Afgelopen week heb ik toevallig het boek van Marcel Tiehuis weer gelezen over deze zaak. Hij was toen hoofd recherche. Ze hebben hem toen al vroeg in het vizier gekregen en gewerkt met lokvrouwen. Zelfs toen hij wist dat ze hem op de hielen zaten, ging meneer door.quote:Op dinsdag 6 november 2018 09:34 schreef Walterwhite64 het volgende:
Ik moest ook meteen aan die Michael p denken. Deze zaak kende ik zelf niet, was destijds nog erg jong. Deze griezel mag wat mij betreft nog wat langer wegrotten, aangezien het een veelpleger is en hij eerder de mist in ging tijdens verlof.
Dat kunnen ze aangeven, of ze op de hoogte gehouden willen worden.quote:Op dinsdag 6 november 2018 10:01 schreef SuperNeger het volgende:
Is dat standaard of zo dat nabestaanden daarover een brief krijgen?
Gaat dat niet in tegen zijn privacy?quote:Op dinsdag 6 november 2018 10:05 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Dat kunnen ze aangeven, of ze op de hoogte gehouden willen worden.
Deze man heeft zoveel op zijn kerfstok dat het OM levenslang geëist had. Toen dat 17,5 jaar en TBS werd, hebben Sybine's ouders aangegeven dat ze op de hoogte wilden blijven, indien hij dus verlof zou kunnen krijgen.
Nee, nabestaanden mogen weten wanneer de dader op vrije voeten komt.quote:Op dinsdag 6 november 2018 10:07 schreef SuperNeger het volgende:
[..]
Gaat dat niet in tegen zijn privacy?
Nou naar die redenering ben ik ook heel benieuwd, iemand daar moet de volle overtuiging hebben dat de kans op recidive binnen een jaar als sneeuw voor de zon verdwenen is.quote:Op dinsdag 6 november 2018 10:43 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Voor een bewezen verkrachter en moordenaar die geen enkele kans op "herstel" lijkt te hebben, zou verlof onder deze omstandigheden toch niet mogelijk moeten zijn. Waarom een risico nemen met zo'n gevaarlijk iemand?
zou er daadwerkelijk een rapport zijn? En zo ja,dan ligt dit in de Pompestichting in Nijmegen.quote:Op dinsdag 6 november 2018 10:49 schreef wolfjeamadeus het volgende:
Waar is het onderzoeksrapport over hoe hij nu is, 17 jaar later?
Oftewel, je hebt geen enkel benul of deze persoon op verlof kan. 17 jaar is een lange tijd. En als jij al kan verzinnen dat dit mogelijk een gevaar is, zullen ze daar ook er over nadenken. Echter hebben zij wel inzicht in z'n toestand.quote:Op dinsdag 6 november 2018 11:11 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
zou er daadwerkelijk een rapport zijn? En zo ja,dan ligt dit in de Pompestichting in Nijmegen.
Toevallig hetzelfde behandelcentrum als die van de moordenaar van Mariska Peters...
https://www.omroepgelderl(...)-verkrachten-nichtje
Moet je tegen de ouders van Mariska Peters zeggen...quote:Op dinsdag 6 november 2018 11:16 schreef wolfjeamadeus het volgende:
[..]
Oftewel, je hebt geen enkel benul of deze persoon op verlof kan. 17 jaar is een lange tijd. En als jij al kan verzinnen dat dit mogelijk een gevaar is, zullen ze daar ook er over nadenken. Echter hebben zij wel inzicht in z'n toestand.
Als ze zijn TBS 1½ jaar geleden nog verlengd hebben omdat de behandeling niet aanslaat dan verwacht ik eigenlijk niet dat hij ook maar op het pad van genezing is, laat staan genezen zou zijn.quote:Op dinsdag 6 november 2018 11:16 schreef wolfjeamadeus het volgende:
[..]
Oftewel, je hebt geen enkel benul of deze persoon op verlof kan. 17 jaar is een lange tijd. En als jij al kan verzinnen dat dit mogelijk een gevaar is, zullen ze daar ook er over nadenken. Echter hebben zij wel inzicht in z'n toestand.
quote:Anderhalf jaar geleden oordeelde de rechter nog dat hij ernstig gestoord is en dat zijn behandeling niet aanslaat. Zijn tbs werd daarom met twee jaar verlengd, omdat hij volgens onderzoekers nog niet klaar was voor een terugkeer in de maatschappij. Het risico op nieuw seksueel geweld werd zeer hoog ingeschat.
Blijkbaar is het inzicht veranderd.quote:Op dinsdag 6 november 2018 11:26 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als ze zijn TBS 1½ jaar geleden nog verlengd hebben omdat de behandeling niet aanslaat dan verwacht ik eigenlijk niet dat hij ook maar op het pad van genezing is, laat staan genezen zou zijn.
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1838059/
[..]
Godverdomme zegquote:Op dinsdag 6 november 2018 11:31 schreef wolfjeamadeus het volgende:
[..]
Blijkbaar is het inzicht veranderd.
Je mag je wel eens gaan afvragen hoe dat komt, en mocht meneer toch weer de fout in gaan dan degene met dat veranderde inzicht gewoon aansprakelijk stellen graag.quote:Op dinsdag 6 november 2018 11:31 schreef wolfjeamadeus het volgende:
[..]
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1576157/quote:Op verlof gaan is eveneens geen optie volgens de behandelaars van C. Dan is er grote kans dat de Nieuwegeiner de fout in gaat. Zelfs begeleid verlof zien de behandelaars niet zitten.
zelfs begeleid verlof zagen ze niet zittenquote:Op dinsdag 6 november 2018 11:26 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als ze zijn TBS 1½ jaar geleden nog verlengd hebben omdat de behandeling niet aanslaat dan verwacht ik eigenlijk niet dat hij ook maar op het pad van genezing is, laat staan genezen zou zijn.
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1838059/
[..]
Iedereen verdient een 3e kansquote:Op dinsdag 6 november 2018 10:27 schreef StateOfMind het volgende:
Iedereen verdient een 2e kans. Echter heeft dit heerschap die 2e kans al gehad en heeft die 2e kans iemand het leven gekost.
En nu krijgt ie een 3e kans? Alvast mijn medeleven aan de toekomstige nabestaanden
Denk jij dat serieus?quote:Op dinsdag 6 november 2018 11:31 schreef wolfjeamadeus het volgende:
[..]
Zo te lezen is dat idd de verlenging van zijn TBSquote:Op dinsdag 6 november 2018 11:46 schreef Physsic het volgende:
https://uitspraken.rechts(...)LI:NL:RBMNE:2017:833
Volgens mij is dit de verlenging van zijn TBS (datum veroodeling klopt). Hem ‘m zelf nog niet gelezen, ben aan het werk. Daarom graag citeren als er iets interessants in staat.
Prima, ik ben ook geen rechter.quote:Op dinsdag 6 november 2018 11:45 schreef wolfjeamadeus het volgende:
Ik snap de vraagtekens wel. Ik vind alleen dat je moet oppassen met mensen nog een keer te veroordelen, op basis van onvolledige informatie.
Hoezo nog een keer veroordelen? Dit is nog gewoon allemaal onderdeel van zijn 1e veroordeling.quote:Op dinsdag 6 november 2018 11:45 schreef wolfjeamadeus het volgende:
Ik snap de vraagtekens wel. Ik vind alleen dat je moet oppassen met mensen nog een keer te veroordelen, op basis van onvolledige informatie.
Dat heeft de rechter al gedaan. Is niet nog een publieke veroordeling bij nodig.quote:Op dinsdag 6 november 2018 13:50 schreef probeer het volgende:
[..]
Hoezo nog een keer veroordelen? Dit is nog gewoon allemaal onderdeel van zijn 1e veroordeling.
Wacht.. wat?quote:Op dinsdag 6 november 2018 14:09 schreef wolfjeamadeus het volgende:
[..]
Dat heeft de rechter al gedaan. Is niet nog een publieke veroordeling bij nodig.
Dit exemplaar zat jarenlang in Nijmegen maar is overgeplaatst naar Almere.quote:Op dinsdag 6 november 2018 14:17 schreef Physsic het volgende:
Je zorgen maken over het verlof van een recidivist waarvan deskundigen 1,5 jaar geleden nog vonden dat er geen enkel zicht was op verbetering (en dus op verlof) en aangaven dat de nieuw te starten behandeling jaren kan gaan duren, vind ik niet vallen in de categorie “publiek veroordelen”.
Het kan zijn dat de nieuwe behandeling opvallend goed is aangeslagen, maar aangezien 1,5 jaar geleden nog werd gezegd dat de man zich goed kan aanpassen (zonder dat er werkelijk iets in zijn gedrag verandert) durf ik dat nog wel te betwijfelen.
De toekomst zal het uitwijzen.
Nee dat zeg ik niet. Ik zeg dat die kerel al veroordeeld is, en dat je dus niet nu al mag zeggen dat hij daar mee door gaat. Want die suggestie wordt gedaan als je zegt dat de sleutel weg gegooid moet worden.quote:Op dinsdag 6 november 2018 14:12 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Wacht.. wat?
Jij vind dat mensen zich geen zorgen mogen maken over het loslaten van iemand die al een keertje is losgelaten en toen iemand heeft vermoord?
De rechter heeft geoordeeld dat deze man schuldig is... 2x . Het publiek heeft alle recht en morele ondersteuning om te beredeneren vanuit de aanname dat deze persoon niet zomaar terug in de samenleving moet komen.
Maar wacht.. jij denkt wel het recht te hebben mensen te vertellen dat ze niet mogen oordelen?
Mooi, man.
Wie weet.quote:Op dinsdag 6 november 2018 14:17 schreef Physsic het volgende:
Je zorgen maken over het verlof van een recidivist waarvan deskundigen 1,5 jaar geleden nog vonden dat er geen enkel zicht was op verbetering (en dus op verlof) en aangaven dat de nieuw te starten behandeling jaren kan gaan duren, vind ik niet vallen in de categorie “publiek veroordelen”.
Het kan zijn dat de nieuwe behandeling opvallend goed is aangeslagen, maar aangezien 1,5 jaar geleden nog werd gezegd dat de man zich goed kan aanpassen (zonder dat er werkelijk iets in zijn gedrag verandert) durf ik dat nog wel te betwijfelen.
Het grootste gevaar zit waarschijnlijk in het feit dat hij wel sociaal handig is, daarmee wint hij ook iedere keer het vertrouwen van de vrouwen die hij vervolgens verkracht.quote:Op dinsdag 6 november 2018 14:38 schreef SugeLucky het volgende:
Iemand die meerdere vrouwen heeft verkracht en er 1 van heeft vermoord, kan je niet beter maken.
Dit is geen ongelukje of een opwelling maar gewoon iets wat in die persoon zit.
Op verlof gaan laten of in vrijheid gaan stellen, is gewoon wachten op het volgende slachtoffer.
begeleid door beveiliger en behandelaar. Dus door twee personen.quote:Op dinsdag 6 november 2018 15:21 schreef EdvandeBerg het volgende:
Wat voor verlof hebben we het over? Structureel? Begeleid of onbegeleid?
Hij zal er GVD tussen uit piepen en weer een vrouw verkrachten of erger. Het lijkt wel of ze bij Justitie niks leren. Ook niet van gevalletjes Michael Panhuis. Er zijn mensen die te ziek in hun kop zijn voor de samenleving en die moeten gewoon binnen blijven. Die softwareproblemen in een bovenkamer zijn niet zomaar eventjes opgelost.
Nee, totdat hij de bus start is het een vriendelijke man. Dat zeggen zij slachtoffers ook..quote:Op dinsdag 6 november 2018 15:16 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het grootste gevaar zit waarschijnlijk in het feit dat hij wel sociaal handig is, daarmee wint hij ook iedere keer het vertrouwen van de vrouwen die hij vervolgens verkracht.
Dit is geen vieze enge vent waarvoor je op voorhand al een blokje omloopt, dit is die aardige buurman, die heel goed weet hoe hij moet krijgen wat hij hebben wil.
Het zou mij niets verbazen als hem dat bij zijn huidige behandelaars ook prima lukt.
Blijkbaar zit er een kant aan het verhaal die we niet horen..quote:Op dinsdag 6 november 2018 16:19 schreef ootjekatootje het volgende:
Minister begrijpt verdriet nabestaanden Sybine Jansons om proefverlof moordenaar
Minister Sander Dekker (Rechtsbescherming) zegt zich voor te kunnen stellen dat proefverlof van tbs-patiënten zoals Martin C. ‘erg confronterend’ kan zijn voor nabestaanden. De nabestaanden van Sybine Jansons uit Maarn zijn angstig en verdrietig vanwege het aanstaande proefverlof voor de man (55) uit Nieuwegein die hun kind ombracht.
Het Ministerie van Justitie en Veiligheid benadrukt dat het aanstaande verlof voor de moordenaar van het meisje uitgebreid is getoetst. Hoewel minister en ministerie stellen niet in te kunnen gaan op individuele gevallen, is de moordzaak rond het 13-jarige meisje wel aanleiding om extra uitleg te geven over de beweegredenen.
Vorige week kregen de nabestaanden van Sybine een brief waarin zij zijn geconfronteerd met het aanstaande proefverlof voor Martin C. De man die de moord op hun dochter in 1999 uiteindelijk toegaf en werd veroordeeld tot 18 jaar cel en tbs. Vorig jaar kwam tijdens een rechtszaak over de verlenging van die tbs-maatregel nog naar voren dat zijn behandeling niet aanslaat.
Risico
Het ministerie legt uit dat aan verlof zoals dat van C. ‘uitgebreide adviezen’ vooraf gaan, die ook het risico van begeleide terugkeer in de maatschappij beoordelen. ,,Van de kliniek en het Adviescollege Verloftoetsing tbs-gestelden. Deze adviezen zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderbouwde risicotaxatie-instrumenten.” Het ministerie typeert verlof zoals dat van tbs-patiënten zoals C. als belangrijk onderdeel van de behandeling. ,,Dat gebeurt heel zorgvuldig en stapsgewijs.’’
Bij Martin C. (55) uit Nieuwegein heeft de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) een oordeel geveld en besloten dat proefverlof de volgende en juiste stap is in zijn behandeling na gevangenschap. DJI mag namens de minister een besluit nemen op alle adviezen en heeft besloten C. met proefverlof te laten gaan. ,,In principe worden deze adviezen van het Adviescollege gevolgd. Een negatief advies wordt altijd overgenomen.’’ Vorig jaar werden 1373 van dit soort adviezen over verlof gedaan in Nederland.
Een woordvoerster van het ministerie voegt toe dat deze zakelijke kant van de beslissing niets afdoet aan de emotionele kant van het besluit. Het ministerie stelt zich bewust te zijn dat dit voor verdriet kan zorgen, zoals het geval is bij de nabestaanden van Sybine Jansons.
https://www.ad.nl/utrecht(...)moordenaar~a7cc7701/
Die vent, die zich momenteel minister mag noemen, snapt er duidelijk geen ene reet van. Verdriet van de nabestaanden?
Deze klapjosti is zo rancuneus en wraakzuchtig als de pest. Naast de kindermoord en verkrachtingen heeft hij een mooi dossier van mishandelingen,bedreigingen en stalking.
Bijzonder dat deze minister alle vertrouwen heeft in een goede afloop. Zelfs drievoudig kindermoordenaar Michel Stocks dacht hier anders over.
Edit:
Wat lullen ze hier nu alleen over het verdriet van de nabestaanden van Sybine? Is onze minister even vergeten dat deze zeer gewelddadige serieverkrachter nog minimaal 11 getraumatiseerde slachtoffers heeft gemaakt? En zijn ex-vrouw het leven al jaren onmogelijk maakt?
Ik vraag me echt af wat voor behandeling dan voor dit soort mensen werkt.quote:Op dinsdag 6 november 2018 14:17 schreef Physsic het volgende:
Kennelijk is de laatste behandeling (genoemd in de uitspraak) een succes geweest. Misschien dat google iets meer kan vertellen over wat die behandeling inhoudt.quote:Op dinsdag 6 november 2018 17:50 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Ik vraag me echt af wat voor behandeling dan voor dit soort mensen werkt.
Echt bizar dat hij die informatie heeft.quote:Op dinsdag 6 november 2018 17:58 schreef ootjekatootje het volgende:
Privacybeleid zeker blijkbaar alleen als we het over daders hebben...
Die rancuneuze stuk vreten weet blijkbaar al in welke hoek hij wraak kan gaan nemen. Triest feit dat slachtoffers niet echt woonachtig zijn in steden zoals Amsterdam of Rotterdam. Die engnek kan ze zo benaderenen als hij de kans krijgt...
https://www.telegraaf.nl/(...)n-c-doorn-in-het-oog
Als hij tijdens zijn verlof niet in de buurt mag komen van zijn slachtoffers en de nabestaanden, dan moet hij natuurlijk wel weten om welke woonplaasten dat gaat.quote:Op dinsdag 6 november 2018 18:05 schreef Leandra het volgende:
[..]
Echt bizar dat hij die informatie heeft.
Wat nou privacy?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |