quote:
Op woensdag 16 januari 2019 19:49 schreef -Mellow- het volgende:De groene rompers en dat rode vestje wil ik er ook wel bij ela.
Heeeeel jammer dat dat libelle tuinbroekje al weg is want

Mooie draagdoeken ook. Maar ik geloof dat ik me daar nog op moet orienteren en wellicht voor een wat ergonomischer iets ga
Rode vestje is al weg, maar de rompers doe ik erbij voor je!
Toch even over de draagdoeken:

Meer ergonomisch dan een geweven draagdoek gaat het niet worden.

Die vormt zich namelijk altijd precies naar het lichaam van je baby en dat van jezelf. Het is daardoor het minst belastend voor jouw schouders/lichaam en het meest ondersteunend voor je baby. Doordat het gewicht van je baby het meest dicht tegen jouw lichaam aankomt (doordat het het best passend is), trekt het het minst aan je schouders. Jullie gewicht wordt samen 1 zeg maar. Nog een voordeel is dat je gemakkelijk een heleboel verschillende knopen kunt maken, dus op je rug, buik, heup etc kunt dragen met 1 doek. En dus altijd het meest passend.
Een draagzak met hardere delen is eigenlijk bijna nooit echt ergonomisch omdat het niet de natuurlijke vormen van het lichaam volgt.* Je baby wordt meer in een houding 'geforceerd'. Dat heeft nadelen voor de lichamelijke ontwikkeling, maar kan bijv. ook nadelig zijn voor de ademhaling. Het gewicht in een draagzak hangt ook vaak net iets verder van je lichaam af dan in een draagdoek, waardoor het eerder belastend kan zijn voor je schouders. Hoe ergonomischer de draagzak (zachtere panden en breder bij het kruis van je kindje) is, hoe dichter je kindje tegen jou aan kan zitten en hoe minder belastend het is. Als je kindje weinig ondersteuning bij het kruis heeft en z'n rug onnatuurlijk in een houding is, trekt het gewicht meer aan je omdat het 'vrijer' hangt.
* Natuurlijke vormen van het lichaam volgen is belangrijk omdat het lichaam zo optimaal kan ontwikkelen en de lichaamsprocessen niet geblokkeerd worden of in de weg worden gezeten.Het is wel belangrijk dat je een goede 'knoop' maakt (wikkeling om jezelf en je baby heen en stevig aantrekt), daarvoor kun je dan een keertje langs een draagconsulent gaan. Die heeft goede tips&tricks om precies de beste knoop te maken. Maar ook als je een draagzak aanschaft, kun je het best even langs een draagconsulent gaan die je dan kan helpen met hoe je die draagzak het allerbest afstelt! Want dan kun je het gewicht het dichtst tegen jouw lichaam aankrijgen bijv.
Als je baby dan nog ieniemienie klein is, weegt het niets en kun je goed oefenen met draagdoek knopen. Tegen de tijd dat er meer gewicht bij komt, kun je dan al heel secuur knopen, dat was hier in ieder geval de ervaring. Ik knoop sneller een doek om dan dat ik een draagzak aantrek!
Ik moet wel toegeven dat ik geen draagzakken persoon ben hoor. Ik vind het veel meer gedoe om mijn kind daar in te krijgen/draagzak over mijn kind heen te krijgen en om hem echt lekker af te stellen. Daarnaast heeft mijn lief een ander postuur, dus als we beide dezelfde draagzak gebruiken blijf je helemaal afstellen. We hebben draagzakken in huis en ook wel eens gebruikt, maar een doek zit wat mij betreft veel lekkerder (altijd goed passend) en is veel handiger/makkelijker om te knopen zonder telkens opnieuw af te stellen.
Wij hebben de draagdoeken ook wel echt heel veel gebruikt (want geen kinderwagen), dus ik (en m'n lief ook overigens) kan echt heel vlug en secuur knopen, binnen een minuut zit m'n kind op z'n plek. En als ze wat groter zijn heb je handige knopen waar je ze in en uit kunt tillen (zie de foto van de Artipoppe met mijn lief en dochter), dus dan kunnen ze tussendoor makkelijk even rondlopen zonder dat je per se hoeft af te knopen.
Kortom, een geweven draagdoek is de meest ergonomische variant om je baby mee te dragen en (wmb) makkelijker passend te krijgen.