ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft. b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. Igen: Elektrische tractie ftw! MTL, Sloopt wel eens echte treintjes FredvZ Eeuwig chagrijnige forens Maegrim Grote Pimpelwasser Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
De Inspectie Leefomgeving en Transport heeft vandaag het rapport spoorveiligheid 2017 gepubliceerd.
Enkele conclusies daaruit :
• Het keuren van nieuwe treinen moet beter. • Spoorwegbedrijven moeten meer doen aan de vakbekwaamheid van hun machinisten. • Een spoorbedrijf dat het reizigersvervoer in een regio overneemt van een ander bedrijf, moet meer tijd krijgen om zich voor te bereiden. • Het systeem dat automatisch mankementen aan wielen van treinen en verkeerde belading van de wagons detecteert, kan nog beter benut worden.
Vraagje, ik merk dat machinisten laatste tijd niet alleen langzamer optrekken maar ook heel stotterig. Alsof die trein steeds een duw krijgt om op gang te komen. Is dat glad spoor rijtechniek?
Ik heb het item gisteren gezien. Best indrukwekkend. De motivatie van Van Boxtel vond ik niet helemaal lekker overkomen trouwens. De woordvoeringslijn was prima ("niet tegenover elkaar, maar naast elkaar", commissie vragen e.d.). Het kwam op mij echter toch wat meer over als "we willen dit vooral niet te lang laten voortslepen".
Tegelijkertijd doet (en deed) NS al wel aan meer collectieve initiatieven om herinneringen aan WOII met jodentransporten per trein levend te houden. Dat had NS wat meer voor het voetlicht moeten brengen. Misschien is dat in de persbriefing ook wel gedaan, maar haalde dat niet het nieuws.
Ik kan me de emotie van die overlevende wel voorstellen (of eigenlijk ook niet). Ik was deze zomer in Auschwitz en Birkenau. Een van de meest wrange details daar vond ik een treinkaartje van Athene naar Auschwitz ("een plaatsje in Polen waar jullie nu gaan wonen). Afgestempeld en wel... Er zijn veel meer van dergelijke treinkaartjes 'verkocht' in die periode.
Ik denk dat het goed is dat die vervoerders (en hun rechtsopvolgers die nu rondrijden) daarmee in het reine komen. En dat geldt dus ook voor de facturen die NS stuurde voor de uitgevoerde ritten naar Westerbork. In die zin vind ik deze handeling van NS prijzenswaardig.
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
Ik zie dat die meneer er erg blij mee is, dus dat is een goed iets. Aan de andere kant denk ik zelf dingen als "Tsjonge, mag het ff, driekwart eeuw na dato..." en ook wel "lekker goedkoop, nou bijna iedereen toch al dood is". Maar ja, het zal de tijdgeest wel zijn
langzaam wegrijden wel het stotterige wegrijden juist niet
staal op staal geeft weinig wrijving dus bij glad spoor kunnen wielen dan doorslippen. hoeft echter niet te betekenen dat alle wielen slippen dat levert het schokkerige wegrijden op.
als machinist kun je dit tegengaan door bij het wegrijden minder tractie te geven of tractie terug te nemen zodra je merkt dat wielen aan het slippen zijn.
beetje kort door de bocht misschien maar dat is wel waar het op neerkomt
Virm en DDZ hebben er inderdaad een meldlamp voor. bij SGMm, ICMm zie je het aan de amperemeter die danst. SLT heeft er een mooi vakje voor op het diagnosescherm en FLIRT zie je ook de tractiebalk teruglopen die regelt zichzelf ook wel.
daarnaast hoor je het ook aan het geluid dan de tractieinstallatie maakt
Op woensdag 28 november 2018 10:44 schreef Dr_Flash het volgende: Ik zie dat die meneer er erg blij mee is, dus dat is een goed iets. Aan de andere kant denk ik zelf dingen als "Tsjonge, mag het ff, driekwart eeuw na dato..." en ook wel "lekker goedkoop, nou bijna iedereen toch al dood is". Maar ja, het zal de tijdgeest wel zijn
Vraag me af, had NS een keuze? Om het vervoer niet uit te voeren?
Vraag me af, had NS een keuze? Om het vervoer niet uit te voeren?
Nee, keuze hadden ze niet echt. Waar het om gaat is dat ze een factuur hebben gestuurd. En betaald hebben gekregen. Voor deelname aan uitvoering van de holocaust... Dat is best wel een zwaar verleden als je het even op je in laat werken.
Principieel punt dus. En dat is op zich goed opgelost op deze manier: wel een onafhankelijke derde, maar niet de rechter (dus een geschil e.d.). Op deze manier kan naast een financiële verevening ook iets van historische context worden gecreëerd. En naar verzoening met het verleden worden gewerkt.
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
Het is eerder andersom: doordat ze een factuur hebben gestuurd is het duidelijk dat NS destijds geen fundamentele bezwaren had tegen het uitvoeren van jodentransporten. Uit het versturen van een factuur blijkt een leverancier-klant relatie, met afspraken over aantallen treinen en tegen welk tarief.
Het laat in ieder geval NIET zien dat NS de vraag stelde waarom al die mensen vervoerd moesten worden naar een plek - en van daaruit naar een andere plek. Het laat ook niet zien dat NS actief of passief medewerking heeft geweigerd.
En dat - maar dat is meer een mening van mij - maakt dat NS tot op zekere hoogte zichzelf medeplichtig heeft gemaakt aan de holocaust. En dat dat, gezien de geschiedenis die we nu kennen, geen fraaie constatering is. Ik denk dat het een goed gebaar is om dat verleden op deze manier af te sluiten.
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
Tussen Amsterdam en Rotterdam start straks elk uur een extra trein op de hogesnelheidslijn. Daarmee rijden hier ieder uur 5 treinen per richting (exclusief Thalys en Eurostar). Ook worden de bestaande treinen van de Intercity direct tussen Amsterdam en Rotterdam verlengd. De capaciteit van deze snelle verbinding stijgt daarmee met bijna 20%. http://bit.ly/2zalKli
Als er 5 inplaats van 4 treinen rijden stijgt de capaciteit toch al met 25%? En dan worden de huidige treinen ook nog verlengd, hoe kan het dat de de capaciteit met nog niet eens 20% stijgt?
Als er 5 inplaats van 4 treinen rijden stijgt de capaciteit toch al met 25%? En dan worden de huidige treinen ook nog verlengd, hoe kan het dat de de capaciteit met nog niet eens 20% stijgt?
Gecorrigeerd voor uitval.
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Het is eerder andersom: doordat ze een factuur hebben gestuurd is het duidelijk dat NS destijds geen fundamentele bezwaren had tegen het uitvoeren van jodentransporten. Uit het versturen van een factuur blijkt een leverancier-klant relatie, met afspraken over aantallen treinen en tegen welk tarief.
Het laat in ieder geval NIET zien dat NS de vraag stelde waarom al die mensen vervoerd moesten worden naar een plek - en van daaruit naar een andere plek. Het laat ook niet zien dat NS actief of passief medewerking heeft geweigerd.
En dat - maar dat is meer een mening van mij - maakt dat NS tot op zekere hoogte zichzelf medeplichtig heeft gemaakt aan de holocaust. En dat dat, gezien de geschiedenis die we nu kennen, geen fraaie constatering is. Ik denk dat het een goed gebaar is om dat verleden op deze manier af te sluiten.
Hadden ze van de holocaust kunnen weten? Volgens mij wisten heel veel mensen tot bijna het einde van de oorlog hier niet van. Ook de geallieerden niet, zie bijvoorbeeld de bizarre aflevering 9 van Band of Brothers (op waarheid gebaseerd toch?). Je kan jezelf de vraag stellen, wat als NS nee had gezegd tegen de vraag?
Als er 5 inplaats van 4 treinen rijden stijgt de capaciteit toch al met 25%? En dan worden de huidige treinen ook nog verlengd, hoe kan het dat de de capaciteit met nog niet eens 20% stijgt?
nee, want van de Benelux gaan er vier per dag niet naar Amsterdam, maar naar Den Haag. Zo kom je op 20% ipv 25%
Hadden ze van de holocaust kunnen weten? Volgens mij wisten heel veel mensen tot bijna het einde van de oorlog hier niet van. Ook de geallieerden niet, zie bijvoorbeeld de bizarre aflevering 9 van Band of Brothers (op waarheid gebaseerd toch?). Je kan jezelf de vraag stellen, wat als NS nee had gezegd tegen de vraag?
Met dat argument probeerde zelfs Adolf Eichmann weg te komen...
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
Op woensdag 28 november 2018 13:47 schreef FredvZ het volgende: De NS was toen toch een staatsbedrijf? En de staat was toen toch in "handen" van de Duitsers?
Dus eventuele winst vloeide dan toch ook weer terug in de Duitse schatkist?
Het was dezelfde constructie als nu. Maar natuurlijk waren er wel verantwoordelijke bestuurders en collaborateurs, die volgens mij allemaal hun portie gehad hebben in de naoorlogse periode.
Ik zie het als publiciteitsstunt. Nabestaanden blij, daar zijn er nog maar relatief weinig van dus qua kosten zal het ook niet uit de hand lopen.
Voorts zijn wij van mening dat de Baronnenlijn heraangelegd moet worden.
Morgen Nota Overleg MIRT. Waarschijnlijk niet heel spannend voor de spoorse dossiers. Voor wegen wordt wat meer debat verwacht. Dus ik zit er morgen niet bij, want er is nog een andere gelegenheid: de behandelingen van de beroepen tegen het Tracébesluit Extra Sneltrein Groningen-Leeuwarden (ESGL) bij de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State is ook morgen. Ik ben benieuwd...
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
Morgen Nota Overleg MIRT. Waarschijnlijk niet heel spannend voor de spoorse dossiers. Voor wegen wordt wat meer debat verwacht. Dus ik zit er morgen niet bij, want er is nog een andere gelegenheid: de behandelingen van de beroepen tegen het Tracébesluit Extra Sneltrein Groningen-Leeuwarden (ESGL) bij de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State is ook morgen. Ik ben benieuwd...
Op woensdag 28 november 2018 07:20 schreef Fixers het volgende: Vraagje, ik merk dat machinisten laatste tijd niet alleen langzamer optrekken maar ook heel stotterig. Alsof die trein steeds een duw krijgt om op gang te komen. Is dat glad spoor rijtechniek?
Misschien de winterbandjes er nog niet onder (haha).
Nee, maar kan inderdaad wegslippen zijn door te hard optrekken of gladspoor. Kan natuurlijk ook een software foutje zijn, maar vermoed dat je het dan maar in één trein had meegemaakt.