abonnement Unibet Coolblue
pi_183513016
Hallo allemaal,

Ik heb wat problemen met mijn desktop computer en een paar mensen helpen mij om dat weer in orde te krijgen. Ik mag zolang gelukkig een vervangende desktop lenen. 8-)

Ik kreeg de opdracht om mijn belangrijke persoonlijke gegevens van de harde schijf te back-uppen. Ik heb thuis zo'n behuizing waar ik een SSD in kan stoppen en het kan aansluiten als externe disk.

Ik mocht de SSD daarna opnieuw formatteren, want Windows 10 wordt er weer opnieuw opgezet. En daar heb ik een vraag over:



Behalve de C: partitie maakt Windows ook nog een paar andere partities die nodig zijn voor booting etc. Moet ik daarvan afblijven?

Ik had ooit begrepen van iemand dat Windows 10 het serienummer opslaat in de BIOS van de computer. Maar die mensen zeiden "Nee, dat serienummer staat op de SSD". Dan is dat waarschijnlijk in een van die andere partities. En dan kan ik daar beter verder niet aanzitten, toch?
pi_183513914
Je kunt afaik ook vanuit Windows 10 zelf een volledig schone installatie doen, dan hoef je helemaal niet te formatteren?

En over het algemeen zit bij een OEM-installatie de serial ingebakken idd. Maar mocht het een zelfbouw-pc zijn waarop daarna w10 is geïnstalleerd, dan weer niet.

En heel misschien eerste generatie OEM-pc's van w10 ook niet. :+ ik zou schone installatie vanuit Windows zelf doen.
pi_183515460
Het is een zelfbouw-desktop. Het was eerst een computer van Medion die kapot was gegaan. Ik weet niet eens meer wat er toen precies gebeurd was. Maar de goede onderdelen zoals de RAM en CPU werden bewaard. Ik had nog ergens een andere desktop-behuizing op zolder staan. Daarna een nieuw moederboard, GPU en een betere CPU-koeler aangeschaft.

Het was toen hetzelfde clubje die mij nu ook uit de brand wilt helpen. Maar het stond destijds onder leiding van iemand die nogal ... eh ... zijn eigen ideeën heeft over computers. Ik wil er verder niet teveel over zeggen, want het kan zijn dat hij het hartstikke goed had aangepakt en dat de huidige problemen ergens anders door komen.

Bij mij is op een of andere manier Windows niet meer opstartbaar geworden. Ik dacht eerst aan een defecte videokaart, maar die blijkt in orde te zijn en de andere hardware ook. Het probleem zit 'm in mijn SSD. Ik heb net de partitie gescand op fouten waarop Windows zou komen te staan en er zijn geen defecten aangetroffen. Er zal denk ik iets mis geweest zijn met de MBR.

Anyway. Ik laat het voor de rest met rust.
  maandag 3 december 2018 @ 16:45:02 #4
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_183516605
quote:
Bij mij is op een of andere manier Windows niet meer opstartbaar geworden. Ik dacht eerst aan een defecte videokaart, maar die blijkt in orde te zijn en de andere hardware ook.
Als je videokaart kapot is zal je pc in de overgrote merendeel niet eens meer opstarten.

quote:
Het probleem zit 'm in mijn SSD.
Hoe weet je dat?

quote:
Er zal denk ik iets mis geweest zijn met de MBR.
MBR fouten in 2018?
pi_183522854
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 16:45 schreef xzaz het volgende:

[..]

Als je videokaart kapot is zal je pc in de overgrote merendeel niet eens meer opstarten.

[..]

Hoe weet je dat?

[..]

MBR fouten in 2018?
Mijn PC startte ook niet meer op. Maar ook niet toen ik er een andere in deed.

Ik laat het verder maar aan hen over. Ik heb er niet genoeg verstand van en ik ben al blij dat ze het willen doen voor niks. (Ik heb hen ook ergens mee geholpen.)
pi_183523491
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 16:45 schreef xzaz het volgende:
MBR fouten in 2018?
Is dat zo bijzonder? :?
Ik heb win7 en win10 op 1 SSD en Acronis kan ik bij het booten met F11 starten. Volgens mij kan dat allemaal niet zonder MBR.
pi_183523609
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 15:46 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Anyway. Ik laat het voor de rest met rust.
Ik ben nog wel benieuwd of je die extra partities straffeloos kunt verwijderen. Er zal er maar eentje bij zijn met de bootloader, dan heb je imo je systeem verkloot.
pi_183524172
quote:
1s.gif Op maandag 3 december 2018 22:12 schreef r_one het volgende:

[..]

Ik ben nog wel benieuwd of je die extra partities straffeloos kunt verwijderen. Er zal er maar eentje bij zijn met de bootloader, dan heb je imo je systeem verkloot.
Als je toch een schone installatie gaat doen, geen probleem om ze te verwijderen.
Maar als er meerdere installaties op verschillende schijven staan dan heb je wel een uitdaging :P
pi_183524273
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 22:38 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Als je toch een schone installatie gaat doen, geen probleem om ze te verwijderen.
Maar als er meerdere installaties op verschillende schijven staan dan heb je wel een uitdaging :P
Uitdaging of probleem? :P
In de OP zie ik dat TS schijf 7 heeft, ik hou m’n hart vast voor schijf 1 t/m 6 :X
pi_183524621
quote:
1s.gif Op maandag 3 december 2018 22:44 schreef r_one het volgende:

[..]

Uitdaging of probleem? :P
In de OP zie ik dat TS schijf 7 heeft, ik hou m’n hart vast voor schijf 1 t/m 6 :X
Ik koppel schijven die ik niet nodig heb meestal ff af als ik een verse installatie doe, dat voorkomt de snelle (foute) acties als ik te weinig koffie heb gehad.

Maar dan boot ik van een USB-stickje... niet via USB naar S-ATA oplossing aan een werkend systeem.
pi_183527629
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 23:07 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik koppel schijven die ik niet nodig heb meestal ff af als ik een verse installatie doe, dat voorkomt de snelle (foute) acties als ik te weinig koffie heb gehad.

Maar dan boot ik van een USB-stickje... niet via USB naar S-ATA oplossing aan een werkend systeem.
dat niet alleen, het voorkomt dat windows afhankelijk wordt van een oude andere hdd voor de boot sectoren..


hoevaak ik dat wel niet gezien heb :X
pi_183529176
quote:
1s.gif Op dinsdag 4 december 2018 08:36 schreef mschol het volgende:

[..]

dat niet alleen, het voorkomt dat windows afhankelijk wordt van een oude andere hdd voor de boot sectoren..

hoevaak ik dat wel niet gezien heb :X
Ja, ook lekker, gaat de 1TB Seagate stuk, boot de SSD niet meer :+
pi_183531332
quote:
0s.gif Op maandag 3 december 2018 13:25 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

Ik kreeg de opdracht om mijn belangrijke persoonlijke gegevens van de harde schijf te back-uppen. Ik heb thuis zo'n behuizing waar ik een SSD in kan stoppen en het kan aansluiten als externe disk.
Die SSD wordt dus je backup?

quote:
Ik mocht de SSD daarna opnieuw formatteren, want Windows 10 wordt er weer opnieuw opgezet.
Waarom zou je je backup formatteren?

quote:
Behalve de C: partitie maakt Windows ook nog een paar andere partities die nodig zijn voor booting etc. Moet ik daarvan afblijven?
Als Windows 10 toch opnieuw op die disk gezet wordt, is dat niet zo relevant.

quote:
Ik had ooit begrepen van iemand dat Windows 10 het serienummer opslaat in de BIOS van de computer.
Ja dat kan.

quote:
Maar die mensen zeiden "Nee, dat serienummer staat op de SSD". Dan is dat waarschijnlijk in een van die andere partities. En dan kan ik daar beter verder niet aanzitten, toch?
Nee staat daar niet in.

Kijk of je je Windows 10 licentie kan vinden met produkey en print het.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')