abonnement Unibet Coolblue
pi_183815965
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2018 20:29 schreef TheArt het volgende:
Drama mensen.
_bartaerts twitterde op dinsdag 18-12-2018 om 19:46:03 @MaiteHolvoet @sporza Nee, dat is er dit jaar niet. Wel een algemeen sportjaaroverzicht, waarin o.a. het wielrennen zit. Daarnaast ook nog een 50 minuten lange terugblik op het WK voetbal. reageer retweet
Karel is te druk met andere dingen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_183820221
Merijn het showmannetje _O_

quote:
“Ik moet zeggen, de ontvangst was bijzonder hartelijk. Met dank aan ploegleider Merijn Zeeman die de taak op zich nam om me tijdens het avondeten voor te stellen aan de rest van het team. Merijn maakte er zowaar een kleine show van. Dat deze overeenkomst het einde van een zorgeloze periode betekende, grapte hij. In elk geval, het ijs was snel gebroken en de sfeer opperbest.''
pi_183820904
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 december 2018 16:39 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Helemaal mee eens. Ik geloof niet dat er ooit iemand strijd heeft geleverd met als doel om het combinatieklassement te winnen. Die prijs win je altijd toevallig als je ook al een of meer andere truien te pakken hebt.
Behalve Mollema dan. Die ging toch nog meesprinten?
  woensdag 19 december 2018 @ 00:49:15 #254
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_183821589
quote:
1s.gif Op woensdag 19 december 2018 00:00 schreef papert het volgende:

[..]

Behalve Mollema dan. Die ging toch nog meesprinten?
Dat was voor het puntenklassement.
pi_183822217
quote:
Dariusz Milek. Onthoud de naam. De stinkend rijke, 50-jarige Pool is de geldschieter van CCC, de ‘nieuwe’ ploeg van Greg Van Avermaet. En dat zal de volgende jaren niet onopgemerkt voorbijgaan. “Geraint Thomas? Die weet niet wat hij wil. We waren zo goed als rond met hem, maar van zijn vrouw moest hij bij Sky blijven. De flauwerik.”

Of we grootste krachttermen uit onze krant willen houden? Het interview zit erop. 32 minuten lang heeft Dariusz Milek ons in een Spaans hotel bijgepraat als hij ons nog even apart neemt. Bij een enkele naam heeft hij het f-woord gebruikt, beseft hij plots. Misschien moesten we dat toch maar een beetje anders verwoorden?

Maak kennis met Dariusz Milek. Een man met een mening. Iets tussen excentriek en extravert. En krachtdadig. Het heeft de Pool geen windeieren gelegd. Op de hele wereld zijn er volgens Forbes slechts 1.649 mensen rijker dan hem. “Netto fortuin: 1,4 miljard dollar (1,23 miljard euro, nvdr.)”, lezen we. Geld dat hij verdiend heeft in de kleinhandel – vooral schoenen en vastgoed. En bij dat zakenimperium hoort voortaan dus ook een WorldTourploeg. Als hoofdsponsor van de ploeg van Van Avermaet.

Tot dusver sponsorde u met CCC een kleinere, Poolse ploeg. Vanwaar de beslissing om na het afhaken van BMC deze ploeg over te nemen? “Ik word oud. Vijftig. Het was mijn laatste kans om echt iets te betekenen in het wielrennen. Ik zit al achttien jaar als sponsor in het wielrennen. Het werd tijd voor een WorldTourploeg. Dit was een kans die ik niet kon laten schieten. En ik kan het mij veroorloven.”

U bent een echte mecenas? “Deels. Ik heb zaken in 20 landen. Het gaat om prestige, marketing, pure business… En ja, ook mecenaat. Is dat verkeerd? Ik geef al genoeg geld uit zonder dat het mij voldoening schenkt. Dit geld zal me wel voldoening geven.”

Vanwaar die wielerpassie? “Ik heb zelf gekoerst. Als junior won ik alles. Gingen ze met mij naar de sprint, dan reed de rest voor de tweede plaats. Zonder mijn 71 kilo had ik zelfs een goed klimmer kunnen zijn. Wielrennen was altijd het belangrijkste deel van mijn leven. Ik heb lang gedacht dat ik er mijn beroep van zou kunnen maken. Zelfs bij de elite heb ik twee jaar lang alles gewonnen. Let wel: in Polen. Dat was niet te vergelijken met West-Europa. Het probleem was dat je destijds maar prof kon worden in Polen als je de 30 voorbij was. Zolang heb ik niet gewacht. Ik raakte het koersen beu. En ik was intelligent. In die tijd zat ik al in zaken.”

Het verhaal gaat dat u als een eenvoudige schoenenverkoper begon. “Klopt. Ik ben van niks begonnen. 25 jaar geleden verkocht ik schoenen. Nu produceer ik ze. Zo’n 80 à 90 miljoen paar per jaar. Hoeveel inwoners telt België? Tien miljoen, zeg je? Wel, ik kan voor elke Belg tien paar schoenen per jaar maken.”

***

Ongevraagd krijgen we een inkijk in zijn zakenimperium. We leren dat CCC nog elk jaar groeit. “Vorig jaar hebben we onze omzet verdubbeld.” Dat hij bij de twintig grootste bedrijven van Polen behoort. “Totale kapitalisatie: 3 miljard euro”. Dat hij twee weken geleden nog een Duitse schoenenfabrikant heeft overgenomen, net als een Zwitsers bedrijf. En dat hij in de hele wereld actief is. Polen, India, China, Bangladesh… “Er werken meer dan 100.000 mensen voor mij.” Hij trekt er zelf een conclusie uit: “Als ik iets doe, doe ik het goed. Alles moet perfect zijn. Ik ben een leider. Ik wil winnen.”

Met permissie, maar op Van Avermaet na telt CCC momenteel geen echte toprenners. Heel veel winnen zal er dit jaar niet inzitten. “We hebben geen renner voor de grote rondes, dat weet ik. Maar had het oude BMC dat wel? Ja, er was Richie Porte. Maar hij presteerde niet. (zuchtend) De ploeg reed helemaal in zijn dienst en hij toonde niets. Daarom dat we grote kuis gehouden hebben. Zonder hulp, trouwens. Ik zoek geen andere sponsors. Maar dit jaar moeten we ons vooral tonen. De grote doelen zijn voor later. In 2020 zullen we al heel anders voor de dag komen. En dan denk ik wel aan het allergrootste.”

En dat is... “De Tour winnen. Natuurlijk. Daarvoor ben ik hier.”

Is dat waarom u deze herfst al met Geraint Thomas gesproken hebt? (verontwaardigd) “Gesproken? Hij is zelf naar ons toe gekomen en stond op het punt om te tekenen. We waren zo goed als rond. Het ging al over de centen. Maar hij wist niet wat hij wilde. Uiteindelijk heeft zijn vrouw gezegd dat hij bij Sky moest blijven. De flauwerik. Thomas… (maakt wegwerpgebaar) Maar geen probleem. Dan doen we het zonder hem. Ander en beter.”

Niet alleen Porte heeft de overstap van BMC naar CCC niet gemaakt. Ook kleppers als Dennis, Küng en Teuns zijn vertrokken. Spijtig? “Integendeel. Zij moeten spijt hebben dat ze niet gebleven zijn. Bij ons is de ploeg het belangrijkst, niet de renners. En wie daar niet mee om kan, ben ik liever kwijt. Daar verspil ik geen energie aan.”

***

Frappant: Dariusz Milek spreekt alleen Pools. Ook dit interview wordt woord voor woord vertaald door zijn vriendin. Ze is net wat jonger dan hem en is een levend souvenir aan een andere hobby. De Poolse basketploeg CCC Polkowice, een topploeg in de Euroleague. Ooit speelde ze er zelf, vandaag is ze er manager. “We hebben veel gemeen”, zegt Milek. “We zijn allebei ex-atleten. Ik doe dit alles voor het wielrennen en voor mijn land. Het grote doel is om heel Polen op de fiets te krijgen. Daarom sponsoren we ook de wielerschool van Kwiatkowski in Polen en steun ik al acht jaar de Poolse wielerfederatie. Zoek maar op: de wereldtitel van Kwiatkowski in 2014. Wie stond er daar al als sponsor op de broek? (toont ons een foto) CCC.”

Kent u Oleg Tinkov, de excentrieke mecenas die enkele jaren geleden de wielerhemel bestormde? “Tuurlijk ken ik Tinkov. Hij heeft zijn ploeg nog aan mij willen verkopen. Maar dat heb ik maar niet gedaan. Waarom? (bromt) Een apart karakter, zullen we maar zeggen.”

Hij stond als mecenas heel dicht bij de ploeg. U straks ook? “Dat is wel de bedoeling. Al was het maar omdat ik zelf opnieuw wil beginnen fietsen. (klopt op zijn forse buik) Ik moet dringend wat gewicht verliezen. En ja, als iets niet perfect is, zal ik ingrijpen. Ik heb daarstraks nog alle helmen laten herschilderen. Verkeerde tint oranje. Prutswerk.”

Als straks de Vlaamse klassiekers worden gereden, mogen we u dus verwachten? “Absoluut. België is niet ver. Even mijn privévliegtuig in en ik ben er.”
pi_183824686
quote:
Jumbo-Visma gezond naar de top

VEGHEL - Met een budget van meer dan twintig miljoen euro per jaar en de belangrijkste sponsorcontracten getekend voor onbepaalde tijd lacht de toekomst de vernieuwde schaats- en wielerploeg Team Jumbo-Visma tegemoet. „De randvoorwaarden zijn ingevuld, waardoor de teams zich nu helemaal op sportieve successen kunnen richten”, reageert Ton van Veen (CFO Jumbo), de architect achter de nieuwe structuur, voldaan.

Sinds Jumbo zich op 1 maart na het terugtrekken van De Lotto financieel garant stelde voor beide sportteams was Van Veen intensief betrokken om de huishouding op orde te krijgen. Na twee jaar verkering en twee jaar verloving stappen de schaats- en wielertak vanaf 1 januari daadwerkelijk in het huwelijksbootje, benadrukt de financiële man. „Er is nu een overkoepelende bv waarvan Jac Orie (schaatsen) en Richard Plugge (wielrennen) de eigenaar zijn en waarvan Justin Goetzee als algemeen directeur is aangesteld. Beide teams werkten al veel samen, maar nu gaan de twee bedrijfjes echt op in één juridische en financiële onderneming. Van deze bv zijn Orie en Plugge allebei vijftig procent aandeelhouder, maar heeft Jumbo een golden share zonder winstdeelneming. Wanneer er onenigheden zijn, hebben wij de doorslaggevende stem en indien nodig ook een vetorecht bij bepaalde beslissingen.”

De Raad van Commissarissen van het team bestaat uit Van Veen (voorzitter), Jeroen Bijl (voormalig chef de mission bij NOC*NSF) en Robert van der Wallen (de grondlegger van het team). Verder is er een brede financiële ondersteuning. Naast de twee hoofdsponsors Jumbo en Visma zijn ook bedrijven als Simpel.nl, Vifit, Heineken, Vrumona, Unilever en Red Bull bij de sportploegen betrokken.

De Jumbo Foodcoach neemt in de opzet van de financiering van de sportploegen een belangrijke rol in. Dit is een app die de sporters helpt om een lekker, gezond en verantwoord voedingspatroon na te streven. Sporters kunnen nu eenvoudig maaltijden voor thuis bestellen, afgestemd op hun persoonlijke voorkeuren en trainingsschema. Ook PSV heeft na een pilotperiode inmiddels een driejarig contract getekend met deze Foodcoach. De bekende voedingsdeskundige en bewegingswetenschapper Asker Jeukendrup is inmiddels zowel aan PSV als aan de teams van Jumbo-Visma verbonden.

„Wij hebben een afgewogen risico genomen door ons in het voorjaar garant te stellen voor de teams”, vervolgt Van Veen. „Ondernemen zit nu eenmaal ook in ons dna. Het is mooi om te zien dat we de financiële basis van het team zo breed hebben getrokken, waardoor je niet van een of twee geldschieters afhankelijk bent. Natuurlijk spelen de recente successen in ons voordeel. De olympische schaatsmedailles van Kjeld Nuis, Sven Kramer, Patrick Roest en Carlijn Achtereekte en de wielersuccessen van onder anderen Dylan Groenewegen, Steven Kruijswijk en Primoz Roglic waren natuurlijk de beste stimulans.”

’Deur open om ook naar andere sporten te kijken’
Van Veen sluit niet uit dat er in de toekomst ook andere sporttakken binnen Team Jumbo-Visma worden geadopteerd. „In eerste instantie kijken we dan naar de ontwikkeling van jong talent en aanpalende takken van het wielrennen, zoals cyclocross of een opleidingsploeg, en in het schaatsen wellicht naar een marathonteam of een shorttrack-formatie. Op langere termijn sluiten we mogelijkheden in andere sporten, bijvoorbeeld atletiek, ook zeker niet uit. Daar is nog niet concreet over nagedacht. We willen stap voor stap groeien, waarbij we wel de ambitie hebben dit sportbedrijf op termijn verder uit te bouwen.”
pi_183825015
quote:
VRT-journalist Lieven Van Gils werkt aan een ­documentaire over Frank Vandenbroucke, de wielrenner die in 2009 op 34-jarige leeftijd overleed. De documentaire VDB. Ik Ben God Niet zal niet alleen wedstrijdbeelden en interviews met zijn ouders, zijn dochter Cameron, zijn zus Sandra en ex-collega’s bevatten. Er zitten ook unieke archiefbeelden in, onder an­deren verzameld door Paul De Geyter, de manager van de wielrenner. De documentaire bevat ook nooit vertoonde beelden die VTM maakte voor een programma over de nadagen van de renner. Het commentaar bij de beelden is ook uniek, want het is gebaseerd op de interviews met Vandenbroucke voor het boek Ik Ben God Niet. Zijn letter­lijke woorden zijn opnieuw ingesproken door de West-Vlaamse rapper Brihang, wiens stem en accent net klinken als die van de overleden renner. De documentaire is in het ­voorjaar te zien op ­Canvas.
  woensdag 19 december 2018 @ 11:15:44 #258
454292 Koffieplanter
Violence. Speed. Momentum.
pi_183825098
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2018 11:09 schreef showtimer het volgende:

[..]

Ik rij geen koers. Ik geef een voorstelling.
Put these foolish ambitions to rest.
pi_183826313
quote:
Carlos Betancur afwezig op ploegpresentatie Movistar
Wie goed naar de ploegpresentatie van Movistar heeft gekeken, heeft gezien dat Carlos Betancur ontbrak op de teamfoto. Even werd er gedacht dat de Spaanse WorldTour-ploeg wellicht afscheid had genomen van de Colombiaanse klimmer, maar Marca weet de reden van Betancur’s afwezigheid.

De Colombiaan is namelijk ziek, zo laat de Spaanse sportkrant weten. Movistar heeft inmiddels bevestigd dat Betancur ook in 2019 zal koersen voor het team van Eusebio Unzué. Afgelopen seizoen kwam de 29-jarige klimmer tot 55 koersdagen.
Betancur was ''''ziek''''
pi_183832151
quote:
Vanavond om 19u30 wordt het parcours van de Vuelta 2019 voorgesteld. De eerste details van de 74ste Ronde van Spanje zijn intussen bekend. Er wordt onder meer drie dagen in Frankrijk vertoefd worden en aankomsten liggen onder meer aan een kasseiklim in Avila en een observatorium op 1.929 meter hoogte. Geen enkele rit zal de grens van 200 kilometer overschrijden.

Wie aan de start zal staan van de Spaanse grote ronde valt nog af te wachten, maar zoals steeds vinden de klimmers hun gading in de Vuelta. Dat zal ook volgend jaar, tussen 24 september en 15 september, het geval zijn. De Spaanse sportkrant AS heeft uit doorgaans goed ingelichte bron al een blik geworpen op het parcours.

1.929m hoogte

De Gran Salida in 2019 is in Las Salinas de Torrevieja, een natuurpark ten zuiden van Alicante. Vermoedelijk begint de Spaanse grote ronde met een tijdrit, al is het nog niet zeker of die voor teams of individueel is. Het peloton verblijft drie dagen aan de Costa Brava met nog twee aankomsten langs de kust. Men schuift de eerste telkens noordelijk op richting de Pyreneeën, met op de vijfde dag meteen een stevige klapper. In de provincie Teruel zal men voor het eerst de Pico del Buitre beklimmen. De slotklim voert de renners 12 kilometer bergop naar het Observatorium Javalambre op 1.929 meter hoogte. De gemiddelde stijging is 7,3% met een zachte aanloop en vooral dubbele cijfers in stijgingspercentage in de slotkilometers. Sterretjes zien dus, wat ze in het Observatorium Javalambre overigens als één van de besten ter wereld kunnen.

Nadien schuift de Vuelta verder naar Andorra na passages in Castellón en Catalonië. De slotklim is waarschijnlijk Cortals d’Encamp, goed voor 15 kilometer klauteren tegen 6,8%. In de Vuelta van 2015 won Mikel Landa op die top een etappe. Nu schijnen de renners in de diepe finale ook nog de Camí de les Pardines voor de wielen te krijgen, een onverharde strook van 3,5 kilometer. Na de rustdag vindt in het Franse Pau, dat in de komende Tour de France ook al een tijdrit organiseert, een chrono van minstens 27 kilometer plaats. Op 4 september vertrekt de 11e etappe vanuit Saint-Palais naar Urdax. Waarschijnlijk gaat het de dag erop naar de Baskische Bilbao, waar Jens Keukeleire in 2016 naar de zege sprintte.

“Beestachtige” Alto de los Machucos

De twaalfde etappe, de dag na Bilbao, stip je best aan in je agenda. Dan voert het circus naar Alto de los Machucos. “Een monster met beestigachtige percentages”, klinkt het bij AS. Een onregelmatig monster ook, met onder meer een strook van 17,5%, een afdaling van 10% en een maximale stijgingspercentage van liefst 26%.

Nadien bezoekt de Vuelta drie dagen lang Asturië. De wielerliefhebber denkt dan meteen aan aankomsten op de Lagos de Covadonga of de Angliru, maar in 2019 zou de organisatie die spektakelstukken aan zich laten voorbijgaan. Men trekt alvast naar Oviedo, voor het eerst in tientallen jaren, en serveert met de Alto del Acebo – 10 kilometer aan 8% – wel een klassieker.

Kasseien in Ávila

De tweede rustdag van de Ronde van Spanje brengen de renners in Burgos door. In de slotweek ontvangt Ávila het peloton, zo willen de geruchten. De finale in Ávila wordt beslist op een kasseiklim van 2,4 kilometer van gemiddeld 6% naar het historisch gedeelte van de stad, waarna de slotkilometer vals plat doorloopt. In 1999 won daar ene Frank Vandenbroucke, die toen dolverliefd was op ‘zijn’ Sarah Pinacci en haar de bloemen gaf na zijn stevige exploot.

Eén van de laatste etappes zou van Aranda de Duero naar Guadalajara gaan, gelegen even boven Madrid. Dit betekent dat het slotweekend waarschijnlijk plaatsvindt in de Sierra de Guadarrama, met beklimmingen over de Puerto Navacerrada, Puerto de la Morcuera (tweemaal) en Puerto de Cotos in de voorlaatste etappe. De slotetappe voert van Fuenlabrada naar de Spaanse hoofdstad Madrid.

Organisator Unipublic loste eerder al dat het een witte jongerentrui zal invoeren en de combinétrui zal afvoeren. De 74ste editie van de Ronde van Spanje gaat door van 24 augustus tot 15 september 2019. Vorig jaar won Simon Yates het eindklassement. Jelle Wallays zorgde voor de enige Belgische ritzege, Thomas De Gendt rijfde het bergklassement binnen.
  Moderator woensdag 19 december 2018 @ 20:24:25 #261
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_183838414
Een passage in het Baskenland is mooi, verder is het maar een matig parcours.

Een rit van minder dan 100 kilometer in Andorra, kap even met die trend. :') Sowieso veel korte ritten, uithoudingsvermogen is tegenwoordig niet meer nodig.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
  woensdag 19 december 2018 @ 20:40:33 #262
479054 Bugno2
Campeone del Mondo
pi_183839064
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2018 20:24 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Een passage in het Baskenland is mooi, verder is het maar een matig parcours.

Een rit van minder dan 100 kilometer in Andorra, kap even met die trend. :') Sowieso veel korte ritten, uithoudingsvermogen is tegenwoordig niet meer nodig.
Krachtwijk vindt deze trend helemaal niet leuk.
  woensdag 19 december 2018 @ 20:41:13 #263
454292 Koffieplanter
Violence. Speed. Momentum.
pi_183839092
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Put these foolish ambitions to rest.
  woensdag 19 december 2018 @ 20:42:17 #264
479054 Bugno2
Campeone del Mondo
pi_183839138
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2018 20:41 schreef Koffieplanter het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar 1 ___/ en geeneens een echte.

#Progress
  woensdag 19 december 2018 @ 20:43:45 #265
454292 Koffieplanter
Violence. Speed. Momentum.
pi_183839213
Kan nou niet echt zeggen dat ik er heel enthousiast van word, diversiteit is ver te zoeken. Het ergste is nog; weer geen passage door het mooie zuiden. Enfin, renners maken de koers, wiel is rond en zo.
Put these foolish ambitions to rest.
  Moderator woensdag 19 december 2018 @ 21:54:17 #266
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_183842009
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2018 20:43 schreef Koffieplanter het volgende:
Kan nou niet echt zeggen dat ik er heel enthousiast van word, diversiteit is ver te zoeken. Het ergste is nog; weer geen passage door het mooie zuiden. Enfin, renners maken de koers, wiel is rond en zo.
Maar dit jaar waren ze nog in het zuiden.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
  woensdag 19 december 2018 @ 22:00:20 #267
454292 Koffieplanter
Violence. Speed. Momentum.
pi_183842180
quote:
1s.gif Op woensdag 19 december 2018 21:54 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:

[..]

Maar dit jaar waren ze nog in het zuiden.
Maar niet in mijn zuiden. 9.gif
Put these foolish ambitions to rest.
pi_183848682
Ray meldt dat ook Roglic en Mollema definitief voor de Giro gaan komend seizoen.
pi_183848873
quote:
1s.gif Op donderdag 20 december 2018 07:09 schreef TheArt het volgende:
Ray meldt dat ook Roglic en Mollema definitief voor de Giro gaan komend seizoen.
Mollema gaat weer keihard trainen om zesde te worden?
  donderdag 20 december 2018 @ 08:00:48 #270
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_183848923
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2018 20:24 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Een passage in het Baskenland is mooi, verder is het maar een matig parcours.

Een rit van minder dan 100 kilometer in Andorra, kap even met die trend. :') Sowieso veel korte ritten, uithoudingsvermogen is tegenwoordig niet meer nodig.
Wel een tijdrit in Pau. _O_
  donderdag 20 december 2018 @ 08:53:06 #271
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_183849374
quote:
0s.gif Op woensdag 19 december 2018 02:25 schreef wimderon het volgende:

[..]

Leuk interview.
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
pi_183849499
quote:
Stef Clement: Ik was niet de slimste wielrenner

Plots is Stef Clement geen wielrenner meer. Hij kreeg vorige maand te horen dat het medisch management van Jumbo geen groen licht heeft gegeven voor het voortzetten van zijn sportieve carrière binnen het team. Nu, op 36-jarige leeftijd, moet hij uitvogelen hoe de normale wereld werkt.

,,Het zit ’m er in dat mijn hele leven rigoureus wordt omgegooid en ik mij daar niet op heb kunnen voorbereiden. Ik ben uit de bocht gevlogen. En de val in het ravijn is behoorlijk diep.”

,,Het is onwerkelijk te beseffen dat het allemaal voorbij is. Onbewust reed ik in april mijn laatste wedstrijd, de Ronde van Romandië. Daarna zijn er ontstekingen in gewrichten geconstateerd, slijtage ook. Ik ben in het ziekenhuis door de molen gehaald. De oorzaak denken we gevonden te hebben, maar zekerheid hebben we niet. Ik ben begonnen met medicatie en dat is aangeslagen.

Ik ging deze winter in met het idee weer rustig richting trainen toe te gaan werken. Het kwam dus als een verrassing dat de ploeg stelling nam. Zij vinden dat doorfietsen medisch onverantwoord is. We hadden begin dit jaar een contract gesloten voor nog twee seizoenen. Maar in zo’n verbintenis zit een aantal ontbindende clausules. Je moet natuurlijk wel kunnen fietsen.

Ik heb overwogen tegen deze beslissing van de ploeg te vechten. Maar wat had ik daarmee bereikt? Ik heb het geaccepteerd, met pijn in het hart. De ploeg wilde graag dat ik betrokken zou blijven bij het team, en ik zie een mogelijkheid een goede start te maken.’’

,,Het doet pijn. Fietsen was niet alleen mijn werk, en mijn hobby, maar ook een groot deel van mijn sociale leven. De afgelopen jaren was ik 180 dagen per jaar van huis in teamverband. Daar heb ik niet bewust afscheid van kunnen nemen. Heel abrupt is de kabel doorgeknipt. Mijn leven neemt zo’n drastische wending.

Waarschijnlijk is het verstandig om met een psycholoog te praten. Vooral ook omdat ik met diezelfde mensen met wie ik de val meemaak, ook weer wil opstaan en doorgaan. Ik heb behoefte aan een professional die helpt mij mijn eigen perspectief los te laten.’’

,,In zekere zin heb ik tijdens mijn wielercarrière stilgestaan in mijn ontwikkeling. Tijdens eenzame trainingen van vijf uur door de West-Brabantse polders dacht ik weleens: prikkel ik mezelf nog wel genoeg, of wordt het tijd voor een cursusje? Maar ik werd gevraagd als analist voor radio en tv en dat voelde goed. Ik had een gezin. Die relatie is vorig jaar op de klippen gelopen, daarna leerde ik een nieuwe vriendin kennen. Dat alles zorgde ervoor dat ik genoeg aan mijn hoofd had.

Voor mij was het sociale aspect onlosmakelijk verbonden aan het wielerleven. Met de harde kern van Rabobank, Belkin en Lotto-Jumbo heb ik alles meegemaakt. We trouwden, kregen kinderen, verloren ouders, scheidden.’’

,,Wat mijn nieuwe rol binnen de ploeg wordt, is nog vaag. Ik zal in elk geval ook als analist te horen en te zien zijn bij de NOS. De wielerwereld is mijn vaste honk. Maar laat mij alsjeblieft ook leren hoe de normale wereld werkt. Als wielrenner wordt over het algemeen alles voor je geregeld. Allemaal onder de noemers rust, focus en concentratie. Dat is prima, maar dan moet je ook een re-integratieproject hebben ‘terug naar de wereld’. Daar zal ik zelf energie in moeten steken.

Mijn vriendin verbaast zich erover dat ik niets weet van voor haar heel vanzelfsprekende dingen. Vorig jaar moest ik op mezelf gaan wonen, televisie en internetaansluiting regelen, de post omzetten, dat had ik nooit gedaan. Ik heb nog nooit mijn eigen belastingformulieren ingevuld. Ik lach er vooral om. Ik heb mij altijd hevig verzet tegen het idee dat je wordt gepamperd, maar als topsporter gebeurt dat gewoon, je maakt echt geen deel uit van de normale maatschappij. Ik heb een jongensleven geleefd, dus ben ook een jongen gebleven.’’

,,Mijn carrière is compleet. Vier keer de beste tijdrijder van Nederland, in 2007 brons op het WK tijdrijden in Stuttgart. In die jaren lukte veel. Daarna heb ik mezelf misschien te vaak weggecijferd voor renners die niet per se beter waren. Maar ik wilde altijd zeker zijn dat het zou lukken. Als ik die zekerheid niet zag, probeerde ik liever iemand te helpen die wel zeker van zichzelf was. Dat is een vorm van faalangst die ik ken van mezelf.

Ik heb af en toe gedacht: laat mij nou maar lek rijden, dan heb ik tenminste een geldig excuus. Dat heeft iedere renner, alleen geeft niemand dat graag toe. Het is geen toeval dat ik mijn beste resultaten heb gereden in tijdritten, daar had ik veel meer zelf onder controle. Een vast protocol, gewoon trappen. Want ik was niet de slimste wielrenner, heb het spelletje nooit echt goed begrepen. Maar ik was loyaal. Heb mij geschikt in mijn rol als helper van Mentsjov, Mollema, Gesink, Kruijswijk.

In de zomer keek ik geblesseerd naar de Tour en volgde de keiharde vaststelling: dat ik vervangbaar ben. Er waren 25 man over en Tolhoek zat er nog bij. Iedereen wil graag geloven dat hij iets kan wat niemand kan, maar niemand is onmisbaar.’’

https://www.ad.nl/wielren(...)wielrenner~ad96fabe/
  Moderator donderdag 20 december 2018 @ 09:27:07 #273
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_183849820
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2018 08:00 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Wel een tijdrit in Pau. _O_
Dit is niet leuk.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
  donderdag 20 december 2018 @ 10:39:29 #274
454292 Koffieplanter
Violence. Speed. Momentum.
pi_183850847
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2018 16:14 schreef Mani89 het volgende:
Over exact een maand komen we aan op de onvermijdelijke Willunga Hill. Heb je de wekker al gezet? Ik wel hoor. :9~
Put these foolish ambitions to rest.
  donderdag 20 december 2018 @ 10:52:19 #275
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_183851010
quote:
0s.gif Op donderdag 20 december 2018 10:39 schreef Koffieplanter het volgende:

[..]

Over exact een maand komen we aan op de onvermijdelijke Willunga Hill. Heb je de wekker al gezet? Ik wel hoor. :9~
Ik blijf gewoon wakker neef.
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')