quote:
Op maandag 26 november 2018 21:11 schreef MaGNeT het volgende:[..]
Tijdens de crisis was er vanwege de hoge werkloosheid minder verkeer op de weg in de spits. Dat kleine verschil in verkeer zorgde al voor veel minder en kortere files (en dan heb ik het even niet over die sneeuw file waar ik ook in stond destijds).
Sterker nog, Rutte stond zich al op z'n borst te kloppen omdat de VVD het fileprobleem aan het oplossen was met al dat extra asfalt (dat miljarden gekost heeft) ... tot de crisis ten einde kwam en we inmiddels alweer een paar filerecords gebroken hebben...
In 2013/2014 was de piek mbt werklozen (600k - 680k+) nu is deze net iets hoger (348k werklozen) dan in 2008 (~312k werklozen). (bron: cbs
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)beidsmarkt/werklozen )
We zijn nu bijna weer terug bij af als begin van de crisis in 2008 mbt werkende en het verkeer. Maar in de afgelopen 10 jaar is er wel wat asfalt bij gelegd en zijn verkeersinfarcten (rond om Eindhoven b.v. ) aangepast.
De theorie achter rekeningrijden is goed alleen de uitvoering is in Nederland onhaalbaar zonder dat de middenstand wordt benadeeld.
Omdat rekeningrijden financieel hoofdzakelijk de mensen zal treffen met een eigen auto die blij zijn dat ze een baan hebben na de crisis en relatief gezien nog geen 40 km enkele reis woon-werk rit hebben maar helaas niet om de A1/A2/A12/A10/A44/A50/A58 etc heen kunnen. Andere tijden kunnen ze niet werken omdat in Nederland een 8:30 - 17:00 mentaliteit heerst of ze zijn 2-3x langer onderweg met het OV. Wat voor veel mensen gewoon weg niet rendabel is lichamelijk dan wel emotioneel.
En ik denk dat rekeningrijden de eerste paar jaar niet goed is voor de marktwerking: bedrijven die verder weg zitten moeten meer kosten maken dan de bedrijven om de hoek. Bedrijf om de hoek heeft dus minder last van concurrentie = verhogen van de prijs. Naar verloop van tijd zal dit stabiliseren omdat bedrijven naar alle waarschijnlijkheid extra vestigingen gaan openen en uiteindelijk zal de prijs licht dalen navenant de concurrentie stijgt.