quote:Arrividerci voor Ferrari-baas Arrivabene
Bij het Formule 1-team van Ferrari keert teambaas Maurizio Arrivabene komend seizoen niet meer terug.
De Italiaanse renstal heeft bevestigd dat de 61-jarige Italiaan zijn leidinggevende functie moet afstaan aan Mattia Binotto, die sinds juli 2016 werkzaam was als technisch directeur bij het befaamde raceteam. Arrivabene werd door de leiding van Ferrari bedankt voor ,,vier jaar onvermoeibare inzet en toewijding''. Erg succesvol was hij echter niet.
Arrivabene kon Ferrari ook in het afgelopen jaar niet aan de wereldtitel helpen. De renstal beschikte over misschien wel de snelste auto, maar zag toch weer dat Mercedes de rode bolide overvleugelde. Lewis Hamilton (Mercedes) pakte de wereldtitel, Sebastian Vettel (Ferrari) eindigde als tweede in het kampioenschap.
Naarmate het seizoen vorderde, stapelden de fouten zich op bij Ferrari en vaak was de teamleiding verantwoordelijk voor tactische en strategische blunders. De nieuwe president van Ferrari, John Elkann, vindt de tijd rijp voor een nieuwe teambaas. Vooral ook omdat de spanningen tussen Arrivabene en Binotto opliepen.
Arrivabene werd eind 2014 aangesteld als vervanger van Marco Mattiacci. Zijn opdracht was helder: maak Ferrari weer wereldkampioen. Sebastian Vettel was de aangewezen coureur, maar de viervoudig wereldkampioen zag de afgelopen seizoenen steeds een coureur van Mercedes de titel grijpen. Binotto werkt vanaf 1995 bij de technische afdeling van Ferrari en klom geleidelijk op naar de hoogste positie. Hij stond als beoogd teambaas nadrukkelijk in de belangstelling van andere renstallen. Ferrari wilde hem echter niet laten gaan en besloot hem een nieuwe promotie te gunnen, ten koste van Arrivabene.
De Fin Kimi Räikkönen is de laatste coureur die Ferrari de wereldtitel bezorgde. Dat was in 2007. Hij wordt dit jaar vervangen door Charles Leclerc uit Monaco.
https://www.telegraaf.nl/(...)rari-baas-arrivabene
Dat laatste is zeker waar.quote:Op maandag 7 januari 2019 16:46 schreef maan_man het volgende:
Het is een beetje zo als met een fopspeen. Er is niks mis met een fopspeen, maar als jij er op een bepaalde leeftijd nog mee loopt, dan komt dat wel een beetje raar over. Hier zijn, als het getal in hun naam staat voor hun geboortejaar, 40'ers die het hebben over het finaal uit elkaar trekken van een tiener/net twintiger en dan niet om 2 uur 's nachts in dronken toestand, maar gewoon midden op de dag. Daar is misschien niks mis mee, maar het komt wel een beetje puberaal over.
euh, ze is 20 geen 12 meer, jij stelt je aan alsof het over pedo gaat.quote:Op maandag 7 januari 2019 15:47 schreef AnneX het volgende:
[..]
Niks harmless ...doen we ook niet over je zusje, je nichtjes, je vriendinnetje(s), je moeder...
Zeg dan niks.
Onfatsoen is het. Triest. Zielig.Dom geneuzel.
Het is wél kwetsend en beschadigend taalgebruik. Het doet pijn.
Denk na, potverdrie.
Ditquote:Op maandag 7 januari 2019 16:46 schreef maan_man het volgende:
Het is een beetje zo als met een fopspeen. Er is niks mis met een fopspeen, maar als jij er op een bepaalde leeftijd nog mee loopt, dan komt dat wel een beetje raar over. Hier zijn, als het getal in hun naam staat voor hun geboortejaar, 40'ers die het hebben over het finaal uit elkaar trekken van een tiener/net twintiger en dan niet om 2 uur 's nachts in dronken toestand, maar gewoon midden op de dag. Daar is misschien niks mis mee, maar het komt wel een beetje puberaal over.
www.ad.nlquote:Dolblij Red Bull kan eindelijk feest vieren met ‘party mode’
Het was de afgelopen seizoenen een doorn in het oog van Max Verstappen: in de race kon de Renault-motor redelijk mee, maar tijdens de kwalificatie kon de concurrentie het vermogen opschroeven waardoor zich niet in de strijd kon mengen. Deze ‘party mode’ zit komend seizoen wel in de Red Bull-wagens met dank aan Honda.
Helmut Marko, technisch adviseur bij het Formule 1-team, is lyrisch over de Japanse motorfabrikant. ,,De cijfers zijn op dit moment heel optimistisch en met de geplande updates moeten we in de buurt komen van Ferrari en Mercedes”, vertelt Marko aan Motorsport. ,,Voor de allereerste keer kunnen wij ook feest gaan vieren met de ‘party modus.’”
Volgens Marko is Honda qua prestaties al voorbijgeschoten aan Renault. ,,En als je onze GPS-data combineert met die van Honda dan zitten we in dezelfde categorie als Ferrari en Mercedes. Uiteraard zitten ze daar ook niet stil, maar zij zitten al op zo'n hoog niveau dat ze geen grote stappen meer kunnen maken. Als het verschil in vermogen klein is, dan kunnen we dat met de auto compenseren. Afgelopen seizoen lagen we gemiddeld 40pk achter. In de kwalificaties was dat zelfs 70pk.”
Marko wil wel benadrukken dat de betrouwbaarheid van de motor nog een probleem kan worden. ,,Daar zijn we ons bewust van. Zeer waarschijnlijk zullen we het seizoen niet kunnen rijden met slechts drie motoren.” Hetgeen dus gridstraffen gaat opleveren voor Verstappen en zijn nieuwe teamgenoot Pierre Gasly. ,,Maar als je die op de juiste circuits incasseert dan zit je binnen enkele rondes weer vooraan.
Jezus christus. Hoogste tijd dat ze jou weer eens uit elkaar trekken, want volgens mij is dat al even geledenquote:Op maandag 7 januari 2019 15:19 schreef AnneX het volgende:
Sooo....hé
WAT EEN ONGELOOFLIJK ZIELIGE MENSONTERENDE OPMERKINGEN vanaf jullie zolderkamer.
Diegene hebben dus geen zusje of moeder...
Teleurstellend en dom van diverse fokkers.
#denk eens na voordat je dergelijke teksten eruitkotst.
Beetje zuur mij niet gezien.quote:Op dinsdag 8 januari 2019 11:13 schreef vosss het volgende:
[..]
Jezus christus. Hoogste tijd dat ze jou weer eens uit elkaar trekken, want volgens mij is dat al even geleden
limiet is alleen nodig bij Q3.quote:Op dinsdag 8 januari 2019 11:12 schreef Rossdale het volgende:
Dan krijgen ze hetzelfde als met Renault dus, ding op de limiet laten draaien en als hij het vol houdt dan doe je lekker mee. Helaas zullen de wagens ook wel regelmatig langs de baan staan vrees ik.
quote:
quote:Op maandag 7 januari 2019 08:51 schreef mikieu het volgende:
[..]![]()
Nooit dik geweest man, gewoon domme kop. Gaat t nooit wat worden.
quote:Op maandag 7 januari 2019 08:53 schreef tja77 het volgende:
[..]
Niet dik nee, wel wat chubby.
Heeft toch nog wel wat opdroogpotentie hoor.
quote:
MENSONERENDE OPMERKINGEN DIT!!!!!! DAT DIT KAN IN NEDERLAND!!!! GA JULLIE SCHAMEN!!!! LEAVE VICTORIA ALONE!!!!!quote:
Met 3 motoren per seizoen komen ze er niet lijkt me zo maar.quote:Op dinsdag 8 januari 2019 11:12 schreef Rossdale het volgende:
Dan krijgen ze hetzelfde als met Renault dus, ding op de limiet laten draaien en als hij het vol houdt dan doe je lekker mee. Helaas zullen de wagens ook wel regelmatig langs de baan staan vrees ik.
Betrouwbaarheid en performance moet je balanceren in een wedstrijd. De Hondamotor kan nog zoveel pk's genereren, maar als hij na 40 ronden uit elkaar trilt dan heb je daar ook niets aan. Dan moeten ze hem terugschroeven, de vraag blijft in hoeverre...quote:Op dinsdag 8 januari 2019 11:16 schreef wolfjeamadeus het volgende:
[..]
limiet is alleen nodig bij Q3.
Dat blijft inderdaad de vraag. Hopelijk gaat dat ding als de brandweer.quote:Op dinsdag 8 januari 2019 11:20 schreef Rossdale het volgende:
[..]
Betrouwbaarheid en performance moet je balanceren in een wedstrijd. De Hondamotor kan nog zoveel pk's genereren, maar als hij na 40 ronden uit elkaar trilt dan heb je daar ook niets aan. Dan moeten ze hem terugschroeven, de vraag blijft in hoeverre...
Idd belachelijk. Liever geen limiet en dat dan 7 teams failliet gaan en we met een veld van 6 autos rijden. Waarna RBR er ook uitstapt omdat ze steevast het veld afsluiten. Kunnen we de F1 samenvoegen met de F2 om nog een beetje vol veld te houden.quote:Op dinsdag 8 januari 2019 11:17 schreef vosss het volgende:
[..]
Met 3 motoren per seizoen komen ze er niet lijkt me zo maar.
Belachelijke regel ook. Sodemieter op. Al wil je er 21 per jaar gebruiken dan moet dat gewoon kunnen. En kun je dat niet betalen dan doe je het met minder en moet je of niet zeiken of uit de F1 stappen
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En de vertaling van (een deel van) het artikel (die net zoals de plaatjes afkomstig zijn van het F1technical forum)quote:Regarding changes from the 2017 unit, the air filter is bigger. Again the tube from the air filter to the compressor is bigger and of a shallower angle so the airflow is easier. The same is true of the tailpipe (exhaust?)
The first target for the 18 engine was reliability. Although almost all of the parts are new the PU appears very similar to the previous. Combustion is where there is most to gain, but they didn't want to change too much as introducing too many technologies at once as per the previous three years could have resulted in similar reliability issues. I think they mean the 2018 unit started with the 2017 combustion system while other teams developed the combustion systems that were introduced during the season. They aimed primarily for reliability with spec 1 with some performance gains but spec 2 and 3 were more performance orientated. Spec 3 performance gains were far in excess of what was expected and that resulted in problems balancing that with the reliability. In Russia the spec 3 suffered from oscillation issues just after upshifts as the revs dropped. This has been resolved completely and they are confident this problem won't recur for 2019. Oscillation issues don't arise in other Honda PUs in other formula. This is because in a fuel limited formula (ie F1) power is gained by increasing the compression ratio and making the fuel/air ration leaner. The leaner it gets the more unstable the mixture. At about 10-12.5k rpm combustion times are incredibly short and the slightest issue can cause problems. Ideally to convert combustion to kinetic energy most economically the combustion time should be as short as possible but this causes difficulties. Also with seamless shift gearboxes the transition from combustion at the higher revs with the previous gear to the lower revs of the next gear is nearly instantaneous. In other formula there is no fuel flow limitation, the engine operates at lower RPM and seamless shift gearboxes aren't used.
Honda gelled well with STR and the new team allowed Honda to change the air filter, tube to the compressor and tailpipe to improve airflow although this resulted in increased bulk. Also STR provided an intercooler with less loss. So Honda believed merely switching teams allowed them to liberate a little power. STR's attitude was to let Honda do what was required to improve their performance then fit the chassis around it which was different to before. Likewise the 2017 oil tank which caused so many problems was designed in such a way to minimise space use, however the 2018 tank is bulkier which has resolved the previously encountered issues that caused so many problems in 2017 with the MGUH shaft, again thanks to STR being more tolerant of the PU dimensions increasing. McLaren preferred to have the intercoolers on the left while STR prefers them split on both sides, apparently purely a difference of philosophy. The 2017 and 2018 units reflect this difference.
The PU harvests energy in three ways. Via the MGUK during acceleration (sapping some energy off the ICE), during braking and also via the MGUH to the battery. The first two methods are limited to 2MJ per lap, the latter is unlimited. More than half the energy harvested during a typical lap is through the latter method (my note, this is pretty amazing given this technology was only introduced by Honda mid 2017). Apparently efficiency improved from 2017 to 2018 despite a handicap resulting from changing teams due to a difference in gear ratio selection between McLaren and STR. Apparently McLaren prefer shorter gear ratios with the PU operating in a higher rev range while STR prefers longer gear ratios with the PU operating at a lower rev range. Harvesting from a higher rev range is easier and therefore switching to lower operating revs decreased the efficiency, despite this it is still better than in 2017. Energy is deployed largely via the MGUK but with a small amount being used to e-boost the MGUH.
Spec 2 improved combustion, exhaust efficiency and less losses from the water pump. As STR and Honda had not worked with each other before the first spec PU and chassis were developed with large margins of error. The spec 2 was developed with a smaller margin of error as they knew STR's radiator specs more precisely, hence the smaller water pump. Spec 2 was a development of the spec 1, but spec 3 had new technologies including something that they had found that improved performance substantially resulting in a bigger step over spec 2 than spec 2 was over spec 1.
The 2019 unit will be a refinement of the 2018 unit. If there was no MGUH then combustion would simply be made leaner to improve power, but with an MGUH this would result in decreased harvesting so a balance has to be found. Some tracks put more emphasis on ICE performance, others more on MGUH performance so both need to be improved and different balances between the two found for each track. However 2018 has provided new perspectives and has shown that some of the technologies being developed have real potential.The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
Tsja ze hadden nooit naar complexe en extreem dure hybride motoren moeten gaan. Leuk dat het relevanter is voor straatauto's en het hip was om electrisch te gaan, maar met een normale V8 waren de kosten veel beter te overzien geweest en was die kunstmatige kostenreductie een stuk minder nodigquote:Op dinsdag 8 januari 2019 12:20 schreef twiFight het volgende:
[..]
Idd belachelijk. Liever geen limiet en dat dan 7 teams failliet gaan en we met een veld van 6 autos rijden. Waarna RBR er ook uitstapt omdat ze steevast het veld afsluiten. Kunnen we de F1 samenvoegen met de F2 om nog een beetje vol veld te houden.
Je blijft de problemen linksom of rechtsom houden omdat F1 een product en bedrijfstak is, geen hobby van enthousiastelingen. (Motoren)fabrikanten willen aan het einde van de dag alleen geld verdienen en als zij dat menen het beste te kunnen doen door een hybride motor te kunnen marketen, dan doen ze dat. Samen met een dikke saus van "waar liggen onze sterke punten" en een massieve lobby van de rijke teams om de regels die kant op te duwen. En dreigen met het verlaten van de F1 is een deel van die strategie. Aangezien de FIA/FOM uiteindelijk ook alleen maar geld willen verdienen zwichten ze soms voor die druk.quote:Op dinsdag 8 januari 2019 13:07 schreef Rossdale het volgende:
[..]
Tsja ze hadden nooit naar complexe en extreem dure hybride motoren moeten gaan. Leuk dat het relevanter is voor straatauto's en het hip was om electrisch te gaan, maar met een normale V8 waren de kosten veel beter te overzien geweest en was die kunstmatige kostenreductie een stuk minder nodig
Terug gaan is waarschijnlijk geen optie meer nee, al is het wel zo dat met simpelere en dus goedkopere motoren het voor andere fabrikanten makkelijker is om in te stappen. Als je ziet hoeveel geld en ellende de F1 Honda de afgelopen jaren heeft opgeleverd... dan gaan andere bedrijven echt niet zomaar instappen. PR nachtmerriequote:Op dinsdag 8 januari 2019 13:56 schreef twiFight het volgende:
[..]
Je blijft de problemen linksom of rechtsom houden omdat F1 een product en bedrijfstak is, geen hobby van enthousiastelingen. (Motoren)fabrikanten willen aan het einde van de dag alleen geld verdienen en als zij dat menen het beste te kunnen doen door een hybride motor te kunnen marketen, dan doen ze dat. Samen met een dikke saus van "waar liggen onze sterke punten" en een massieve lobby van de rijke teams om de regels die kant op te duwen. En dreigen met het verlaten van de F1 is een deel van die strategie. Aangezien de FIA/FOM uiteindelijk ook alleen maar geld willen verdienen zwichten ze soms voor die druk.
Maar het is een illusie dat 'teruggaan naar een simpele V8' het probleem oplost, want dan heb je nog steeds diezelfde rijke teams die geld willen verdienen en dus met geld hun voordeel gaan halen. Wat dat betreft zijn vele sporten al verziekt; wanneer geld kan winnen van sportiviteit gaat sportiviteit gelijk het raam uit.
Makkelijker wel, maar interesanter helaas niet. Er is geen fabrikant te vinden, die nog budget wil stoppen in een bleerrende V8. Misschien Aston Martin, maar de grote merken willen allemaal speelgoedmotoren op batterij.quote:Op dinsdag 8 januari 2019 14:13 schreef Rossdale het volgende:
[..]
Terug gaan is waarschijnlijk geen optie meer nee, al is het wel zo dat met simpelere en dus goedkopere motoren het voor andere fabrikanten makkelijker is om in te stappen. Als je ziet hoeveel geld en ellende de F1 Honda de afgelopen jaren heeft opgeleverd... dan gaan andere bedrijven echt niet zomaar instappen. PR nachtmerrie
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |