abonnement Unibet Coolblue
pi_183589641
Hey allemaal,

Ik heb een slimme licht-schakelaar gekocht die ik in de plaats van een reguliere schakelaar wil plaatsen.

Ik heb een lampaansluiting boven de eettafel en boven de televisie, maar die boven de televisie gebruik ik niet. Ik heb daarnaast 2 schakelaars, en beide schakelaars bedienen beide lampen. Dat wil zeggen, het maakt niet uit welke schakelaar je omzet en in welke positie je hem zet, allebei de lampen gaan aan.

Ik heb net het wandcontactdoos opengemaakt en ik kwam dit tegen: https://imgur.com/a/WXUqmGN

Ik heb dus een grijze, bruine en zwarte draad. Ik heb op internet gezocht wat deze kleuren betekenen (want het diagram op de schakelaar zegt mij ook erg weinig...) maar blijkbaar kan zo'n beetje iedere draad bruin of zwart of grijs zijn dus daar heb ik niet zo veel aan.

Weet iemand van jullie toevallig hoe ik nu verder moet? De nieuwe wifischakelaar heeft aansluitingen voor N, L (in) en L1 en L2 (beide out).
  vrijdag 7 december 2018 @ 18:34:50 #2
233102 cherrycoke
Burdened with glorious purpose
pi_183589666
je hebt geen meet apparatuur om de boel door te meten? ik heb het idee dat zwart je schakeldraad is , bruin je fase en blauw de nul.

bij mij is het helemaal leuk ik heb nog de ouwewetse groene blauw en zwart als schakeldraad
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
pi_183589736
Wat is die 4e draad, die niet aangesloten is? Is die blauw, dan is dat waarschijnlijk N.

Die grijze en zwarte gaan waarschijnlijk naar de andere schakelaar (hotelschakeling) en daar gaat weer een 3e naar de lampen.



.
pi_183589798
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 december 2018 18:39 schreef Fer het volgende:
Wat is die 4e draad, die niet aangesloten is? Is die blauw, dan is dat waarschijnlijk N.

Die grijze en zwarte gaan waarschijnlijk naar de andere schakelaar (hotelschakeling) en daar gaat weer een 3e naar de lampen.
Had ik nog niet eens gezien, maar het is ook een zwarte...
pi_183589819
quote:
14s.gif Op vrijdag 7 december 2018 18:34 schreef cherrycoke het volgende:
je hebt geen meet apparatuur om de boel door te meten? ik heb het idee dat zwart je schakeldraad is , bruin je fase en blauw de nul.

bij mij is het helemaal leuk ik heb nog de ouwewetse groene blauw en zwart als schakeldraad
Nee, heb ook geen idee hoe dat verder zou moeten, dit is de eerste keer dat ik me uberhaupt bezig hou met dit soort zaken :{
pi_183589873
Je kan die andere schakelaar openen, misschien heeft die een blauwe over.
.
pi_183589888
Dat het via twee schakelaars gaat, heet een hotelschakeling/wisselschakeling.

In de regel heb je in de wandcontactdozen de volgende kleuren:
Bruin - Fase (L)
Blauw - Nul (N)
Groengeel - Aarde
Zwart - Schakeldraad. Grijs is ouderwetsch, maar vermoedelijk ook schakeldraad.

Je wisselschakeling zijn dus de grijze en zwarte draad en die krijgen daar de voeding van de meterkast via de bruine draad. Diezelfde grijze en zwarte draad komen vermoedelijk bij je andere schakelaar binnen en van daaruit gaat een (vermoedelijk zwarte) draad naar de lamp. Daar loopt dan mogelijk ook een blauwe draad langs die de terugweg vanaf de lamp vormt.

Je moet even de handleiding van je wifischakelaar lezen, maar ik vermoed dat blauw in de N gaat, bruin in de L en dan de grijs en zwart in L1 en L2.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_183590077
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 18:46 schreef Jordy-B het volgende:
Dat het via twee schakelaars gaat, heet een hotelschakeling/wisselschakeling.

In de regel heb je in de wandcontactdozen de volgende kleuren:
Bruin - Fase (L)
Blauw - Nul (N)
Groengeel - Aarde
Zwart - Schakeldraad. Grijs is ouderwetsch, maar vermoedelijk ook schakeldraad.

Je wisselschakeling zijn dus de grijze en zwarte draad en die krijgen daar de voeding van de meterkast via de bruine draad. Diezelfde grijze en zwarte draad komen vermoedelijk bij je andere schakelaar binnen en van daaruit gaat een (vermoedelijk zwarte) draad naar de lamp. Daar loopt dan mogelijk ook een blauwe draad langs die de terugweg vanaf de lamp vormt.

Je moet even de handleiding van je wifischakelaar lezen, maar ik vermoed dat blauw in de N gaat, bruin in de L en dan de grijs en zwart in L1 en L2.
Als ik het goed begrijp is het dus niet mogelijk mijn wifischakelaar in deze contactdoos te installeren, omdat hier geen blauwe draad zit? Dat zou erg onhandig zijn...

Ik heb dit schema kunnen vinden op de website van de fabrikant:

EDIT - net de andere schakelaar gecheckt, daar zitten exact dezelfde draden in op exact dezelfde positie. Geen blauwe draad dus :?

[ Bericht 6% gewijzigd door bluefiremegacoaster op 07-12-2018 19:01:00 ]
pi_183590224
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 december 2018 18:45 schreef Fer het volgende:
Je kan die andere schakelaar openen, misschien heeft die een blauwe over.
Helaas, ook geen blauwe draad... Exact dezelfde draden.
pi_183590763
Wat is de kleur van het eindje draad achterin de contactdoos?

Ik zou op dit punt een elektricien of een handige kennis vragen. Of op zijn minst een spanningzoeker of multimeter zoeken om de hele zooi door te meten, want als de verkeerde kleuren gebruikt zijn, heb je geen idee waar je mee bezig bent.

Je moet een fasedraad en een nul hebben, anders kan er geen licht branden. Maar kijk dan gelijk even naar de kleuren waarmee de lampen zijn aangesloten, dat vertelt je in dit geval ook wat.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_183591284
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 december 2018 19:22 schreef Jordy-B het volgende:
Wat is de kleur van het eindje draad achterin de contactdoos?

Ik zou op dit punt een elektricien of een handige kennis vragen. Of op zijn minst een spanningzoeker of multimeter zoeken om de hele zooi door te meten, want als de verkeerde kleuren gebruikt zijn, heb je geen idee waar je mee bezig bent.

Je moet een fasedraad en een nul hebben, anders kan er geen licht branden. Maar kijk dan gelijk even naar de kleuren waarmee de lampen zijn aangesloten, dat vertelt je in dit geval ook wat.
Dat losse draadje is zwart, is ook verder niet gestript of zo. Mijn schoonvader is erg handig in dit soort zaken, ik zal hier volgende visite eens even naar vragen inderdaad. Wellicht dat hij een dergelijke meter heeft.

Ik ben erg handig met het softwaregedeelte maar dit is mij verder volledig onbekend :P bedankt voor je hulp in ieder geval!
pi_183601348
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 19:41 schreef bluefiremegacoaster het volgende:

[..]

Dat losse draadje is zwart, is ook verder niet gestript of zo. Mijn schoonvader is erg handig in dit soort zaken, ik zal hier volgende visite eens even naar vragen inderdaad. Wellicht dat hij een dergelijke meter heeft.

Ik ben erg handig met het softwaregedeelte maar dit is mij verder volledig onbekend :P bedankt voor je hulp in ieder geval!
Er ontbreekt een blauwe nuldraad, die zou je bij moeten trekken. Verder zijn, in die afbeelding, de L1 en de L2 de twee zwarte schakeldraden van een wisselschakeling.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183601376
Normaal gesproken komt er nooit een blauwe draad bij een schakelaar. Schakelaar doet niets meer dan van een bruine draad een zwarte maken (of 2 zwarte), van 'fase' naar 'geschakeld'.

Nu heb je een actief component (de slimme schakelaar) die spanning nodig heeft, en die heeft dan wel een 'afvoer' (blauwe draad) nodig.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_183601471
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2018 09:45 schreef Resistor het volgende:
Normaal gesproken komt er nooit een blauwe draad bij een schakelaar. Schakelaar doet niets meer dan van een bruine draad een zwarte maken (of 2 zwarte), van 'fase' naar 'geschakeld'.
Vaak genoeg dat voor een indicatielampje, een blauwe (nul) nodig is.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183601568
Hoeveel zwarte draden gaan er van de schakelaar naar het lichtpunt?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
.
pi_183601928
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 december 2018 18:46 schreef Jordy-B het volgende:
Dat het via twee schakelaars gaat, heet een hotelschakeling/wisselschakeling.

In de regel heb je in de wandcontactdozen de volgende kleuren:
Bruin - Fase (L)
Blauw - Nul (N)
Groengeel - Aarde
Zwart - Schakeldraad. Grijs is ouderwetsch, maar vermoedelijk ook schakeldraad.

Je wisselschakeling zijn dus de grijze en zwarte draad en die krijgen daar de voeding van de meterkast via de bruine draad. Diezelfde grijze en zwarte draad komen vermoedelijk bij je andere schakelaar binnen en van daaruit gaat een (vermoedelijk zwarte) draad naar de lamp. Daar loopt dan mogelijk ook een blauwe draad langs die de terugweg vanaf de lamp vormt.

Je moet even de handleiding van je wifischakelaar lezen, maar ik vermoed dat blauw in de N gaat, bruin in de L en dan de grijs en zwart in L1 en L2.
Grijs is niet ouderwets,maar komt misschien door dat een kabel is gebruikt met 5 draden
pi_183601993
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 december 2018 10:10 schreef Fer het volgende:
Hoeveel zwarte draden gaan er van de schakelaar naar het lichtpunt?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tja,maar dat helpt hier niet,want die blauwe draad moet van de centraal doos af komen.Die kan je dan aansluiten op de niet gebruikte zwarte draad,merken met een stukje blauwe tape en dan als die direct naar de andere schakelaar gaat moet het kunnen werken.Echter zijn de dozen zeer waarschijnlijk allebei naar de centraaldoos getrokken.Dus dan moet naar allebei de dozen een blauwe draad getrokken worden.Ontkom je gewoon niet aan,en als het een oud huis is kan dat zeer lastig worden met dunnere metalen pijpen.
pi_183603904
quote:
13s.gif Op zaterdag 8 december 2018 09:57 schreef blomke het volgende:

[..]

Vaak genoeg dat voor een indicatielampje, een blauwe (nul) nodig is.
Betekent dat dat de schakelaar helemaal niet werkt zonder blauwe draad, of dat alleen het ledje niet aan kan? Dat laatste is geen ramp (heb dat ongezellige blauwe lampje zelfs liever uit) want het is de bedoeling de lamp zo veel mogelijk te automatiseren.
pi_183606080
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2018 12:50 schreef bluefiremegacoaster het volgende:
Betekent dat dat de schakelaar helemaal niet werkt zonder blauwe draad, of dat alleen het ledje niet aan kan? Dat laatste is geen ramp (heb dat ongezellige blauwe lampje zelfs liever uit) want het is de bedoeling de lamp zo veel mogelijk te automatiseren.
Ik denk het eerste, want er zit electronica in.

Ik heb verder het topic niet gelezen, maar het komt neer op of een andere schakelaar of een blauwe bijtrekken. Dat laatste wil ik evt. ook wel voor je doen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_183606442
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 december 2018 12:50 schreef bluefiremegacoaster het volgende:

[..]

Betekent dat dat de schakelaar helemaal niet werkt zonder blauwe draad, of dat alleen het ledje niet aan kan? Dat laatste is geen ramp (heb dat ongezellige blauwe lampje zelfs liever uit) want het is de bedoeling de lamp zo veel mogelijk te automatiseren.
Je hebt de nul nodig voor de daadwerkelijke wifiverbinding. Maar we hebben het over blauwe draad en daar heb je niet zoveel aan. Er klopt bij jou immers geen zak van de kleuren, dus je moet eerst even gaan (laten) napluizen welke draad welke functie heeft.

Het kan best wel zo zijn dat het loze eindje in de contactdoos op de foto een nuldraad is. Het zou ook een fasedraad kunnen zijn. Meten is weten (een fasedraad herken je makkelijk met een spanningszoeker. Dat is zo'n soort van schroevendraaiertje met een lampje erin, al gebruiken de profi's eerder een met dubbele voeler)

Het schema van de hotelschakeling is wel duidelijk. Je verwacht een fasedraad op de eerste schakelaar (welke van de twee dat dan ook mag zijn). Vervolgens gaan vanuit die schakelaar twee draden naar de tweede schakelaar waar die samenkomen. Vanuit de tweede schakelaar gaat vervolgens een draad naar de verlichting en vanaf de verlichting gaat het naar een nuldraad. En als het lichtknopje naast een stopcontact zit, kan je eventueel ook wel van die nuldraad afsplitsen, maar dan moet je wel even zeker weten dat het op dezelfde groep is aangesloten.

In het 'nieuwe' huis van mijn ouders bleek de verlichting bijvoorbeeld van de fase van de ene groep op de nul van de andere groep te lopen, en dat werkt mogelijkerwijs wel, maar is onwenselijk en kan voor rare problemen zorgen.

[ Bericht 20% gewijzigd door Jordy-B op 08-12-2018 15:47:54 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')