abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
  vrijdag 23 november 2018 @ 07:22:53 #51
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_183317799
registreer om deze reclame te verbergen
Anderhalf keer begroot is idd wel een enorm verschil, dat beperkt je mogelijkheden nogal en dan zou ik idd ook keuzes gaan maken voor zaken die niet voor de eeuwigheid zijn.

Dus dan is besparen op een keuken een van de meest logische dingen, want die vervang je op termijn toch weer.

Dat is in die situatie dus de afweging die ik zou maken.
Iets wat je makkelijk, en sowieso in X jaar vervangt op besparen.
Wullie bin KOEL Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_183317838
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 november 2018 01:26 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Het gaat maar door! :Y) En we moeten ergens op bezuinigen. Lastig, hoor. Dan helpt het me wel om andersom te redeneren: wat is absoluut noodzakelijk?
En wat als je er logistiek naar kijkt... wat wil je echt gedaan hebben voordat je erin trekt en wat kun je eventueel 1 of 2 jaar uitstellen.?
Wij hebben bij onze verbouwing ook geschrapt in enkele zaken die uitgesteld konden worden. We keken naar werkzaamheden die echt noodzakleijk waren (omdat ze diep in de muur of vloer moesten) niet in de weg zaten.

Uitgesteld hebben wij:
dubbelglas plaatsen aan de voorzijde (is afgelopen zomer als apart project alsnog gedaan)
Vervangen kozijn slaap etage ivm houtrot (gaat komend voorjaar gebeuren)

Maar wij hebben ook bezuinigd op vloerverwarming in ons washok. Hier hebben we spijt van. In dit washok zit nl. de wc en die is smorgens akelig koud. Helaas gaan we een tegelvloer van 2 jaar oud niet meer openbreken. Deze keus zou ik een volgende keer dus anders gemaakt hebben.

Succes met de keuzes.
Your regrets aren't what you did, but what you didn't do.
pi_183318787
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 november 2018 01:26 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik heb net offertes binnengekregen, dus de druk is groot om op zoveel mogelijk te besparen. De verbouwingskosten zijn zoveel hoger dan we tevoren hebben begroot (denk aan 1,5 keer zo hoog). Er zit geen offerte tussen die meevalt. Wat wel opvalt is dat er een enorm verschil zit tussen hoe aannemers offertes maken. Ik heb er net een gehad die compleet n precies was. Wat een verademing!

Ik heb dit soort conversaties trouwens voortdurend met de architect:
- toen ik een volledige Ikea-keuken ter sprake bracht: een maatwerk keuken zou ik niet op voorhand afschrijven
- toen ik openslaande deuren ter sprake bracht: een vouwdeur zou ik niet op voorhand afschrijven
- toen ik een coatingvloer ter sprake bracht: een minerale gietvloer zou ik niet op voorhand afschrijven

Het gaat maar door! :Y) En we moeten ergens op bezuinigen. Lastig, hoor. Dan helpt het me wel om andersom te redeneren: wat is absoluut noodzakelijk?
Zo, dat is een behoorlijk verschil. Enig idee waar dat door wordt veroorzaakt? Te voordelig ingeschat of zijn ze zoveel duurder door de huidige hausse?

Wat betreft wat noodzakelijk is en waar je wel of niet op bezuinigt, dat is iets dat je alleen zelf kunt bepalen natuurlijk. Ik vind de keuken reuzebelangrijk, voor mij zelfs een van de redenen om te willen verhuizen, dus daar wil ik niet op bezuinigen. Of zo weinig mogelijk. Dat doe ik dan wel elders. Zo heeft iedereen zijn voorkeuren.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_183321053
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 november 2018 09:27 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Zo, dat is een behoorlijk verschil. Enig idee waar dat door wordt veroorzaakt? Te voordelig ingeschat of zijn ze zoveel duurder door de huidige hausse?
Goede vraag. Ik denk een combinatie van de volgende factoren:
- De personen die ons tevoren een inschatting hebben gegeven, hebben te conservatief gedacht over de werkzaamheden die nodig zijn. Dat zien we bijv. terug bij de kozijnen: eerst leek het erop dat we er n zouden moeten vervangen, nu gaat 75% eruit. Dat is een enorme post.
- De architect kijkt verder dan reparaties en probeert de woning zo goed mogelijk te ontwerpen. Dat kost meer geld dan net genoeg opknappen om erin te kunnen wonen.
- Sommige aannemers vragen de hoofdprijs.

quote:
Wat betreft wat noodzakelijk is en waar je wel of niet op bezuinigt, dat is iets dat je alleen zelf kunt bepalen natuurlijk. Ik vind de keuken reuzebelangrijk, voor mij zelfs een van de redenen om te willen verhuizen, dus daar wil ik niet op bezuinigen. Of zo weinig mogelijk. Dat doe ik dan wel elders. Zo heeft iedereen zijn voorkeuren.
Is absoluut waar. Ik vind de keuken zelf niet zo heel boeiend, want ik kook niet vaak. Dingen die ik belangrijk vind zijn:

- een grote koelkast
- een grote vriezer
- een Quookerkraan
- een eiland om aan te zitten
- apparaten die niet gauw stuk gaan
- een werkblad dat een beetje praktisch is
- een algehele prettige aanblik

Al die dingen heb ik straks sowieso. Ik heb dan niet een supermooi blad (keramiek) of heel solide kasten (dat verschil voel ik wel). Dat is het compromis. Maar ik houd het blad wel nog even open, want dat zou een grote verbetering zijn. De deurtjes in het eiland kan ik later alsnog laten aanpassen, als ik dat zou willen. Met het blad kan dat ook, maar dan moet ik nu f een heel goedkope optie nemen en anticiperen op vervangen, f ik neem nu een ok blad en vervang dat niet (anders is het zonde van het geld).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_183321411
O balen dat de offertes zo tegenvallen! Ik hoor het wel overal om me heen, dat alles veel duurder is dan verwacht. Wat dat betreft hebben wij net geluk gehad. Kan de architect meedenken in wat je nog kan besparen?
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_183322822
Ze hebben momenteel allemaal meer werk dan tijd. Dus ze kunnen de hoofdprijs vragen. Wij merken ook dat de kosten nu vl hoger liggen dan een paar jaar terug.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_183323450
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 november 2018 11:43 schreef mefke79 het volgende:
O balen dat de offertes zo tegenvallen! Ik hoor het wel overal om me heen, dat alles veel duurder is dan verwacht. Wat dat betreft hebben wij net geluk gehad. Kan de architect meedenken in wat je nog kan besparen?
In theorie wel. In de praktijk blijkt dat wat lastiger. :Y)
pi_183323475
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 november 2018 07:30 schreef Essebes het volgende:

[..]

En wat als je er logistiek naar kijkt... wat wil je echt gedaan hebben voordat je erin trekt en wat kun je eventueel 1 of 2 jaar uitstellen.?
Is een goed punt. Dat is ook een perspectief dat ik meeneem inderdaad. Al vind ik dat wel lastig. Is het vervangen van de boeidelen bijv. absoluut noodzakelijk nu? Kan de spouwmuurisolatie wachten? Maar goed, dat zijn punten waarover ik ook in gesprek ben met de (hopelijk toekomstige) aannemer.
pi_183323580
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 november 2018 11:43 schreef mefke79 het volgende:
Het bedrag dat de verbouwing tegenvalt is wel weer precies het bedrag dat de verkoop van onze woning is meegevallen. Gevoelsmatig valt dat een beetje tegen elkaar weg te strepen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De afgelopen maanden zijn we wel opnieuw naar onze uitgaven gaan kijken en gaan bedenken of we veranderingen kunnen doorvoeren waardoor we meer geld overhouden aan het einde van de maand. Het doel is om zoveel mogelijk opzij te zetten voor enerzijds het aflossen van de hypotheek en anderzijds het blijven investeren in de woning, de tuin en de bijgebouwen. We gaan bijv. de kinderopvang stopzetten. Daar wordt ons leven meteen weer wat relaxter door: mijn schoonouders komen n middag in de week bij ons thuis oppassen en mijn lief gaat een dag thuiswerken.
pi_183351378
Goed nieuws: we zijn eruit met een aannemer. Over een week gaat-ie beginnen! *O* En hij denkt 3-4 weken voor onze verhuizing klaar te zijn. *O* We hoeven niet in een caravan te wonen. *O*

Nog een paar updates:
- er komt toch een vouwdeur
- ik overweeg beton cir als aanrechtblad
- ik ga zelf al het binnenschilderwerk doen - tips zijn welkom
  zondag 25 november 2018 @ 07:06:01 #61
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_183356181
Wow *O*
Wullie bin KOEL Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 25 november 2018 @ 07:50:45 #62
347468 Tante_Soesa
Nu met Sassefras
pi_183356244
Goed nieuws *O*. Wat fijn dat er nu volgende week gestart gaat worden, spannend!
pi_183356332
Nog een inspiratieplaatje voor de keuken:

Binnenkijken_bij_Charlotte_Keuken73.JPG
pi_183356544
Goed nieuws Claudia *O*
Welke keuken wordt het nou, toch IKEA?
pi_183357648
Oh ik had je eigen topics gemist. Leuk dit.
Goed nieuws van de aannemer. En veel succes en sterkte de komende tijd. Wij hebben afgelopen twee/drie weken een aannemer in ons nieuwe huis gehad en iemand die nieuwe vloeren kwam leggen + de bestaande houten vloeren schuren en lakken en dat was toch zenuwslopender dan we hadden ingeschat. Het loopt toch altijd net wat anders, en komen onverwachte en niet ingecalculeerde dingen (zoals ineens een vochtplek van kennelijk een lekkage ergens waar we niets vanaf wisten en waarvan de oorzaak onduidelijk is), het duurt langer dan afgesproken en het wordt een race tegen de klok. Mijn vriend is altijd de rust zelve maar zelfs hij ligt nu af en toe 's nachts naar het plafond te staren. :') .

Ben dus heel benieuwd hoe het bij jullie gaat. :+ .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_183359582
quote:
2s.gif Op zondag 25 november 2018 11:07 schreef Franny_G het volgende:

Ben dus heel benieuwd hoe het bij jullie gaat. :+ .
Ik heb me er al bij neergelegd dat er onverwachte dingen gaan komen. Dat is de enige zekerheid die je hebt. Voor mij was het daarom ook zo belangrijk om een goede, betrouwbare aannemer te hebben.

Voordeel voor ons is dat het huis volledig wordt gestript; alleen de buitenmuren, de balkenvloeren op de 1e en 2e verdieping blijven erin en een groot deel van het dak. Bijna alles wordt vernieuwd, dus het maakt niet uit als daar iets mis mee blijkt te zijn. Wij kunnen nog bijv. tegenvallers krijgen bij het verwijderen van de kachel (asbest) en bij het dak (bruinrot of zwam i.v.m. lekkages).
pi_183359613
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 09:09 schreef Fazzoletti het volgende:
Goed nieuws Claudia *O*
Welke keuken wordt het nou, toch IKEA?
Vooralsnog wel, ja. Ik ben er net geweest. Maar de bestelling is nog niet geplaatst. Misschien ga ik nog naar een andere keukenzaak.
pi_183360349
Claudia...dit is geen klus meer...dit is een project. (8>

Blijkbaar komt er veel licht binnen.
Hou je er rekening mee, dat een donkere keuken + blad het licht “opzuigt” als een malle.

( wij hadden een groot proefstuk van donkergrijs blad, legden het op de aanrechtkastjes en besloten nee.
I.o.m. de leverancier /steenhouwer zijn we opnieuw naar de groothandel ( 3 voetbalvelden groot) gegaan om uiteindelijk het “goedkoopste” blad met veel wit te kiezen.)
  zondag 25 november 2018 @ 14:35:48 #69
277627 Seven.
We are Borg.
pi_183360657
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 november 2018 22:53 schreef Claudia_x het volgende:
Goed nieuws: we zijn eruit met een aannemer. Over een week gaat-ie beginnen! *O* En hij denkt 3-4 weken voor onze verhuizing klaar te zijn. *O* We hoeven niet in een caravan te wonen. *O*

Nog een paar updates:
- er komt toch een vouwdeur
- ik overweeg beton cir als aanrechtblad
- ik ga zelf al het binnenschilderwerk doen - tips zijn welkom
Kijk eens aan, dat zijn de goeie berichten! ^O^
Resistance is futile.
pi_183361364
quote:
1s.gif Op zondag 25 november 2018 14:22 schreef AnneX het volgende:
Claudia...dit is geen klus meer...dit is een project. (8>
En een tweede baan...

quote:
Blijkbaar komt er veel licht binnen.
Hou je er rekening mee, dat een donkere keuken + blad het licht “opzuigt” als een malle.

( wij hadden een groot proefstuk van donkergrijs blad, legden het op de aanrechtkastjes en besloten nee.
I.o.m. de leverancier /steenhouwer zijn we opnieuw naar de groothandel ( 3 voetbalvelden groot) gegaan om uiteindelijk het “goedkoopste” blad met veel wit te kiezen.)
Ik weet het, ik weet het. Het is nog niet definitief, maar inmiddels sta ik erachter (na het eindeloos bekijken van referentieplaatjes).
pi_183361388
Ik denk dat ik volgend weekeinde nog even naar de leverancier van onze huidige keuken ga.
pi_183497403
Ik heb jullie hulp nodig! Ik wil graag weten hoeveel ruimte we nodig hebben voor kasten 6, 7 en 8 tegen de linkerwand. Vandaag ben ik bij de Ikea geweest en ik twijfel over het verhaal.

4ln3w9.jpg

Mijn idee:
- Kast 6 (de hoekkast linksonderin) heeft een diepte van 675 mm.
- Kast 7 heeft een breedte van 400 mm en er zit een bedekkingspaneel aan de linkerkant van 15 mm.
- Kast 8 heeft een breedte van 600 mm en er zit een bedekkingspaneel aan de rechterkant van 15 mm.

Totaal: 675 + 15 + 400 + 600 + 15 = 1705 mm.

De Ikea zegt dat we er 1765 mm van moeten maken. Het verhaal is onduidelijk, maar het heeft er iets mee te maken dat ongeveer in het midden van kast 6 (de hoekkast) een naad komt van het werkblad. Er zouden beugels/koppelstukken nodig zijn en daar zou die 6 cm extra voor nodig zijn.

Ik snap het verhaal niet. Weet iemand of het klopt? Ik sprak vandaag een keukenmedewerker met weinig ervaring. Ze heeft met een collega overlegd, zei ze, maar het zou best kunnen dat ze het verkeerd heeft begrepen. Voor ons is dit heel belangrijk, want we moeten bepalen waar we muur tegen de rechterkant van kast 8 precies plaatsen.
  zondag 2 december 2018 @ 18:11:19 #73
4089 Brighteyes
Gewoon gelukkig!
pi_183498844
Misschien moet je hier even apart topicje voor maken, dan zullen meer mensen het zien.

Ik zou ook denken dat jouw berekening klopt.

Wij hebben een IKEA blad, al een jaar of 9-10, en dit is de beugel die er onder zit:

https://m.imgur.com/gallery/AEvcYFG
  zondag 2 december 2018 @ 18:13:09 #74
277627 Seven.
We are Borg.
pi_183498888
quote:
4s.gif Op zondag 2 december 2018 16:54 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb jullie hulp nodig! Ik wil graag weten hoeveel ruimte we nodig hebben voor kasten 6, 7 en 8 tegen de linkerwand. Vandaag ben ik bij de Ikea geweest en ik twijfel over het verhaal.

[ afbeelding ]

Mijn idee:
- Kast 6 (de hoekkast linksonderin) heeft een diepte van 675 mm.
- Kast 7 heeft een breedte van 400 mm en er zit een bedekkingspaneel aan de linkerkant van 15 mm.
- Kast 8 heeft een breedte van 600 mm en er zit een bedekkingspaneel aan de rechterkant van 15 mm.

Totaal: 675 + 15 + 400 + 600 + 15 = 1705 mm.

De Ikea zegt dat we er 1765 mm van moeten maken. Het verhaal is onduidelijk, maar het heeft er iets mee te maken dat ongeveer in het midden van kast 6 (de hoekkast) een naad komt van het werkblad. Er zouden beugels/koppelstukken nodig zijn en daar zou die 6 cm extra voor nodig zijn.

Ik snap het verhaal niet. Weet iemand of het klopt? Ik sprak vandaag een keukenmedewerker met weinig ervaring. Ze heeft met een collega overlegd, zei ze, maar het zou best kunnen dat ze het verkeerd heeft begrepen. Voor ons is dit heel belangrijk, want we moeten bepalen waar we muur tegen de rechterkant van kast 8 precies plaatsen.
Even Bartjebart in het Ikea topic vragen :)
Resistance is futile.
pi_183499174
quote:
1s.gif Op zondag 2 december 2018 18:11 schreef Brighteyes het volgende:
Misschien moet je hier even apart topicje voor maken, dan zullen meer mensen het zien.

Ik zou ook denken dat jouw berekening klopt.

Wij hebben een IKEA blad, al een jaar of 9-10, en dit is de beugel die er onder zit:

https://m.imgur.com/gallery/AEvcYFG
Interessant om te zien! En heeft dat nog consequenties gehad voor de kastjes? D.w.z., staan die 6 cm van de muur?

Ik heb in het Ikeatopic even naar mijn posting met de vraag gelinkt.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')