Regina, gefeliciteerd met Kwark!
Roepen om eten, heel herkenbaar. Bij het avondeten wordt alleen nog maar 'TOEET' geroepen want mevrouw wil alleen maar toetjes. En de hele dag door natuurlijk snoep, snoep. Gelukkig neemt ze dan vaak nog wel genoegen met een cracker of fruit, maar hoe lang dat nog duurt weet ik niet

Decembermaand is hier ook tot monstermaand verworden. Slapen is een crime en de dagen zijn zo mogelijk nog erger dan de nachten. Eergisteren tilde ze haar peuterbuien naar het hoogste niveau door erbij op de grond te gaan liggen en met vuisten en voeten op de grond te slaan. Ik ben ernaast gaan liggen en mee gaan doen, luchtte best op
In de winter naar buiten doe ik ook minder dan in de zomer, maar eergisteren lekker 2 uur in de plassen gestampt en rond gerend en dat vond Jewel toch wel echt fantastisch
Saskia, beterschap met N!
Het zelf spelen is hier helemaal voorbij, alles is 'met mama doen'. Voorheen kon ze lekker zelf kleuren, zelf bouwen met de duplo, zelf buiten spelen, zelf puzzelen. Nu moet vrouwlief of ik overal bij helpen, en aan meedoen. Wat soms lastig is, maar ook begrijpelijk met de geboorte van Vlokje.
Ik merk wel dat Jewel opeens sprongen maakt in haar ontwikkeling nu ze 2 is geworden. Tekenen doet ze niet meer door alleen te krassen, maar echt in opperste concentratie. Ze heeft opeens helemaal door hoe de vormenstoof werkt (beetje laat

), haar woordenschat lijkt met de dag te groeien, ze aait de kat opeens heel lief in plaats van alleen aan de staart te trekken, ze wil alleen nog maar lezen in bed. Dat laatste is zo lief, ik heb een boekje van Nijntje gekocht met harde bladzijdes zodat ze deze in bed kan houden en zelf nog even plaatjes kan kijken als ze gaat slapen. Ik bleef vorige week bij haar deur staan luisteren toen ik haar had ingestopt, hoor ik haar zeggen: koe, moeeeee, vis in water, papegeit (papegaai dus

). Ging ze alle dieren opnoemen en de geluiden erbij maken alsof ze zichzelf echt aan het voorlezen was. Dat was wel echt een smelt-moment
Verder vandaag kerstlunch op het kdv, ben benieuwd hoe het gaat, wij hebben gefreubeld met fruit om 6.30 uur 's ochtends