt vrijwillig en die benaming is nooit meer weggegaan.
Goed om te horen dat er dus wel een salaris voor is ^O^. Zeker hier in de regio (Moerdijk) moet er nog wel eens een vrijwillige kazerne bijspringen bij de professionele kazerne van het industrieterrein.
_____
pi_183793849
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 21:12 schreef LTVDK het volgende:

[..]

Goed om te horen dat er dus wel een salaris voor is ^O^. Zeker hier in de regio (Moerdijk) moet er nog wel eens een vrijwillige kazerne bijspringen bij de professionele kazerne van het industrieterrein.
Jaa....daar staat me wel iets van bij ja.... :+

JIj haalt echter een bedrijfsbrandweerkazerne aan (volgens mij). Dat is weer een ander vak. Die zijn namelijk privaat en verplicht gesteld vanwege het risico van het bedrijf en om die reden ook gespecialiseerd op dat bedrijf.
  Redactie Frontpage maandag 17 december 2018 @ 21:18:10 #54
407027 crew  LTVDK
Kazaamdavu
pi_183794047
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 21:12 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Jaa....daar staat me wel iets van bij ja.... :+

JIj haalt echter een bedrijfsbrandweerkazerne aan. Dat is weer een ander vak. Die zijn namelijk privaat en verplicht gesteld vanwege het risico van het bedrijf en om die reden ook gespecialiseerd op dat bedrijf.
Ja dat was een goed fikkie :+. Maar ik doelde op de kazerne die ze hebben opgericht naar aanleiding van deze brand: https://www.moerdijk.nl/Vijf-jaar-brandweerpost-Moerdijk

Was je trouwens bij die brand? En zo ja, voel je je op zo'n moment niet machteloos omdat die brand maar niet uit leek te gaan en er telkens meer bleef ontploffen?
_____
pi_183794185
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 21:18 schreef LTVDK het volgende:

[..]

Ja dat was een goed fikkie :+. Maar ik doelde op de kazerne die ze hebben opgericht naar aanleiding van deze brand: https://www.moerdijk.nl/Vijf-jaar-brandweerpost-Moerdijk

Was je trouwens bij die brand? En zo ja, voel je je op zo'n moment niet machteloos omdat die brand maar niet uit leek te gaan en er telkens meer bleef ontploffen?
Nee, gelukkig niet (smerige bende). Maar het komt wel voor dat je als brandweerman toe staat te kijken hoe een pand uitbrandt omdat dat uiteindelijk de beste optie is (gecontroleerd uiteraard). En ja, dat voelt soms raar, maar hoort er ook bij. Bij zo'n brand zoals in Moerdijk kan ik me heel goed voorstellen dat je als eerste voertuig wel even moet slikken en gauw versterking wilt.

Een brand van deze omvang is echter minder frustrerend dan wanneer je bijvoorbeeld een boerderijbrand hebt en je denkt dat je hem hebt en dat die dan nog ergens sneaky in een dak of muur zit en dat het pand dan uiteindelijk alsnog afbrandt. Dat is pas écht naar.
pi_183795056
Inmiddels is het bijna 22:00 en hou ik het voor nu nog voor gezien. De komende dagen zal ik af en toe nog eens kijken in dit topic of er nog vragen open staan. Voor nu, bedankt voor de vragen en ik hoop jullie nooit in professionele sfeer te treffen ;)
  maandag 17 december 2018 @ 23:26:52 #57
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_183798169
Ik ben wel benieuwd of alle brandweermensen nou eigenlijk stiekem (of openlijk) pyromanen zijn... :7
pi_183798457
quote:
14s.gif Op maandag 17 december 2018 23:26 schreef Zolderkamer het volgende:
Ik ben wel benieuwd of alle brandweermensen nou eigenlijk stiekem (of openlijk) pyromanen zijn... :7
Zelfde soort karaktereigenschappen, alleen zetten het voor iets anders in.
  dinsdag 18 december 2018 @ 02:59:07 #59
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_183801062
Jammer dat is dit gemist heb.... maar ik was zelf, als vrijwilliger OIC (officer in charge) tijdens de call out hier onder
https://www.odt.co.nz/reg(...)laze-southland-dairy
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
pi_183801935
Hoe verhouden de aantallen beroepsbrandweer en vrijwillige brandweer zich in Nederland?
Ik heb altijd begrepen dat er maar heel weinig beroeps zijn en dat het gros van de brandweerlieden vrijwilliger is.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  dinsdag 18 december 2018 @ 08:49:12 #61
384435 klappernootopreis
Pleens treens en ottomobile
pi_183802175
Nu het bijna oud en nieuw is, hebben jullie er dan een speciale oefening voor vuurwerkcalamiteiten gedaan? Het lijkt me dat je dan een ander soort paraatheid moet hebben. Als je er van uit gaat dat het vuurwerk steeds gevaarlijker wordt (import) dan lijken me opfriscursussen wel gewenst.
Mag ik je vandaag weer eens irriteren?
pi_183802242
Eigenlijk meer een vraagje aan TS. Het is toch een brandweerman of een brandweervrouw? Bij mijn weten zeggen alleen kleuters nog een politie of een brandweer. Of is dit een nieuwe trend en is de hele genderdiscussie ook al bij de brandweer losgebarsten en wordt daarom de toevoeging man of vrouw bewust weggelaten?
Newman: I'm a U.S. Postal worker.
George: Aren't those the guys that always go crazy and come back with a gun and shoot everybody?
Newman: Sometimes...
  dinsdag 18 december 2018 @ 09:20:21 #63
313135 Softfeel
feel how soft it can be
pi_183802515
Als jij nu de gewondenverzorger bent en je komt uit bij een VKO met kinderen.
Wat doen jullie na afloop?
Komt direct het BOT Team of bespreken jullie dit op de kazerne?

Draai je ook mee in de diensten van de beroepsploegen?
You think you get it, which isn't the same as actually getting it. Get it?
What in the name of what's-its-name are you doing?
ik stop pas als de dame volledig bevredigd is
  Moderator dinsdag 18 december 2018 @ 09:23:39 #64
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_183802563
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2018 08:57 schreef Kramerica-Industries het volgende:
Eigenlijk meer een vraagje aan TS. Het is toch een brandweerman of een brandweervrouw? Bij mijn weten zeggen alleen kleuters nog een politie of een brandweer. Of is dit een nieuwe trend en is de hele genderdiscussie ook al bij de brandweer losgebarsten en wordt daarom de toevoeging man of vrouw bewust weggelaten?
Ben mijn niet bewust van de kinderlijkheid van dit taalgebruik. Misschien is het mijn oosterse tongval wij houden van dingen inslikken. Bij mijn weten is het gewoon de vrijwillige brandweer. Misschien komt het ook doordat vrijwillig en brandweer zo aan elkaar gekoppeld is dat ik het daarom abusievelijk verkeerd gebruikt heb. Ik verander de tt wel even.

Vrijwillige brandweerman bekt gewoon niet zo lekker...
pi_183804128
Wat een toffe VWJW! Had helaas niet genoeg inspiratie voor vragen, maar vond 't een leuk onderwerp om te volgen. ^O^
Mon 'en!
pi_183804526
Ken je leuke grappen over uitrukken?
PWBF
  dinsdag 18 december 2018 @ 11:44:51 #67
384435 klappernootopreis
pi_183804568
quote:
6s.gif Op dinsdag 18 december 2018 11:41 schreef Nielsch het volgende:
Voor grappen over rukken ga je naar dit topic: ONZ / Ik ga zo rukken.

Met een klein schopje ben je weer helemaal up to date! ^O^
pi_183804915
Zelf ook vrijwilliger, ongeveer 4/5 jaar. Ik zie hier en daar wat verschillen tussen antwoorden voor het korps/ veiligheidsregio van deze vrijwilliger en bij ons. Ikzelf val onder Veiligheids Regio Zeeland.

Kleine misvatting die veel bestaat is dat er opleidingsverschil is tussen de vrijwillige brandweer, en de beroepsbrandweer. Beide zijn hetzelfde opgeleid. We hebben dezelfde eisen qua diploma en oefeningen. Het enige verschil is dat de beroepsbrandweer op de kazerne beschikbaar is, en de vrijwillige brandweer oeproepbaar vanaf huis (en de beroeps hebben ook nog neventaken, preventie en onderhoud enzo).

Betreffende het 'loon' waar VraagWatJeWil het over heeft, dit gaat om ongeveer 20 euro per uur voor een uitruk, bruto. De precieze bedragen kunnen online gevonden worden zijn gewoon openbaar te vinden. Vergoeding vind ik een beter woord.

i Voor degene die geinteresseerd zijn, contacteer je lokale brandweerkorps!!! We bijten niet en als het je niets lijkt is er natuurlijk niets aan de hand. Kom een avondje kijken, je bent altijd welkom. Er is een groot tekort aan vrijwilligers en met de vergrijzing wordt dit alleen maar groter i

Wat mij vooral trekt aan de brandweer: het helpen van mensen, dieren en milieu, broeder/zusterschap met het team. Actief bezig zijn en je kennis verbreden.
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 19:46 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Ja, we moeten jaarlijks een fysieke test doen die (afhankelijk van je leeftijd) om de zoveel jaar een bindend advies geeft. Bij mij is dat eens in de 4 jaar, als ik dan niet slaag voor de test mag ik niet meer uitrukken totdat ik weer fit genoeg ben en wel slaag. Wanneer je ouder bent, is deze test elk jaar bindend.
Ik geef even wat meer info, de keuring heet PPMO (filmpjes te vinden op internet wat dit inhoudt). De keuring moet om de aantal jaar, dit is leeftijdafhankelijk. Vanaf volgend jaar moeten wij ook jaarlijks een fitheidstest afleggen, de uitslag is niet bindend of reden voor afkeuring maar kunnen we voor onszelf gebruiken als referentie.

quote:

[..]

Hehehehe, nee. Gezichtsbeharing is niet toegestaan. Dit kan namelijk lekkage geven bij je ademluchtmasker wat het allemaal weer minder veilig maakt. En rood is niet mijn lievelingskleur, gek genoeg.

Snor mag wel, niet groot maar het mag wel.

quote:
2s.gif Op maandag 17 december 2018 19:52 schreef Bosbeetle het volgende:

Genieten doe ik niet zozeer op de fik, maar de aanpak en aanval die wij erop doen wel. Misschien telt dit ook wel :D

quote:
2s.gif Op maandag 17 december 2018 20:04 schreef Bosbeetle het volgende:
Brandstichting. Pertinente haat voor mensen die dit doen.

quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 21:12 schreef LTVDK het volgende:

[..]

Salaris is een groot woord, vergoeding is een betere omschrijving. De bedragen zijn op internet te vinden.

quote:
5s.gif Op dinsdag 18 december 2018 08:49 schreef klappernootopreis het volgende:
Nu het bijna oud en nieuw is, hebben jullie er dan een speciale oefening voor vuurwerkcalamiteiten gedaan? Het lijkt me dat je dan een ander soort paraatheid moet hebben. Als je er van uit gaat dat het vuurwerk steeds gevaarlijker wordt (import) dan lijken me opfriscursussen wel gewenst.
Bij ons niet direct. Gevaarlijke stoffen en gevaren hieromtrent zitten sowieso in de opleiding.

quote:
2s.gif Op dinsdag 18 december 2018 09:23 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ben mijn niet bewust van de kinderlijkheid van dit taalgebruik. Misschien is het mijn oosterse tongval wij houden van dingen inslikken. Bij mijn weten is het gewoon de vrijwillige brandweer. Misschien komt het ook doordat vrijwillig en brandweer zo aan elkaar gekoppeld is dat ik het daarom abusievelijk verkeerd gebruikt heb. Ik verander de tt wel even.

Vrijwillige brandweerman bekt gewoon niet zo lekker...
Het is ook 'de vrijwillige brandweer (de organisatie)' of 'een vrijwillige brandweerman/vrouw (de persoon'

quote:
De brandweer wilde spuiten maar was al uitgerukt. Spuitgasten. Uitrukken. Slangen. Spreider (redgereedschap voor ongevallen).

quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2018 08:16 schreef StateOfMind het volgende:
Hoe verhouden de aantallen beroepsbrandweer en vrijwillige brandweer zich in Nederland?
Ik heb altijd begrepen dat er maar heel weinig beroeps zijn en dat het gros van de brandweerlieden vrijwilliger is.
28000 personeel, 24318 operationeel personeel, 5212 beroeps, 19106 vrijwillig aldus het CBS:
http://statline.cbs.nl/St(...)1743&HDR=T&STB=G2,G1
edit: hier wat duidelijkere cijfers https://www.brandweer.nl/(...)s/2018/cbs-personeel
i Meer info van brandweer.nl in de spoiler

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Prof_Hoax op 18-12-2018 13:31:25 ]
pi_183804937
Informatiefilmpje:

pi_183805076
quote:
99s.gif Op dinsdag 18 december 2018 12:07 schreef Prof_Hoax het volgende:
...
Tof!
Mon 'en!
pi_183805140
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2018 11:44 schreef klappernootopreis het volgende:

[..]

Voor grappen over rukken ga je naar dit topic: ONZ / Ik ga zo rukken.

Met een klein schopje ben je weer helemaal up to date! ^O^
bedankt man
PWBF
  dinsdag 18 december 2018 @ 12:29:10 #72
384435 klappernootopreis
pi_183805257
quote:
6s.gif Op dinsdag 18 december 2018 12:22 schreef Nielsch het volgende:

[..]

bedankt man
En weer verlaat een tevreden klant het etablissement :7
pi_183805473
Ik zag dat je als brandweerman binnen 4 minuten op de kazerne moet kunnen zijn.
Hoeveel kazernes zijn er in Nederland?
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  dinsdag 18 december 2018 @ 13:03:18 #74
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_183805768
quote:
Dat betekend dat ik bij een spoeduitruk (waarbij sowieso het hele korps wordt gepiept) het ook voorkomt dat ik soms te laat ben voor de auto en ze wegrijden voordat ik kan instappen omdat ze er al genoeg hebben. ...........
Wat doe je dan :?
Met je eigen auto erachteraan of gewoon weer terug naar huis of werk :?
Krijg je wel een vergoeding dan voor het verschijnen :?
pi_183806143
quote:
6s.gif Op dinsdag 18 december 2018 13:03 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

Wat doe je dan :?
Met je eigen auto erachteraan of gewoon weer terug naar huis of werk :?
Krijg je wel een vergoeding dan voor het verschijnen :?
Terug naar
*huis
*werk
*terrasje
*vrouw in het restaurant waar je zojuist zat
*bezoek bij familie
*winkelstraat
*je winkelwagen terugvinden in de supermarkt die je hebt laten staan (vol half vol)
*terug je tuin gaan omspitten
*terug je heerlijk warme bed in
(dit is een greep uit de scenario's waar ik zelf naar teruggekeerd ben na een oproep),
Of wanneer je kazerne over een tweede (of meerdere voertuigen) beschikt wacht je op nader bericht van de eerste tankautospuit, als er bijvoorbeeld middelbrand gemaakt wordt (opgeschaald wordt) dan kan je met de tweede tankautospuit mee.

Er is al een hele tijd verboden om 'na te komen' dat wil zeggen met je eigen auto er achteraan, dat moet je ook niet willen. Je bent immers geen voorrangsvoertuig met de juiste eigenschappen (striping, zwaailicht, sirene en je hebt geen ontheffing) en je hebt geen gereedschap.

Vergoeding is standaard 1 uur als je opkomt.
pi_183806279
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2018 12:42 schreef StateOfMind het volgende:
Ik zag dat je als brandweerman binnen 4 minuten op de kazerne moet kunnen zijn.
Hoeveel kazernes zijn er in Nederland?
Er zijn zoveel kazernes en (specialistische) voertuigen die nodig zijn om te voldoen aan de wettelijk gestelde opkomst tijden. (preciese aantallen kan ik zo snel niet vinden, excuses)

https://www.brandweer.nl/brandveiligheid/normen-voor-opkomsttijd
https://wetten.overheid.nl/BWBR0027844/2016-01-01

[ Bericht 2% gewijzigd door Prof_Hoax op 18-12-2018 13:40:25 ]
pi_183806828
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 21:04 schreef VraagWatJeWil het volgende:
Eigenlijk is de term vrijwilliger niet juist.
De term vrijwillig komt nog uit de eerste helft vorige eeuw. Toen waren veel gemeenteambtenaren ook brandweer. Niet vrijwillig dus maar aangewezen.

Het vrijwillig slaat dus niet op het betaald worden maar op het al dan niet verplicht zijn. Vergelijk met het leger, vroeger was dat dienstplicht maar nu vrijwilligers maar wel betaald.
pi_183807745
Een vraag aan VraagWatJeWil: Overtreed je tijdens het rijden naar de kazerne weleens de verkeersregels? Of heb je daar als brandweerman dan een ontheffing voor? Of haal je het binnen de aanrijtijd wanneer je op je gemakje aan komt rijden?

Andere vraag: Doe je ook mee aan wedstrijden?
pi_183807798
Wat is de meest grootste brand waar je tot nu toe voor hebt moeten uitrukken ?
Terwijl dieren zich aanpassen aan de wereld om te overleven, veranderen mensen de wereld teneinde méér te zijn. - Paulo Freire
pi_183808435
Hebben jullie toegang tot deze nieuwe infrarood goggles, waarmee je door de rook kunt zien?

Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_183808491
Red je dan ook van die gewillige chicks uit een brandend huis
pi_183808764
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2018 15:15 schreef Lyrebird het volgende:
Hebben jullie toegang tot deze nieuwe infrarood goggles, waarmee je door de rook kunt zien?

Standaardbepakking van een tankautospuit zit een warmtebeeldcamera in. Zulke geavanceerde gelaatsmaskers hebben we helaas niet - ziet er wel cool uit!

Meer info wat er in een brandweerauto zit :
https://www.ifv.nl/inkoop(...)ndweervoertuigen.pdf
pi_183809107
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2018 14:41 schreef sneakydesert het volgende:
Een vraag aan VraagWatJeWil: Overtreed je tijdens het rijden naar de kazerne weleens de verkeersregels? Of heb je daar als brandweerman dan een ontheffing voor? Of haal je het binnen de aanrijtijd wanneer je op je gemakje aan komt rijden?
(als ik zo vrij mag zijn, beantwoord ik hem ook gewoon even)
Geen enkele ontheffing en je bent een normale weggebruiker op zo'n moment.

Eerlijk antwoord: ja ik rij wel eens te hard. Als ik om 03:00 snachts op de rechte weg tussen mij en de kazerne rij, durf ik de maximum snelheid te overschrijden. Wel hou ik altijd in het achterhoofd dat hoe erg de melding op mijn pieper ook is, het is het niet waard om zelf gewond te raken of andere te verwonden.
pi_183809801
quote:
99s.gif Op dinsdag 18 december 2018 15:45 schreef Prof_Hoax het volgende:

[..]

(als ik zo vrij mag zijn, beantwoord ik hem ook gewoon even)
Geen enkele ontheffing en je bent een normale weggebruiker op zo'n moment.

Eerlijk antwoord: ja ik rij wel eens te hard. Als ik om 03:00 snachts op de rechte weg tussen mij en de kazerne rij, durf ik de maximum snelheid te overschrijden. Wel hou ik altijd in het achterhoofd dat hoe erg de melding op mijn pieper ook is, het is het niet waard om zelf gewond te raken of andere te verwonden.
Wat als je dan een bekeuring krijgt? Kun je deze dan declareren? ;)
Mon 'en!
pi_183810016
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2018 19:36 schreef VraagWatJeWil het volgende:

[..]

Noem eens die voordelen?
Do what you love, love what you do!
pi_183810507
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 december 2018 16:20 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Wat als je dan een bekeuring krijgt? Kun je deze dan declareren? ;)
Neen. Eigen kosten, wij zijn totdat we in ons voorrangsvoertuig zitten gewone weggebruikers met de daarvoor geldende regels :D
pi_183811116
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 december 2018 16:48 schreef Prof_Hoax het volgende:

[..]

Neen. Eigen kosten, wij zijn totdat we in ons voorrangsvoertuig zitten gewone weggebruikers met de daarvoor geldende regels :D
Tjeez. Stom zeg! :)
Mon 'en!
  dinsdag 18 december 2018 @ 17:27:03 #88
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_183811539
Wat een tof onderwerp :)

Ik had hier gisteren de brandweer op de stoep staan (appartementencomplex), ze kwamen het gebouw inspecteren. Wat is het doel van zo'n inspectie, is dat zodat de brandweer weet wat ze kunnen verwachten (mocht hun inzet ooit nodig zijn) of kunnen ze ook adviezen geven aan ons als bewoners/eigenaars? En als ze dat doen, is dat dan vrijblijvend of bindend?
pi_183812328
quote:
14s.gif Op dinsdag 18 december 2018 16:48 schreef Prof_Hoax het volgende:

[..]

Als je een beetje goeie agent treft brengt hij je toch wel even met OGS :T
  dinsdag 18 december 2018 @ 18:52:57 #90
286575 Roces18
Chef de party
pi_183813477
Is er ook een gedwongen brandweer?
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_183819764
quote:
Je laat je piepelen! Mag wel volgens de site van de brandweer:
quote:
Mag ik een baard of snor dragen?
Ja, als de baard of snor maar binnen het masker blijft.
Volgens mij voelt je commandant zich gewoon geïntimideerd door je manlijkheid!
  dinsdag 18 december 2018 @ 23:18:24 #92
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_183820032
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2018 23:04 schreef Fokpop het volgende:

[..]

Je laat je piepelen! Mag wel volgens de site van de brandweer:

[..]

Volgens mij voelt je commandant zich gewoon geïntimideerd door je manlijkheid!
Daarom had hitler toch zo'n klein snorretje? Vanwege het gasmasker.

Brandweermannen zijn dus te herkennen aan een hitlersnor _O-
pi_183822697
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2018 15:18 schreef C.L.Werner het volgende:
Red je dan ook van die gewillige chicks uit een brandend huis
pi_183823045
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2018 17:27 schreef James1988 het volgende:
Wat een tof onderwerp :)

Ik had hier gisteren de brandweer op de stoep staan (appartementencomplex), ze kwamen het gebouw inspecteren. Wat is het doel van zo'n inspectie, is dat zodat de brandweer weet wat ze kunnen verwachten (mocht hun inzet ooit nodig zijn) of kunnen ze ook adviezen geven aan ons als bewoners/eigenaars? En als ze dat doen, is dat dan vrijblijvend of bindend?
Ik kan dit alleen vertellen vanuit vrijwilligers oogpunt. Er zijn oefeningen om je verzorgingsgebied te 'leren kennen' dat wil zeggen complexe gebouwen, gebouwen met veel hulpbehoevende of hagelnieuwe (uitdagende) panden bezoeken om een beeld te hebben wat je eventueel kan verwachten.

Er zijn wel wet en regelgevingen waaraan gebouwen moeten voldoen, dit wordt wel door onder andere brandpreventiespecialisten bezocht en 'goedgekeurd' om in gebruik te nemen. Ik denk dat er ook vergunningen aan hangen waar bepaalde eisen in staan waaraan ze moeten voldoen dus in die zin zijn er wel verplichtingen.

Het lijkt me dan ook dat zo'n bezoek is om te zien of het complex (nog) aan de wet en regelgeving voldoet (denk aan brandcompartimenten, automatisch sluitende (brand)deuren, blusvoorzieningen, brand en rookmelders, vluchtdeur en vluchtroutes en nog een hele hoop dingen waar ik niet aan denk).

Ook kan het zijn om de bereikbaarheidskaarten die wij op de voertuigen hebben (digitaal ondertussen) te updaten met de aanwezige voorzieningen. Wij geven een adres in en krijgen dan alle informatie die nodig is te zien. Denk aan de voorgenoemde voorzieningen, maar ook of er bhv/sleutelhouder is, zo ja hoe die te bereiken zijn. Het aantal te verwachten personen (bedrijven vaak), de brandkranen in de buurt waar we water kunnen pakken, of er en zo ja wat voor gevaarlijke stoffen er aanwezig zijn, welke risico's er zijn etc etc.
pi_183823063
quote:
Hoe noem je een brandweerman/vrouw die met pensioen is? Uitgeblust.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2018 07:34 schreef C.L.Werner het volgende:

[..]

Indien aanwezig, jazeker :Y
pi_183823071
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2018 17:54 schreef d4v1d het volgende:

[..]

Als je een beetje goeie agent treft brengt hij je toch wel even met OGS :T
Nog niet meegemaakt :D hoop het ook nooit mee te hoeven maken :+
pi_183823323
Heb je na het blussen van een brand, en dus een zware fysieke beproeving, nog zin om thuis bij je minnares een brandje te blussen?
U MAD?
  woensdag 19 december 2018 @ 11:32:30 #98
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_183825319
Zitten er vrouwen in jullie brandweerteam?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  woensdag 19 december 2018 @ 11:34:43 #99
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_183825347
Wat zijn de procedures voor een vuurwerkbrand? Gewoon met water blussen of gillend wegrennen? Zijn de procedures veranderd sinds de vuurwerkramp in Enschede?
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_183833816
Oefenen jullie ook met bhv'ers van bedrijven? Is het bijvoorbeeld mogelijk om 'brand' in je bedrijf te oefenen met de brandweer?
pi_183836531
Ik heb dit topic scannend doorgelezen, dus misschien stel ik een vraag die al aan bod is geweest maar:
- Wat is naar jouw idee de meest onderschatte oorzaak van brand, iets waar mensen niet goed alert op zijn?
- Ben je als je buitenshuis bent extra scherp op mogelijkheden om te vluchten bij brand? Een soort beroepsdeformatie?
I believe i can fly!
I believe i can touch the sky!
pi_183843133
Driekant- of vierkantsleutel?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_183849310
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2018 18:07 schreef sneakydesert het volgende:
Oefenen jullie ook met bhv'ers van bedrijven? Is het bijvoorbeeld mogelijk om 'brand' in je bedrijf te oefenen met de brandweer?
Wij doen dit regelmatig, scholen, grotere bedrijven en zorginstellingen in de buurt combineren dan de BHV oefening met een oefening met de brandweer. Erg leerzaam voor beide partijen altijd! Mocht je hier interesse in hebben zou aanraden om eens bij je lokale korps aan te kloppen!

quote:
5s.gif Op woensdag 19 december 2018 11:34 schreef ACT-F het volgende:
Wat zijn de procedures voor een vuurwerkbrand? Gewoon met water blussen of gillend wegrennen? Zijn de procedures veranderd sinds de vuurwerkramp in Enschede?
Antwoord moet ik je schuldig blijven, in mijn verzorgingsgebied weinig tot geen vuurwerkopslag dus specifieke procedures zijn mij onbekend maar ik kan me niet voorstellen dat die er niet zijn.

quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2018 19:34 schreef pietkanarie het volgende:
Ik heb dit topic scannend doorgelezen, dus misschien stel ik een vraag die al aan bod is geweest maar:
- Wat is naar jouw idee de meest onderschatte oorzaak van brand, iets waar mensen niet goed alert op zijn?
Slecht onderhoud schoorsteen, komop mensen het kost je een paar tientjes... doe dit nu gewoon zoals voorgeschreven...
Niet schoonmaken van de droger... echt, het kost je een halve minuut... why why why :N
Elektrische apparatuur slecht onderhoud/slecht gebruiken (duizend dingen op een simpel verlengsnoer, kapotte kabels gebruiken, ondeugdelijk zaken installeren, telefoon opladen in bed noem het maar op)
In slaap vallen met een sigaret.
(onderzoekje uit 2017: https://securitywebshop.com/blog/top-10-brandoorzaken/ )

Niet direct een brandoorzaak maar ook niet handig: het niet plaatsen van (goede)rookmelders en CO-melders.. wederom.. kost je een paar tientjes... doe het!!!! i Je doet dit voor jezelf, je eigen en andere veiligheid!

quote:
- Ben je als je buitenshuis bent extra scherp op mogelijkheden om te vluchten bij brand? Een soort beroepsdeformatie?
Ja :@ als ik in een voor mij nieuw pand ben (festival of weet ik veel wat) dan kijk ik vaak eerst naar de nooduitgangbordjes, blusmogelijkheden etcetera. Parkeer mijn auto altijd achteruit in (aangeleerd om snel en overzichtelijk weg kan rijden om naar de kazerne te gaan) en ja zo nog wel wat van die kleine dingetjes..

quote:
3s.gif Op woensdag 19 december 2018 08:51 schreef de_boswachter het volgende:
Heb je na het blussen van een brand, en dus een zware fysieke beproeving, nog zin om thuis bij je minnares een brandje te blussen?
Ik ben een man.. dus ja.

quote:
16s.gif Op woensdag 19 december 2018 11:32 schreef FlippingCoin het volgende:
Zitten er vrouwen in jullie brandweerteam?
Jazeker, op dit moment een klein deel maar dit mogen er altijd meer worden!

[ Bericht 0% gewijzigd door Prof_Hoax op 20-12-2018 08:59:55 ]
pi_190213909
Oud topic maar heb een serieuze vraag.

Aan boord van een schip wil ik de crew training in het omgaat met de ademlucht toestellen.

Nu hebben zij geen speciale compressor aan boord om de flessen opnieuw te vullen, maar hier op de wal (tropisch eiland) zijn vele duikdscholen.

Kunnen de ademlucht flessen bij een duikschool worden gevuld?
pi_190450955
quote:
0s.gif Op zondag 1 december 2019 14:18 schreef Glider76 het volgende:
Oud topic maar heb een serieuze vraag.

Aan boord van een schip wil ik de crew training in het omgaat met de ademlucht toestellen.

Nu hebben zij geen speciale compressor aan boord om de flessen opnieuw te vullen, maar hier op de wal (tropisch eiland) zijn vele duikdscholen.

Kunnen de ademlucht flessen bij een duikschool worden gevuld?
In principe wel, mits ze dezelfde aansluiting gebruiken op de fles. Wel moet je goed letten op de samenstelling van de lucht. Die moet bij de brandweer gelijk zijn aan de samenstelling op de oppervlakte, terwijl die bij duiken op grote diepte weer anders is.
pi_190451613
Ik sluit dit topic om te voorkomen dat users in hun enthousiasme vragen gaan stellen, omdat ze denken dat dit een actuele Vraag wat je wil is. @Glider76, wellicht heb je voldoende aan het antwoord van DW. Zo niet, dan ben je vanzelfsprekend van harte welkom om een nieuw topic te openen met deze vraag :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')