abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_183635556
Quoi, beterschap voor Max! Wat sneu voor hem, maar dat plakken is ook wel weer O+
pi_183635931
Beterschap quoi!
pi_183637291
Beterschap voor Max! Wat sneu dat ie zo ziek is.

Kerstverhaal ga ik hier wel vertellen, gewoon als cultuur ding. Ik ben zelf atheīstisch. Was ik overigens al vroeg, want in groep 1 kregen we uitleg over het verhaal van Jezus en toen mijn moeder thuis vroeg of ik het geloofde zei ik: ‘Dat geloof je zelf toch ook niet, mama?’ :')
Qua basisschool heb ik er wel een beetje rekening mee gehouden. We hebben hier een protestantse school waar ze iedere ochtend bidden en dat past gewoon niet binnen mijn geloofsovertuiging, namelijk de overtuiging dat het niet bestaat. Een niet-praktiserende katholieke school staat nog wel tussen de twijfelgevallen.
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_183637693
Mijn moeder vroeg hoe we Kerst aan wilden pakken qua geloof etc. Ik ben zelf atheīst en vrouw is Mormoons. Mijn moeder is katholiek en wil graag een kerststal neerzetten. Ik heb haar verteld dat ze het verhaal aan Sjaak mag vertellen als hij er om vraagt. Ik ken het zelf namelijk niet goed.

LeSage, ik snap je overweging voor die school. Iedere ochtend bidden zou bij ons ook niet passen. Sjaak gaat straks wel naar een christelijke school, maar daar wordt verder nauwelijks iets mee gedaan.
pi_183637835
Zusje, dat had je inderdaad geopperd! De kinderarts kon het niet goed zien dus het blijft een (aannemelijk) vermoeden, waarschijnlijk zit er dieper binnen een scheurtje. Maar er zit verbetering in, hopelijk blijvend!

Crumpette, een verlate maar niet minder gemeende gefeliciteerd!

MevrouwCactus, beterschap!
En ook voor je kleine Max, Quoi!

Qua kerst, de kerstboom staat hier nog steeds niet :X De bedoeling was hem gisteren op te zetten, na de laatste sinterklaasviering. Maar we kwamen zo afgepeigerd thuis dat het er niet meer van is gekomen. Vanavond ben ik niet thuis, dus dat wordt op z'n vroegst morgen. En het erge is, dat ik er niet eens zin in heb om hem op te zetten :')

Ik zit ook een beetje te worstelen met hoe kerst te vieren nu we kinderen hebben. Ik ben niet gelovig, vrouwlief ook niet, maar ik vind het wel belangrijk dat de meiden het verhaal erachter kennen. Mijn schoonouders zijn wel gelovig dus ik hoop dat zij het met ze willen delen. Anders koop ik wel een mooi kinderboek en doe ik het zelf :+
Vrouwlief is dan ook nog eens jarig op 1e kerstdag, dat maakt het nog drukker en lastiger want we houden maar 1 kerstdag over. Dus ik denk dat we er maar gewoon een 3e kerstdag achteraan plakken als bonus, altijd leuk O-)
  maandag 10 december 2018 @ 11:55:11 #81
129664 mousemicky
zeg maar MM...
pi_183638340
Hier heb aan J het kerstverhaal verteld aan de hand van een boek speciaal gericht op peuters en kleuters (https://www.bol.com/nl/f/(...)n-kleuters/30012738/). Hij was de eerste keer bijna 3. Ook bij F (nu 3) wil ik het op deze manier introduceren, ze houden beide nogal van voorlezen.

Wij zijn beide niet gelovig, ik van huis uit wel katholiek. J zit ook op een katholieke school, en krijgt dus daar het verhaal ook mee. Hij vond het ook wel interessant.

Een kerststal heb ik dan weer niet, dat is alleen maar speelgoed voor onze kat (die heeft ook de onderste 40cm van de kerstboom al 'leeggehaald' inmiddels...)
pi_183644785
Ik moet gaan nadenken over een traktatie ter afscheid van de psz, bedacht ik me... Sjaak gaat eind december voor het laatst. Tips zijn welkom! Met zijn verjaardag hebben we zwierezwaais gedaan en dat vond iedereen heel erg leuk. Iets in die richting (dus een cadeautje en geen eten) heeft mijn voorkeur.
  maandag 10 december 2018 @ 17:18:03 #83
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_183644839
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2018 17:15 schreef MevrouwCactus het volgende:
Ik moet gaan nadenken over een traktatie ter afscheid van de psz, bedacht ik me... Sjaak gaat eind december voor het laatst. Tips zijn welkom! Met zijn verjaardag hebben we zwierezwaais gedaan en dat vond iedereen heel erg leuk. Iets in die richting (dus een cadeautje en geen eten) heeft mijn voorkeur.
Ik wilde handvliegers voorstellen, maar dat zijn denk ik zwierezwaais?
KuikenGuppy
pi_183645562
quote:
1s.gif Op maandag 10 december 2018 17:18 schreef Burdie het volgende:

[..]

Ik wilde handvliegers voorstellen, maar dat zijn denk ik zwierezwaais?
Ja, dat is hetzelfde.
pi_183648094
Beterschap voor Max!
Na een drama avond gisteren vreesde ik ook voor een zieke, maar hij kwam de nacht goed door en had een prima dag op het kdv.

MwC, lastig. Wil je iets wat past bij de feestdagen (sneeuwbollen ofzo), iets wat altijd kan, of juist iets antroposofisch oid? Ik weet niet meer zeker naar wat voor psz Sjaak nu gaat.

Ik vertel het verhaal van kerst. Wij zijn zelf gelovig opgevoed (nu niet meer actief) en ik vind het zeker bij zulke feesten goed als je een idee hebt waar het vandaan komt. J heeft de Little People kerststal zodat hij van de onze af blijft. Hij speelt daarmee (soms) het hele kerstverhaal na. Vorig jaar ben ik ook met J naar de kindermis in de kerk gegaan. Zo krijgt hij ook een idee van de kerk en wat daar gebeurt. Wordt hij niet slechter van.
pi_183650391
https://www.bol.com/nl/p/het-kerstverhaal/9200000079785042/
het kerstverhaal van mies van hout hebben wij en vind ik erg mooi..
we hebben ook een kindrbijbel, maar die brengt t zo plat en geheel zonder verwondering, daar heb ik weinig mee..
pi_183650578
Ik weet nog niet hoe ik het ga doen met het kerstverhaal. Dit jaar is hij nog te jong om er iets van te snappen. Ik wilde de kerststal van little people halen maar toch niet gedaan, ik denk niet dat hij er iets van snapt. Ik ben overtuigd atheist en we moeten volgend jaar maar even zien wat we doen.

Schoolkeuze is ook nog een dingetje, de openbare school het dichtsbij wordt afgeraden van alle kanten, de school iets verder is een buurtschapsschool en dat lijkt mij niet praktisch met spelen enzo later en die midden in het dorp is christelijk en ik moet nog even uitvogelen hoeveel ze er mee doen. L hoeft niet te bidden enzo van mij. Is dit alle 3 niks, dan hebben we er nog een stuk of 5 om uit te kiezen in dit dorp :')
pi_183650763
A gaat ook naar een Christelijke school, maar die doen er praktisch niks mee (behalve Pasen en Kerstmis).
Ik heb zelf ook op een Christelijke school gezeten. Daar was men wel erg fanatiek. Altijd leuk als we onderwerpen hadden als de prehistorie enzo. Kon je lekker rellen als 9 jarige :P

A vindt de LittlePeople kerststal leuk om haar eigen verhaaltjes mee te spelen. Ga het niet proberen uit te leggen, komt vanzelf als ze groter wordt en ernaar vraagt.
pi_183651246
Quoi beterschap voor Max!

Aerenia wat klinkt dat fijn zeg O+.

Ik ben vandaag bij een basisschool wezen kijken, katholiek maar ze bidden 's ochtends niet meer (had ik even gevraagd) :+. Ze doen wel wat met kerst en pasen en vertellen er dan ook eea over, maar verder wordt er weinig meer mee gedaan. Op zich maakt me dat niets uit, als ze de dag willen beginnen met een gebed ook prima hoor, ik kan me daar niet druk om maken. Heb het zelf ook 8/9 jaar gedaan ook al geloofde ik niet. Ik zag het meer als een terugkerend ochtendritueel en het is best rustgevend eigenlijk, iedereen is dan instant rustig van dat toonloze gezamenlijke gemompel ;).
  maandag 10 december 2018 @ 22:44:30 #90
67064 Quoi
Mama said be cool
pi_183651912
Hoop overtuigend atheīsten hier }) Nooit helemaal overtuigd, maar wel atheīst hier. Altijd op christelijke scholen gezeten en op school gebeden enzo. Zelfs tot en met heel hard bijbelse liederen zingen aan toe. Ik vond het geweldig :D Ik weet nog niet hoe ik dat ga duiden qua schoolkeuze voor Max, maar ik hoop dat hij - net als ik - het als hij oud genoeg is zelf kan begrijpen (en dan opzij kan zetten ja/nee). Ik vind het wel fijn dat ik het allemaal geleerd heb. Ik zie het ook nog steeds als de overlevering van een heel mooi verhaal.

Afijn. Zieke Max. Die heeft heerlijk gehangen vandaag. Niet meer gespuugd. Verder vrolijk tussen het gehang door. Morgen ben ik gelukkig een dagje thuis.

Zwierezwaais! Wat een leuk woord O+

[ Bericht 1% gewijzigd door Quoi op 10-12-2018 23:27:50 ]
  Manager PR/Moderator maandag 10 december 2018 @ 23:06:06 #91
269689 crew  Viv
pi_183652313
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2018 22:44 schreef Quoi het volgende:
Zwierezwaais! Wat een leuk woord O+
Volgens mij heeft MwCactus dat woord er zelf aan gegeven, want via google images is de enige relevante foto eentje die op haar website staat. :+
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2018 17:15 schreef MevrouwCactus het volgende:
Tips zijn welkom!
Laatst met de verjaardag van ZZ heb ik geen traktatie geregeld voor ieder kind apart, maar een cadeau gekocht wat ze op de groep (kdv, 0-4 jaar) blijven gebruiken. Ik wilde ook niet per se eten geven, en ieder een klein cadeautje is al snel afgezaagd (in het eerste jaar al 3x hetzelfde boekje gekregen en ook 3x een bellenblaas). Dus had ik aan de leidster gevraagd waar ze nog behoefte aan hadden binnen een bepaald budget, en dat was zachte klei voor de kleinsten en De Pratende Pen voor de oudere kindjes. Zo gezegd, zo gedaan. :Y)
pi_183652478
Ik ben opgevoed door 2 nogal atheīstische ouders, papa met lang haar, Pink Floyd op de achtergrond, haha. Maar wel altijd vrij gelaten om te doen met welk geloof dan ook wat we wilden.
Zo heb ik dus in een kerkkoor gezongen, liep ik met een herdertjestocht mee en heb ik ook weleens stukken bijbel gelezen.
Uiteindelijk besloten dat het inderdaad een mooi stuk historie is, prachtig omschreven enzo.
Ik hoop het mijn kinderen ook zo mee te geven. De protestantse school wil toch wel heel graag kinderen vast in een richting sturen en dat vind ik niet prettig.
pi_183652517
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2018 23:06 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

Volgens mij heeft MwCactus dat woord er zelf aan gegeven, want via google images is de enige relevante foto eentje die op haar website staat. :+

[..]

Laatst met de verjaardag van ZZ heb ik geen traktatie geregeld voor ieder kind apart, maar een cadeau gekocht wat ze op de groep (kdv, 0-4 jaar) blijven gebruiken. Ik wilde ook niet per se eten geven, en ieder een klein cadeautje is al snel afgezaagd (in het eerste jaar al 3x hetzelfde boekje gekregen en ook 3x een bellenblaas). Dus had ik aan de leidster gevraagd waar ze nog behoefte aan hadden binnen een bepaald budget, en dat was zachte klei voor de kleinsten en De Pratende Pen voor de oudere kindjes. Zo gezegd, zo gedaan. :Y)
S. heeft een tiptoi voor Sinterklaas gekregen. Hij vroeg ook steeds om een pratende pen :D wel heel leuk speelgoed vind ik!
pi_183652920
Ik vertel het kerstverhaal niet bewust aan O. Komt vanzelf wel een keer als hij ouder is. Ik heb hem ook niet over de oorsprong van sinterklaas of Pasen verteld. En volgens mij komt de oorsprong van christelijke feestdagen ook gewoon op een niet christelijke school aan bod, zij het wat beperkter.

Tiptoi is idd leuk spul. Ik had een setje op de vrijmarkt opgepikt en met zijn verjaardag heeft O van opa een flinke uitbreiding gehad die allemaal worden gelezen, zelfs het 8+ leesboek over dino's wat ik op z'n lijstje had gezet omdat het over dino's ging en niet op de leeftijd had gelet :') voor kerst krijgt hij van oma avontuur in het dierenrijk, een bordspel-achtig iets. Ben benieuwd hoe dat werkt.

Een kado voor de opvang zelf vind ik overigens wel een erg goed idee! Alleen een beetje jammer als je zelf net weggaat en er zelf dus geen gebruik van kan maken/kan zien hoe anderen het gebruiken.

Hier zijn danoontjes en stickers getrakteerd. Danoontjes na overleg met de juf over wat handig was, en stickers omdat ik ook een dubbele traktatie moest en twee Danoontjes wat veel was, en stickers zijn toch zo op.
pi_183654857
quote:
0s.gif Op maandag 10 december 2018 23:06 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

[..]

Oh, ik dacht dat zwierezwaai een gangbaar vrije school woord was... vond het namelijk ook een tof woord! Heb het niet zelf bedacht dus :D

Een cadeau voor de hele groep is eigenlijk ook wel erg leuk! Het kdv/psz (en straks de bso, allemaal met dezelfde leidsters) is echt geweldig, ze helpen ons altijd zo goed. Toen vrouw ziek was kon Sjaak altijd komen, al was het maar een uurtje als wij naar het ziekenhuis moesten. Dus ik vind dat ze ook echt wel iets tofs verdienen.
pi_183655108
J heeft de juffen een keer getrakteerd op een zelfgemaakte boekenlegger en daarbij een boekenbon zodat ze een boek voor de groep aan konden schaffen.
pi_183655200
Hier op de vrije school heet het zwierezwaaiers :Y er zijn trouwens vele soorten, bijv een denneappel met lintjes en een touwtje.

Traditie is hier om een boek voor de groep te geven, niet iets voor de kinderen zelf.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_183656191
Wij hebben in Duitsland toen ook iets voor de groep gegeven. Ik geloof twee boeken. Eén over auto's ivm T z'n grote auto liefde.

Gister T vroeger opgehaald van school, en jongetje had een stuk rails tegen z'n hoofd gegooid en dat bloedde flink. De juf was erg onder de indruk, heeft zich wel 5x verontschuldigt, en het andere jongetje moest met de zorgcoördinator mee en de juf ging nog een gesprek met de ouders hebben. Vond de reactie en beetje overtrokken. Natuurlijk sneu voor T, maar komop, het zijn 3-jarigen. Dan gebeurt zoiets soms.

Voor die peuter ouders met babies of dreumes en, hoe doen jullie het volgende? Sinds baby O mobiel is wil hij niets legers dan het speelgoed van T, natuurlijk tot grote ergernis van T. Maar, zodra ik O ergens anders neerzet, maar ook wat anders aanbiedt gaat hij heerlijk weer naar T z'n speelgoed. Ik kan heel moeilijk en balans tussen die twee bewaren. Hebben jullie tips?
pi_183656348
Mevrouwcactus, een cadeau voor de hele groep is wel heel leuk inderdaad. En qua cadeautje per kind, kan een combi met speeltje en eten ook? Als je van een ontbijkoek een weg maakt (zwart papier en witte wegstrepen erop zetten) dan kan je er een trekautootje op plakken (bij de ah hebben ze hele goedkope) en dan met een leuke tekst erbij. Ik zag ook nog ergens een schepje (ik wil niet opscheppen, maar ik ga naar groep 4), of een springtouw (ik spring naar groep 4).

Jagar, hier hetzelfde probleem. Vlokje is nu 6 maanden en steeds meer geīnteresseerd in het speelgoed van Jewel. Jewel kan daar zo boos over worden en grist het dan uit haar handen. Ik probeer gewoon elke keer opnieuw uit te leggen dat ze er samen mee kunnen spelen. Dat als Vlokje met iets speelt, Jewel met wat anders kan spelen tot Vlokje er klaar mee is. Soms is Jewel zo slim om dan wat anders te pakken en Vlokje daarmee te verleiden zodat ze het andere speeltje loslaat, dan gaat Jewel daar pijlsnel mee vandoor :') Ik denk dat het ook een fase is waarbij beide kinderen moeten leren om samen te spelen, en vooral voor de oudste om te leren delen. Ik probeer dat dan ook juist in te begeleiden en te stimuleren.
pi_183656519
Jagar, hier mag iedereen met alles spelen, maar speelgoed dat niet zo geschikt is voor de meiden (met name puzzels en spelletjes) worden aan de grote tafel gedaan (kunnen ze niet bij), of als ze op bed liggen. Enige nadeel daarvan is dat mijn eettafel bezaaid ligt met puzzels, spelletjes en boekjes die niet dreumesproof zijn. En als iemand al ergens mee speelt hebben de anderen pech of moeten ze vragen of ze ook mee mogen spelen (wat alleen O kan natuurlijk). Maar het probleem is hier vooral dat O speelgoed van de meiden af pakt, andersom vindt hij het alleen vervelend als hij echt ergens zelf mee wil spelen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')