Molurus | dinsdag 20 november 2018 @ 21:45 |
Heb je dat wel eens? "Er was hier laatst een geweldige video van een lezing gepost, maar waar was dat ook alweer?" Precies daarvoor is dit topic! 1 spelregel: elke post in dit topic dient een video van een lezing, debat of documentaire te bevatten die tenminste 15 minuten duurt en die gaat over filosofie, levensbeschouwing of eventueel wetenschap. Deel 1 Deel 2 En nu deel 3 alweer. ![]() Game on! | |
NanKing | woensdag 21 november 2018 @ 12:26 |
Ik quote deze post even als voorbeeldje. Ik zie een aantal zeer mooie uitgebreide posts staan in het vorige topic. Niet dat het moet of dat het niet hier besproken mag worden maar zoiets als hierboven zou best een eigen topic kunnen hebben. Een topic met een video+linkje is natuurlijk niet uitnodigend maar dit overstijgt het videoplempen in alle opzichten. Keep on the good work ![]() | |
Discombobulate | donderdag 10 januari 2019 @ 12:29 |
Super interessant hoorcollege van Jos de Mul die laat zien hoe o.a. Lamarckisme weer relevant aan het worden is in de evolutiebiologie. | |
deelnemer | vrijdag 18 januari 2019 @ 02:56 |
In the beginning Dezelfde grapjes in de inleiding werken de tweede keer minder (dat is als je de eerste video hebt bekeken), maar daarna gaat deze video over iets anders: kosmologie. Een speculatief vervolg met kwantummechanica (kwantumvelden theorie & string theorie): bouncing universe [ Bericht 21% gewijzigd door deelnemer op 18-01-2019 23:59:48 ] | |
deelnemer | woensdag 23 januari 2019 @ 18:11 |
Simone Weil The Iliad or the Poem of Force Blinde kracht en blind toeval Wachten op God George Herbert: Love Vreemd aan Simone Weil's ideeen is dat 'blind force', bron van lijden, tevens de weg naar verlossing is (iets niet van deze wereld, aan de andere kant van de muur). Ook een gevaarlijke gedachte, lijkt mij. (Het stukje van 45:20 tot 40:32 min. is Franstalig.) [ Bericht 4% gewijzigd door deelnemer op 24-01-2019 21:02:24 ] | |
Discombobulate | zaterdag 16 februari 2019 @ 21:59 |
Het panellid Cornel West is wel erg leuk zeg. ![]() | |
deelnemer | maandag 11 maart 2019 @ 18:59 |
Uit 2016? [ Bericht 1% gewijzigd door deelnemer op 11-03-2019 19:17:53 ] | |
deelnemer | woensdag 13 maart 2019 @ 16:27 |
[ Bericht 31% gewijzigd door deelnemer op 14-03-2019 01:29:21 ] | |
deelnemer | zaterdag 4 mei 2019 @ 02:27 |
deelnemer | dinsdag 28 mei 2019 @ 20:56 |
#ANONIEM | donderdag 20 juni 2019 @ 15:17 |
[ Bericht 21% gewijzigd door #ANONIEM op 20-06-2019 15:18:06 ] | |
deelnemer | woensdag 3 juli 2019 @ 23:18 |
deelnemer | dinsdag 9 juli 2019 @ 20:12 |
naatje_1 | donderdag 18 juli 2019 @ 17:49 |
EcoCiv Podcast #17 – Matthew Segall: Whitehead, Marx, and Ecological Civilization Het is dan wel geen video, maar een podcast, maar ik vind dat dat hier ook wel moet kunnen ![]() | |
#ANONIEM | donderdag 31 oktober 2019 @ 01:51 |
deelnemer | vrijdag 22 november 2019 @ 18:47 |
[ Bericht 51% gewijzigd door deelnemer op 22-11-2019 18:57:13 ] | |
deelnemer | zaterdag 23 november 2019 @ 01:50 |
deelnemer | woensdag 5 februari 2020 @ 02:43 |
deelnemer | dinsdag 11 februari 2020 @ 15:10 |
[ Bericht 32% gewijzigd door deelnemer op 11-02-2020 17:19:12 ] | |
deelnemer | maandag 23 maart 2020 @ 01:06 |
Lees je het allemaal van de wereld af, of leg je het er zelf in? Rationalisten (Plato): je legt de ideeen er zelf in (opgedaan in de ideeenwereld, de wereld is een geheugensteuntje). Empiristen (Aristoteles): je leest de ideeen van de wereld af. Empiristen (Francis Bacon): alle kennis komt van buiten (omgeving bepaalt = globaal beschouwd) Rationalisten (Leibniz): behalve het verstand zelf (individu bepaalt = lokaal beschouwd) Rationalisten (Spinoza): alle waardebepaling komt van buiten (omgeving bepaalt = globaal beschouwd) Romantici (Nietzsche): behalve de drijfveren zelf; de wil tot macht (individu bepaalt = lokaal beschouwd) Newton's mechanica: het is een kringloop van impuls (globaal beschouwd) Newton's mechanica: alles wordt aangedreven door krachten (lokaal beschouwd) Wat is bepalend in een kringloop? De lokale krachten of de globale wet van behoud van impuls? Dat is hetzelfde, in het ene geval lokaal beschouwd en in het andere geval globaal. In de lokale beschrijving vervangen 'de gedefinieerde momentane externe lokale krachten' of 'interne drijfveren' gemakshalve de werking van de onbeschreven rest van de wereld (als interface). De splitsing tussen binnen en buiten betekent niet, dat beide alleen via dat interface gerelateerd zijn, want ze zijn in een kringloop bovendien fundamenteel soortgelijk (het moet tenminste een logica gemeen hebben). Nietzsche's invulling van het waarheidsperspectief bestaat uit een beschrijving van het deelnemersperspectief, dat herleid wordt tot de wil tot macht. Zo wordt het waarheidsperspectief een geabstraheerd deelnemersperspectief. Binnen dat kader pleit Nietzsche voor een specifiek deelnemersperspectief (de herwaardering van alle waarden). Anders gezegd, bij Nietzsche staat de psychologische orde centraal, en is de objectieve samenhang der dingen, die het deelnemersperspectief overstijgt, zoals je verwacht van een waarheidsperspectief, een ondergeschoven kindje. Nietzsche's waarheidsperspectief gebruikt de logica van het perspectief, maar het object ontbreekt. Zo wordt perspectief synoniem met subjectief, en is alle objectiviteit gezonken. Nietzsche neemt de deelnemer als uitgangspunt (wat in het een deelnemersperspectief zo is), maar ziet niet in dat de logica, die de samenhang der dingen zelf inbrengt, het uitgangspunt is in een waarheidsperspectief. Ieder idee van samenhang heeft een logica, zelfs randomness. Ieder objectief idee van samenhang verwerpend, zag Nietzsche in de bodemloze put van de grenzeloze vrijheid: alles is mogelijk (er is geen houvast, alleen zelfexpressie). Kant heeft de werking van de wereld en het object verdonkeremaand, om de rationele ethiek de ruimte te geven, en via Schopenhauer leidt het bij Nietzsche tot de wil tot macht. De samenhang tussen iemands doelen, en zijn handelingen om daarop aan te sturen, conflicteert gemakkelijk met de doelen en handelingen van anderen. De samenhang der dingen i.h.a. gaat niet uit van specifieke individuen en hun wil tot macht, maar van de logica die de samenhang belichaamd. Deze is eenduidig, de basis van het idee van objectiviteit / waarheid. Dat hoeft het individu niet altijd goed uit te komen. Vandaar dat het individu concludeert dat ideeen over het goede niet objectief of waar zijn. De objectieve werking van de wereld dient beide, goed en kwaad, zonder onderscheid. Het onderscheid tussen goed en kwaad is een verschijnsel daarbinnen, en vereist daarom deze objectiviteit als basis en context. Zonder die basis is het onderscheid tussen goed en kwaad ondefinieerbaar. Daarom is het wegpoetsen van de algemene samenhang der dingen geen begaanbare weg naar een zinnige ethiek. De keuzevrijheid wordt absoluut, maar heeft geen grond meer om tot een afweging te komen. De consistentie argumenten die Kant aandraagt voor zijn rationele ethiek zijn daarvoor te beperkt. Ze veronderstellen dat we allemaal hetzelfde zijn, hetzelfde willen, en het ook krijgen als we ons egocentrisme weten te doorbreken. Het vervangt objectiviteit door rationaliteit (consistentie eist het doorbreken van egocentrisme). Deze stap is een keuze, die door niets geblokkeerd kan worden, als de keuzevrijheid absoluut zou zijn. Wat Kant, in zijn kritiek van de zuivere rede, aannemelijk probeert te maken. Maar vrijheid alleen mist iedere basis of context. Zo kan Kant's rationele ethiek verworden tot de wil tot macht van Nietzsche (het enige dat je nog kunt, is de drijfveren van binnenuit leven / ervaren). In het deelnemersperspectief is het goede een voorwaarde voor het ware, want het is je doel om het goede waar te maken. In het waarheidsperspectief is het ware een voorwaarde voor het goede, want anders is het goede onbestaanbaar. Een lus, waar je eigen constitutie deel vanuit maakt, want je bent ontstaan en gevormd in de wereld, dus bestaat je eruit. [ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 29-03-2020 17:13:38 ] | |
deelnemer | zaterdag 28 maart 2020 @ 03:14 |
The Antikythera Mechanism Michael Wright's reconstructie van het antikythera mechanisme | |
deelnemer | woensdag 8 april 2020 @ 21:00 |
[ Bericht 27% gewijzigd door deelnemer op 09-04-2020 01:47:43 ] | |
deelnemer | donderdag 16 april 2020 @ 17:04 |
[ Bericht 27% gewijzigd door deelnemer op 17-04-2020 17:42:25 ] | |
deelnemer | maandag 20 april 2020 @ 00:25 |
[ Bericht 16% gewijzigd door deelnemer op 20-04-2020 21:53:25 ] | |
deelnemer | woensdag 29 april 2020 @ 19:17 |
The Nature of Causation - Marianne Talbot | |
deelnemer | vrijdag 22 mei 2020 @ 01:39 |
deelnemer | vrijdag 5 juni 2020 @ 21:22 |
deelnemer | zondag 7 juni 2020 @ 13:42 |
deelnemer | donderdag 25 juni 2020 @ 18:19 |
deelnemer | vrijdag 26 juni 2020 @ 15:09 |
deelnemer | maandag 29 juni 2020 @ 16:15 |
deelnemer | vrijdag 3 juli 2020 @ 00:53 |
deelnemer | woensdag 29 juli 2020 @ 02:00 |
laforest | zaterdag 4 juni 2022 @ 14:55 |
laforest | zaterdag 4 juni 2022 @ 15:02 |
laforest | zaterdag 4 juni 2022 @ 15:05 |
laforest | zaterdag 4 juni 2022 @ 15:07 |
laforest | zaterdag 4 juni 2022 @ 15:32 |
laforest | zaterdag 4 juni 2022 @ 15:40 |
laforest | zaterdag 4 juni 2022 @ 16:21 |
laforest | zaterdag 4 juni 2022 @ 16:22 |
laforest | zaterdag 18 juni 2022 @ 19:50 |
laforest | maandag 20 juni 2022 @ 15:21 |
Echte aanrader | |
laforest | vrijdag 24 juni 2022 @ 13:55 |
laforest | donderdag 30 juni 2022 @ 11:24 |
CharlesKinbote | vrijdag 22 juli 2022 @ 09:20 |
laforest | donderdag 4 augustus 2022 @ 09:44 |
Ik heb mijn bachelorthesis aan Levinas (tweede deel in conjunctie met Kant) gewijd. Zijn familieleden werden uitgeroeid door de nazi's (vader en broers). Zijn kijk op ethiek en religie is daar erg door gevormd. Heel interessant wat deze man te vertellen heeft. Volgens Levinas was de Holocaust het einde van theodicee. | |
laforest | donderdag 4 augustus 2022 @ 10:00 |
Libertarisch | woensdag 10 augustus 2022 @ 18:14 |
#ANONIEM | vrijdag 12 augustus 2022 @ 00:47 |
- [ Bericht 100% gewijzigd door #ANONIEM op 12-08-2022 00:47:52 ] | |
Akathisia | vrijdag 12 augustus 2022 @ 00:51 |
Heel interessant, met name zijn beschrijving van de "leftist". Vooral te bedenken dat dit wts ergens in de jaren 90 geschreven was. [ Bericht 5% gewijzigd door Akathisia op 12-08-2022 00:58:41 ] | |
CharlesKinbote | vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:05 |
![]() | |
Akathisia | vrijdag 12 augustus 2022 @ 15:00 |
Judge a man by his words, not his actions! | |
CharlesKinbote | vrijdag 12 augustus 2022 @ 15:33 |
dat doe ik | |
Alarmonoff | zaterdag 27 augustus 2022 @ 18:28 |
Gen_15:16 En het vierde geslacht zal herwaarts wederkeren; want de ongerechtigheid der Amorieten is tot nog toe niet volkomen. | |
laforest | maandag 29 augustus 2022 @ 21:50 |
Lezing over Plato's Symposium ![]() | |
laforest | dinsdag 30 augustus 2022 @ 09:21 |
Libertarisch | vrijdag 2 september 2022 @ 14:42 |
Alarmonoff | vrijdag 2 september 2022 @ 14:48 |
Akathisia | zaterdag 3 september 2022 @ 18:29 |
Libertarisch | maandag 5 september 2022 @ 12:38 |
Akathisia | vrijdag 9 september 2022 @ 11:51 |
This is a video lecture explaining Russell's Paradox. At the very heart of logic and mathematics, there is a paradox that has yet to be resolved. It was discovered by the mathematician and philosopher, Bertrand Russell, in 1901. In this talk, Professor Jeffrey Kaplan teaches you the basics of set theory (a foundational branch of mathematics dating back to the 1870s) in 20 minutes. Then he explains Russell’s Paradox, which is quite a thrilling thing if you are learning it for the first time. Finally, Kaplan argues that the paradox goes even deeper than Russell himself realized. Also, I should mention Georg Cantor, Gotlob Frege, Logicism, and Zermelo–Fraenkel set theory in this description for keyword search reasons. | |
Alarmonoff | vrijdag 9 september 2022 @ 18:03 |
CharlesKinbote | vrijdag 9 september 2022 @ 19:53 |
Libertarisch | zaterdag 10 september 2022 @ 01:05 |
Alarmonoff | zondag 18 september 2022 @ 12:51 |
[ Bericht 49% gewijzigd door Alarmonoff op 18-09-2022 14:21:26 ] | |
Alarmonoff | woensdag 21 september 2022 @ 18:40 |
Akathisia | zondag 25 september 2022 @ 15:14 |
Libertarisch | maandag 26 september 2022 @ 11:58 |
Spirituele strijd tussen het spiritisme van Deontay Wilder en het christendom van Tyson Fury. ''Het is jouw god tegen mijn god" ![]() | |
Alarmonoff | woensdag 16 november 2022 @ 17:10 |
Libertarisch | zondag 27 november 2022 @ 23:03 |
CharlesKinbote | vrijdag 2 december 2022 @ 13:54 |
Libertarisch | vrijdag 2 december 2022 @ 22:23 |
CharlesKinbote | zaterdag 10 december 2022 @ 00:38 |
@Libertarisch kijktip? | |
CharlesKinbote | maandag 12 december 2022 @ 16:41 |
Libertarisch | woensdag 14 december 2022 @ 22:10 |
Alarmonoff | zondag 8 januari 2023 @ 18:09 |
CharlesKinbote | donderdag 12 januari 2023 @ 15:25 |
| |
Libertarisch | vrijdag 13 januari 2023 @ 13:46 |
laforest | zaterdag 28 januari 2023 @ 19:17 |
Slavoj iek over Kant | |
laforest | zondag 29 januari 2023 @ 19:16 |
CharlesKinbote | zaterdag 4 februari 2023 @ 14:14 |
Ik vind het echt heerlijk hoe Zizek in iedere taal precies hetzelfde klinkt.
| |
CharlesKinbote | dinsdag 14 februari 2023 @ 23:14 |
[ Bericht 0% gewijzigd door CharlesKinbote op 14-02-2023 23:25:25 ] | |
CharlesKinbote | maandag 6 maart 2023 @ 18:25 |
Alarmonoff | vrijdag 10 maart 2023 @ 21:13 |
Part 5, laatste deel, als je weinig tijd of zin heb. This course traces the steps by which irrational philosophy ended the glorious era of physics that began with the achievement of Isaac Newton. The story takes place mainly in Germany, where, as a result of Kant's influence, physicists turned against Newton and embraced mysticism in the early 19th century. The bankruptcy of this approach led German physicists to positivism, the empiricist side of Kant's coin.Mr. Harriman discusses the Kantian attack on the conceptual foundations of physics that culminated in the subjectivism of relativity theory and in the rejection of causality in quantum theory. No specialized knowledge of physics is required. I know not whence I came, nor whither I go, nor who I am. I don't like it, and I'm sorry I ever had anything to do with it. I belong to those theoreticians who know by direct observation what it means to make a measurement. Methinks it were better if there were more of them. -Schrdinger. | |
Libertarisch | woensdag 15 maart 2023 @ 23:05 |
3Abbas | maandag 29 mei 2023 @ 12:28 |
[ Bericht 100% gewijzigd door 3Abbas op 29-05-2023 12:29:00 ] | |
laforest | dinsdag 4 juli 2023 @ 19:19 |
CharlesKinbote | woensdag 18 oktober 2023 @ 20:24 |
CharlesKinbote | maandag 27 november 2023 @ 20:16 |
| |
CharlesKinbote | maandag 8 januari 2024 @ 23:12 |
![]() | |
CharlesKinbote | maandag 26 februari 2024 @ 16:21 |
| |
Libertarisch | vrijdag 8 maart 2024 @ 10:44 |
Shiva JAAP, Shiva mantra | |
CharlesKinbote | maandag 11 maart 2024 @ 21:17 |
| |
Doedelzak77 | dinsdag 16 april 2024 @ 23:24 |
VseslavBotkin | woensdag 22 mei 2024 @ 15:56 |
VseslavBotkin | donderdag 29 augustus 2024 @ 22:17 |
[ Bericht 5% gewijzigd door VseslavBotkin op 29-08-2024 22:26:30 ] | |
VseslavBotkin | woensdag 11 september 2024 @ 17:25 |
Akathisia | woensdag 11 september 2024 @ 18:52 |
Today we're examining the speech of Peter Sloterdijk, given on the centennial of Nietzsche's death, and transcribed into the essay entitled, "Nietzsche Apostle". Sloterdijk puts forward the theory that languages are fundamentally an instrument of 'group narcissism' by which the group recognizes one another and celebrates themselves. However, with the Reversal effected by St. Paul, the function of language becomes self-lowering rather than self-celebrating. Nietzsche's radical use of language is to reclaim the prideful and self-celebratory use of language, and provide us with a 'Fifth Gospel'. | |
VseslavBotkin | donderdag 19 september 2024 @ 20:46 |
Akathisia | maandag 23 september 2024 @ 19:35 |
Libertarisch | donderdag 26 september 2024 @ 15:21 |
Zegt hij nou dat je die asielzoekers gewoon moet doodschieten? ![]() | |
VseslavBotkin | dinsdag 1 oktober 2024 @ 17:35 |
Libertarisch | donderdag 24 oktober 2024 @ 13:51 |
VseslavBotkin | woensdag 30 oktober 2024 @ 17:31 |
Bekijk deze YouTube-video En de edit die een YouTuber gemaakt heeft: Bekijk deze YouTube-video ![]() | |
VseslavBotkin | woensdag 12 februari 2025 @ 17:49 |
Bekijk deze YouTube-video | |
VseslavBotkin | maandag 17 maart 2025 @ 21:42 |
Bekijk deze YouTube-video
| |
VseslavBotkin | donderdag 20 maart 2025 @ 22:29 |
Bekijk deze YouTube-video "Richard Rorty on purity"
[ Bericht 0% gewijzigd door VseslavBotkin op 21-03-2025 03:04:06 ] |