quote:De woning overnemen
Neemt een van de kinderen de woning over, dan moeten de andere kinderen hun aandeel in de woning uitgekeerd krijgen. Hoe werkt dat?
De waarde van de woning moet worden vastgesteld, bijvoorbeeld aan de hand van een taxatierapport.
Het kind dat de woning overneemt, moet aan broers en zussen hun aandeel uitkeren (ook wel: uitkopen).
Kan of wil het kind dat niet uit eigen middelen doen, dan moet hij of zij hiervoor een financiering afsluiten, bijvoorbeeld in de vorm van een hypotheek.
Ongewijzigd overnemen van de hypotheek van de overleden ouder is meestal niet mogelijk.
Wil het kind de woning gaan verhuren, dan gelden voor de hypotheek andere criteria: een hogere rente en een lager maximaal leenbedrag
het tijdstip van overlijden van die zus maakt niet uit. Haar kinderen hebben gezamenlijk recht op haar deel, moeten wel meer erfbelasting over dat deel betalenquote:Op vrijdag 30 november 2018 17:13 schreef Fe2O3 het volgende:
Is jouw zus overleden voor of na het overlijden van je vader, of je moeder?
Indien voor beiden, dan hebben haar kinderen nergens recht op
Ah ja correct, plaatsvervullingquote:Op vrijdag 30 november 2018 17:26 schreef Fietsertje70 het volgende:
[..]
het tijdstip van overlijden van die zus maakt niet uit. Haar kinderen hebben gezamenlijk recht op haar deel, moeten wel meer erfbelasting over dat deel betalen
Die berekening klopt niet, want de zussen horen maar 80k pp te krijgen.quote:Op vrijdag 30 november 2018 17:28 schreef okzbow het volgende:
Volgens mij is dit de berekening:
huis 3ton. Bij verkoop is dus de erfenis voor ieder kind 1 ton.
60k schuld: is 20k per persoon.
Ieder kind krijgt dus 80k uit de erfenis.
Jij koopt het huis, hebt een hypotheek nodig van 220k. 200k gaat naar de zussen (of hun kinderen) en 20k naar de hypotheek om af te lossen.
Ad:quote:Op vrijdag 30 november 2018 15:43 schreef Martinet het volgende:
5. Er zit nog ‘n rest hypotheek schuld op het huis van circa 60.000 euro. Hoe bereken ik nou mijn ⅔ deel wat ik aan de 2 erfgenamen (officieel volgens verdeling) zou moeten betalen als ik hen uitkoop? Stel dat het huis 300k waard is. Wordt dat dan 300k minus 60k = 240k. Moet ik dan 160k uitkopen? Dus daarvoor ‘n hypotheek afsluiten? Die 60k restschuld zal ik ook nog moeten aflossen per maand, als extra hypotheek, vermoed ik.
6. Ik ga dus waarschijnlijk ‘n hypotheek nemen om de erfgenamen uit te kopen. Gelden er voor dat doel dezelfde belastingvoordelen enz als wanneer ik dat zou doen voor afsluiten van een hypotheek op een huis?
7. Huis is nu nog in de oorspronkelijke staat, gemeubileerd en alles. De inboedel zal verkocht moeten worden en de opbrengst verdeeld. Of ik zal dat ook moeten uitkopen. Best lastig om de waarde te bepalen.
8. Iemand nog andere tips of aanvullende vragen?
Hoe kom je hier nou toch bij??quote:Op vrijdag 30 november 2018 17:48 schreef Fe2O3 het volgende:
Dan maakt alleen het moment van overlijden van de zus uit, om het deel van de kinderen te bepalen
Hoe kom je erbij? Ieder erft 1/3 huis ( ¤100000) en 1/3 schuld (¤20000). TS betaalt ¤200000, erft ¤100000 en een schuld van ¤20000. Dat vergt een hypotheek van ¤120000.quote:Op vrijdag 30 november 2018 17:28 schreef okzbow het volgende:
Volgens mij is dit de berekening:
huis 3ton. Bij verkoop is dus de erfenis voor ieder kind 1 ton.
60k schuld: is 20k per persoon.
Ieder kind krijgt dus 80k uit de erfenis.
Jij koopt het huis, hebt een hypotheek nodig van 220k.
Hypotheek van ¤220.000quote:Op vrijdag 30 november 2018 19:06 schreef blomke het volgende:
[..]
Hoe kom je erbij? Ieder erft 1/3 huis ( ¤100000) en 1/3 schuld (¤20000). TS betaalt ¤200000, erft ¤100000 en een schuld van ¤20000. Dat vergt een hypotheek van ¤120000.
Dan nog de erfbelasting....
Blijft hier wel een opstapeling van kromme berekeningen.quote:Op vrijdag 30 november 2018 19:06 schreef blomke het volgende:
[..]
Hoe kom je erbij? Ieder erft 1/3 huis ( ¤100000) en 1/3 schuld (¤20000). TS betaalt ¤200000, erft ¤100000 en een schuld van ¤20000. Dat vergt een hypotheek van ¤120000.
Dan nog de erfbelasting....
You're right, vergat de aankoop.quote:
Je hebt goede aanvullingen en antwoorden maar bovenstaande met de vorm van de hypotheek klopt niet.Een aflossingsvrije hypotheek is gewoon mogelijk, alleen is de maximale hypotheek veel lager en heb je geen recht op hypotheekrente aftrek tenzij je dit al had voor 1/1/2012quote:Op vrijdag 30 november 2018 18:57 schreef blomke het volgende:
[..]
-knip-
6. De hypotheek die jij op het huis vestigt, valt in box 1 als jij in het huis gaat wonen. Plus wat eisen als min. annuitair aflossen
Knip
Ik stelde ook: om in box 1 te vallen. Als ie aflossingsvrij neemt (en dat kan maar voor een deel, 50%), val je met dat deel in box 3.quote:Op vrijdag 30 november 2018 19:46 schreef opgebaarde het volgende:
maar bovenstaande met de vorm van de hypotheek klopt niet.Een aflossingsvrije hypotheek is gewoon mogelijk, alleen is de maximale hypotheek veel lager en heb je geen recht op hypotheekrente aftrek tenzij je dit al had voor 1/1/2012
Uiteraard, niet naar WOZ kijken. In zo'n geval is het gewoon handig om met de andere erfgenamen te kijken hoe de waarde van de woning bepaald wordt. Omdat jij, zoals je al stelde, het liefst een zo laag mogelijk taxatie wil en zij een zo hoog mogelijke taxatie. Ik zou 2 taxateurs laten komen en daar het gemiddelde van nemen. Dan heb je er later nooit gezeik over.quote:Op zaterdag 1 december 2018 18:58 schreef Martinet het volgende:
Nog even 'n aanvulling:
Ik zie op Funda dat de vraagprijs van woningen (momenteel) lager is dan de woz-waarde. Ik heb geen ervaring met het kopen van huizen, maar ik neem aan dat dit door de tijd wisselt, afhankelijk van vraag en aanbod, rentestand enz?
Toen je moeder overleed, waren jij, je 2 (?) zussen en je vader erfgenaam, ieder 1/4 van de helft van de gezamenlijke boedel. Alleen konden de 3 (?) kinderen hun erfdeel niet opeisen, maar kregen een niet opeisbare vordering op de langstlevende (in casu: vader). Wel is er destijds erfbelasting geheven en over dat deel wordt niet opnieuw erfbelasting geheven. Sinds het overlijden van je moeder, is jullie erfdeel dat vrijgesteld is, met fictief circa 6% per jaar gestegen.quote:Op zaterdag 1 december 2018 17:52 schreef Martinet het volgende:
Die vordering op de langstlevende ivm mogelijk besparen van 'n klap erfbelasting snap ik even niet. Hoe werkt dat dan? Zie boven. Mijn vader had gewoon alles geërfd van mijn moeder. Erfbelasting was niet van toepassing ivm belastingvrije voet van 643k euro.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |