abonnement Unibet Coolblue
pi_183342154
quote:
Een 45 jaar oude Amerikaanse Thanksgiving-traditie is plotseling in een ander daglicht komen te staan na beschuldigingen van racisme.

Traditiegetrouw wordt rond de Amerikaanse feestdag de tekenfilm A Charlie Brown Thanksgiving op televisie uitgezonden. Dat gebeurt al sinds 1973, maar deze keer leverde dat plotseling veel boze reacties op van mensen die de film racistisch vinden.
Tafelschikking

De kritiek is vooral gericht op de tafelschikking in de scène waarin Charlie Brown en zijn vrienden (onder wie de hond Snoopy) aan tafel zitten voor het Thanksgiving-diner.

Het enige zwarte personage uit de strip, Franklin, is daarbij in zijn eentje aan één kant van de tafel geplaatst op een gammele tuinstoel die verderop in de tekenfilm instort. De overige personages zitten allemaal bij elkaar op stevige stoelen.
Yessam
@cmass4eva
Am I woke now, why is Franklin in Charlie Brown Thanksgiving sitting all by himself at the table. Man. Things that I did not notice as a child.
3 dagen geleden

"Waarom zit Franklin helemaal alleen aan een tafel. Dat is me als kind nooit opgevallen", twittert bijvoorbeeld iemand. "Ik kijk niet meer naar Charlie Brown tot er iemand bij hem komt zitten aan zijn kant van de tafel", schrijft een ander.

Ook het feit dat Franklin op een wankele stoel zit die verderop in de strip omvalt waardoor hij op de grond belandt is veel mensen een doorn in het oog.

Maar ook liefhebbers van de strip laten van zich horen. Zij zeggen dat de strip in zijn historische context moet worden gezien. De maker, Charles Schulz was juist baanbrekend en verzette zich tegen racisme door Franklin in de strip op te nemen, zeggen zij.
Mark Larson
@marklarsonradio
Seriously, please get some historical context. Charles M. Schulz ⁦@SchulzMuseum⁩ was a trailblazer and bucked racism in those days by adding Franklin to reflect the issue... and challenge what was then going on in society. https://t.co/pqpwiptyL7
2 dagen geleden

Schulz voegde Franklin toe aan de personages in zijn komische strip Peanuts op verzoek van een lerares. Zij schreef in een brief aan Schulz dat het opnemen van een zwart karakter in de strip een positieve bijdrage zou kunnen leveren aan de integratie van Afro-Amerikanen in de samenleving.

De rassensegregatie was in 1964 afgeschaft door de Civil Rights Act, maar van gelijkheid was nog allerminst sprake. Schulz vond het daarom een sympathiek idee en zo deed Franklin zijn intrede in de viendengroep in Peanuts.

Schulz's uitgever was daar echter niet blij mee en zette hem onder druk het personage weer te verwijderen uit de strip. Naar verluidt zou Schulz hem het volgende te verstaan hebben gegeven: "of je drukt het zoals ik het heb getekend, of ik neem ontslag".
https://nos.nl/artikel/22(...)m-charlie-brown.html

Doe je zo je best om geen racist te zijn met een grote kans om je baan te verliezen en dan ben je alsnog een racist. Prima dat je racisme de wereld uit wil werken, maar denk je niet dat je verkeerd bezig bent als je mensen die het beste met je zaak voor hadden en hun nek voor je hebben uitgestoken alsnog gaat afzeiken?
pi_183342198
Het is dan ook ontzettend lastig oude zaken met de tijdgeest van nu te beoordelen. Waar het opnemen van Franklin toen een daad van liberalisme en antiracisme was, komt het nu juist racistisch over.

Maarja, een beetje nadenken voordat #ophef is er niet meer bij. Een goede discussie ook niet, laat staan je mening bijstellen ook al is hij bog zo dom.
Whatever...
  Moderator zaterdag 24 november 2018 @ 15:00:54 #3
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_183342207
dubbolop
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')